کد خبر: ۳۷۳۹۶۶
زمان انتشار: ۲۰:۳۵     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگو یا پایگاه ۵۹۸:
وی با اشاره به تلاش برخی از گروه های برای دخیل نشان دادن ایران در اتفاقات اخیر عراق بیان داشت: در اتفاقات اخیر بحث و نقش ایران مطرح نیست و برخی از جریانات همسو با عربستان، قطر و کویت در جریان سازی علیه ایران در عراق نقش دارند و ایران هیچ گونه نقشی در این حوادث ندارد و اتفاقاتی که رخ داد برآیند یک سلسله رویدادهای سیاسی است که کشورهای غربی و عربی در آن نقش دارند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، روز گذشته هواد‌اران مقتد‌ی صد‌ر با ورود‌ به پارلمان عراق، این ساختمان را به اشغال د‌رآورد‌ند‌. رهبر جریان صد‌ر که به اوضاع سیاسی نابسامان د‌ر کشورش اعتراض د‌ارد‌ از هواد‌اران خود‌ خواست همچنان د‌ر خیابان‌های پایتخت بمانند‌ و به تحصن خود‌ اد‌امه د‌هند‌؛ اقد‌امی که نشان از بالا گرفتن تنش د‌ر این کشور آشوب‌زد‌ه است. در همین خصوص خبرنگار پایگاه 598 در گفتگو با دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل جهان عرب بررسی ناآرامی های اخیر عراق پرداخته است. 

دکتر هانی زاده اظهار داشت: اقدامات و رویداد های اخیر عراق نتیجه شکل گیری یک نظام طایفه ای بر اساس سهم خواهی جریان های سیاسی عراق بوده است و در سال 2003 میلادی که رژیم سابق عراق سرنگون شد هریک از جریان های سیاسی عراق تلاش کردند تا در حقیقت در ساختار قدرت سهمی فراتر از حجم سیاسی و انسانی خودشان داشته باشند و به همین دلیل در طول سال های گذشته دولت های عراق نتوانسته اند بر اساس شاکله شایسته سالاری و مردم سالاری حرکت کنند.

نباید فراموش کرد برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان، بحرین، امارات و کویت در تشدید اختلافات در عراق نقش دارند نمی‌خواهند عراق به عنوان کشوری دارای پالمانی قوی و دموکراتیک به راه خودش ادامه دهد.
وی افزود: پارلمان عراق هم اساس ساختار نامتوازن قدرت های سیاسی شکل گرفت و یک سلسله نارضایتی هایی سیاسی در سطح عراق به وجود آمد و برخی از جریانات سیاسی غیر همسو با دولت هم از این شرایط استفاده کردند و مردم را علیه دولت حیدرالعبادی تحریک کردند. نباید فراموش کرد برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان، بحرین، امارات و کویت در تشدید اختلافات در عراق نقش دارند نمی‌خواهند عراق به عنوان کشوری دارای پالمانی قوی و دموکراتیک به راه خودش ادامه دهد.
کارشناس مسائل بین الملل در خصوص عملکرد جریان صدر در وقایع اخیر پارلمان عراق گفت: در واقع لیست دوم کابینه بعد از یک سلسله اعتراضاتی که از سوی اعضای پارلمان و جریانات سیاسی، تشکیل شد، آقای العبادی تغییراتی در کابینه جدید انجام داد و پارلمان هم قصد داشت ترکیب جدید را مورد بررسی قرار دهد امام گویا مردم عراق تحمل حضور برخی از جریانات سیاسی را در ترکیب کابینه جدید نداشتند و برخی از اعضای کابینه جدید چهره های ناشناخته ای هستند که مورد قبول طیف های سیاسی عراق نیستند.
دکتر هانی زاده افزود: با توجه به ناامنی های موجود در عراق و حضور داعش در موصل و مناطق شمالی عراق، دولت نیازمند کابینه قدرت مندی است که افراد پیشنهادی توانایی این کار را ندارند. 
ایشان در ادامه با اشاره به وضعیت پارلمان عراق اظهار داشت: مجلس عراق اختیارات تایید و عزل کابینه را دارد و به نظر می رسد که جریانات سیاسی در درون پارلمان وجود دارند که مایل نیستند که کابینه بر اساس آنچه که آقای العبادی وعده آن را داده است شکل بگیرد و بسیاری از اعضای پارلمان در این بحران نقش دارند.
با توجه به ناامنی های موجود در عراق و حضور داعش در موصل و مناطق شمالی عراق، دولت نیازمند کابینه قدرت مندی است که افراد پیشنهادی توانایی این کار را ندارند.
کارشناس مسائل کشورهای عربی منطقه بیان نمود: آقای حیدر العبادی لیست سوم را از روی ناچاری ارائه داده و لیست اصلی او همان اعلام نخست ایشان بود و لیست سوم یک لیست تحمیلی است که العبادی ناچار شده برخی از اشخاص را در کابینه قرار دهد که می بینیم با مخالفت جریان صدر روبرو شده است.
هانی زاده گفت: در حزب الدعوه میان حیدر العبادی و نوری مالکی شکاف وجود دارد و در نتیجه آقای العبادی از پشتوانه لازم پالمانی هم برخوردار نیست و امکان دارد که در آینده نتواند به کار خودش ادامه دهد.
وی با اشاره به تلاش برخی از گروه های برای دخیل نشان دادن ایران در اتفاقات اخیر عراق بیان داشت: در اتفاقات اخیر بحث و نقش ایران مطرح نیست و برخی از جریانات همسو با عربستان، قطر و کویت در جریان سازی علیه ایران در عراق نقش دارند و ایران هیچ گونه نقشی در این حوادث ندارد و اتفاقاتی که رخ داد برآیند یک سلسله رویدادهای سیاسی است که کشورهای غربی و عربی در آن نقش دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها