أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۷۷۴۸۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش بخشنده‌ترین کشور دنیا در تأمین نیازهای پناهجویان سوری است و دنیا باید برای پایان دادن به مشکلات مردم سوریه، منطقه پرواز ممنوع ایجاد و داعش و بشار اسد را نابود کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مقاله‌ای مفصل که در نشریه گاردین نوشته، در میان خطوط متعدد مربوط به تمجید از نقش کشور خود در حمایت از پناهجویان و فقیران عالم، ایده قدیمی خود برای حمله نظامی به سوریه و یا دست کم ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور را مطرح کرده است.

نظام بین‌الملل ناکارآمد است

در ابتدای این مقاله می‌خوانیم «اولین نشست جهانی حقوق‌بشر در استانبول آغار به کار کرد و مقامات بیش از 100 کشور در آن شرکت کردند؛ این نشست نشانگر قدردانی سازمان ملل از این حقیقت بود که امروز ترکیه بیش از هر کشور دیگری در جهان، پناهجو پذیرفته است.»

اردوغان در ادامه از نظام کمک‌های بین‌المللی در عمل به تعهدات به ترکیه، انتقاد کرده و گفته بیش از 60 میلیون از مردم دنیا برای ادامه زندگی به کمک‌های بشردوستانه متکی‌اند.

وی می‌افزاید: «بر اساس آمار سازمان ملل، تعداد پناهجویان به بیشترین میزان خود از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است و تقریباً نیمی از آنان کودکان هستند.»

اردوغان نوشته که نظام کمک‌های بشردوستانه در حال حاضر تا حدود بسیار زیادی به فعالیت سازمان ملل و کمک‌های کشوری وابسته است در حالی که این یک مشکل جهانی است.

ترکیه بخشنده‌ترین کشور دنیا است

اردوغان در اینجای متن به ارائه تصویری از موقعیت کشور خود در این نظام پرداخت و گفته که ترکیه به مأمن مردمان گریزان از جنگ، خرابی و ظلم تبدیل شده و امروزه این کشور در 140 کشور دنیا کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کند؛ در حقیقت ترکیه بخشنده‌ترین کشور دنیا در این زمینه است که بیشتری درصد از تولید ناخالص ملی را در میان کشورهای کمک‌کننده، به این امر تخصیص داده است.

سومالی ویترین عملکرد ترکیه است

اردوغان نوشته: «در سال 2011 به سومالی رفتم و آنجا کشوری را دیدم که دنیا به آن پشت کرده است، ترکیه متعهد شد به کمک به مردم این کشور و انجمن‌های خیریه ترکیه در عرض 5 سال، کاری کردندن که ملت سومایل بتواند باز هم روی پای خود بایستد.»

رئیس‌جمهور ترکیه می‌افزاید: «در سال 2011 ترکیه درهای خود را به روی پناهجویان سوری باز کرد و از آن هنگام تا کنون، 3 میلیون سوری از نژاد و مذاهب مختلف وارد ترکیه شده‌اند؛ ترکیه در این سال‌ها رقمی بالغ بر 10 میلیارد دلار برای بهداشت، آموزش و مسکن این افراد هزینه کرده است.»

تروریسم و پناهجویان موجب شدند که اروپا هم بیاید وسط میدان

اردوغان سپس به داستان سوریه پرداخته و با تکیه بر پیشنهاد قدیمی خود برای سوریه گفته: «جهان با بستن چشمان خود به جنایات بشار اسد علیه مردم خودش، مسئولیت خود در قبال این مردم را فراموش کرد. این روند تا آنجا ادامه داشت که پناهجویان در خیابان‌های اروپا ظاهر شدند  و گروه‌های تروریستی مانند داعش، به شهروندان اتحادیه اروپا حمله کردند. اگر جهان در اولین مراحل شروع درگیری‌ها در مسائل سوریه دخالت می‌کرد، از بروز بسیاری از مشکلات امروز پیشگیری می‌شد. اما اگر رهبران اروپا آماده ارائه تعهد درستی باشند، هنوز دیر نشده است.»

اردوغان رئیس‌جمهور قانونی سوریه را با داعش مقایسه کرده و بدون ارائه نظر در خصوص گروه های تروریستی متعدد مانند احرارالشام  وجبهه‌النصره نوشته: «جامعه جهانی نباید استدلال بشار اسد مبنی بر اینکه "خلع من از قدرت، شرایط را بدتر می کند" را قبول کند. برای کمک به رشد دموکراسی در سوریه باید هم بشار اسد و هم داعش را شکست داد نه اینکه بد را رها کرد و با بدتر جنگید.»

یکی از آرزوهای قدیمی اردوغان، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه و برافراشتن چتر حمایتی بر سر گروه‌هایی مانند احرارالشام و جبهه‌النصره بود؛ این آرزو البته با شلیک به سوخو 24 روس‌ها بر آب شد و دیگر حتی ترکیه‌های ترکیه با توجه به استقرار اس-400 روس‌ها و انتظار آنها برای تلافی، جرأت ورود به حریم هوایی سوریه را ندارند.

اردوغان اما بار دیگر بر همین نقشه نقش بر آب شده تأکید کرده و نوشته: «رنج مردم سوریه تا زمانی که جامعه جهانی تلاشی جدی برای پایان دادن به بحران، جلوگیری از حمله به غیرنظامیان و ایجاد منطقه امن عاری از ترور به کار نبندد، ادامه خواهد داشت. شورای امنیت باید در این مسیر، جلودار باشد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها