يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۳۵۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
نشنال اینترست بررسی کرد:
وزارت‌خارجه آمریکا حضور ایران در آمریکای‌لاتین را به دلیل کاهش تجارت و دیدارهای مقامات از زمان روی کار آمدن دولت روحانی کمرنگ شده ارزیابی کرد. این روابط در دوره احمدی‌نژاد و روابط ویژه او با چاوز تقویت شد
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سرویس سیاسی جام نیـوز، نشریه نشنال اینترست در گزارشی با عنوان «سرسپردگان ایران و حزب‌الله در برزیل» به بررسی جنبه های گوناگون کوشش جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان برای نفوذ فرهنگی و سیاسی در آمریکای لاتین پرداخته است.

 

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: «ایران، نفوذ در آمریکای لاتین را که از چند سال پیش آغاز کرده است، در دوره ریاست جمهوری "محمود احمدی نژاد" و روابط ویژه او با "هوگو چاوز" رئیس جمهوری ونزوئلا، نفوذ مذهبی ایران در آمریکای لاتین تقویت شد.»

 

نشنال اینترست در گزارش خود می‌نویسد: «چهره عمومی ایران در آمریکای لاتین با مساجد، مراکز فرهنگی، مدارس، بازرسان گوشت حلال و حتی گروه های پیشاهنگ پسران، آرام و بی آزار می نماید، اما در زیر پوشش پارسایی و گفت و شنود بین ادیان، تهران از ارتباط های خود با جنبش های ضدآمریکایی برای یافتن جای پایی در منطقه و القای اسلام انقلابی به مسلمانان محلی استفاده می کند، و به جای تکیه بر ابزار سنتی سیاستمداری، برنامه خود را از با مساجد و هیات های مذهبی پیش می برد.»

 

به نوشته این دو ماه نامه آمریکایی، «استفاده تهران از طلبه های شیعه ایرانی و لبنانی به عنوان ماموران غیررسمی انقلاب ایران، موضوعی جدید نیست.»

 

نشنال اینترست اضافه می کند: «نقش دوگانه روحانیان شیعه به عنوان فرستادگان مذهبی و سیاسی انقلاب اسلامی در سال ۲۰۱۰ برجسته شد، زمانی که وزارت خزانه داری آمریکا شیخ دیگری را به عنوان نماینده حزب الله در آمریکای لاتین معرفی کرد و گفت بلال محسن وهبی "اطلاعات و دستور العمل ها را بین رهبران حزب الله در لبنان و عناصر حزب الله در آمریکای جنوبی رد و بدل می کرد" و بر فعالیت های ضداطلاعاتی در جبهه سه گانه آرژانتین، برزیل و پاراگوئه نظارت داشت. او به فعالیت تبلیغی–مذهبی خود بدون مانع ادامه می دهد.»

 

این نشریه در ادامه گزارش می نویسد: «البته آنها تنها نیستند. در کنار ده ها روحانی شیعه ایرانی و لبنانی، نسل جدیدی از طلبه هایی که در محل متولد شده اند، به آنها پیوسته اند. کسانی که به اسلام می گروند بطور منظم با هزینه ایران برای حضور در حوزه های علمی به قم فرستاده می شوند، و به عنوان فرستادگان غیررسمی ایران به کشورهایشان باز می گردند.»

 

بر اساس این گزارش، «وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرده است که حضور ایران در آمریکای لاتین به دلیل کاهش تجارت و دیدارهای مقامات رسمی از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی کمرنگ شده است.»

 

با این حال، نشنال اینترست اظهار عقیده می کند که «نفوذ ایران نباید در تعداد دیدارهای رسمی اندازه گیری شود. امروز این کار را فرستادگان مذهبی انجام می دهند، که نفوذ می‌خرند، و پیام های ضدآمریکایی و نفرت از اسرائیل را ابلاغ می کنند

 

 

گفتنی است که علی‌رغم این­که در زمان دولت دهم، ایران سعی کرد که در منطقه آمریکای لاتین نفوذ کند و با کشورهای این منطقه ارتباط نزدیکی برقرار کند که از جمله مزایای این ارتباط، تسهیل دور زدن برخی تحریم‌های یک‌سویه از جانب کشورهای غربی بود، با شروع به کار دولت یازدهم، نشانه‌هایی دال بر بی‌میلی مقامات این دولت نسبت به ادامه روابط با این کشورها به چشم می‌خورد. تعطیلی دفتر شرکت ملی نفت ایران در دو کشور بولیوی و ونزوئلا، از جمله اقداماتی است که در ماه ­های نخست شروع به کار دولت یازدهم، خبرساز شد.

 

این رویکرد دولت روحانی در قبال آمریکای لاتین در حالی انجام می‌گیرد که منطقه‌ای استراتژیک که روزگاری حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شد، در سال های گذشته به منطقه قدرت‌نمایی کشورهای ضد سلطه آمریکا به­ خصوص جمهور اسلامی ایران بدل شده بود تا جایی که مقامات کاخ سفید نسبت به حضور ایران در این منطقه ابراز نگرانی کردند. اما این  روند ادامه دار نبود و هم اکنون شاهد کاهش نفوذ جریانات ضد سلطه در آمریکای لاتین هستیم.

 

 

سند/ <a href='../../Keywords/46118/%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%84%20%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D8%B3%D8%AA' target='_blank'>نشنال اینترست</a>


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها