أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۷۲۳۶
زمان انتشار: ۱۷:۵۶     ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه:
سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه بنا نیست ایران در زمین بازی طرف مقابل خود بازی کند، گفت: دولت عربستان تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه را به عنوان اولویت و هدف‌گیری در سیاست خارجی خود انتخاب کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش نظامی ١١ کشور در ترکیه اظهار داشت: موضع ویژه‌ای درباره این رزمایش نداریم اما بر موضع ثابت خودمان درباره تحولات امنیتی منطقه تاکید می‌کنیم و تکرار می‌کنیم امنیت منطقه برعهده کشورهای منطقه است و بدون توافق بین کشورهای منطقه و بدون سیاست اجماعی بین کشورهای منطقه برای رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی که منشاء بی‌ثباتی، به هم‌ریختگی و مشکلات منطقه است امکان برقراری امنیت و ثبات در منطقه پیرامونی ما فراهم نمی‌شود.

وی ادامه داد: هرگونه اقدام در جهت ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق ما بین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم و افراط‌گرایی و ضرورت برخورد همه‌جانبه و متحد از سوی کشورهای منطقه با این پدیده است.

* عربستان مسئول بستن راه حجاج ایرانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی در خصوص منتفی شدن حج و اینکه تا چه زمانی پاسخ ایران به عربستان مسالمت‌آمیز خواهد بود و چه زمانی سعودی‌ها از ایران پاسخی تند و قاطع دریافت خواهد کرد،‌ تصریح کرد: موضوع حج در مسیر خود دنبال شده و  متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی در زمینه مسائل اساسی مربوط به امنیت حجاج ایران و نقل و انتقال آنها و صدور روادید عملا دچار مشکل شده است.

جابری‌انصاری با بیان اینکه ما بر اساس اینکه حج یک فریضه واجب اسلامی است و وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری این فریضه واجب بود، با حداکثر خویشتنداری این موضوع و جنبه‌های اجرایی و فنی آن را دنبال کردیم، عنوان کرد: اگر عربستان سعودی تغییری در رویه خود انجام ندهد مسئول صد عن سبیل‌الله و بستن راه حجاج ایران خواهد بود.

* ایران به دنبال گسترش همکاری‌ها و ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در منطقه

وی با تاکید بر اینکه بنا نیست جمهوری اسلامی ایران در زمین بازی طرف مقابل خود بازی کند، تصریح کرد: دولت عربستان تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه را به عنوان اولویت و هدف‌گیری در سیاست خارجی خود انتخاب کرده و جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش همکاری‌ها و ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در منطقه پیرامونی خود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به هیچ وجه تشدید درگیری‌ها در منطقه را دنبال نمی‌کنیم چون معتقدیم تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به ضرر همه ملت‌های منطقه و جهان خواهد بود. این سیاست ثابت و اصولی ایران است با روش‌های مناسب با حفظ عزت ایران این هدف‌گیری را دنبال می‌کند.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری در خصوص برخی از اظهارنظرهای مقام‌های سعودی علیه ایران نیز گفت: از همین نگاه و رویکرد است که تروریسم تکفیری و افراط‌گرایی گسترده در سطح منطقه و جهان ایجاد شده و از همین گونه نگاه‌ها، اظهارات و ادبیات ناپاک و ناشسته و مغزهای معیوب است که منشا تروریسم و افراط‌گرایی است و مشکلات و بحران‌هایی را ایجاد کرده و قتل‌ها و کشتارهای بی‌رویه را در منطقه ما و جهان ایجاد کرده است.

به گفته وی ادامه این گونه اظهارات و طرح چنین مطالبی به روشنی در آینده برای جهانیان نشان می‌دهد که منشاء فکر تکفیری و اندیشه تروریسم مبتنی بر افراط‌گرایی و قتل دیگران از چه جایی نشات می‌گیرد و توسط چه کسانی و چه افرادی به لحاظ ایدئولوژیک و لجستیک و مالی پشتیبانی می‌شود.

جابری‌انصاری اظهار داشت: برخورد جدی با افراط‌گرایی و تروریسم در جهان امروز منوط به این است که آبشخورهای اساسی این اندیشه و این روش‌های سیاسی مورد توجه قرار گیرد و الحمدالله نوعی حرکت در افکار عمومی جهان به سمت پیدا کردن این اندیشه‌ها در جریان است.

* سفر ظریف به 4 کشور اروپایی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از سفر ظریف به لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خبر داد و گفت: سفر ٥ روزه به این کشورها در هفته آینده و سفر ظریف به برخی کشورهای دیگر اروپایی در دستور کار است که به فاصله‌ای کوتاه انجام می‌شود.

* دولت برگزارکننده نمایشگاه هولوکاست نیست

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در ایران اظهار داشت: برگزار کننده این نمایشگاه یک موسسه غیردولتی و مردم نهاد است و برگزار کنندگان به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف آنها مسابقه هولوکاستی است که هم اینک و در طول دهه‌های گذشته در فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در جریان است.

جابری‌انصاری خاطرنشان کرد: ما به عنوان دولت برگزار کننده این نمایشگاه نیستیم.

* برخی واکنش‌ها در فضای مجازی شایسته اخلاق و ادب ملت ایران نیست

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش‌های برخی از هموطنان در فضای مجازی به رئیس‌جمهور کرواسی عنوان کرد: برخی واکنش‌ها که در صفحات مجازی نسبت به شخصیت‌های مختلف انجام می‌شود، شایسته اخلاق و ادب ملت ایران نیست و به وجهه این ملت خدشه وارد می‌کند و امری پذیرفتی نیست و ما آن را نفی می‌کنیم.

وی سفر رئیس‌جمهور کرواسی به ایران را در زمینه‌های مختلف بسیار موفقیت‌آمیز خواند و افزود: موافقتنامه جامع همکاری‌ها بین ایران و کرواسی و همچنین یادداشت تفاهمی بین اتاق‌های بازرگانی 2 کشور به امضا رسید.

جابری‌انصاری ابراز امیدواری کرد که در فضای مجازی و رسانه‌ای زمینه‌های تکرار چنین اقداماتی فراهم نشود و افزود: باید از زاویه فرهنگی، تربیتی و آموزشی به موضوع نگاه کنیم. همه ما و از جمله وزارت خارجه در ترویج فرهنگ نقش داریم و باید نقش خود را به صورت اساسی ایفا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از فعالان در حوزه مجازی می‌خواهم در چارچوب ادب و فرهنگ ایرانی وارد شوند و امیدوارم در آینده شاهد ظهور چنین پدیده‌های زشتی نباشیم.

* حمایت ایران از اقدامات دولت عراق و سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره دور جدید مبارزه با تروریسم در عراق و عملیات آزادسازی فلوجه سؤال کرد و پرسید آیا ایران برای کمک به نیروهای عراقی اقدام به اعزام نیرو به عراق خواهد کرد؟ که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: ایران از اقدامات دولت عراق و سوریه در جهت مبارزه و رویارویی با گروه‌های تروریستی که مناطق مختلف این کشور را ناامن کرده و برخی از شهرهای این 2 کشور را گرفته‌اند، از همه اقدامات این 2 دولت در جهت برخورد با گروه‌های تروریستی و بازگرداندن ثبات و آرامش و امنیت به مناطق مختلف عراق و سوریه حمایت می‌کند.

وی افزود: هرگونه اقدام کمکی ایران منوط به درخواست رسمی دولت عراق و سوریه است و در چارچوب روابط موجود با این 2 کشور حسب مورد درباره این درخواست‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

* پیگیری‌ روند مبادلات بانکی با سرعت آرام ولی در مسیر درست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مبادلات بانکی با کشورهای دیگر گفت: اقدامات اقتصادی و تجاری زمانبر است و به آرامی و به سرعت آرام اتفاق می‌افتد. آنچه در حال جریان است از همه تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک و پیگیری‌هایی که با کشورهای مختلف جهان، آغاز حل اینگونه مشکلات است و البته این مسیری است که باید تکمیل شده و به پیش برود.

وی ادامه داد: ما در مسیر درست در حال حرکتیم و مجموعه اقدامات و پیگیری‌های دیپلماتیک ایران در مسیر استفاده از نتایج و پیامدها و فواید توافق برجام در زمینه اقتصاد ملی ایران در جریان است.

جابری‌انصاری گفت: در روزهای اخیر بخشی از بدهی‌های دولت هند به ایران از طریق شبکه بانکی پرداخت شده است و این مسیر ادامه خواهد یافت و در ارتباط با کشورهای دیگر با پیگیری‌هایی که در جریان است به مرور زمان نتیجه بخش خواهد بود. مسیری است با سرعت آرام، ولی در مسیر درست.

* رد تردد ملا اختر محمد منصور از مرزهای ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره کشته شدن ملا اختر محمد منصور سرکرده طالبان که عنوان شده در گذرنامه‌اش روادید ایران درج شده نیز گفت: در ارتباط با روادید، مراجع ذیربط ایران رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از سمت مرز ایران وارد پاکستان شده است.

وی افزود: در ارتباط با اصل حادثه که کشورهای مختلفی در ارتباط با وقوع حادثه اعلام نظر کردند، ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.

* اجلاس سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و هند با مرکزیت بندر چابهار

خبرنگاری با اشاره به سفر نخست‌وزیر هند از تاثیر آن بر همکاری‌های انرژی 2 کشور سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه این سفر را هم به دلیل روابط تاریخی 2 کشور و هم به دلیل اینکه هدف گیری‌های مشخص اقتصادی در دستور کار این سفر است مهم خواند و اظهار داشت: ایران تا قبل از تحریم‌ها دومین تامین کننده نفت هندوستان بوده و مجددا در دوران پسابرجام با توجه به شرایط جدید ایجاد شده حرکت به سمت همکاری‌ها و گسترش آن قرار دارد و قرار است در این سفر 14 سند همکاری مشترک بین 2 کشور در جنبه‌های مختلف به امضا برسد و امیدواریم این سفر منشاء برکات به ویژه در حوزه اقتصادی و حوزه انرژی و نفت باشد.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری با اشاره به سفر امروز اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به ایران نیز گفت: قرار است اجلاس سه جانبه بین ایران، افغانستان و هند با مرکزیت بندر چابهار که نقش مشترک در تبادلات بین سه کشور خواهد داشت، برگزار شود و امیدواریم این پروژه و توافقات منشاء گسترش همکاری‌ها بین سه کشور در این حوزه جغرافیایی باشد.

* استقبال ایران از هر اقدامی در راستای امنیت افغانستان

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیشنهاد مسکو برای برگزاری نشست چهارجانبه ایران، هند، روسیه و افغانستان نیز گفت: ایران از هرگونه اقدامی در جهت صلح و ثبات و گسترش امنیت در افغانستان استقبال می‌کند و در صورتی که چنین پیشنهادی مورد توجه دولت افغانستان و دیگر کشورهای موثر باشد، ایران از آن استقبال خواهد کرد.

* استفاده برخی از دولت‌های منطقه از ابراز تروریسم برای وصول به اهداف سیاسی

خبرنگاری درباره نتایج نشست گروه تماس سوریه در وین نیز سؤال کرد که وی گفت: این نشست در سلسله نشست‌های بین‌المللی حل بحران سوریه برگزار و آقای ظریف نیز در این نشست شرکت کرد. بخش عمده‌ای از وقت اجلاس صرف تکرار مواضع کشورها شد.

وی ادامه داد: عدم وجود اجماع و تعریف مشترک از مشکل موجود و اولویت‌‌هایی که باید مورد توجه کشورهای مختلف قرار گیرد، در این نشست مشاهد شد. بارها تکرار کرده‌ایم که اگر اولویت مبارزه و رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی است، کشورهای مختلف منطقه مجموعه اقدامات خود را باید با این اولویت تنظیم کنند و همه مسائل دیگر را در پرتو این اولویت پیگیری کنند.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری گفت: به دلیل اینکه چنین اجماعی در کشورهای منطقه وجود ندارد و برخی از دولت‌های منطقه از ابراز تروریسم برای وصول به اهداف سیاسی خود، استفاده می‌کنند، با به هم خوردن این اولویت‌ها عملا امکان موفقیت در مسیر راه‌حل سیاسی که در پله نخست منوط به تدبیر موضوع رویارویی همه جانبه با تروریسم است، فراهم نشده و همواره دچار مشکل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در اجلاس وین هم این نوع نگاه و طرح دیدگاه‌های تکراری برخی از کشورها بخش عمده‌ای از وقت اجلاس را به خود اختصاص داد و سند اجلاس هم امر جدید و تحول جدیدی را در خودش نداشت و تکرار نکات قبلی بود ولی مهم اجرای این اسناد است که اجرای آن منوط به این است که اولویت مبارزه با تروریسم به اولویت مشترک همه بازیگران موثر در بحران تبدیل شود. امری که متاسفانه تاکنون اتفاق نیفتاده و به همین دلیل همه طرح‌های صلح در مسیر اجرا دچار مشکل شده است.

جابری‌انصاری افزود: ما در مجموعه رایزنی‌ها با همه کشورهای جهان این مسیر را دنبال می‌کنیم که اولویت مشخص شود و در پرتو این اولویت همه تلاش‌ها تنظیم و جدول زمانی برای آن تعیین شود.

*  حل سیاسی بحران سوریه تنها گزینه فراروی موضوع سوریه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه وقت آن رسیده طرح «ب» را راجع به سوریه اجرا کنیم، اظهار داشت: تشدید بحران سوریه به سمت یک بحران حل نشدنی نتیجه اجرای طرح‌های الف، ب، ج و د کشورهایی مثل عربستان است و کشوری که در تشدید این بحران و حرکت آن به سمت یک بحران حل ناشدنی که منشاء ناامنی و بی ثباتی در کل منطقه و جهان شده و ضررهای آن به همه ملت‌های جهان وارد شده، دولتی که تاثیر اساسی در این مسئله دارد، راه‌حل‌های جدید آن در مسیر تشدید بحران خواهد بود.

وی افزود: حل سیاسی بحران سوریه تنها گزینه فراروی موضوع سوریه است و حل سیاسی منوط به این است که منشا تهدیدات و خطر مشترک یعنی تروریسم و افراط‌گرایی مورد اهتمام کشورهای مختلف قرار گیرد و در پرتو رویارویی با این خطر همه مسائل و امور سیاسی دیگر پیگیری و مسیری طراحی شود که متضمن مراجعه به ملت سوریه به عنوان حکم و فیصله بخش بحران در انتخابات آزاد و دموکراتیک است.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران مواضعش در این زمینه شفاف است و معتقد است ادامه راه‌حل‌های سابقی که منشا بحران فعلی بوده، تنها به تشدید بحران و گسترش ابعاد آن و بی ثباتی در کل جهان منجر خواهد شد.

 

* ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده و نیست

 درباره عملیاتی شدن سامانه موشکی آمریکا در رومانی با هدف مقابله با ایران نیز گفت: هر گونه اقدامی که متضمن توجه دادن خطرات و مشکلات و تهدیدات به سمت ایران باشد، مطرود و ناپذیرفتنی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده و بیش از 2 سده اخیر تاریخ ایران این را نشان داده که هیچگونه تهاجمی و اقدام تهاجمی علیه هیچ یک از کشورهای منطقه یا جهان انجام نداده، بلکه بالعکس هدف انواع توطئه‌ها و حملات مختلف بوده و پاره‌های سرزمینی ایران را کشورهای دیگر جدا کرده‌اند و تهدیداتی را علیه ایران انجام داده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سیاست نظامی ایران مبتنی بر دکترین دفاعی  برای حفظ امنیت و ثبات ایران است و هرگونه اقدامی از سوی دولت‌هایی که منشاء تهدیدات مکرر و اقدامات عملی علیه موجودیت و منافع ملت ایران در طول چند دهه گذشته بودند، برای گم کردن مسیر صحیح حوادث است و از سوی ایران پذیرفتنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی گسترش همکاری‌ها با کشورهای جهان در مسیر منافع مشترک ملت‌هاست و ایران هیچ تهدیدی را نسبت به هیچ دولتی نمایندگی نمی‌کند.

* اقدامات غیرقانونی دادگاه‌های آمریکا راهزنی بین‌المللی است

به گزارش فارس، جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی درباره پرونده پترسون 2 علیه ایران و جلوگیری از برداشت اموال ایران در آمریکا در خصوص این پرونده گفت: کلیه تدابیر لازم برای عدم تکرار این موضوع از سوی مراجع ذیربط بانکی و مراجع دیگر در دستور پیگیری قرار دارد و اقدامات غیرقانونی دادگاه‌های آمریکا که بارها اعلام کردیم متاسفانه مورد حمایت نهادهای دیگر این کشور قرار گرفته، نوعی راهزنی بین‌المللی است و آنچه تاکنون انجام شده با پیگیری‌های ایران در نهایت حقوق ملت ایران استیفا خواهد شد و دیر یا زود این امر اتفاق می‌افتد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات دولت آمریکا علیه منافع ملت ایران در طول چند دهه گذشته از قبل از انقلاب اسلامی از کودتای 28 مرداد تا به امروز عنوان کرد: آنچه تاکنون اتفاق افتاده نقض آشکار قواعد بین‌المللی براساس احکام دادگاه‌های داخلی است و دولت آمریکا احکام داخلی را مرجح بر قواعد بین‌المللی شمرده و پیگیری این موضوع در دستورکار ما قرار دارد.

* در مسائل داخلی کشورها مداخله نمی‌کنیم

خبرنگاری درباره اعتراضات کارگری در فرانسه سؤال کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در این باره گفت: بنا نیست ما نسبت به همه تحولات بین‌المللی واکنش نشان دهیم. اما اصول ثابتی در سیاست خارجی ایران است که در مسائل داخلی کشورها مداخله نمی‌کنیم، ولی از حقوق قانونی و طبیعی همه ملت‌ها برای استیفای حقوقشان براساس قوانین موجود، حمایت می‌کنیم.

* حل مسئله فلسطین منوط به رفع اشغال و به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین است

وی درباره سیاست عملی‌ ایران در قبال حل موضوع فلسطین که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: مسئله فلسطین متمایز از مسائل موجود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست. مسائل داخلی موجود بین ملت‌ها و جریان‌های سیاسی و گروه‌های مختلف منوط به حل سیاسی و توافقی بین جریان‌های مختلف و کمک کشورها به مسیر صلح، ثبات و آرامش و رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه گفت: فلسطین مسئله‌ای است که نتیجه اشغال سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی است و شکل گیری یک دولت جعلی و غاصب در سرزمین فلسطین و نفی حقوق پایه‌ای و اساسی و اصولی یک ملت و نفی موجودیت ملتی به نام فلسطین است. متاسفانه در روند گفت‌وگوهای صلحی که در یکی 2 دهه گذشته انجام شده، حتی حداقل حقوق ملت فلسطین به آنها داده نشده و روند صلح به دلیل ادامه روند سیاست توسعه طلبی، اشغالگری و تبعیض نژادی از سوی رژیم صهیونیستی با بن بست اساسی مواجه شده و عملا از مذاکرات صلح چیزی باقی نمانده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: حل مسئله فلسطین منوط به رفع اشغال و به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین در زمینه تعیین سرنوشت و در زمینه حقوق پایه‌ای و اساسی دیگر این ملت است.

وی گفت:‌به نظر می‌رسد در یک دهه اخیر به مرور زمان نوعی توجه در افکار عمومی جهان و کشورهای غربی نسبت به منشاء تاریخی ناامنی و بی ثباتی در منطقه که اشغال فلسطین و تروریسم نهادینه و سازمان یافته رژیم صهیونیستی بر علیه ملت فلسطین به وجود آمده و موج حرکت‌های مردمی که در پایتخت‌‌های کشورهای مختلف به صدور قوانین منجر شده و در زمینه تحریم کالاهای اسرائیلی یا تحریم مبادلات علمی و فنی با رژیم صهیونیستی و مصوبات دیگر از این قبیل، علامت این است که نوعی حرکت مثبت در افکار عمومی جهانی در برخورد با منشاء این مشکل در منطقه ما ایجاد شده است.

جابری‌انصاری ادامه داد: ما به طور اساسی از حقوق ملت فلسطین در زمینه تعیین سرنوشتش و از همه راه‌های قانونی و مشروعی که این ملت برای استیفای حقوقش به کار می‌گیرد، حمایت می‌کنیم و این سیاست ثابتی است که از ابتدای انقلاب بوده و ادامه یافته است.

* تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال بررسی

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: در سفر خانم موگرینی و در گفت‌وگوهای دیگری که مستمرا در جریان است، گسترش همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های مختلف بین ایران و اتحادیه اروپایی در جریان و در حال رایزنی است و در مورد برخی از زمینه‌های گسترش همکاری‌ها توافق مشخص انجام شده و در خصوص زمینه‌های دیگر گفت‌وگوها بین دو طرف برای حصول به نتیجه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های اتحادیه اروپا ایجاد دفتر در تهران است که این موضوع در حال بررسی است و اجرای آن منوط به توافق دوجانبه و پذیرش آن از سوی ایران است و در صورتی که توافقی حاصل شود، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

* پرداخت مابقی بدهی هند به ایران در فاصله زمانی نه چندان طولانی

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرداخت بقیه بدهی نفتی هند به ایران نیز عنوان کرد: یکی از دستورکارهای گفت‌وگوهای بین 2 کشور از قبل این بوده و در آستانه سفر مودی نخست‌وزیر هند به ایران بخشی از اقساط بدهی هند پرداخت و به حساب‌های ایران منتقل شد و هم در زمینه همکاری‌های 2 کشور فضای مثبت را فراهم می‌کند و هم در زمینه تحولات بانکی متضمن پیام‌های روشنی است که در مسیر درست و صحیحی در حال حرکت هستیم.

وی گفت:‌بقیه اقساط این بدهی را دولت هند براساس توافقات 2 کشور در فاصله زمانی نه چندان طولانی پرداخت خواهد کرد.

خبرنگاری درباره اظهارات سردار دهقان وزیر دفاع مبنی بر زنده بودن حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: چهار دیپلمات ایرانی در سال 1361 در داخل خاک لبنان و در منطقه‌ای که در سیطره فالانژها و هم پیمانان رژیم صهیونیستی بود، ربوده شدند و در شرایط آرام و در منطقه بدون درگیری، این دیپلمات‌ها از ماشین‌های خود پیاده و تحویل رژیم صهیونیستی شدند و همه شواهد و قرائن حاکی از این حادثه است.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه هرگونه امر دیگری خلاف این قرائن و شواهد باید بینات قاطع و روشنی در مورد آن باشد، اظهار داشت: تا هنگامی ادله و شواهد اثبات‌کننده وضعیت دیگری برای دیپلمات‌های ایران ارائه نشود، طبیعی است که ما وضعیت چهار دیپلمات ایرانی را در همان وضعیتی که گرفته و ربوده شدند، تلقی می‌کنیم و مسئولیت هر حادثه‌ای برای آنها، متوجه رژیم صهیونیستی است که هم‌پیمانان آن این دیپلمات‌ها را ربوده و تحویل رژیم صهیونیستی دادند.

 

* برنامه موشکی ایران مبتنی بر منظومه دفاعی جمهوری اسلامی است

خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پیشنهاد آمریکایی‌ها برای مذاکره به منظور رفع تحریم‌های دلاری ایران در صورت مذاکره با واشنگتن در خصوص موضوع موشکی سؤال کرد که جابری‌انصاری این اخبار را از سنخ گزارش‌های رسانه‌ای است، گفت: چنین امری در گفت‌وگوهای رسمی اتفاق نیفتاد و موضع جمهوری اسلامی ایران این است که برنامه موشکی ایران مبتنی بر منظومه دفاعی جمهوری اسلامی است و براساس نیازهای امنیت ملی کشور این برنامه تنظیم و امکان توافق درباره آن با هیچ کشور و قدتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: منظومه دفاعی موشکی ایران منطبق با نیازهای دفاعی این کشور است و علیه هیچ کشور دیگری نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازداشت «نزار زکا» جاسوس لبنانی - آمریکایی که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: این پرونده قضایی است. ما در چارچوب روابط خوبی که با دولت لبنان داریم درخواست‌های لبنان را شنیده‌ایم، اما طبیعی است موضوع قضایی است و توسط قوه قضاییه بررسی می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها