يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۷۸۶۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
رسانه‌های خبری در تحلیل‌هایی ضمن اشاره به حفظ رویکرد نفتی ایران در نشست آتی اوپک از عدم سازش اعراب با ایران به دلایل سیاسی و اقتصادی اشاره کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در حالی که قرار است اجلاس اوپک (سران کشورهای صادر کننده نفت) چندی دیگر (دوم ژوئن) برگزار شود، تحلیلگران بر این باورند کشورهای عرب حاضر در اوپک امتیازی به ایران نخواهند داد.

در نشست قبلی این سازمان در دوحه، پایتخت قطر نیز کشورهای تولید کننده نفت در حصول توافق در زمینه نگهداری سطح تولید در مقیاس فعلی (فریز نفتی) شکست خوردند.

«دیمتری اوستافیف» تحلیلگر ارشد روسیه در دانشگاه تحقیقات ملی اقتصاد این کشور نیز معتقد است که اعراب از نقطه نظر سیاسی و اقتصادی امتیازی به ایران نخواهند داد.

تحلیلگر ارشد روس گفت: «من بر این باورم که ایران سعی می‌کند حداکثر امتیاز را از جانب کشورهای عرب در زمینه سطح تولید نفت جلب نماید اما اعراب به دلایل سیاسی و اقتصادی آماده سازش با ایران نیستند.»

این کارشناس روسی به عامل دیگر در این زمینه اشاره کرد و آن‌را وجود نفت «شیل» ‌آمریکا در بازار با قیمت 42 تا 47 دلار در هر بشکه به عنوان رقیب بالقوه برابر کشورهای سنتی تولید کننده نفت نامید.

از سوی دیگر خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در تحلیلی پیرامون آخرین تحولات در زمینه بازار نفت و رقابت ایران و عربستان دو کشور مهم سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نوشت: قرار است اجلاس اوپک هفته آینده (دوم ژوئن) در میان افزایش تنش‌های سیاسی بین عربستان سعودی، ابرقدرت نفتی و رقیب قسم خورده‌اش ایران برگزار شود.

منابع نزدیک به ایران از عدم تغییر در سیاست‌های نفتی این کشور در قیاس با رویکرد نفتی عربستان سعودی و «خالد الفلاح» وزیر انرژی جدیدی این کشور که معتقد بر اصلاحات و بهای پایین نفت است، مشاهده نشده است.

 یک منبع مطلع در این زمینه گفت: «به نظر نمی‌رسد که عربستان سعودی بخواهد با دیگر اعضای اوپک همکاری کند.»

بر اساس این گزارش، ایران مدت‌هاست در اوپک حامی حفظ بهای نفت می‌باشد .

موضعی که باعث اختلاف این کشور با عربستان سعودی شده است.

ایران در سال جاری از پیوستن به پیشنهاد افزایش بهای نفت با حفظ میزان تولید خودداری  کرد.

اینک آژانس انرژی جهانی عنوان می‌کند که سطح تولید نفت ایران به میزان قبل از تحریم‌ها باز گشته است، اما ایران این ادعا را قبول ندارد.

ایران موفق به افزایش صادرات نفتش در ژانویه سال 2016 بعد از رفع تحریم‌ها شده است .

اما عربستان سعودی با تولید 10.26 میلیون بشکه نفت خام روزانه در آوریل سال جاری سطح تولید خود را به طور نسبتا پایداری نگه داشته است .

یک هئیت عضو اوپک در این زمینه گفت: «ایران از هیچ طرحی در زمینه حفظ سطح تولید یا کاهش آن حمایت نمی‌کند بلکه احتمالا فشار بر عربستان سعودی را در این زمینه در دستور کار  دارد.»

به نوشته رویترز، اینک اختلاف ایران و عربستان سعودی که خود از مسببان شکل گیری اوپک در 56 سال قبل بودند، همکاری را سخت‌تر کرده  و به حدی رسانیده است که اختلاف‌های اساسی بیشتری مشاهده می‌شود.

«پل هورسنل» تحلیلگر موسسه «استندرد چارتر» در این زمینه گفت: «تنها انگیزه اوپک از نشست آتی عدم تکرار پروسه ملتهب نشست دوحه است.

جلسه ساده با تعهدات الزام آور و مهمتر از همه، عدم استدلال آشکار خود بهترین نتیجه برای وزرای حاضر در نشست است.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
pحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
در طول تاریخ نداشتند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها