يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۵۶۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
با وجود ادعای مقامات دولت روحانی، وندی شرمن از در دستور کار قرار نداشتن گزینه نظامی علیه ایران در صورت شکست مذاکرات خبر داد
شرمن: گزینه نظامی مشکلات را بیشتر می‌کرد به همین خاطر در عمان اعلام کردیم غنی‌سازی محدود در ایران را می‌پذیریم.
به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشت: اظهارات عجیب مجید انصاری، معاون پارلمانی جنجالی حسن روحانی که گفته بود در صورت عدم توافق هسته‌ای، به ایران حمله نظامی می‌شد، اگرچه به وضوح نشان داد دولتی‌ها برای توجیه خسارات برجام به دنبال ترساندن مردم هستند اما در واقع، مورد تردید کارشناسان نیز قرار گرفته بود.


به اعتقاد کارشناسان به دلیل ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران باعث تحقق اهداف مهاجم نمی‌شد، چراکه دانش هسته‌ای در ایران بومی و امکان دستیابی مجدد به آن فراهم شده بود و از سوی دیگر در صورت حمله نظامی به این تاسیسات، ایران نه‌تنها بلافاصله برنامه هسته‌ای خود را بنا می‌کرد بلکه مشروعیت لازم برای استفاده دفاعی از دانش هسته‌ای را نیز به‌دست می‌آورد.

یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان در رد این ادعای دولت روحانی مطرح کردند، زمانبر بودن مذاکرات هسته‌ای بود. به اعتقاد کارشناسان، 12سال مذاکره طرف مقابل با ایران نشان داد آنها هیچ راهی جز مذاکره در اختیار ندارند، چراکه اگر آنها گزینه نظامی را مثمرثمر می‌دانستند، قطعا مذاکرات به درازا نمی‌کشید. با این وجود اما همزمان با افزایش انتقادات نسبت به برجام و تشدید روند بی‌اعتباری آن در جامعه، مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی در اظهارنظری عجیب مدعی شد مقامات فرانسه به حسن روحانی گفته‌اند در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسید، حمله نظامی به برنامه هسته‌ای ایران قطعی بود. اما این اظهارات مجید انصاری، در حالی است که وندی شرمن، مسؤول تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 صراحتا گفته است به دلیل خسارت‌های حمله نظامی و اینکه گزینه نظامی منجر به تحقق اهداف آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شد، آمریکا ناچار شد یک برنامه غنی‌سازی محدود در ایران را بپذیرد. شرمن گفت این امتیاز آمریکا به ایران قبل از دوره دولت یازدهم و در مذاکرات عمان به دیپلمات‌های ایران اعلام شد.

البته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دولت دهم نیز پیش از این ماجرا مذاکرات عمان و پذیرش غنی‌سازی در ایران توسط مقامات آمریکایی را تشریح کرد. به گفته صالحی، آمریکایی‌ها این موضوع یعنی پذیرش غنی‌سازی محدود در ایران را طی نامه‌هایی به مقامات ایران اعلام کرده بودند.این اعتراف شرمن البته در حالی است که او تصریح کرده است آمریکا بمب مخصوص برنامه هسته‌ای ایران را ساخته و آزمایش کرده است و در صورت نقض برجام توسط ایران، آنها گزینه نظامی را بررسی خواهند کرد.

شرمن این را هم گفت که با برجام، ایران هرگز به بمب اتم دست نخواهد یافت. مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی می‌گوید این موضوع دستاورد ویژه برجام برای آمریکا بوده است. وندی شرمن در این سخنرانی که 14 آوریل / 26 فروردین انجام شده، روند حصول توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داده و در نهایت تأکید می‌کند 25 سال بعد، یعنی پس از پایان عمر برنامه جامع اقدام مشترک، واشنگتن همچنان گزینه‌های امروزی برای مقابله با تهران را در اختیار خواهد داشت. رئیس سابق تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با مرور روند شکل‌گیری پرونده هسته‌ای ایران گفت سال 2002 مشخص شد ایران برنامه هسته‌ای فعالی دارد. به گفته وی، «ایران در آن زمان تنها 164 سانتریفیوژ داشت». درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران برای توقف غنی‌سازی، آغاز مذاکرات 3 کشور اروپایی با ایران، انتشار گزارش اطلاعاتی سال 2007 آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و در نهایت اعلام ساخت سایت زیرزمینی فردو، از دیگر مواردی بود که شرمن در ادامه بررسی تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران به آنها اشاره کرد. به گزارش فارس، وی سپس اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به رهبری آمریکا را یادآوری کرد و گفت: «این تحریم‌ها موثرترین رژیم تحریم‌هایی بودند که تاکنون اعمال شده‌اند و در نتیجه آنها اقتصاد ایران بشدت ضعیف شد اما آن تحریم‌ها هرگز برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرد، هرچند موجب شد ایران پای میز مذاکره بیاید». رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا با بیان اینکه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ادامه داشت، گفت افزایش «تهدید» موجب شد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل کارتونی از برنامه هسته‌ای ایران را به نمایش بگذارد.

فتنه امیدوارشان کرد!
او سپس از ناآرام شدن تهران پس از انتخابات سال 88 هم به عنوان کورسویی برای امیدواری یاد کرد و گفت: «در تهران، سوسوی جنبش سبز که امیدی برای ایجاد اصلاحات در جمهوری اسلامی بود، در همان ابتدا پیش از آنکه شانسی برای درخشش داشته باشد، خاموش شد». وی افزود: «اما نتایج انتخابات بعدی، کورسویی از امید بود. ایرانی‌ها حسن روحانی را انتخاب کردند، یک روحانی محافظه‌کار که از سوی رهبر عالی تایید شده بود. او حداقل درک می‌کرد که آینده ایران به اصلاحات اقتصادی وابسته است. او می‌دانست برای شکوفایی اقتصادی ایران، باید تحریم‌ها رفع شده و انزوای ایران پایان یابد. مشخص شد که بالاخره پرزیدنت اوباما با کسی طرف است که می‌توان با او مذاکره کرد». شرمن با اشاره به آغاز مذاکرات پشت صحنه در عمان، گفت: «اوباما مجبور شد تصمیمی مهم بگیرد. ایران به دانش هسته‌ای مسلط شده بود و ما هم گزینه نظامی واقعی‌ای داشتیم اما حمله نظامی دانش ایران را نابود نمی‌کرد و آن وقت ایران چند سال بعد دوباره به صورت مخفی برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گرفت و نه‌تنها مشکل حل نمی‌شد، بلکه مشکلات بیشتری ایجاد می‌شد». وی افزود: «به همین جهت رئیس‌جمهور اجازه داد مذاکره‌کنندگان به ایران اعلام کنند ایران ممکن است بتواند یک برنامه بسیار محدود غیرنظامی داشته باشد و جهان هم سازوکار نظارتی محکمی را برای کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه ایران به کار می‌گیرد». شرمن گفت: «نگاه واقع‌بینانه رئیس‌جمهور اوباما» به توانمندی‌های ایران راه را برای پیشبرد مذاکرات باز کرد.

توافق ژنو در نیویورک بسته شد!
شرمن در ادامه اظهارات خود گفت سند 4 صفحه‌ای توافق ژنو، در نیویورک و در حاشیه اجلاس سازمان ملل نهایی شده بود. شرمن در توضیح این مطلب اظهار داشت: در مذاکرات عمان و بعدا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، طرفین به سندی 4 صفحه‌ای دست یافتند که جاهای خالی‌ زیادی در آن وجود داشت اما کلیت آن این بود که ایران در برابر «رفع جزئی تحریم‌ها» برنامه هسته‌ای خود را در همان سطح نگه داشته یا حتی به عقب بازمی‌گرداند، تا زمان لازم برای مذاکره بر سر توافق جامع به دست ‌آید. به گفته شرمن «آن سند 4 صفحه‌ای برنامه اقدام مشترک (توافق موقت ژنو) بود». در ادامه یکی از حاضران سوال کرد آیا مساله‌ای وجود دارد که حالا «افسوس بخورید که «ای کاش فشار بیشتری آورده بودیم؟» شرمن گفت: «نه! چراکه این یک روند «این یا آن» نیست. به همین خاطر هم هست که باید آن را مثل یک مکعب روبیک در نظر بگیرید و تیم من در این کار فوق‌العاده بود و مدام مکعب‌های روبیکی را که روی آنها موارد مختلف (مذاکرات) نوشته شده بود درست می‌کردند. البته ما چیزهای بامزه دیگری هم داشتیم، مثلا اینکه چون ایرانی‌ها در یک کاریکاتور من را به شکل یک روباه کشیدند، ما اسم خود را گذاشته بودیم «تیم روباه نقره‌ای» و برای آن تی‌شرت درست کردیم. از این کارها می‌کردیم تا روحیه خود را حفظ کنیم».

گزینه نظامی را از دست نداده‌ایم
شرمن در اواخر نشست درباره رفع محدودیت‌ها بعد از پایان برجام، بار دیگر تهدید نظامی را مطرح کرد و گفت: اگر بعد از گذشت 25 سال و پایان محدودیت‌های قید شده در برجام، ایران خواست از معاهده منع گسترش خارج شود یا به سمت بمب اتم حرکت کند، «آن وقت ما تمام گزینه‌هایی را که امروز در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت». وی افزود: «ما می‌توانیم دست به اقدام نظامی بزنیم. ایالات متحده سلاحی را به کار گرفته، برای آن هزینه کرده و آن را ساخته که می‌تواند به داخل تأسیسات ایران نفوذ کند. این مساله در رسانه‌ها علنی شده و ایران هم از این مساله مطلع است. ضمنا فناوری همچنان پیشرفت خواهد کرد و ما همچنان به روز باقی خواهیم ماند». شرمن در پایان گفت: «ما می‌توانیم به واسطه سازوکاری که در توافق در نظر گرفتیم، به سرعت رأسا تحریم‌های‌مان را و تحریم‌های چندجانبه را بازگردانیم. بنابراین زمانی که می‌گویم ایران به بمب اتم دست نمی‌یابد، به واسطه لایه‌هایی است که در نظر گرفته‌ایم؛ از نظارت گرفته تا گزینه‌هایی که الان در اختیار داریم تا اگر آنها حقه زدند، از آنها استفاده کنیم».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
اقاي انصاري شما چقدر.... .درمورد استخدام معلولان در اموزشپرورش چه گفتيد ...مردم ايران دل شير دارند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها