أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۷۴۱۳۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۴     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
جمله بسیار صریح بود: یک عدّه پولدار هم -پولدارهاى نوکیسه‌ى تازه‌به‌دوران‌رسیده که متأسّفانه در کشور کم نداریم- دنبال نشانهاى خارجى‌اند؛ به قول خودشان برندهاى خارجى. بنده از این کلمه‌ى «برند» هم خیلى بدم مى‌آید. مقام معظم رهبری بسیار صریح با تخطئه‌ی جریان نوکیسه و تازه به دوران رسیده، دنبال کردن برندهای خارجی را آنهم تنها برای پز دادن که از لحاظ عقلی هم کاری سطحی استف زیر سوال بردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، اخیرا نیز گزارشی که یکی از رسانه های خارجی در همین زمینه منتشر کرده بود اشاره داشت به اینکه چندی پیش به بهانه گشایش بوتیک دو طبقه یکی از برندهای لوکس در شمال شهر تهران که کالاهای مختلفی مانند پوشاک و کیف تولید می‌کند، در گزارشی با عنوان «فروش کالاهای لوکس در ایران» نوشت: «ایران که دهه‌هاست از صنعت کالاهای تجملی کنار بوده، ‌پتانسیل انفجاری رشد بازار آن طی 12 ماه گذشته نظر شرکت‌های جهانی تولید کننده کالاهای تجملی را به خود جلب کرده است.»

در این گزارش آمده است: «پس از سی سال انزوا و ریاضت، این کشور پس از لغو تحریم‌های اقتصادی در ماه ژانویه، بار دیگر به اقتصاد جهانی بازگشته است، موضوعی که مورگان استنلی آن را بزرگ‌ترین اتفاق در اقتصاد جهان از زمان سقوط دیوار برلین می‌داند. اکنون که این کشور دارای جمعیت تحصیلکرده 80 میلیونی است و بیشتر آنها درآمد متوسط روبه افزایش دارند – و بخش زیادی از این جمعیت به کالاهای مصرفی تجملی و گوشی‌های مدل بالا گرایش دارندبرندهای غربی این فرصت را غنیمت شمرده و در ایران فروشگاه باز کرده‌اند»

متاسفانه این روند از سالها قبل چه در دولت قبل چه دولت فعلی آغاز شد و هشدارهای دلسوزان نیز کارگر نیفتاد. چه آنکه در دوران پسابرجام، که شعار باز شدن درهای بازارهای جهانی به روی کشورمان شنیده می شد، تنها در عرصه ‌ی واردات کالاهای لوکس و گران قیمت که مورد استفاده ی طبقه ای محدود و معدود است عملی شد.

از سویی بسیاری از مردم قدرت خرید بسیاری از این اجناس را ندارند، و در این اثنا کالاهای قاچاق و تقلبی که تنها ظاهری شبیه به مشابه لوکس خود دارد، به دلیل قیمت های ارزان پا به خانه ی بسیاری از مردم طبقه عادی باز خواهد کرد. نمونه ی آن را مقام معظم رهبری در همین دیدار در زمینه واردات و یا قاچاق چند میلیارد دلاری لوازم آرایشی که برخی از آنها ناسالم و فاسد هستند ذکر کردند.

از سوی دیگر، اگر به بازار رجوع کنیم، شاهد هستیم که اجناس لوکس و شبه لوکس تمامی ویترین مغازه های بازار را اشغال و اشباع کرده است. به عنوان نمونه امروز اگر دختری جوان به دنبال خرید مانتوی مناسبی باشد، با ساعتها پیاده روی تنها با مدلهایی بسیار باز و غیراسلامی و با مارکهای خارجی رو به رو می شود. این موضوع در بازار لوازم خانگی، پوشاک،  لوازم الکترونیکی و ازین قبیل می توان به عینه مشاهده کرد.

با این وضع، مردم برای هر خریدی تنها گزینه ای که پیش رو دارند خرید کالاهای لوکس و شبه لوکس وجود در بازار است. بازاری که عمدتا به دلیل واردات بی رویه یا قاچاق هایی با صدها کانتینر اشباع شده است. متاسفانه در شرایط پسابرجام اخباری مبنی بر مصوبه ی رسمی دولت با امضای اسحق جهانگیری برای مجوز واردات کالاهای لوکس در صدر اخبار قرار گرفت.

با وضعیتی که مسئولین امر اعم از دولت، نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی به رعایت مصالح ملی و عمل به دستورات مقام معظم رهبری کوتاهی می کنند، روز به روز شرایط از این هم بغرنج تر خواهد شد، و شاهد بیکاری تصاعدی و تعطیلی بیش از پیش صنایع داخلی خواهیم بود. طبق آمار اکنون دو سوم صنعت ما در  تعطیلی کامل به سر می برد و روز به روز نیز در حال افزایش است.

در زمانی که عضو ناظر سازمان تجارت جهانی (WTO) هستیم مردم را به استفاده از کالای خارجی عادت داده‌ایم این در حالی است که به دلیل عادت مردم در استفاده از کالاهای خارجی، به سختی می‌توان آن‌ها را استفاده از کالای ایرانی عادت داد. بنابراین زمانی که به عضو فعال این سازمان تبدیل شویم کارمان دشوار می‌شود چون تعرفه ها حذف می شود و دیگر از کالاهای داخلی مان چیزی باقی نمی ماند.

امروز باید بپرسیم چه بلایی بر سر برندهای بومی مان نظیر کفش ملی، پارس گراندیک و صاایران آورده ایم؟ وی با اشاره به اینکه زمانی برند صاایران با شعار هر روز بهتر از دیروز به یک برند معروف در ایران تبدیل شده بود. این در حالی است که در حال حاضر باید آن را در قبرستان برندها یافت. دلیل آن هم اشتباه در روند تبلیغات بود. در واقع برای اینکه برند صاایران از بین نرود باید ابتدا اجازه رشد به آن را می‌دادیم و بعد برندهای دیگر را تبلیغ می‌کردیم.

‌از سالها قبل نقشه راه داشته‌ایم اما پیشرفتی نکرده‌ایم بنابراین مشخص می‌شود که دولتها و مجالس حمایتی از بخش تولید نمی‌کنند. از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز در تولید کالای باکیفیت بی‌انگیزه هستند و کوتاهی می‌کنند.

نمی‌شود فقط یک گروه را مقصر دانست و مصرف‌کنندگان نیز مقصر هستند چراکه به استفاده از کالای خارجی عادت کرده‌اند. البته توجه به این نکته ضروری است که به عنوان مثال برند نوکیا ۱۸ سال یا برند تویوتا ۲۷ سال برای دولتهای کشورشان ضرر داشته‌اند با این حال آنها با حمایت خود باعث شدند که این برندها موفق و شناخته شوند این در حالی است که خودرو در کشور ما ۴۰ سال است که ضرر می‌دهد و پیشرفت هم نمی‌کند. بنابراین می‌توان خودرو را مانند کودکی ۴۰ساله دانست که هنوز هم شیر می‌خورد و کاری از دست آن برنمی‌آید. لذا اگر خودرو در کشور با همین روند ادامه فعالیت بدهد، به جایی نخواهد رسید.

بنابراین این صنعت و تمامی صنایع دیگر در مراحل تولید، توزیع و مصرف نیازمند برنامه‌ریزی سالیانه از سوی دولت و مجلس و حمایت از سوی مردم است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
کار جمشید بسم ا.. است باور نمیکنید از و احمدی نژاد و رحیم و مشاعی بپرسید
پاسخ
علی
-
۱۹:۴۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
مقصر ورود مواد مخدر .کالاهای خارجی اعم از یک نخ سوزن تا بالتر . مقصر ورودهمه اجناس مسئولان یک کشورند. اخه مگه میشه کشوری با این اقتدار نتواند جلوی ورود چیزی را بخواهد بگیرد و نتواند. یه بر می گن تقیر روحانی است یه بار می گن تقصیر از احمدی نزاد . یه بر می گن تقصیره امریکاست. بس است. تقصیر مسولانه که با وجود این مردم فهمیم و با بصیرت فقط دنبال حرف هستند و اقدام قاطع انجام نمی دن. تریاک و پارتی بازی و بی عدالتی زیاد شده ومسولان کاری انجام نمی دهند و فقط می کن تقصیر از امریکاست. راه حل چیست: اولا رییس کل دادگاه کشور عوض بشه. تمام معتادان جمع شوند و زندانی بشن. با اقتدار فروشندگان مواد مخدر جمع و اعدام بشن. ماموران انتظامی زیر ذربین دقیق بروند. کارشناسان و قضات دادگستری پلایش بشن و با انها به جد بر خورد بشه. قوه قضا فقط افتخار نکند که باباک زنجانی را گرفته و فرزند ایت ا... رفسنجانی را دستگیر کرده . متاسفانه کشور پر شده از این اوباش. در هر شهری چند دزد اعدام بشن. قاتلان بلافاصله اعدام بشن.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها