أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۷۳۴۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
روزنامه ‌آمریکایی با اشاره به حکم اخیر دیوان عالی آمریکا در زمینه پرداخت غرامت به برخی خانواده‌های آمریکایی بابت ماجرای سال 1983، نوشته است که این حکم موجب شده تا حامیان برجام هم به شدت از واشنگتن انتقاد کنند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،  روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به قلم «توماس اردبرینک» در زمینه حکم دیوان عالی آمریکا برای برداشت 2 میلیارد دلاری از دارایی‌های ایران به نفع اتباع آمریکایی، نوشت: در ایران حتی مدافعان سفت و سخت برجام و توافق تاریخی با آمریکا نیز بابت تصمیم اخیر دیوان عالی این کشور در زمینه پرداخت دو میلیارد دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان ماجرای بمبگذاری سال 1983 در بیروت و برداشت این مبلغ از سرمایه‌های مسدود شده ایران در خارج عصبانی هستند.

نیویورک تایمز نوشته است که «حسن روحانی» رییس جمهور ایران که غالبا به عنوان مجری برجام نگریسته می‌شود،  حمله لفظی شدیدی به آمریکا کرد و حکم دیوان عالی را «تداوم خصومت با ایران» و «دزدی آشکار و رسوایی قانونی» نام نهاد.

حکم صادره از سوی دیوان عالی آمریکا مسیر را برای بیش از هزار نفر از خانواده‌های تفنگداران آمریکا که در بمبگذاری مقر نظامی این کشور کشته شدند، باز کرده است. واشنگتن ایران را به دست داشتن در آن بمبگذاری متهم کرده، اما مقام‌های ایرانی بارها این اتهام را انکار کرده و آمریکا را متهم به استفاده از این حربه برای سرقت سرمایه‌های ایران می‌دانند. به نوشته نیویورک تایمز، اینک حسن روحانی، از معدود مقام‌های ایرانی که آشکارا متعهد به احیا روابط با واشنگتن است نیز آمریکایی‌ها را دزد می‌نامد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران انتظار داشت بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای به سرمایه‌های بیشمارش دست یافته و فرصت‌های جدید تجاری را پیدا کند، اما تداوم اعمال تحریم‌های غیر هسته‌ای این فرایند را کند کرده و بانک‌های خارجی از وام دادن به شرکت‌های ایرانی به خاطر احتمال جریمه شدن از سوی آمریکا بیم دارند. بنابر این حتی با وجود تردد هئیت‌های تجاری اروپا و آسیا به ایران، این کشور از عقد قراردادهای بزرگی که به احیای اقتصاد خرابش کمک کند، باز مانده است.

در خاتمه این گزارش به بیانات روز چهارشنبه رهبر انقلاب اشاره شده که آمریکا را فریبکار و کشوری که نمی‌توان به آن اطمینان کرد، نامیدند. نیویورک تایمز نوشته است که هرچند رهبر ایران از توافق هسته‌ای حمایت کرده، اما تاکید دارد که آمریکا سعی دارد به ایران نارو بزند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها