امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۷۷۵۹۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
در حالي كه بيش از ۲ ماه از سال اقتصاد مقاومتي گذشته، تاكنون گزارشي رسمي از اقدام و عمل دولت در خصوص سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي به‌ويژه ۱۰ اقدام تأكيدشده از سوي رهبري منتشر و اعلام نشده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، رهبر انقلاب در آستانه آغاز سال 95، اين سال را به نام سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري كردند و در سخنراني در حرم مطهر رضوي در روز اول فروردين 95، ده اقدام اساسي اقتصاد مقاومتي را براي نجات كشور برشمردند.

بيش از 2 ماه از سال اقتصاد مقاومتي گذشته و طي اين مدت اظهارنظرهاي متعددي در خصوص روشهاي اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي مطرح شده است ولي تاكنون گزارشي رسمي از اقدام و عمل دولت و ساير دستگاه‌ها در راستاي اجرايي شدن سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي به‌ويژه 10 اقدام تأكيد شده رهبري منتشر و اعلام نشده است.

خبرگزاري تسنيم درنظر دارد طي روزهاي آينده اقدام به رصد و ارزيابي اقدامات اجرايي دولت در خصوص ده دستور اخير نمايد.

در ادامه ده اقدام به‌اختصار مرور شده است:

1  تمركز بر فعاليت‌ها و زنجيره‌هاي اقتصادي مزيت‌دار كشور، بعضي از فعاليت‌هاي اقتصادي مثل مادر مي‌ماند و از آن باب‌هاي متعدد اقتصادي و توليدي گشوده مي‌شود، روي آنها بايستي تمركز كنند و آنها را بايد شناسايي كنند. نقشه راه را مشخص كنند، تكليف همه را معلوم بكنند.

2  زنده كردن توليد داخلي آن‌طور كه به من گزارش كرده‌اند، ما امروز  حدود 60 درصد از امكانات توليدمان تعطيل است. بايستي ما توليد را احيا كنيم. من به مسئولين محترم دولتي مكرر گفته‌ام كه اين منتقديني كه هستند را بخواهيد و حرفهايشان را بشنويد، گاهي پيشنهادهاي خوبي دارند.

3  پرهيز از واردات تضعيف كننده توليد داخلي مثلاً مي‌خواهيم هواپيما خريداري بكنيم، مسئولين دولتي خودشان مي‌گويند كه اگر  درصدي از اين قيمت را در صنايع داخلي هواپيما سرمايه‌گذاري كنيم، بيشتر از آنكه از خارج بخريم استفاده خواهيم كرد. توليد داخلي هم رشد پيدا مي‌كند. اينكه ما همه چيز را از خارج وارد كنيم و نگاه نكنيم كه اين واردات ما چه‌بلايي سر توليدات داخلي مي‌آورد اين خطاست.

4  پرهيز از هدردادن منابع مالي‌اي كه پس از برجام بايد وارد كشور شود، ما پولهايي داريم در خارج از كشور، نفت فروختيم پولش را به ما ندادند، در قضيه برجام بنا بر اين شد كه اين پولها برگردد. البته اكثرش برنگشته است... لكن بالاخره برخواهد گشت... مواظب باشند، صرف خريدهاي بي‌مورد صرف كارهاي بي‌جا صرف اسراف‌ها؛ صرف اين چيزها نشود.

5  دانش‌بنيان شدن بخش‌هاي مهم و حساس اقتصادي  مثلاً بخش نفت و گاز يا بخش توليد موتور كه براي خودرو، هواپيما، قطار و كشتي مورد استفاده است. اين بخش‌هاي حساس و مهم، دانش‌بنيان بشوند. جوان‌ها و دانشمندان ما نشان دادند كه مي‌توانند از آن سطحي كه ما در فناوري داريم ما را بالاتر ببرند. خوب، آن مغزي كه مي‌تواند موشك برد بلند را جوري تنظيم كند كه با انحراف پنج متر به هدف بخورد در موارد گوناگون ديگر هم مي‌تواند.

6  احياي بخشهاي اقتصادي كه قبلاً در آنها سرمايه گذاري شده بعضي از بخش‌ها را ما در گذشته رويش سرمايه‌گذاري كرديم، از آنها استفاده بشود. مثلاً در زمينه نيروگاه‌سازي يا در زمينه پتروشيمي سرمايه‌گذاري خوبي كرديم. امروز كشور به نيروگاه احتياج دارد. كشورهاي ديگر هم به نيروگاه ارزاني كه ما مي‌سازيم احتياج دارند. ما ديگر نرويم از بيرون نيروگاه بخريم وارد كنيم يا افرادي بياوريم برايمان نيروگاه درست كنند.

7  شرط انتقال فناوري در معاملات خارجي، يك شيء توليدي جديدي را مي خواهند بخرند، [محصول] توليدشده را نخرند آن شيء را با فناوري مخصوص خودش تهيه كنند و بياورند. در قراردادها به‌شدت بايد اين را مورد توجه قرار بدهند.

8  مبارزه جدي با فساد، ويژه‌خواري و قاچاق، در كشور حالا يك مجرم اقتصادي را مثلاً دستگير كردند روزنامه‌ها درباره‌اش بنويسند؛ عكس و تفصيلات و چه و چه با اهداف جناحي و سياسي و اينها، اينها فايده‌اي ندارد، دو صد گفته چون نيم‌كردار نيست ... آن فسادي كه امروز ممكن است پيش بيايد بايد جلوي اين را بگيرند، مانع فساد بشوند، قاچاق همين‌جور است، بايد با قاچاق به‌معناي واقعي كلمه مبارزه كنند.

9  ارتقاي بهره‌وري انرژي، گفته مي‌شود كه اگر ما بتوانيم بهره‌وري انرژي را ارتقا بدهيم و صرفه‌جويي كنيم، صد ميليارد دلار صرفه‌جويي خواهد شد. مبلغ كمي نيست مبلغ زيادي است، اين را جدي بگيرند.

10  نگاه ويژه به صنايع متوسط و كوچك، آن چيزي كه در متن جامعه اشتغال و تحرك ايجاد مي‌كند، طبقات پايين را بهره‌مند مي‌كند، همين صنايع كوچك و متوسط است، اينها را تقويت كنند و پيش ببرند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها