أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۳۷۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
اقتصاد متکی بر نفت ایران این روزها و بیش از هر زمان دیگری آمادگی تنفس در فضای بدون نفت را دارد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصادپرس، اقتصاد متکی بر نفت ایران این روزها و بیش از هر زمان دیگری آمادگی تنفس در فضای بدون نفت را دارد.

چرا که دو اتفاق در کنار هم این زمینه را فراهم می کند که در کنار مدیریت صحیح، نفت و درآمدهای نفتی برای همیشه از اقتصاد ایران کنار گذاشته شود؛ نفت ۲۰ دلاری و برداشته شدن تحریمها.

نباید فراموش کرد که برای رهاشدن از اقتصاد نفتی نیازمند زیرساخت‌هایی در اقتصاد هستیم که با بهره گیری از آنها بتوانیم  ۱۰۰ سال درگیری با نفت را کنار بگذاریم. چرا که  پس از کشف ذخایر نفتی و تولید نفت در ایران ما همواره شاهد کاهش تولید غیر نفتی و کاهش سهم صادرات غیرنفتی بوده ایم.

پس از انقلاب هم جنگ به ما تحمیل شد و نتوانستیم در اقتصاد گام برداریم؛ پس از جنگ هم درآمدهای نفت و مدیریت نفتی به مذاق دولتمردان خوش آمد، به این جهت که دولتها با اصل مالیات گرفتن کار مشکل دارند از سوی دیگر صنعت هم قوی نبوده و همین بهانه ای برای تکیه بر درآمدهای نفتی بود.

این در حالی است که هر زمان قیمت نفت کاهش یافته ما به فکر افزایش صادرات غیرنفتی افتادیم و به محض اینکه قیمت نفت افزایش یافت برنامه‌های افزایش صادرات غیرنفتی را فراموش  کردیم.

حالا وقت آن رسیده که با اصلاح قوانین و ایجاد زیرساختها از نفت و بودجه‌های نفتی خلاص  شویم به همین جهت باید درهای صندوق ذخیره ارزی یا توسعه ملی باز شود تا زیرساخت‌ها درست شده و صادرات صنعتی از سر گرفته شود و فناوری وارد کشور شود.

باید تاکید کرد که دوران پسابرجام دوران خوبی برای رهایی از اقتصاد نفتی است. از این‌رو باید بیش از هر زمان دیگری به فکر مهیا کردن زیرساخت‌ها بود در این راستا مجلس و دولت باید بروکراسی‌های اداری را به حداقل رسانده موانع پیش روی کسب و کار را مرتفع کنند.

در دوران پسابرجام مدیریت باید بیش از هر زمان دیگر در راس باشد تا همسویی بین سیاست‌های بخش‌های مختلف اقتصادی وجود داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها