أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۳۲۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۲     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
کتایون شهابی که سالها در بنیاد سینمایی فارابی کار کرده محصول مکتبی است که مهمترین فیلمساز تربیت شده توسط آن از شبکه ماهواره ای جم سربرآورد و مشغول تولید آثار فله ای برای این شبکه است!

به گزارش پایگاه 598، نسیم نوشت:  دو سال بعد از آن که یک بازیگر زن ایرانی فارغ التحصیل ادبیات فرانسه به نام لیلا حاتمی به هیأت داوران کن راه یافت و البته برخی رفتارهای او به هنگام حضور در کن به نقد کشیده شد امسال هم یک پخش کننده زن ایرانی به نام کتایون شهابی به عنوان یکی از داوران بخش رقابتی نخل طلای کن انتخاب شده است.

جالب است که کتایون شهابی هم به مانند لیلا حاتمی فارغ التحصیل ادبیات فرانسه است! و قطعا که این تحصیلات عنصری تأثیرگذار در انتخاب وی به عنوان داورجشنواره کن بوده است.

شهابی البته در چند سالی که شرکتی به نام "نوری پیکچرز" را در پاریس راه انداخته آثاری نظیر "چهارشنبه 19 اردیبهشت"، "ناهید" و "قصه ها" را در جشنواره های آن طرفی پخش کرده است؛ آثاری که وجه اشتراک آنها تصویرسازی اغراق آمیزی است که از مشکلات و بدبختی های زنان ایرانی است.

از "قصه ها" تا "ناهید" و از "ناهید" تا "چهارشنبه..." بیش از هر چیز دیگر با زنانی روبرو هستیم که در دل اجتماع ایران مدام با گرفتاریهایی دست و پنجه نرم می کنند که انگار از سوی مردان به آنها تحمیل شده است.

این سابقه شهابی را کنار آن تحصیلات که بگذارید به هدف گذاری جشنواره کن برای استفاده از چنین چهره ای در قامت عضو هیأت داوران پی می بریم.

جشنواره کن که در همه این سالها همواره ریشه های سیاسی را در انتخاب فیلمها و هیأت داوران درنظر گرفته با انتخاب یک پخش کننده آثار فمینیستی که تحصیلات فرانسه دارد آشکارتر از همیشه به عیان ساختن منویات خویش پرداخته است.

البته که سوابق سیاسی شهابی که نسبت خانوادگی با سیدمحمد بهشتی بنیانگذار فارابی و معمار سینمای گلخانه ای دارد را هم نباید در این انتخاب بی تأثیر دانست.

 شهابی در سال 90 به همراه تعدادی از مستندسازان ایرانی به اتهام همکاری با بی.بی.سی نزدیک به دو ماه بازداشت شد و برخی همین گونه سوابق شهابی را از جمله علل موثر در انتخاب او به عنوان یکی از اعضای هیات داوران کن می دانند.

درباره نتیجه حضور شهابی به عنوان داور جشنواره کن چقدر می توان خوش بین بود؟ تجربه نشان داده چنین چهره هایی هر قدر که در ایران سعی می کنند با اظهارنظرات اپوزیسیون وار خود را مصلح اجتماعی نشان دهند وقتی در حلقه های سیاستگذاران جشنواره هایی چون کن قرار می گیرند صرفا مطیع تمام عیار دستورات هستند و کمتر پیش می آید که بتوانند نظر شخصی خود را ابراز کنند.

کتایون شهابی که سالها در بنیاد سینمایی فارابی کار کرده محصول مکتبی است که مهمترین فیلمساز تربیت شده توسط آن از شبکه ماهواره ای جم سربرآورد و مشغول تولید آثار فله ای برای این شبکه است!

شهابی که در ظاهر ژست مستقل می گیرد در همه این سالها مورد حمایت کامل طیف شبه‌روشنفکری بوده که اتفاقا آبشخور دولتی خوبی هم داشته اند و در همه این سالها به جای آن که بکوشند تصویری از سینمای انسانی ایران را به آن سوی مرزها ارائه دهند به دنبال سیاه نمایی برای کسب نام در اروپا بوده اند.

با این حساب واقعا اینکه این پخش کننده بتواند شرایط تغییر رویکرد جشنواره ای چون کن در برخوردی منهای سیاست با آثار را فراهم آورد چقدر است؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها