يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۴۲۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
حزب عدالت و توسعه ترکیه قدرت انتخاب مقام‌های استانی این حزب را از نخست وزیر ترکیه گرفته است که این اقدام می‌تواند موجب کاهش قدرت نخست وزیر و افزایش نفوذ و اختیارات رئیس جمهور شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، در حالی که اختلافات درون حزبی بین احمد داود اوغلو نخست وزیر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این نمایان شده بود، حزب عدالت و توسعه اختیار انتخاب و معرفی مقام های رسمی این حزب در استان های ترکیه را از نخست وزیر سلب کرده است. این اقدام می تواند موجب تثبیت نفوذ و قدرت بیشتر رئیس جمهور ترکیه شود.

این تصمیم در نشست روز جمعه حزب عدالت و توسعه اتخاذ شده و آشکارترین نشانه از تنش بین اردوغان و داود اوغلو بوده است. اردوغان خواستار اجرای سیستم ریاست جمهوری به جای نظام پارلمانی در ترکیه است. در صورت اجرای سیستم ریاست جمهوری در ترکیه، داود اوغلو عملا جایگاهی در عرصه سیاسی نخواهد داشت.

یک مقام ارشد حزب عدالت و توسعه که خواست نامش فاش نشود، در این باره تاکید کرد: این تصمیم موجب تضعیف قدرت داود اوغلو در حزب خواهد شد. کار داود اوغلو در حزب پس از این تصمیم دیگر آسان نخواهد بود.

حزب عدالت و توسعه در 14 سال گذشته زمام قدرت و حکومت را در ترکیه در اختیار داشته است. منتقدان اردوغان را متهم به رفتارهای اقتدارگرایانه و سرکوب مخالفان کرده‌اند.

بر اساس قانون اساسی ترکیه، اردوغان باید پس از رسیدن به سمت ریاست جمهوری، روابط خود را با حزب عدالت و توسعه قطع کند چرا که رئیس دولت باید فراتر از سیاست‌های حزبی باشد. اردوغان پس از ده سال نخست وزیری، در انتخابات اوت 2014 میلادی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

ولی اردوغان هنوز وفاداران زیادی در حزب عدالت و توسعه دارد و قصد دارد نفوذ خود را در این حزب حفظ کند. داود اوغلو که همواره در حزب عدالت و توسعه زیر سایه اردوغان قرار داشته است، اکنون با این تصمیم با کاهش بیشتر قدرت خود روبرو خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها