أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۷۵۳۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
پای درس اخلاق مرحوم آیت‌الله حق‌شناس
در عالم رویا دیدم که یک دسته کلید به من دادند،‌ بعد همه این دسته کلیدها ته یک چاه افتاد! با خود گفتم: عجب! حالا چه کسی درون این چاه عمیق می‌رود و کلیدها را بیرون می‌آورد؟! یک مرتبه دیدم آقایی آمد و گفت: آقا میرزا غصه نخور!

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس در یکی از درس‌های اخلاق خود به موضوع «گام‌های تهذیب نفس» اشاره کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*راه گام به گام تهذیب نفس

در روایتی آمده با این حکمت‌های بدیع است که دردهای شما معالجه خواهد شد، درد را کاملاً درک می‌کنیم، دوا را هم خوب می‌شناسیم، اما دانستن نسخه طبیب که به تنهایی ما را معالجه نمی‌کند، باید به نسخه طبیب قیام کرد و آن را به کار بست، یقیناً اگر شما نسخه طبیب را بگیرید و داوها را کنار بگذارید، معالجه نخواهید شد.

*تصفیه و ترک منیت راه باز شدن قلب است

وقتی نفس تصفیه شد، وقتی قلب و عمل از رذایل اخلاقی پاک شد،فوراً راه ارتباط با علام الغیوب باز خواهد شد! بعضی گفته‌اند که با عقل فعال یعنی جبرئیل رابطه پیدا می‌شود و او علوم جدید را افاضه می‌کند، قرآن هم می‌فرماید: «وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله»؛ یعنی وقتی قلب با عالم مرتبط شد، علوم حقیقه به آن افاضه می‌شود.

جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی/غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد

تا توجه به کثرات است، مقام وحدت را نمی‌توانی دریابی

بر باد فنا تا ندهی گرد خودی را/هرگز نتوان دید جمال احدی را

اول باید از خودیت درست برداری و «منم» را کنار بزنی وگرنه هرگز جمال را نخواهی دید! پیش از این، باید صفات رذیله دیوی و شیطانی را از خودت دور کنی تا ترک منیت برایت کارساز شود.

*خداخواهی کسالت دل را برطرف می‌کند

حضرت فرمود: همان طور که بدن‌های شما کسل می‌شود، جان‌ها و قلب‌های شما هم کسل می‌شود، متأسفانه ما در مکتب الهی و نورانی اهل بیت، آن طور که باید در مقام تعلم برنیامده‌ایم، برای همین است که ما از کسالت قلبمان مطلع نمی‌شویم! ما تربیت اخلاقی نشده‌ایم و چون حساب کار ما دل‌بخواهی است، نه خداخواهی وضعمان این طور شده است.

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند/بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت

باید یک نقطه را هدف گرفت و مدام در همان مسیر پیش رفت، آن هم راه مراقبه است که علامه طباطبایی فرمود: «اول مراقبه، وسط مراقبه و آخر هم مراقبه»، باید من خودم را در حضور و محضر پروردگار ببینم، اگر تو خدا را نمی‌بینی، او تو را می بیند، باید مراقبه داشت، اما متاسفانه:

هستی اسیر چاه طبیعت چگونه باز/قرب ومقام موسی عمرانت آرزوست

*کلید همه مشکلات در دست خداست

پریشب بنده در عالم رویا دیدم که یک دسته کلید به من دادند،‌ بعد همه این دسته کلیدها ته یک چاه افتاد! کلید در خواب، علامت گشایش کار است، وقتی یک دسته کلید به تو می‌دهند، علامت این است که إن‌شاءالله در تمام کارهایت گشایش می‌شود، من در همان عالم رویا با خود گفتم: عجب! حالا چه کسی درون این چاه عمیق تقریباً 500 متر برود و دیوارش صاف بود، می‌رود و کلیدها را بیرون می‌آورد؟! یک مرتبه دیم آقایی آمد و گفت: آقا میرزا غصه نخور، من خودم می‌روم و کلیدها را می‌آورم، حالا او چطور رفت ته چاه و کلید را آورد؟! آن ‌آقا به قدرت پروردگار رفت و دسته کلید را آورد و گفت: این دسته کلید! خیلی بنده از پروردگار تشکر کردم! تمام گرفتاری‌های آن روز من، یکی بعد از دیگری گشایش پیدا کرد، کلید تمام گرفتاری‌ها و همه مشکلات در دست خداست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها