أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۷۷۷۱
زمان انتشار: ۱۶:۰۸     ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
درحالي كه مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور از اجرايي شدن افزايش قيمت قبض‌هاي آب روستايي از اين ماه خبر داده است قبض‌هاي صادر شده جديد نشان مي‌دهد تغييرات مهمي در قبض‌ها روي داده است و مشتركان را شگفت‌زده كرده است.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه جوان نوشت: در حالي كه گفته شده است تغييري در قبض‌ها به‌وجود نيامده است اما قبض‌هاي جديد صادرشده در ارديبهشت ماه عناوين آبونمان آب، آبونمان فاضلاب و عوارضي و پرداخت قبض‌ها را نشان مي‌دهد. در تاريخ مشابه سال 94، چهار سر‌فصل به عنوان آب بها، مبلغ دفع فاضلاب، سهم آبفاي روستايي و ماليات وجود داشت كه اين شاخص‌ها به يكباره تغيير كرد. در قبض‌هاي جديد سرفصل مبلغ دفع فاضلاب به كارمزد دفع فاضلاب تغيير اسم داده و از 12 هزار تومان به 77 هزار و 500 تومان افزايش يافته است. حضور رديف‌هايي با عنوان آبونمان آب و آبونمان فاضلاب با رقم 3500 تومان نيز خودنمايي مي‌كند. ماليات نيز 11 هزار تومان افزايش داشته است و از 6500 تومان به 17 هزار و 500 تومان افزايش داشته است.

نكته جالب‌تر قيد شدن رقم 15 هزار توماني به عنوان تبصره است كه مشخص نيست مربوط به چه موردي است. در يكي از قبض‌هاي صادر شده مبلغ آب‌بهاي مصرفي با توجه به قيمت آب محاسبه شده است اما با توجه به ساير بندهاي پرداختي، ميزان پرداخت از حدود 130 هزار تومان به 280 هزار تومان پرش داشته است!

تا بهمن ماه سال 94 نحوه محاسبه قبوض آب بدين شرح بود. معصومه آذرگون مديركل دفتر بررسي‌هاي اقتصادي و خدمات مشتركين شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور اما در واكنش به اين تغييرات مي‌گويد: آخرين تغييراتي كه در نحوه محاسبه قبوض آب اعمال شد به مهرماه سال گذشته باز‌مي‌گردد، پس از آن تغييري در قبوض آب ايجاد نشده است. درست است كه افزايش قيمت تمام شده درج شده روي قبوض آب را نسبت به دوره‌هاي قبلي شاهد هستيم اما اين افزايش نرخ‌ها در قبوض آب به دليل افزايش دوره بوده نه اعمال تغييرات در نحوه محاسبه.

وي با ارائه توضيحاتي درباره كنتور خواني تصريح كرد: در نوروز امسال با تعطيلات رسمي روزهاي پاياني سال و ايام نوروز، در مجموع 9 روز كار قرائت تعطيل بود و وجود اين تعطيلي 9 روزه به افزايش طول دوره قرائت منجر شد. در تمامي قبض‌هاي صادر شده ماه‌هاي قبل، طول دوره سي و خرده‌اي روز است اما در قبض‌هاي صادر شده در دوره اخير كه نخستين قبض آب سال 95 است، طول دوره به دليل وجود تعطيلي‌هاي رسمي، به بيش از 50 روز افزايش يافت و در برخي مناطق طول دوره بيش از 60 روز را هم داشتيم.

وي ادامه داد: علاوه بر آب‌بها، كارمزد دفع فاضلاب براي تمامي مشتركاني كه به تأسيسات انتقال فاضلاب وصل هستند محاسبه مي‌شود كه اين رقم 70 درصد از ميزان آب‌بها است. نحوه محاسبه كارمزد دفع فاضلاب با افزايش دوره تغييري نمي‌كند و همواره 70 درصد مبلغ آب‌بها محاسبه مي‌شود. همچنين از مهرماه سال گذشته، محاسبه آبونمان آب و آبونمان فاضلاب كه در گذشته نيز روي قبوض وجود داشت اما با مصوبه دولت قبل در زمان اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها از روي قبوض حذف شده بود، مجدداً برقرار شد.

وي درباره بند سهم آبفاي روستايي نيز گفت: براي محاسبه سهم آبفاي روستايي در قبوض آب شهري، به ازاي هر مترمكعب مصرف آب، مبلغ يكصد و پنجاه ‌ريال به عنوان سهم آبفاي روستايي محاسبه مي‌شود و نسبت به گذشته تغييري نداشته است.

گرچه مسئولان دولتي از طبيعي بودن افزايش قبض‌هاي آب مي‌گويند اما نكته مغفول در اين ميان عدم اطلاع‌رساني دقيق به مشتركان است به طوري كه تعدادي از مخاطبان اين جريده در تماس با «جوان» از افزايش شديد رقم پرداختي در قبض‌هاي خود گلايه سر دادند.

يكي از مشتركان روستايي با ارسال عكس قبض آب خود به اين مهم اشاره مي‌كند كه رقم قبض نخست سال 95 در مقايسه با آخرين قبض سال 94 با افزايش 95 هزار توماني مواجه شده و از 17 هزار تومان به 112 هزار تومان صعود داشته است. اين رقم در حالي به دست اين مشترك روستايي رسيده است كه دولت از قبض‌هاي مشتركان شهري مبلغي را براي بخش روستايي كسب مي‌كند!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها