يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۸۰۳۲
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
مدیر دفتر هماهنگی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت گفت: شبکیه چشم یکی از مهمترین بخش های در معرض خطر دیابت است که این موضوع به کنترل قند خون آنها ارتباطی ندارد.
به گزارش پایگاه 598، فرزاد محمدی مدیر دفتر هماهنگی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت درباره ارتباط دیابت و مشکلات چشمی گفت: شبکیه چشم یکی از مهمترین اندام های در معرض خطر بیماری دیابت است و تاثیر این بیماری بر چشم در سنین میانسالی بروز می کند.

وی با بیان اینکه افراد به محض تشخیص دیابت و حتی داشتن سابقه اختلال قند خون، باید بدانند شبکیه چشم آنها در معرض خطر این بیماری است، تصریح کرد: شبکیه چشم مانند رگ های قلب و کلیه در معرض بیماری دیابت است و این موضوع ارتباطی به کنترل قند خون آنها ندارد.

مدیر دفتر هماهنگی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت عنوان کرد: کنترل قند خون اهمیتی در پیشگیری از عوارض آن بر شبکیه چشم ندارد و علت بیماری تاثیر بالا بودن قند خون در سال های گذشته است که حتی اگر کسی متوجه بیماری قند خون خود نباشد، از طریق معاینه شبکیه متوجه دیابت در وی می شویم.

وی با اعلام اینکه طیف افرادی که دچار عوارض دیابت در شبکیه می شوند بسیار گسترده است، تصریح کرد: زمان بروز بیماری دیابت نوع 2 مشخص نیست و تنها می توان با آزمایش های دوره ای به این بیماری پی برد.

محمدی افزود: در صورتی که شخص سالیانه آزمایش قند خون دهد، می توان اطمینان پیدا کرد که از ابتلای وی به دیابت زیادی سپری نشده و آسیب کمتری به شبکیه چشم وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه فاصله زمانی بین تشخیص و بروز دیابت نوع 1 کوتاه است، اظهار کرد: کودک یا نوجوان مبتلا به قند خون در طی 2 تا 3 هفته تشخیص داده می شود و با عوارض کمتری روبرو است.

مدیر دفتر هماهنگی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت افزود: در مقایسه با 10 سال گذشته با کنترل قند خون بیماران توسط پزشکان عمومی، داخلی و غدد عوارض بیماری قند در شبکیه کاهش پیدا کرده است.

محمدی تصریح کرد: انواع دخانیات به طور مستقیم و غیرمستقیم، رژیم غذایی، افزایش وزن، کنترل فشار و چربی خون تمامی این موارد بر سلامت شبکیه چشم موثر هستند.

وی توصیه کرد: شخصی که عارضه ای از شبکیه نداشته، به طور منظم و سالیانه برای معاینه مراجعه کند و این مهمترین کاری است که یک بیمار دیابتی باید برای شبکیه انجام دهد و ممکن است فردی بدون علامت نیازمند استفاده از لیزر برای درمان شبکیه باشد.

مدیر دفتر هماهنگی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت افزود: فرد ممکن است علامتی نداشته باشد، اما با مراجعه دوره ای به چشم پزشک میتوان از پیشرفت بیماری در وی جلوگیری کرد، اما بعد از بروز عوارض، پزشک معالج زمان مراجعه را شامل 4، 6 ماه و یکساله تعیین می کند.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها