يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۶۵۳۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
آیا با تعیین قیمت 1500 تومان برای هر لیتر بنزین مازاد سهمیه موافق هستید؟ تعیین چند لیتر سهمیه در هر ماه را مناسب می دانید؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین، در حالی قیمت 1500 تومان برای هر لیتر بنزین مازاد اعلام شد که سلسله ای از تاییدها و تکذیب ها را به همراه داشت . قاسم خورشیدی ، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به نقل از سجادی ، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی قیمت 1500تومان اعلام کرد اما کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این موضوع را تکذیب کرد . با این حال با توجه به الزام مجلس در خصوص بازگرداندن نظام دو نرخی به ساختار عرضه بنزین کشور به نظر می رسد طی روزهای آینده قیمت دوم بنزین از سوی مقامات اجرایی شود.

 از سال 1357 تا کنون قیمت بنزین 11 بار دستخوش تغییر شده است . در حالی که از ابتدای سال 1357 تا سال 1386 قیمت بنزین به طور متوسط هر چهار سال یک بار دستخوش تغییر شده و افزایش یافته است اما از سال 1386 به بعد که برنامه سهمیه بندی به مرحله اجرا گذاشته شد، هر دو سال یک بار بهای این فرآورده نفتی تغییر کرده است .

 تعیین قیمت بنزین در حالی در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتی پیش از این بر تک نرخی ماندن بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت آن در سال جاری تاکید کرده بودند . نمایندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت، خواستار تعیین سهمیه و همچنین قیمتی برای بنزین مازاد بر مصرف شدند . بنزین در بسیاری دیگر از کشورها چند نرخی است اما این چند نرخی بودن به سهمیه بندی و تعیین نرخ از سوی دولت باز نمی گردد . در آمریکا، کانادا و بسیاری کشورهای غربی توزیع بنزین توسط بخش خصوصی انجام می شود از این رو شرکت ها و جایگاه های سوختگیری برای جذب مشتریان نسبت به عرضه بنزین ارزان تر یا بنزین با کیفیت تر اقدام می کنند .

علی ، یکی از کارکنان یک جایگاه سوختگیری در منطقه ولنجک در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که آیا قیمت 1500 تومان را برای بنزین مناسب می دانید، یا خیر ، گفت: فکر می کنم قیمت بالایی باشد . وقتی هر لیتر بنزین 1500 تومان شود، به ان معنی است که یک باک خودرو 75 هزار تومان می شود . این پول مبلغ بسیار زیادی است . البته در منطقه ما که بیشتر خودروسواران بنزین سوپر می خرند، شاید مشکلی پیش نیاید اما فکر می کنم کلا برای خودرودار سخت است که ماهانه یک باک به این قیمت بخرد.

 محمد نوری ، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در خصوص این قیمت گفت: من معتقدم بنزین با کیفیت کنونی 1500 تومان نمی ارزد ، قیمت 1500 تومان برای بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب می کند و هم خودرو را .

 یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری در منطقه سهروردی نیز در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما گفت: شیوه خرید بنزین و زمان سوختگیری در ماه های اخیر ، پس از تک نرخی شدن بنزین کاهش یافته است اما موضوع این است که وقتی بنزین سهمیه بندی می شود، بازاری به راه می افتد که فعالیتش به نفع هیج کس نیست .

 او گفت: خیلی از تاکسی داران اواخر هر ماه ، مقابل پمپ بنزین می ایستادند و سعی می کردند سهمیه شان را با قیمت 100 تومان کمتر از جایگاه به فروش برسانند . حالا اگر بنزین 1500 تومان شود ، این بازار دوباره به راه خواهد افتاد .

 وی با تاکید بر اینکه تمایلی به اعلام نامش ندارد، گفت: ما هم شنیده ایم سهمیه قرار است صد لیتر شود و قیمت بنزین نیز برای مازاد سهمیه 1500 تومان اما فکر می کنم این قیمت برای مردم کمی بالا باشد . او قیمت مناسب بنزین را با توجه به نرخ های جهانی هزار تومان دانست و گفت: دستگاه های امنیتی باید مانع قاچاق بشوند والا نمی شود به ریال پول درآورد و به دلار خرج کرد .

 او در جواب این سئوال که معمولا خودروها برای خرید چه میزان بنزین در جایگاه سوختگیری توقف می کنند، گفت: قبل از سهمیه بندی بنزین در سال 1386 غالبا رانندگان باک هایشان را پر می کردند اما بعد از سهمیه بندی باب شد که بسیاری برای خرید 10 لیتر و 15 لیتر مراجعه می کردند . حتی برخی رانندگان جوان تر 5 لیتر و 7 لیتر هم می خریدند .

 او تاکید کرد در ماه های اخیر حجم خرید اندکی افزایش یافته بود اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پیشین باشیم .

 از سوی دیگر یکی از جایگاه داران در خیابان حافظ به خبرنگار ما گفت: من معتقدم که بازگشت نظام دو نرخی دوباره به معنای خرید و فروش سهمیه و خرید بنزین در ظرف های سه لیتری و ... است .

 او گفت: خریداران ما غالبا رانندگان تاکسی هستند . وقتی بنزین سهمیه ای خریدار داشت ما به عینه می دیدیم که تاکسی داران بخشی از درآمدشان را از محل فروش سهمیه تامین می کردند و دیگر در شهر تردد نداشتند . او در پاسخ به این سئوال که چه قیمتی را برای نرخ دوم بنزین مناسب می دانید؟ گفت: من معتقدم بنزین تک نرخی 1200 تومان بهتر از دو نرخی با این وضعیت است.

 او گفت: به نظر می رسد لازم است قیمت دوم بنزین و سهمیه جوری تعیین شود که نیازی به خرید و فروش سهمیه نباشد . فرهاد نظری ، کارمندی که برای خرید بنزین در جایگاه بود، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می گیریم و هر ماه حدود 100 لیتر بنزین مصرف می کنم . اگر قرار باشد سهمیه همان 60 لیتر باشد ، طبیعتا من با هزینه های بالایی مواجه می شوم .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها