امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۷۴۲۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک اقتصاددان حامی دولت گفت عدم انتقاد از دولت خطای راهبردی است و روحانی رویکرد تک‌صدایی را در حوزه اتخاذ راهبرد اقتصادی ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه 598، فرشاد مؤمنی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: واقعیت این است که به طور مشخص در حیطه مسائل اقتصادی، آقای روحانی یک اشتباه فاحش راهبردی انجام داده‌اند و آن این است که رویکرد تک‌صدایی را در محیط پیرامونی خود برای اداره اقتصاد کشور از منظر اندیشه‌ای ایجاد کرده و این تک صدایی هم یک تجربه تلخ در دوره 1368 دولت سازندگی به بعد از خود به یادگار گذاشته است. شخصاً از تحلیل‌هایی که از زبان آقای روحانی نقل شده است، انتقاد کرده‌ام که چون ایشان علاقه‌مند به راه رفتن روی یک ستون هستند، قادر نبودند یا نخواستند که دیدگاه‌های کارشناسی جامع‌تر را در اطراف خود ایجاد کنند. ایشان مطلبی را در حیطه اقتصاد بر زبان می‌آورند که نسبت اندکی با توسعه ملی دارد. برای مثال وقتی ایشان این تحلیل را ارائه کردند که بحران تقاضای مؤثر در اقتصاد ایران ریشه در به تعویق انداختن خرید توسط مردمی که مشکلی برای خرید ندارند ولی انتظار سقوط قیمت‌ها را دارند، نشان می‌دهد که با بررسی‌های شخصی بیان شده است، لذا به این نتیجه می‌رسیم که گزارش و تحلیل‌هایی که به ایشان داده می‌شود از اعتبارهای کارشناسی لازم برخوردار نیست و نسبت به مسائل حیاتی کشور مانند آنچه نسبت به سرنوشت غم‌انگیزی که برای تولیدکنندگان وجود دارد- که بخش عمده‌ای از آن میراث دولت قبلی است- دولت یازدهم از همت کافی برای برطرف کردن آن مشکلات برخوردار نیست.

ادعای شما تأیید این مطلب است که آقای روحانی تیم بسته‌ای از مشاوران اقتصادی دارند که آمارهای واقعی را در برخی امور به وی اطلاع می‌دهند؟

بله، وقتی می‌بینیم که ریاست محترم جمهور کمتر از فقر گسترده و بی‌عدالتی‌های موجود جامعه صحبت به میان می‌آورند و از فشار طاقت‌فرسایی که بر بیش از سی درصد از جمعیت ایران وجود دارد در سخنانش نکته‌ای دیده نمی‌شود و به جای آن هم برخی وزیرانشان دغدغه کسانی را دارند که در جست‌وجوی بهره‌مندی‌های رانتی هستند، مانند نامه‌ای که چهار وزیر ایشان نوشتند و ما هیچ واکنشی در جهت تعقیب آن نامه که دغدغه‌های صنفی را به مسائل ملی تشخیص داده بود مشاهده نکردیم، به نظر من این عدم واکنش بازتاب رویکرد تک‌صدایی در اطراف ایشان در زمینه فهم کارشناسی از واقعیت‌های اقتصادی ایران است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌افزاید: برای نمونه در دوره مسئولیت آقای روحانی بر قوه مجریه یعنی در سه سال اخیر یک مقام مسئول جهانگیری به صراحت در حالی که می‌دانست چه مقدار در تنگنای اقتصادی به لحاظ ارزی هستیم، آزادسازی واردات در زمینه کالاهای لوکس را ابلاغ کردند و بعد در مقام سرپوش بر این موضوع اعلام کردند که این کار در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است. ما از آقای روحانی نه به عنوان یک اقتصاددان بلکه به عنوان یک مدیر با تجربه انتظار داریم که با این گونه ناروایی‌ها برخورد کنند.

مؤمنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صراحت اعلام می‌کنم که به مطامع رباخوارانه مسلط بر سیستم بانکی که بیشترین نقش را در فلاکت تولیدکنندگان کشور داشته، توجه نکنند. آقای روحانی باید مقامات بانک مرکزی را مؤاخذه کند که چرا داده‌هایی که می‌تواند امکان شفاف شدن این مسئله را فراهم می‌کند مهیا نکرده است و چرا این موضوع را از فهرست داده‌هایی که بانک مرکزی بر طبق قانون موظف بوده که منتشر کند، حذف کرده است.


منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها