أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۷۶۱۵
زمان انتشار: ۱۵:۲۲     ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
لاریجانی در نشست خبری اختتامیه مجلس نهم:
رئیس مجلس اظهار داشت: به طور طبیعی نمایندگان نخبگان کشور هستند و احتیاج ندارند که احساس کنند از بیرون به آنها فشار وارد شود، خودشان تصمیم می‌گیرند و انتخاب رئیس مجلس هم روالی و مکانیزمی دارد که نتیجه آن ظرف چند روز آینده روشن می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، علی لاریجانی رئیس مجلس در نشست خبری اختتامیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در تالار مدرس ساختمان مشروطه بهارستان با بیان اینکه مجلس نهم مشی ایجاد آرامش در کشور با نگاه هم افزایی با دیگر قوا را داشت گفت: امیدواریم در مجلس آینده با درک مسائل مهم کشور تمرکز بر مسائل اقتصادی باشد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینکه دولت معتقد است نظرش در طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس بیان نشده چرا در تصویب این طرح شتابزده عمل شد؟ با بیان اینکه آنقدر که شما تصور می‌کنید شتابزده نبود گفت: حدود 6 ماه این طرح مطرح بود؛ ایرادی که نماینده دولت گرفته بود این بود که در کمیسیون شرکت نکرده بود، بله می‌تواند مجلس تغییر دهد ولی شتابزده عمل نشده.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش ایران در فلوجه عراق اظهار داشت: امیدواریم تلاش‌هایی که انجام می‌شود صحنه را از حضور تروریست‌ها خلوت‌تر کند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اقدام شما در برابر اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که درباره کلیت این مجلس مطرح شده بود و بازتاب‌های ناخوشایندی در رسانه ها داشت چه بوده گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم ایشان مسائل را تکذیب کردند و گفتند که قبول ندارند و اگر هم اشتباه سهوی صورت گرفت حداقل ایشان الآن این موضع را ندارد و وقتی کسی نظرش را اصلاح کند باید قبول کنیم.

لاریجانی در خصوص مواضع مجلس نهم در مورد مسائل بین‌المللی با بیان اینکه بر حسب شرایط مجلس باید تصمیم بگیرد گفت: شرایطی که ما در آن قرار داریم شرایط پر تنش بین‌المللی بود که هم مسئله هسته‌ای وجود داشت که مجلس باید تصمیم می‌گرفت و هم بحران‌های منطقه‌ای، لذا حضور و بیانیه دادن مجلس جا داشت که این انتظار برای آینده هم هست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینکه مصوبات نمایندگان مجلس نهم درباره قانون اقدام متقابل در اجرای برجام بعد از بحث‌های طولانی از مجلس بیرون آمد و الزاماتی برای اجرای برجام تعیین کرد و همینطور با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال قبل در خلال مذاکرات تاکید کردند که ما چیز محرمانه از مردم نداریم نظر شما درباره اولین اقدامی که طرف ایرانی باید در مورد نقض برجام انجام بدهد چیست؟ گفت: در مورد سوئیفت در واقع مشکل برداشته شده و مشکلی نیست و تنها به رفتار بانک‌های بزرگ بر می‌گردد وگرنه بانک‌های خردتر کارشان را انجام می‌دهند ولی بانک هایی که شان بزرگ‌تری دارند و برای پروژه‌های ایران اهمیت دارد آنها نتوانستند این کار را بکنند که این موضوع مقداری واهمه ایجاد کرد و همین زمینه‌ای را ایجاد کرده تا همانطور که شما فرمودید ممکن است با روح برجام سازگاری نداشته باشد.

رئیس مجلس افزود: پیگیری‌هایی صورت گرفته و اینطور نبوده که ما در این مدت ساکت باشیم و برای اینکه این مسائل رفع شود هم در مورد ویزا و هم در مورد این امر پیگیری‌هایی از طریق منابع وزارت خارجه دنبال شده که این اصلاح شود و این اشکال از جلوی پا برداشته شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مهم‌ترین دستاورد مجلس نهم در زمینه پارلمانی با بیان اینکه این دستاوردها دو بخش دارد گفت: یک بخش تصمیماتی است که مجلس در دورن خود برای مسائل و منافع کشور گرفته و یکی طرحی بود که برای مذاکرات هسته‌ای تصویب شد و همچنین چند قانون دیگر که من جمله آخرین آن در زمینه اقدام متقابل در همین دزدی آمریکایی‌ها از منابع ایران بود هم در همین قلمرو قرار می‌گیرد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بخشی دیگر از دستاوردهای مجلس هم مربوط به به روابطی است که اعضای پارلمان با کشورهای دیگر داشتند گفت: گروه‌های دوستی وجود دارد که نمایندگان پارلمان با کشورهای مختلف مراوده داشتند و گفتگو می‌کردند و خیلی جاها فضای دیپلماتیک تسهیل می‌کرد که هم با اروپا و هم مناطق شرقی بود و بخشی هم حضور در مجامع بین‌المللی مثل بین المجالس یا بین‌المجالس اسلامی یا بین المجالس آسیایی بود که حضور نسبتاً فعالی پارلمان در این مجامع داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نوع اجماع در میان سیاسیون کشور به صورت و چه سطحی هست؟ و اگر ضعف دارد چه کارهایی باید برای آن اندیشیده شود؟ با بیان اینکه ما وقتی یک فعل سیاسی چه در داخل و چه در حوزه بین المللی انجام می‌دهیم باید تلاش کنیم که برای آن یک آثار مترتب باشد گفت: برای اینکه آثار مطلوب باشد باید وفاق بیشتر باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ممکن است در مسئله‌ای مناقشه در کشور زیاد وجود داشت گفت: ولی وقتی تصمیم‌گیری شد بر بهره‌ این تصمیم را باید کشور ببرد و مهمترین بهره‌ برجام نیز این بود که ما فضای کسب و کار را تسهیل کنیم و سرمایه گذاری چه از بعد داخلی و چه خارجی در کشور راحت‌تر صورت بگیرد و این به وفاق احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه من در کل وفاق در کشور را خوب می‌دانم گفت: این از نعمت وجود ولایت فقیه است که همه آراء مختلف را زیر چتر خود توانسته هماهنگ کند؛ اگر نگاهی به کشورهای همسایه بکنید می‌بینید که حتی آن جاهای کهه به هم ریختگی امنیتی ندارند چقدر آشفتگی و به هم ریختگی سیاسی دارند اما در کشورمان چون رهبری هوشمندی ما داریم توانسته همه این اختلافات را در درون یک مسیر تکاملی سوق بدهد و این یک ارزش است؛ اینقدر اختلاف در جایی که دموکراسی هست خیلی عجیب نیست.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به مطرح بودن نام شما در کنار آقای عارف برای کاندیدایی ریاست مجلس دهم و با توجه به گفتگوهای چند وقت اخیری که بین شما و آقای عارف مخصوصاً در ضیافت حزب اعتدال و توسعه صورت گرفته آیا باید شاهد رقابت جدی میان شما و آقای عارف در صحن باشیم و یا اینکه باتعاملات ریاست مجلس دهم را به پایان می‌رسانید؟ با بیان اینکه خیلی در این قضیه حساس نباشید گفت: اگر دو روز صبر کنید مطلب روشن می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه لطف آمیز اهالی رسانه را نفی نمی‌کنیم گفت: منتهی در رسانه‌ها توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس یک ساختار کاملاً دموکراتیک هست و همه ما باید به این قضیه توجه داشته باشیم که از این ساختار عدول نکنیم؛ حالا درست است رسانه‌ها به این مسائل می‌پردازند ولی بدانیم که این مسئله روش دارند و به طور طبیعی نمایندگان نخبگان کشور هستند و احتیاج ندارند که احساس کنند از بیرون به آنها فشار وارد شود، خودشان تصمیم می‌گیرند و انتخاب رئیس مجلس هم روالی و مکانیزمی دارد که نتیجه آن ظرف چند روز آینده روشن می‌شود.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال آیا تاکنون هیچ گفتگویی بین شما و آقای عارف در زمینه ریاست مجلس انجام شده تاکید کرد: خیر، ما سلام و علیک داریم و از سال‌های قبل هم رفیق هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در شرایطی که سعودی هنوز مسئولیت حادثه منا را نپذیرفته و در منطقه نقش سازنده‌ای نداشته ارزیابی شما از استراتژی کارهای عربستان چیست با بیان اینکه امیدوارم این گروهی که از ایران برای مذاکره رفتند مشکلات را حل کنند گفت: در کل ما اختلافات نسبتاً جدی با عربستان در مسائل منطقه‌ای داریم؛ ما شرایطی که در یمن به وجود آمد را به نفع عربستان نمی‌دانیم و همینطور این شرایط را به ضرر مسلمانان می‌دانیم و نظراتمان را هم گفتیم؛ اما مسئله حج یک موضوعی خارج از این موضوعات است یک وظیفه اسلامی است و باید به طور طبیعی صورت بگیرد، باید تلاش کنیم که این فضا فضایی باشد که مردم بتوانند این فریضه را به خوبی انجام بدهند.

لایجانی با بیان اینکه برداشت ما از انتخابات این است که مردم میخواهند در فضای آرام مشکلاتشان حل شود گفت: تنش در پارلمان سبب می‌شود مشکلات اصلی کشور حل نشود.

وی خاطر نشان کرد: داشتن یک سبقه میانه روی باعث افزایش تحمل‌ها و نشاندن عقاید مختلف در کنار هم می‌شود؛ باید شرایطی ایجاد شود که همه تحمل عقاید مخالف خود را داشته باشند.

رئیس مجلس اظهار داشت: مهاجرت از روستا به شهر و حاشیه نشینی در کنار آلودگی هوا در تهران از مشکلات بزرگ تهران است.

وی در ادامه روند اقدامات تروریستی کمی و کیفی در منطقه را فزاینده دانست و اظهار داشت: به دنبال ایجاد فضای امن از نظر سیاسی و امنیتی در کشور هستیم.

لایجانی با بیان اینکه حضور من در لیست امید خیلی تاثیر مهمی در انتخاب من نداشت گفت: افتخار من این بود که علما به بنده گفتند که از قم کاندیدا شوم و شرایط منطقه‌ای در آرا بیشتر مهم است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مساله رکود جدی است گفت: مهمترین مساله این است که باید تولید را تقویت کنیم؛ بزنگاه تغییر اینجاست و دولت باید اقدام جدی تری داشته باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه تصمیمات دولت برای اقتصاد کشور خوب است که اگر اجرایی شود تغییرات خوبی صورت می گیرد گفت: آراء مختلف در مجلس یک حسن است و این برای دموکراسی دینی خوب است.

وی با بیان اینکه پیامی از لیست امید به بنده برای جلسه در مورد ریاست مجلس از طرف این لیست داده نشده است گفت: در مورد ریاست مجلس در 9 دوره گذشته این حواشی وجود نداشته و مساله مثل امروز اینقدر به بیرون کشیده نشده است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: داستان سرایی در مورد ریاست و تعامل بنده با آقای عارف زیاد است، این هم شغل خوبی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در مقاطع حساس کشور و نقش تعیین کننده‌ای که احزاب و گروه‌ها دارند در مواردی که مثل انتخابات پیش می‌آید بفرمایید که احزاب چگونه می‌توانند به مدد مجلس دهم بیایند؟ با بیان اینکه در کشور ما یک مشکلی واقعاً وجود دارد که ما یک سری احزاب ریشه‌دار به معنای واقعی‌اش نداریم گفت: تابلو زیاد داریم اما احزاب قوی مثل حزب جمهوری اسلامی که یک حزب فراگیری بود و مانیفستی و سیستم قوی داشت واقعاً نداریم و این البته اشکال است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: من معتقدم که اگر دموکراسی بخواهد هدایت شده باشد باید احزاب قوی در آن وجود داشته باشد ولی به هر حال وضع ما فی الحال این است احزاب خیلی قوی نداریم؛ در موقع انتخابات می‌آیند و لیست می‌دهند اما لیست دادنشان بیشتر شکار کاندیداها است یعنی می‌بینند کدام یک از از کاندیداهای رأی بیشتری دارند می‌آورند توی لیستشان و یک مارکی هم پیدا می‌کنند، علی العموم اینطور است البته ممکن است که یک موارد نادری هم غیر از این باشد ولی گرایش‌ها هست یعنی افرادی هستند که گرایششان به این سمت است.

وی با تاکید براینکه یک تربیت سیاسی قوی که افراد کادر در درون حزب‌ها تربیت شوند و برنامه‌هایی داشته باشند نیست گفت: حزب‌ها دو کار مهم دارند یکی برنامه مدون برای امور مختلف و دیگری تربیت کادر؛ حالا ما در مجلس به این فکر کمک می‌کنیم تا احزاب در انتخابات جایگاه پیدا کنند و بتوانند در کشور قوی شوند؛ از طرف دیگر احزاب می‌توانند خودشان کمک کنند و رشدیافتگی پیدا کنند یعنی بروند به سمت تربیت کادر و برنامه داشت و سیستمشان را بسط بدهند که البته کمک ما یک کار تعاملی نیاز دارد.

لاریجانی در مورد مهمترین مصوبه فرهنگی مجلس نهم و همچنین مهمترین اولویت فرهنگی کشور در مجلس دهم خاطر نشان کرد: در مجلس نهم روی دو سه موضوع کار شد که یکی به قانون تبدیل شد و یکی هم بین راه دچار مشکل شد و دو تای دیگر ماند؛ آن یکی که قانون شد همان امر به معروف و نهی از منکر بود که قانون شد و آن که وسط راه پنچر شد همان طرح راجع به مساجد بود که یک مشکلاتی پیدا کرد و رفت و آمد ولی همچنان مشکلاتش باقی مانده البته اصلاحاتی صورت گرفته است؛ آن بخشی که ماند یکی قانون صدا و سیما است که روی آن کار کردند و من خودم راجع به تجربه‌ای که در تلویزیون داشتم به نظرم می‌رسید که اینقدر مفصل لزومی ندارد که قانونگذاری کنیم ولی یک چیزی حجیمی طراحی کردند که این ماند و نرسیدیم و یکی هم راجع به قانون جامع رسانه‌ها بود که آن هم رویش کار شد و نرسیدیم که به صحن بیاوریم و امیدوارم که در مجلس آینده روی اینها کار شود و درون دستور بیاید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه امسال سال اقتصاد مقاومت اقدام و عمل هست اما گله‌ها از این بوده که همیشه این نامگذاری‌ها در حد شعار بوده آیا در مجلس دهم این شعار و نامگذاری در حد شعار باقی خواهد ماند یا باید شاهد آغاز عملی باشیم گفت: فکر می‌کنم که اقدام عملی هم در دولت آغاز شده که یک ستاد عملیاتی برای این کار گذاشته‌اند و هم در مجلس ما یک مصوبه‌ای برای هدایت اقتصاد مقاومتی داشتیم تا سه قوه مشارکت داشته باشند. از قوه مقننه در حد نائب رئیس هستند و از قوای دیگر همینطور برای هدایت موضوع استفاده کردیم و سازوکاری برای آنها فراهم شده است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رد صلاحیت یک کاندیدا بعد از تائید صلاحیت و منتخب شدن با بیان اینکه ما باید به نظامات قانونی در کشور پایبند باشیم گفت: رأی من این است که چون قانون با صراحت برای اظهار نظر نهایی شورای نگهبان یک عمدی گذاشته و گفته در این زمان باید نظر نهایی و قطعی خود را بدهد این نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند و نظر من از نظر قانونی این است ولی به هر حال تفسیر و نظارت شورای نگهبان در این خصوص متفاوت است و ظاهراً معتقد است که این نظارت استصوابی می‌تواند بعد از انتخابات هم ادامه پیدا کند؛ بعد در این قضیه با مقام معظم رهبری استدلال خودم را مطرح کردم که تفاوت نظری بین من و شورای نگهبان هست و من از هیئت حل اختلاف خواستم که اظهار نظر کند چون اختلاف نظر داریم حالا آنها هم نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک بوده بنابراین ساز و کار آن همین بوده که ما طی کردیم.

وی افزود: نظر من در این خصوص همان چیزی بود که عرض کردم مگر اینکه در مجلس آینده این موضوع به نحو دیگری سامان پیدا کند؛ چون اظهار نظر راجع به صلاحیت فرد مربوط به همان زمانی است که مجلس گذاشته و اگر از آن به بعد اطلاعاتی بیاید باید در مجلس اظهار نظر شود منتهی شورای نگهبان نظرش متفاوت است و باید این موضوع را در آینده سامان داد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تصمیم گیران لیست امید تصمیم گرفتند شما را در لیست امید قم با این هدف که تعامل بیشتری ایجاد شود قرار بدهند و طبیعتاً شما هم پذیرفته بودیم اما بعد از انتخابات ما دیدیم که حضرتعالی به نوعی به حامیان کسانی که در قم دست به تخریب شما زده بودند نزدیک شدید حال سوال این است که آیا بعد از تعیین تکلیف هیئت رئیسه مجلس دهم تصمیم به تعامل بیشتر با فراکسیون امید دارید یا به سمت اصولگرا گرایش دارید؟ با تاکید براینکه من تقاضایی نکردم که کسی من را در لیستی نه امید نه غیر امید قرار بدهد این مسئله اول باید روشن باشد گفت: من همانطور که اعلام کردم در انتخابات مستقل آمدن و اگر آقایان من را در لیستشان گذاشتند به میل خودشان گذاشتند.

وی با بیان اینکه ما یک مشیی از قبل داشتیم و همان را هم ادامه می‌دهیم گفت" اعتقاد دارم که در فضای فعلی کشور باید برای میانه روی تلاش کنیم و با عقلانیت کشور را اداره کنیم؛ فکر می‌کنیم همین ساز و کار به نفع کشور هست و هر کسی این ساز و کار را قبول کند و بیاید، روی سر ما قرار دارد و از هر جریانی باشد ما استقبال می‌کنیم و این مناقشاتی که گاهی ریشه‌های هم تاریخی دارد، در زمان حال به حل مسائل کمکی نمی‌کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه فکر می‌کنم هر کسی می‌تواند عقاید خود را داشته باشد گفت: باید روی مسائل اصلی کشور هم صدا و هم افزا شویم و من فکر می‌کنم این نوع تفکر به نفع نظام و کشور است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا به لیست امید گرایشی دارید یا خیر؟ گفت: من روشن عرض کردم که یک مشی روشنی داریم و هر کسی این مشی را قبول کند از همکاری ما برخوردار است و از هر گروهی هم که باشند بنده به آنها علاقه خواهم داشت و هرکس که فکر می‌کند در شرایط فعلی به مسائل اصلی کشور بپردازید مورد علاقه ما می‌باشد.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت تحقیق و تفحص‌های مجلس و اینکه تقاضا شده یک قاضی هم زمان با تحقیق و تفحص‌ها در کنار نمایندگان باشد با بیان اینکه ابزارهای مختلفی برای نظارت در آیین نامه مجلس دیده شده گفت: از تحقیق و تفحص در جاهایی که بسیار مسائل حادی هست و از ابزارهای دیگری نمی‌تواند استفاده کرد باید استفاده شود چون یک کار زمانبر و هزینه‌بری است.

وی خاطر نشان کرد: ما کمتر تحقیق و تفحصی داشتیم که کمتر از یک سال طول کشیده که زمان زیادی می‌برد و ذهن نمایندگان را درگیر می‌کند و خرج هم باید بکنیم در حالی که گاهی هم از ماده 236 آیین نامه همان کار را می‌توانستند با هزینه کمتر بکنند؛ ما همیشه توصیه می‌کردیم که اینقدر از تحقیق و تفحص استفاده نکنیم چون منابع ما اقتضا نمی‌کند که صد تا تحقیق و تفحص را پشتیبانی کنید و باید از منابع دیگری استفاده کنیم که خود کمیسیون‌ها می‌توانند انجام بدهند.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما در هر مجلسی 7 تحقیق و تفحص داشتیم گفت: در این مجلس هم 6 تا خوانده شد در مورد بقیه هم بعضی بین راه خودشان منصرف شدند و فقط یکی دو تحقیق و تفحص انجام شد و خوانده نشد آن هم به خاطر این بود که آیین نامه می‌گوید بعد از انجام تحقیق و تفحص کمیسیون مربوطه باید بررسی کند و تصویب کند و گزارش کمیسیون به مجلس بیاید که از  این موارد یکی مربوط به بنیاد شهید و یکی دیگر مربوط به منطقه آزاد بود که کمیسیون‌های مربوطه گفتند که باید بیشتر بررسی شود و مابقی که انجام شد در صحن خوانده شد.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه وقتی ما گزارش می‌دهیم آنها طبق ساز و کار خودشان عمل می‌کنند، یعنی باید ببینند و احراز کنند که آیا جرمی رخ داده تا رسیدگی کنند؟ و ممکن است بعضی از تخلفات هم باشد که آن به عهده قوه قضائیه نیست.

 لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه شنیده شده در دهمین مجلس شورای اسلامی قرار است تحولاتی در مملکت به وجود خواهد آمد و عده‌ای از وزراء، معاونین و مسئولینی که در این مدت توانایی خدمت به مردم را نداشتند یا برکنار می‌شوند یا جا‌به‌جا می‌شوند با بیان اینکه فکر می‌کنم برداشتی که دوستان دارند درست است گفت: الآن شاید احتیاج به تنفس جدیدی در حوزه‌هایی هست تا بتوانند با شتاب بیشتری حرکت کنند؛ واقعاً برای رونق تولید و راه افتادن چرخ اقتصادی باید شتابمان در کار را بیشتر کنیم و دولت هم باید وسیع‌تر کار کند و اگر هم تغییر لازم دارد بدهند و این اشکالی نیست و مجلس حتماً در این زمینه اگر دولت لزومی بیند کمک می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تغییرات زمانی نتیجه بخش است که افرادی که می‌آیند بتوانند قوی‌تر و با اندیشه بهتر کار را انجام بدهند و اگر یک چنین کاری در دولت سامان پیدا کند حتماً مجلس کمک خواهد کرد.

رئیس مجلس در پایان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا طرحی که برای پیگیری حقوق مردم ایران و گرفتن غرامت از آمریکا تصویب رسید را یک مقابله به مثل سیاسی نمی‌دانید و آیا اصلاً ما اموال و دارایی‌های از آمریکایی‌ها در کشور داریم که امکان مصادره‌اش باشد؟ گفت: البته قبلاً هم همچنین تصمیمی گرفته شده بود و محاکم ما یک سری حکم‌هایی در این زمینه صادر کرده بودند اما این حکم‌ها زمانی نافذ خواهد بود که دو طرف از آن استفاده کنند؛ اینکه الآن اموالی باشد خیر نیست ولی ممکن است در آینده زمینه‌هایی فراهم شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها