أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۳۵۷۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۸     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار معاون سیما و مدیران شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی:
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه ریزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای راه اندازی شبکه زیارت، گفت: ظرفیت مجموعه آستان قدس رضوی به قدری است که می تواند چند شبکه مستقل ملی و ماهواره ای را تغذیه کند. لکن در حال حاضر برنامه ما استفاده از بستر شبکه های موجود است و امیدواریم با هماهنگی صدا و سیما بتوانیم محتواهایی فاخر، با کیفیت و اثر گذار به مخاطبان ارائه دهیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی طی سخنانی در دیدار با معاون سیما و جمعی از مدیران شبکه های رسانه ملی با تاکید بر اینکه ظرفیت های رسانه ای بسیاری در این مجموعه وجود دارد، تصریح کرد: باید با تعامل اثربخش صدا و سیمای جمهوری اسلامی و آستان قدس رضوی، همه این ظرفیت ها و به ویژه معنویت بارگاه منور حضرت رضا(ع) در رسانه ملی متجلی شود.

تولیت آستان قدس رضوی به برگزاری مراسم ویژه شب ارتحال حضرت زینب(س) در حرم مطهر رضوی اشاره و تصریح کرد: این مراسم که به نام شهدای عزیز مدافع حرم و با حضور برادران و خواهران ایرانی و افغانستانی برگزار شد، در رسانه ملی نیز به صورت زنده انعکاس یافت و تاثیر گذاری دو چندانی ایجاد کرد. این اقدام ارزشمندی بود که می تواند الگویی برای کارهای بعدی نیز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ضمن بیان اینکه آستان قدس رضوی دستگاه انسان سازی است که مصون سازی جامعه در برابر تهدیدات فرهنگی را دنبال می کند، افزود: از این رو باید تلاش کنیم معنویت و روحانیت این مجموعه تا حد ممکن جلوه های بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که می فرمایند: «اگر مردم محاسن کلام ما را بشناسند، بدون شک از ما تبعیت خواهند کرد»، گفت: یکی از عرصه هایی که رسانه ملی و آستان قدس رضوی باید برای آن برنامه داشته باشند، ترویج معارف و سیره وجود مقدس حضرت رضا(ع) در راستای معرفت افزایی عموم جامعه نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین به فعالیت های آستان قدس رضوی در زمینه های مختلف فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، خدماتی و... اشاره و عنوان کرد: مجموعه خدمات و فعالیت های آستان قدس نیز موضوعی است که می تواند در مستندسازی و سایر فعالیت های رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از حضور اقشار و قومیت‌های گوناگون جامعه در حرم مطهر رضوی به عنوان ظرفیتی دیگر برای تولید محتوای رسانه ای یاد کرد و گفت: افرادی با ملیت ها، نژادها، گویش ها و سنین مختلف به این مضجع منور مشرف می شوند و جلوه هایی بدیع را خلق می کنند که می تواند در عرصه رسانه به زیبایی منعکس شود.

تولیت آستان قدس رضوی هم چنین برخی جلوه های ارادتمندی محبان حضرت رضا(ع) را یاد آور شد و تاکید کرد: میزان حضور زائران در بارگاه منور رضوی و آمادگی ذهنی و اثر پذیری که از این محیط و برنامه های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر دارند، همگی جزو برکات وجودی حضرت رضا(ع) است که نمونه آن در جای دیگری مشاهده نمی شود و لازم است از طریق رسانه ملی برای همگان متجلی شود.

وی با اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره گفت: در این زیارت شریف، از اهل بیت اطهار(ع) به عنوان عامل ائتلاف یاد می شود. بر این اساس اگر ما وجود مبارک این بزرگواران را به شایستگی تبیین کنیم، ائتلاف بین همه مسلمانان و حتی جامعه بشری حاصل می شود.

وی فاصله وضع موجود با شرایط مطلوب را زیاد خواند و گفت: برای اینکه بتوانیم جلوه هایی از خورشید فروزان وجود مبارک امام رضا(ع) را به نمایش بگذاریم، باید خیلی بیش از این کار کنیم.

دلایل هجمه دشمنان به زیارت
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به هجوم شبکه های ماهواره ای و جریان های وهابی به اندیشه های اسلام ناب، تصریح کرد: در این هجمه شاهدیم که مسئله زیارت همواره به عنوان یکی از محورها مورد توجه قرار گرفته و نشان دهنده آن است که مقوله زیارت یکی از نقاط قوت ما و نقاط ضعف دشمنان ماست.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره علت این هجمه، عنوان کرد: ظرفیت بالای مقوله زیارت و اجتماع دشمن شکنی که حول محور این آئین ارزنده شکل می گیرد، مهم ترین علت هجمه های صورت گرفته است و ما در این شرایط موظفیم که از این ظرفیت عظیم محافظت کنیم.

تشکیل کارگروه برای رفع موانع و افزایش همکاری‌ها
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه همکاری های آستان قدس رضوی و صدا و سیما اشاره و عنوان کرد: امروز که اراده هر دو طرف بر افزایش بهره برداری از ظرفیت عظیم بارگاه منور رضوی در عرصه رسانه ملی قرار گرفته، باید کار گروهی متشکل از مدیران صدا و سیما و متولیان امر در آستان قدس رضوی تشکیل شود و حد اکثر طی یک ماه راهکارهای رفع این موانع را جمع بندی و ارائه کند.

نقش رسانه ها در اثر گذاری فرهنگی
پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز جمعی از مدیران آستان قدس رضوی و رسانه ملی به طرح نقطه نظرات خود پرداختند.

محمد امین توکلی زاده، مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه ای آستان قدس رضوی با اشاره به بند چهارم فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، گفت: بدون تردید تحقق مقصود اثر گذاری فرهنگی در جهان اسلام بدون همکاری و همراهی اصحاب رسانه ممکن نیست.

وی شرایط جدید آستان قدس رضوی را فرصتی مناسب برای نشر فرهنگ رضوی در بستر رسانه دانست و از همه فعالان رسانه دعوت کرد به عنوان خادمان رسانه ای امام رضا(ع) نسبت به این امر اهتمام بیش از پیش داشته باشند.

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه ای آستان قدس رضوی هم چنین به عرصه های گوناگون فعالیت آستان قدس اشاره و تصریح کرد: ابعاد تخصصی این فعالیت ها سنخیت بسیار مناسبی با مخاطبان تخصصی شبکه های سیما دارد و می تواند زمینه ساز تولیدات برنامه های گوناگونی در قالب های مختلف باشد.

پور محمدی، معاون سیمای سازمان صدا و سیما نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خدمات مرحوم آیت الله واعظ طبسی، گفت: در گذشته برخی ناهماهنگی ها بین آستان قدس رضوی و رسانه ملی وجود داشت که مانع بهره برداری مطلوب از ظرفیت رسانه ای حرم مطهر رضوی می شد.

وی ارتقای سطح همکاری و هماهنگی میان دو مجموعه را خواستار شد و افزود: هر قدر که ما بتوانیم بهتر در این زمینه به ایفای نقش بپردازیم، منافع بیشتری برای کشور و انقلاب اسلامی به همراه خواهد داشت.

پور محمدی هم چنین از تبدیل بخشی از برنامه های شبکه قرآن به شبکه زیارت در آینده خبر داد و گفت: سایر شبکه های سیما به ویژه شبکه های مستند و افق نیز آمادگی دارند که نسبت به نشر معارف امام رضا(ع) و خدمات بخش های مختلف آستان قدس رضوی اقدام کنند.

نصر پور مدیر کل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی نیز به برخی مشکلات فنی موجود اشاره کرد و توسعه بستر فیبر نوری حرم مطهر، فراهم آوری امکان پخش تصاویر زنده از روضه منوره رضوی و تاسیس استودیو در بارگاه منور رضوی را خواستار شد.

تاجیک، مدیر شبکه مستند سیما نیز ضمن یادآوری اثرگذاری ویژه آثار مستند، به مشکلات موجود در زمینه تولید این آثار در حرم مطهر اشاره و عنوان کرد: در صورتی که این موانع مرتفع شود، می توانیم برنامه های مشترکی تعریف و آثار ارزشمند و ماندگاری را تولید کنیم.

رمضان نژاد، مدیر شبکه افق سیما نیز حضور جمعیت مذهبی و وفادار به انقلاب اسلامی را سرمایه ای اجتماعی خواند و گفت: اگر این حضور با رعایت ظرافت های رسانه ای و در قالب برنامه ای مستمر منعکس شود، نقش به سزایی در افزایش این سرمایه اجتماعی و نمایش کارآمدی نظام اسلامی ایفا می کند.

بکائی، دبیر شورای معارف سیما با بیان اینکه امروز وظیفه خطیر پاسخ به نیازهای فطری مردم جهان برعهده صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: بارگاه منور حضرت رضا(ع) درشرایط کنونی مرکز توجه بسیاری از انسان های آزادی خواه جهان است و در صورت مدیریت کانال ارتباطی و بهره برداری بهینه از ظرفیت ها، می تواند اثر گذاری بسیاری بر این جامعه مخاطبین داشته باشد.

مدیریت تصویر
«مدیریت تصویر» نیز مقوله ای بود که سرشار، مدیر شبکه کودک و نوجوان سیما از آن سخن به میان آورد و گفت: تصویری که امروز از مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی در ذهن کودکان ما شکل می گیرد، بیش از آن که به حرم مطهر رضوی معطوف باشد، برگرفته از جاذبه های تفریحی و مجتمع های آبی این شهر است.

وی با تاکید بر اینکه آستان قدس رضوی باید تصویر ذهنی موجود از مشهد را اصلاح کند، افزود: حتی معنویتی که از این شهر تصویر می شود نیز به نوعی خنثی است و نگاه انقلابی پر رنگی در آن دیده نمی شود.

سرشار هم چنین همکاری آستان قدس رضوی در زمینه تولید برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان را خواستار شد و افزود: فرصت حضور زائران غیر ایرانی نیز برای ما بسیار اهمیت دارد و اگر امکانات تصویری مورد نیاز فراهم شود، می توانیم بیش از گذشته این حضور را به نمایش بگذاریم.

حجت الاسلام حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز از وجود مبارک حضرت رضا(ع) به عنوان مولفه ممتاز ایران اسلامی یاد و عنوان کرد: باید همه ظرفیت های کشور در راستای معرفی وجود مبارک ایشان به کار گرفته شود.
وی عمق بخشی به برنامه های معارفی صدا و سیما را مورد تاکید قرار داد و افزود: موضوع زیارت می تواند به عنوان مسئله ای راهبردی در رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز ضمن تاکید بر ضرورت تبیین معارف رضوی در رسانه ملی، عنوان کرد: طبق فرمایش امام رضا(ع) در صورتی که این کار به درستی انجام شود، به طور قطع مردم، تابع اهل بیت(ع) و آموزه های ایشان خواهند شد.

مدیران سیما در پایان این نشست صمیمانه، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت تولیت آستان قدس رضوی اقامه کردند و از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و بخش شمیم رضوان بازدید کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها