يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۷۳۹۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
مهدی مشکینی و عبدالله عبداللهی:
اهمیت مضاعف ریاست آیت‌الله جنتی آنجاست که تیم آیت‌الله هاشمی اساساً اصلی‌ترین برنامه خود در انتخابات اخیر را حذف کامل آیت‌الله جنتی از مجلس خبرگان قرار داده بود، با این حال وی علاوه بر حضور در خبرگان، توانست در راس این مجلس نیز حضور یابد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، آیت‌الله احمد جنتی با کسب 51 رای به عنوان رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. پیش از آیت‌الله جنتی، شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای دوره‌ای ریاست مجلس خبرگان در دوره‌های پیشین را برعهده داشته‌اند. 

آیت‌الله احمد جنتی از معتمدین ویژه امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت و از ابتدای تشکیل شورای نگهبان، دبیری این شورا را برعهده داشته است. دبیری‌ شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، نمایندگی‌ امام‌ و رهبری‌ در اتحادیۀ‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌ آموزان، امامت‌ جمعۀ‌ موقت‌ قم‌، کرمانشاه‌ و تهران‌، عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ‌، مدیریت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌، عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌، عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌، عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌، عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌، مسئولیت‌ ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، بعلاوه چندین مسئولیت دیگر، از جمله سمت‌های آیت‌الله جنتی در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی بوده است.

آیت‌الله جنتی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که 7 اسفند 94 برگزار شد، از تهران کاندیدا شد. تلویزیون و سایت بی‌بی‌سی، وابسته به وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی انگلیس، مقالات و گزارش‌هایی منتشر و پخش کردند که طی آن ضمن ترغیب مخاطبان خود به رای ندادن به آیت‌الله جنتی، مکانیزم ریاضی خاصی برای این موضوع پیش کشیده بودند. 

بخشی از اطرافیان آیت‌الله هاشمی و اصلاح‌طلبان نیز یکی از سیاست‌های اصلی خود در این دوره را حذف آیت‌الله جنتی از مجلس خبرگان قرار داده بودند. لیست مورد حمایت هاشمی در انتخابات خبرگان نیز به گونه‌ای سازماندهی شده بود که اگر مردم به اسامی مشترک این لیست و لیست جامعه مدرسین رای می‌دادند، عملاً شانس افرادی نظیر آیات جنتی، مصباح و یزدی به عنوان افراد شاخص غیرمشترک، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافت.  برخی از تحلیل‌گران، تدوین چنین لیستی توسط تیم هاشمی را برنامه‌ای سازمان‌دهی شده برای حذف آیات جنتی، یزدی و مصباح توصیف می‌کردند. حتی تیم آیت‌الله هاشمی برای دستیابی به هدف حذف این 3 فقیه، حاضر به گنجاندن برخی منتقدان  هاشمی مانند آیت‌الله موحدی کرمانی در لیست خود شده بود.

 با این حال آیت‌الله جنتی با کسب بیش از یک میلیون و 300 هزار رای در استان تهران به مجلس خبرگان راه یافت.

برخی از رسانه‌های اپوزیسیون به همراه بعضی از رسانه‌های داخلی نزدیک به آیت‌الله هاشمی پس از برگزاری انتخابات خبرگان و به دلالت راه‌یابی 15 نفر از 16 نفر حاضر در لیست مورد حمایت هاشمی در تهران، نتیجه کل انتخابات خبرگان در کشور را پیروزی بزرگ برای آیت‌الله هاشمی نامگذاری کردند. حتی روزنامه آرمان که نزدیک‌ترین روزنامه به آیت‌الله هاشمی محسوب می‌شود، در صفحه یک خود و در خبر معرفی برگزیدگان خبرگان در تهران، عکس و نام آیت‌الله جنتی را نیز حذف کرد.

این رسانه‌ها با نامگذاری این انتخابات به پیروزی بزرگ آیت‌الله هاشمی، تاکید می‌کردند وی بیش از هر فرد دیگری در بین علما و خبرگان مقبولیت دارد و بر همین اساس بر صندلی ریاست خبرگان تکیه خواهد زد. با این حال به نظر می‌رسید شخص آیت‌الله هاشمی واقع‌بینانه‌تر از رسانه‌های تحت نفوذ خود می‌اندیشید و با توجه به فضای ناهمراه فضلا و علمای حاضر در  مجلس خبرگان، حاضر به کاندیداتوری برای ریاست نشد.

بدین ترتیب، گروه حامیان آیت‌الله هاشمی، آیت‌الله امینی را برای کاندیداتوری مجاب کردند تا در صورت عدم توفیق وی برای جلب آرا، هزینه سیاسی کمتری پرداخت شود.

نهایتاً آیت‌الله جنتی با 51 رای به عنوان رئیس دور جدید خبرگان برگزیده شد و آیت‌الله امینی 21 رای کسب کرد. مهمترین دلالت توفیق آیت‌الله جنتی در انتخابات هیئت رئیسه، نفی ادعای حامیان آیت‌الله هاشمی در پیروزی سراسری در کشور است. 

اهمیت مضاعف ریاست آیت‌الله جنتی آنجاست که تیم آیت‌الله هاشمی اساساً اصلی‌ترین برنامه خود در انتخابات اخیر را حذف کامل آیت‌الله جنتی از مجلس خبرگان قرار داده بود، با این حال وی علاوه بر حضور در خبرگان، توانست در راس این مجلس نیز حضور یابد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها