يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۷۵۹۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
خبرگزاري آمريكايي بلومبرگ اذعان كرد: پس از توافق هسته‌اي و آغاز برجام، موافقان و مخالفان آن معتقد بودند اين توافق به سرمايه گذاري در ايران مي‌انجامد اما تاكنون اين موضوع براي طرف ايراني محسوس نبوده است و انتظار همچنان ادامه دارد.
به گزارش پایگاه 598، در زمان امضاي توافق هسته اي و آغاز اجراي برجام تنها نكته اي كه مخالفان و موافقان بر سر آن توافق داشتند اين بود كه برجام به جذب سرمايه به ايران خواهد انجاميد.

تنها سوالي هم كه در اين رابطه مطرح بود اين بود كه "چقدر" سرمايه با اجراي برجام وارد ايران خواهد شد.

 در حال حاضر از منظر مقامات خشمگين ايراني جواب سوال مطرح شده اينست : "نه خيلي". در شرايط كنوني مقامات ايراني خواستار دسترسي بيشتر به مبادلات دلاري هستند.

از سوي ديگر در آمريكا نيز مخالفان توافق هسته اي نسبت به هر گونه پيشروي بيشتر در تسهيل محدوديت هاي موجود عليه ايران هشدار داده و اعلام كرده اند كه در غير اين صورت اقداماتي را عليه وزارت خزانه داري اين كشور آغاز خواهند كرد.

به گفته اليزابت روزنبرگ، يكي از مقامات ارشد موسسه نيو امريكن سكيوريتي، اين توافق به قدري متنازع بوده است كه تشديد شرايط پس از آغاز اجراي آن قابل پيش بيني بود.

وي تأكيد كرد همچنان مخالفان فعالي در حال تلاش براي بهم زدن اين توافق هستند.

مقامات آمريكايي تخمين زده اند كه در حالي كه انتظار مي رفت با آغاز اجراي برجام 55 ميليارد دلار از سرمايه هاي ايران آزاد شود، تنها 3 ميليارد دلار از اين حجم پول به دست تهران رسيده است.

مقامات ايراني كه به اين پول براي بهبود زير ساخت ها وصنعت هوايي خود نياز دارند اعلام كرده اند كه در پي اعمال تحريم هاي سنگين عليه بانك هايي كه با ايران در دوران تحريم ها تعامل داشتند، بانك هاي آسيايي و اروپايي از ترس جريمه هاي آمريكا نسبت به ورود به ايران ترديد داشته و خودداري مي كنند.

در مجموع بانك هايي كه در دوران تحريم ها با ايران داد و ستد داشته اند از سوي آمريكا 15 ميليارد دلار جريمه شدند كه تنها در يك مورد بانك بي ان پي پاريباس فرانسه به پرداخت حدود 9 ميليارد دلار محكوم شد كه يكي از شديدترين جريمه‌هاي تاريخ به شمار مي رود.

قرار است طي روز جاري كميته روابط خارجي و كميته امور بانكي سناي آمريكا به طور مجزا نسبت به توافق هسته اي با ايران گزارش دهند كه هر دو اين گزارش‌ها از سوي بخش تروريسم و اطلاعات مالي آمريكا مورد شهادت قرار خواهد گرفت.

طي ماه گذشته وزراي امور خارجه ايران و آمريكا دو مرتبه با يكديگر ديدار كرده و نتيجه اين ديدارها نشست جان كري با بانك هاي بزرگ اروپايي بود.

جان كري در اين نشست به بانك هاي غير آمريكايي اطمينان داد كه در تعامل با ايران جريمه نخواهند شد.

پس از اين نشست بزرگ ترين بانك انگليس اعلام كرد كه اين نشست نتوانسته است آنها را براي ورود به ايران متقاعد كند و برخي بانك هاي ديگر حاضر در اين نشست نيز اعلام كردند كه علي رغم سخنان كري برنامه اي براي ورود به ايران ندارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها