أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۳۷۲۲
زمان انتشار: ۱۶:۰۶     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس‌شورای شهر تبریز گفت: عضو شورا و یا مشاور به تنهایی نمی‌تواند تخلفی و کاری بکند و اگر مدیر شهرداری و یا پیمانکار با او همکاری نکند کاری از پیش نمی‌رود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مصاحبه سنتی امسال با رئیس شورای شهر تبریز  به مناسبت روز شوراها مصاحبه سختی است. از یک طرف قرار ملاقات به سختی هماهنگ می‌شود از طرف دیگر سایه سنگین اتفاقات اخیر شورای شهر تبریز راه را بر هر پرسش و سئوال دیگری می‌بندد.

امسال خبری از مراسم و بزرگداشت روز شوراها هم نیست و دبیری را در ساعت‌های پایانی پنج‌شنبه و پس از بازگشت از تهران ملاقات می‌کنم. ماحصل گفت‌وگویی که بدون هیچ قضاوتی تنها در پی آگاهی از اتفاقات تلخ ماه‌های اخیر بوده است را اینجا بخوانید:

فارس: سال گذشته در سالروز گرامیداشت روز شوراها اصلا به این فکر می‌کردید که ممکن است یک سال بعد گرامیداشت این روز مقارن با دستگیری تعدادی از اعضای شورای شهر تبریز و احضار تعدادی دیگر از اعضا و اتفاقات نظیر این باشید؟

نه. به هیچ وجه فکر نمی‌کردم این اتفاق‌ها بیفتد اما این آمار را نمی‌دانم شما از کجا می‌گویید. تنها 3 عضو شهر تبریز بازداشت موقت هستند و نفر چهارمی که در خبرها اعلام شده بود اصلا صحیح نبود و در پیگیری‌های ما به ما گفتند نفر چهارمی از شورا وجود ندارد.

اما این مسایل از طرف مقام‌های رسمی اعلام شد است؟

در پیگیری‌های ما به ما گفتند که  فقط سه نفر از شورا در بازداشت هستند و ممکن است آمار دیگر احضارشدگان یا دستگیری‌ها به نهادهای دیگر مرتبط باشد.

*به قوه قضاییه اعتماد کامل داریم و اگر کسی تخلف کرده باشد حتما بعد از محرز شدن آن اعلام می‌شود

در روزهای اخیر اخبار غیررسمی از دستگیری دو تن از مدیران شهرداری شنیده می‌شود؟ این اخبار را قبول دارید؟ چرا دستگیری مدیران شهرداری به اندازه شورا رسانه‌ای نشد؟

بله این اخبار در مورد شهرداری شنیده می‌شود اما اینکه قسمت مربوط به شورا خیلی برجسته شد به خاطر مصاحبه‌هایی بود که در آن روزها انجام شد و قضیه متاسفانه خیلی برجسته شد و به شبکه خبر و 20:30 و حتی شنیده‌ام به کانال بی.بی.سی هم رسید که به نظر من نباید این مسائل تا مشخص شدن ماجرا رسانه‌ای می‌شد.

شاید هم رسانه‌ای شدن اخبار شورا از طرف دیگر به خاطر این بود که شورا نهاد مهمی است. اعضای شورا نمایندگان و معتمدین مردم هستند و از این جهت انتظار از آن‌ها بالاتر و بیشتر هست.

در هر صورت این مسئله می‌توانست برای هر مدیری و در هر نهادی اتفاق بیفتد و بهتر بود تا زمانی که پرونده در مرحله تحقیق است به این صورت رسانه‌ای نشود چرا که هنوز چگونگی و چرایی ماجرا مشخص نیست. بهتر است صبر کنیم قوه قضاییه در کمال آرامش به موضوع رسیدگی کند و ما هم به قوه قضاییه اعتماد کامل داریم و اگر کسی تخلف کرده باشد حتما بعد از محرز شدن آن اعلام می‌شود.

شهردار تبریز در اظهارنظری که اعلام کرده بود دستگیری‌ها تنها به شورا ارتباط دارد و به شهرداری ارتباطی ندارد و این در حالی بود که هم در آن روز ها و هم اخیرا اخبار دستگیر شدگان شهرداری هم وجود دارد؟

بله اما من در مورد آن مصاحبه با ایشان صحبت کردم و ایشان گفت «منظور من تکذیب دستگیری معاونان جدید در شهرداری بود.»

اصلا فکر می‌کنید چرا این اتفاق‌ها افتاد. با وجود اینکه اعضای شورا اعلام می‌کنند که به ما گفته‌‌اند در این موارد تا مشخص شدن ماجرا اظهار نظر نکنیم اما صحبت‌هایی در صحن علنی نشان می‌دهد که آغاز اتفاقات به دفتر مشاوران شورا در برج بلور ارتباط دارد؟ شما این مساله را قبول دارید؟ چرا دفتر مشاوران شورا باعث این مساله شد؟

 نه من قبول ندارم که این دفتر باعث این مسایل شده باشد.

اما اعضای شورا مانند جعفری و یا باغبان در صحن علنی این مساله را مطرح کردند و گفتند «اگر برای مثال زمانی که در 6 ماه قبل غیرقانونی بودن فعالیت این دفتر در صحن شورا مطرح شد جلوی فعالیت آن گرفته می‌شد دیگر اتفاقات و دستگیرهای اخیر بوجود نمی‌آمد»

اینکه کسی در آن دفتر بوده و منشا این کارها از آنجا آغاز شده درست است اما به این معنی نیست که این دفتر باعث به وجود آمدن این مساله شده است. تنها شاید این دفتر در یک جاهایی باعث تقویت مسایلی شد و سبب شده تا ارتباطاتی راحت‌تر به وجود بیاید! اما مشاور بودن یا داشتن دفتر مشاوره صرفا دلیل خلاف و جرم نیست.

عضو شورا و یا مشاور به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند و اگر مدیر شهرداری و یا پیمانکار با او همکاری نکند کاری از پیش نمی‌رود. اصلا اگر کسی بخواهد خلاف کند خلاف خواهد کرد و این ربطی به دفتر ندارد. این دفتر زمینه خلاف نبوده بلکه زمینه خلاف در افرادی بوده است که از این دفتر استفاده کرده‌اند.

اما این مساله عنوان می‌شود که در 6 ماه قبل می‌توانستید جلوی این مساله را بگیرید؟

در واقع 6 ماه نبوده و این مساله تیر یا مرداد ماه سال گذشته مطرح شده بود. من هم توضیح دادم که این دفتر را من تشکیل نداده‌ام بلکه من به یک نفر حکم مشاور داده‌ام و این مشاور هم گفت که می‌تواند دفتر برج بلور را در اختیار بگذارد. این فرد هم مشاور من بود یعنی مشاور رئیس شورا بود و نه کل شورا.

این شخص دفتر را در اختیار یک تعداد مشاوران شورا قرار داد و چند جلسه هم انجام داد و مشاوره‌های این شخص نیز برای اصلاح ساختار شهرداری و ... بود. یعنی حرف‌ها، حرف‌های خوبی بود و این شخص با کمیسیون بودجه هم هماهنگ شده بود و کارشناس‌های بودجه نیز به آنجا می‌رفتند اما اینکه این دفتر را دو یا سه ماه زودتر تعطیل می‌کردیم باز هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. اگر این دفتر نبود این افراد به جای دیگری می‌رفتند. حالا این دفتر جایی بود که این فرد با استفاده از اسمش توانست تعدادی از پیمانکاران یا مدیران شهرداری را به آنجا دعوت کند.

خب خودتان قبول دارید که این دفتر توانسته است برای این فرد رانت ایجاد کند؟

نه اگر رانتی بوده قبلا وجود داشته است. مگر شما می‌دانید که پرونده مال چه زمانی است یا در چه موردی بوده که الان دارید قضاوت می‌کنید؟

من فقط حرف‌ها و سئوالات افکار عمومی را می‌پرسم.

ببینید ما الآن هر حرفی که می‌زنیم بدون اطلاع از جزئیات و ابعاد قضیه است و فقط در حال قضاوتیم و می‌گوییم از فلان جا آغاز شده است.

خوب تمام این حرف‌ها در صحن علنی مطرح شده است؟

خوب ماجرا این بود که آن زمان در صحن علنی بعضی‌ها گفته بودند ما از اتفاقات این دفتر اطلاع نداریم؛ من هم بدنبال این حرف‌ها با یک تعداد اعضای شورا جلساتی گذاشتم و یادم می‌آید خانم آهور، آقای باغبان و اسوتچی و به نظرم خانم خاماچی هم در این جلسه بودند و نظر این افراد را پرسیدم و نتیجه این شد که شاید این فرد دلال باشد و من در همان جلسه گفتم که خوب شاید فعالیت این فرد خوب نباشد و به او می‌گوییم این دفتر جمع شود!

بعد دفتر جمع شد و حکم مشاوره لغو شد.

این مساله مال چه زمانی بود؟

مهر ماه دفتر بسته شد و آبان هم حکم مشاوره این فرد لغو شد.

*جلسه‌های غیرعلنی شورا تنها برای هبه‌ها است/در جلسات غیرعلنی تصمیم‌گیری مالی خاصی انجام ندادیم

عده‌ای می‌گویند که زیاد شدن تعداد جلسات غیرعلنی جزو نشانه‌های بدی بوده که این اواخر اتفاقات افتاده است؟ مثل جلسه غیرعلنی رای گیری برای ریاست شورا و یا بیان تذکرات در جلسات غیرعلنی. چرا اجازه دادید تعداد جلسات غیرعلنی اینقدر افزایش یابد؟

اصلا هیچ ربطی ندارد. ما جلسات غیرعلنی را تنها برای هبه‌ها برگزار کردیم و در جلسات غیرعلنی تصمیم‌گیری مالی خاصی انجام ندادیم.

در مورد تذکرها هم خوب اصلا چیزی به نام تذکر در قانون پیش‌بینی نشده است.

*علت جلسات غیرعلنی برای تذکرها

پس چرا جلسات غیرعلنی برای تذکر گذاشتید؟

ببینید ما نطق پیش از دستور را داشتیم و داریم اما تذکرات از 3 نفر به 5 و بعد به 10 نفر افزایش پیدا کرد و فقط باعث تلف شدن وقت با تذکرات بیهوده می‌شد و هیچ نتیجه‌ای نداشت. ما گقتیم این تذکرات را در حضور شهردار و معاونین در یک جلسه مشخص بدهند

چرا خبرنگاران را حذف کردید؟

برای اینکه اگر بخواهند مسائل محرمانه‌ای را مطرح کنند راحت باشند اما یک چیزی که دیدیم این بود که اصولا افرادی که در جلسات علنی اصرار بر تذکر دارند در این جلسات هیچ تذکر و مطلبی را بیان نمی‌کنند چون این‌ها اصلا هیچ حرفی ندارند و تنها می‌خواهند مسائل را رسانه‌ای کنند. کسی که می‌خواهد مساله‌ای را رسانه‌ای کند بهتر است برود مصاحبه کند تا اینکه وقت صحن علنی را بگیرد.

*اگر کسی خلاف کرد به پای همان شخص است نه کل شورا

باز خورد مساله شورای شورای شهر تبریز را در کشور چگونه دیدید؟ واقعا این مساله به اعتبار و حیثیت تبریز صدمه نزده است؟

این مساله در خیلی از شهرها و شوراهای دیگر هم اتفاق افتاده است. نمی‌توانیم بگوییم شورا شهرهای و جاهای دیگر بری هستند و فقط در تبریز این اتفاق افتاده است. هر کس پاسخگوی عملکرد خودش است و اگر کسی خلاف کرد به پای همان شخص است نه کل شورا

یعنی قبول ندارید که به اعتبار شورا در بین مردم صدمه زده شده است؟

خیر، مردم قضاوت کلی می‌کنند و ما نباید به مردم خط بدهیم که شورا چنین و چنان است.

برنامه‌ای برای جبران این اعتبار از دست رفته دارید؟

مردم باید درست قضاوت کنند. از افرادی که سالم کار کرده و می‌کنند دفاع می‌کنیم و اگر این دوستان ما هم برائت بگیرند از آنها دفاع می‌کنیم.

*باید برای انتخابات شورای دوره‌های بعد معیار تاییدصلاحیت از دقت بیشتری برخوردار باشند

من سئوالم این است که برنامه ما برای اصلاح وضعیت و جبران این اعتبار از دست رفته چیست؟

باید بحث‌های نظارتی‌مان را بیشتر کنیم و عملکردمان را به مردم یادآوری کنیم. همچنین باید به این مساله تاکید شود که مورد اخیر خاص شورا و تبریز نیست و هر جای دیگر می‌توانست اتفاق بیفتد

در مورد آسیب شناسی هم باید صبر کنیم و بعد از مشخص شدن جزییات صحبت کنیم. مثلا به نظر من لازم است برای انتخابات شورای دوره‌های بعدی معیارهای تایید صلاحیت از دقت بیشتری برخوردار باشند.

یعنی معیارهای شورای چهارم با دقت نبود؟

به نظر من شاید اگر به سابقه مدیریتی بیشتر توجه می‌شد بهتر بود

شما امروز برای حضور در مراسم بزرگداشت شورا به تهران سفر کرده بودید؟ بازخورد این مساله را در کل ایران چطور دیدید؟

باید حداکثر تلاش کنیم که این مساله بزرگنمایی نشود مثلا من امروز با آقای چمران حرف زدم ایشان اصلا موارد دیگری شنیده بودند و قضیه را کاملا متفاوت فهمیده بودند چرا که موضوع  خیلی بزرگ شده بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها