امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۷۶۸۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۰     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
تئوریسین اصلاحات گفت: شواهد نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در دولت روحانی از 7 میلیون به 8 میلیون نفر رسیده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، صادق زیباکلام چهارشنبه در آیین افتتاح انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان اظهار داشت: همان طور که می‌دانید انتخابات برگزار شد و دور دوم آن نیز دو هفته پیش نیز برگزار شد و مجموعه جریان معتدل و میانه‌رو که تحت عنوان ائتلاف لیست امید نام گرفته بود در این انتخابات به پیروزی چشمگیر دست یافت و در بعضی جاها مثل تهران خیره‌کننده بود.

وی با اشاره به تشکیل اعضای لیست امید از طیف‌های مختلف عنوان کرد: گروه اول اصلاح‌طلبان بودند و این سؤال پیش می‌آید که اگر اصلاح‌طلب بودند چرا رد صلاحیت نشدند در جواب باید بگویم ثبت‌نام شده‌های رسمی و شناخته شده در تهران و کرمان تماماً رد صلاحیت شدند و در ابتدا بیش از 3 هزار نفر کنار گذاشته شدند، بنابراین با اندکی تسامح و تساهل جزو اصلاح‌طلبان محسوب می‌شدند، تشکیل دهنده گروه اول در لیست امید بودند.

استاد دانشگاه تهران اذعان داشت: گروه دوم شامل ثبت‌نام شده‌های مستقل می‌شد که وابستگی جناحی به آن صورت نداشتند. نه نسبت به اصلاح‌طلبان نه نسبت به اصولگرایان و بخش دیگر از این نامزدها افرادی بودند که در لیست امید قرار گرفتند.

زیباکلام اضافه کرد: گروه سوم اصولگرایان معتدل و میانه‌رو بودند و اما چرا ما دنبال چنین لیستی رفتیم، خودش محل سؤال است.

وی گفت: سپهر سیاسی و وضعیت سیاسی ایران به هنگام انتخابات مجلس دهم به گونه‌ای بود که باید یک تصمیم تاریخی و سرنوشت‌ساز می‌گرفتیم یا می‌بایست در انتخابات شرکت می‌کردیم یا می‌بایست مثل انتخابات مجلس نهم بدون اینکه رسماً اعلام کنیم با توجه به اینکه کسانی از ما می‌خواستند در انتخابات حضور داشته باشند، رد صلاحیت شده و عطای انتخابات را به لقایش ببخشیم، همان کاری را که در انتخابات مجلس نهم در سال 90 انجام دادیم.

تئوریسین اصلاحات بیان داشت: بنده اعتقاد دارم، استراتژیک ما این است که یا بازی سیاسی را به رقیب واگذار کنیم یا در انتخابات شرکت کنیم اگر این بازی را به رقیب واگذار کنیم می‌شود، همان مجلس هفتم تا نهم، بنابراین آیا مجالس هفتم تا نهم کمکی به طیف اصلاح‌طلبان کردند یا نه؛ آیا قدمی در راستای بهبود مملکت برداشتند یا نه، پاسخ این سؤال به سادگی مشخص و آن خیر است.

زیباکلام با اشاره به تعریف و جایگاه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در راس امور قرار دارد و جایگاه آن به عنوان جایگاه امن و منتخب وکیل ملت باید باشد و ورود کند به مسائل کلان کشور که حقوق موکلینش را تامین کند.

وی تاکید کرد: اصولگرایان و دولت احمدی‌نژاد هشت سال در قدرت بودند و طی هشت سالی که احمدی‌نژادی‌ها سر کار بودند، مسأله هسته‌ای به سرعت جزو اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسأله کشور شد و هر روز کشور را مشغول خودش کرد که در ادامه قطعنامه‌هایی بر علیه ایران صادر شد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: طی مجالس هشتم و نهم چند بار نمایندگان خودشان را موظف دانستند به عنوان وکلای ملت در مورد هسته‌ای از رئیس جمهور سئوال کنند که رئیس جمهور شما چه برنامه‌ای را برای مسائل هسته‌ای دارید و ما به چه سویی پیش می‌رویم و هزینه و فایده را چگونه می‌بینید.

زیبا کلام متذکر شد: شما دید که وقتی برجام شد آن هم بعد از 22 ماه تلاش منظم مذاکره‌کنندگان، جان کری را در مقابل مجلس سنا وا داشت تا از این توافق دفاع کند و به نمایندگان توضیح دهد تا این توافق رای بیاورد.

وی اظهار داشت: مجلس در مدت تصدی جلیلی چند دفعه از وی توضیح خواست و مشکلات را از او جویا شدند که چرا هر دفعه پس از مذاکره وی با اشتون بر مشکلات هسته‌ای اضافه می‌شود و تحریم‌های جدیدتری نیز به تصویب می‌رسد.

افزایش یک میلیونی بیکاران در دولت روحانی

وی افزود: در اوایل سال 94 به گفته یکی از چهره‌های اقتصادی دولت 7 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما امروز تصور کنیم، چرا این 7 میلیون نفر به 6 میلیون نفر رسیده باشند، بلکه شواهد نشان می‌دهد که تعداد آنها به 8 میلیون نفر رسیده است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به رکود در جامعه گفت: رکود یعنی انبار کارخانجات پر از کالاست و به فروش نمی‌رود، چون رکود است در سه سال گذشته کارخانجات یا تعطیل شدند یا در حال تعطیلی هستند، حال چند بار مجلس جدی آمده گفته علت این رکود و تعطیلی چیست.

زیباکلام خاطرنشان کرد: مسأله هسته‌ای که امنیتی است و نباید مجلس ورود پیدا کند، مفاسد اقتصادی هم امنیتی نباید ورود پیدا می‌کرده، تعداد بیکاران هم امنیتی است، نباید ورود پیدا می‌کرده، رکود هم امنیتی است، نباید ورود پیدا می‌کرده، پس مجلس به چه چیز باید ورود پیدا کند، شان نزول مجلس چه هست؟!

وی ادامه داد: مجلس دهم هم می‌شد مثل هفتم تا نهم این یک سناریو بود و ما این را می‌دانستیم و برای من مثل روز روشن بود که رد صلاحیت‌ها شوخی‌بردار نیست و صلاحیت‌ها گسترده خواهد بود و رحم به صغیر و کبیر نخواهند کرد و اگر شما از من بپرسید، چرا شورای نگهبان می‌زند و روی همه رگبار می‌بندد، می‌گفتم ببینید که چقدر اصرار دارند، 9 دی را زنده نگه دارند، چرا می‌خواهند فتنه را مهم جلوه دهند، خط قرمز ما فتنه است.

تئوریسین اصلاحات تصریح کرد: می‌گویند 9 دی آتش فتنه را خاموش کرد، فردا یادشون می‌رود و می‌گویند، باید مراقب باشیم که ابعاد فتنه زیاد است.

وی تصریح کرد: ما برنامه‌ریزی کردیم تا افرادی که تائید صلاحیت شدند و حداقل امتیاز را از منظر اصلاح‌طلبان می‌گیرند، انتخاب و به بدنه جامعه معرفی کنیم، این کار سخت بود، اما موفق شدیم و اصولگرایان در خواب هم نمی‌دیدند که شکست بخورند.

نباید بر ریاست عارف بر مجلس اصرار داشت

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: درست است که مردم آن فرد را نمی‌شناسند، اما خاتمی، مرعشی، هاشمی، تاجزاده وموسوی‌لاری را می شناسند و این‌ها بیایند، تائید بکنند و این موجب شد، موج هفتم اسفندماه راه بیفتد.

زیباکلام ادامه داد: من معتقدم اگر محمدرضا عارف رئیس مجلس شود از همان لحظه توپخانه اصولگرایان بمباران می کنند، روحانیت مبارز، جامعه مدرسین، صدا و سیما، امامان جمعه و جماعات، سپاه، بسیج و قوه قضائیه شمشیر را از رو می‌کشند و نمی‌گذارند که مجلس دهم حرکتی کند.

وی افزود: بعضی‌ها معتقدند که علی لاریجانی دیگر از قدرت قبلی برخوردار نیست و اصولگرایان از او به خاطر اینکه جلوی اصلاح‌طلبان و دولت محکم نایستاده، دلخور و دل مکدر هستند.

تئوریسین اصلاحات تاکید کرد: ما نباید بر ریاست عارف اصرار داشته باشیم، بلکه باید بخش های مهم مجلس را در دست بگیریم و نباید یک نارنجک میان این ائتلاف ترد انداخت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی برعدم کاندیدا شدن روحانی و جایگزینی ظریف برای ریاست جمهوری بیان داشت: اولا باید بگویم، برای نخستین بار هم نیست که می‌گویم، من عددی نیستم که تعیین تکلیفی برای روحانی بکنم.

روحانی یک سرمایه اجتماعی درون مجلس خبرگان برای آینده است

تئوریسین اصلاحات متذکر شد: اصل حرف این بوده به عنوان یک فکر، نظر و ایده که روحانی بیاید اعلام کند که آقا من یک رسالت و وظیفه‌ای داشتم که کشور را از دست اصولگرایان بیرون بیاورم و اساسا خواستم مسئله هسته‌ای رو حل کنم و به حول قوه اللهی حل شده و من اصراری ندارم که برای دور دوم بروم و در مجلس خبرگان رهبری متمرکز شوم.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: یا محمدرضا عارف و یا محمدجواد ظریف می‌توانند کاندیدای طیف اصلاح‌طلبان شوند.

وی اذعان داشت: چرا من این فکر را مطرح کردم، اگر روحانی این کار را بکند یک محبوبیت و یک جایگاه ملی پیدا خواهد کرد و ما متوجه می‌شویم، یک نفر هم هست که به دنبال قدرت نیست، بعد از منتظری، بازرگان و طالقانی شاید چهارمین فرد باشد که دنبال چسبیدن به قدرت نیست و به هر طریقی یک جایگاه فراجناهی پیدا کند و یک سرمایه اجتماعی درون مجلس خبرگان برای آینده است.

وی تصریح کرد: خبرگزاری فارس آمد از قول من نوشت که روحانی حق ندارد، کاندیدای دور بعدی ریاست جمهوری شود، خبرگزاری تسنیم نوشت، چون روحانی موفق نبوده، زیباکلام گفته، نباید در انتخابات شرکت کند، معمولا این خبرگزاری‌ها عادت ندارند به غیراز دروغ چیز دیگری را بگویند.

زیباکلام تاکید کرد: بعضا آن چنان تشکیلات وابسته به اصولگرایان از صدا و سیما گرفته تا خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ... پا روی حقیقت می‌گذارند که آدم واقعا حیران می‌ماند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها