أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۷۸۱۶۴
زمان انتشار: ۱۵:۵۶     ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
حجت الاسلام بهداروند در گفت و گو با پایگاه ۵۹۸ مطرح کرد:
ببینید آنچه امروز مشاهده می شود با آنچه که باید به شکل واقعی در عرصه جهاد کبیر اتفاق بیفتد همخوانی ندارد. بخشی از مسئولان ما براساس فرهنگ لیبرالی حرکت می کنند و اعتقادی به جهاد اکبر و اصغر و جهاد کبیر ندارند. شاید در ظاهر حرف از این نوع جهادها بزنند اما در عمل چنین رویکردی ندارند. در واقع فرهنگ لیبرال به حدی در وجود آنها رخنه کرده که نمی توانند در مسیر جهاد کبیر حرکت کنند به تعبیر دیگر این فرهنگ به آنها اجازه اقدامات جهادی را در عرصه های مختلف نمی دهد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ایدئولوژی و استراتژی جمهوری اسلامی بر تبعیت نکردن از دشمن استوار است، بر همین اساسمقام معظم رهبری فرموده اند: «جهاد کبیر یعنی تبعیت نکردن از دشمنی که با او در میدان مبارزه قرار گرفته‌ایم؛ تبعیت نکردن از دشمن در میدان اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر ، لذا جهاد کبیر،بر ای نظام اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، جنگ نظامی، احتمال ضعیفی است، لکن جهاد باقی است. در بین جهادها جهادی وجود دارد که خداوند آن را «جهاد کبیر» نام نهاده است».

مقوله جهاد و عقب نشینی نکردن در برابر جبهه کفر، همواره از اصول مسلم جمهوری اسلامی بوده است زیرا به تعبیر رهبر انقلاب «خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است و آن جهاد کبیر نام دارد».

در همین ارتباط حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند نویسنده و پژوهشگر حوزوی و عضو پژوهشکده دفاع مقدس ، پیرامون مسئله جهاد اکبر و اصغر و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد کبیر با ما به گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفصیلی را پیش رو دارید.

ابتدا بفرمایید که به طور کلی چه تفاوت هایی بین جهاد اکبر با اصغر وجود دارد؟

این دو یعنی جهاد اکبر و اصغر مکمل هم هستند و در حقیقت تا زمانی که انسان بر دشمن درون پیروز نشود، نمی تواند بر دشمن بیرون فائق آید، پس به طور کلی جهاد با قواى نفسانى، جهاد اکبر است و در مقابل جهاد با دشمن بیرونی و کسانی که به حقوق انسان ها تعدی و تجاوز می کنند، جهاد اصغر نام دارد و این دو باهم ارتباط دارند. اما بین این دو جهاد، جهاد کبیر قرار دارد که رهبر انقلاب در رابطه با آن سخن گفته اند. جهاد کبیر آن طور که رهبری به آن پرداخته اند یعنی نباید از دشمن در میدان جنگ و مبارزه و یا حوزه های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر تبعیت کرد و این همان جهاد کبیر است. و همه این نوع جهادها با هم ارتباط داشته و لازم و ملزوم یکدیگرند. یعنی تا زمانی که انسان در جهاد اکبر پیروز نشود، نمی تواند در جهاد اصغر بر خصم بیرونی پیروز شود و طبعا در جهاد کبیر هم که بین این دو قرار می گیرد، شرایط به همین شکل است. وقتی در جهاد اکبر و اصغر پیروز باشیم به طور طبیعی در جهاد کبیر هم می توانیم از دشمن تبعیت نکنیم و با روحیه مقاومت و ایستادگی همچنان خط شکن ظلم و ستم باشیم و در برابر دشمن سر تعظیم فرو نیاوریم.

به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد کبیر یعنیاطاعت نکردن از دشمن، از کافر و از خصمی که در میدان مبارزه قرار گرفته، بر این اساس بفرمایید که آیا مسئولان نظام اسلامی بر همین مبنا گام برداشته اند و یا در برخی برهه ها و بزنگاه های حساس به گونه ای دیگر عملکرده اند؟

ببینید وقتی مقام معظم رهبری در سخنان خود از جهاد کبیر سخن می گویند و می فرمایند: ما خرمشهرها در پیش داریم، یعنی کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و در این مسیر از سوی برخی مسئولان نظام غفلت هایی صورت گرفته و همین مسئله سبب شده تا رهبر انقلاب هشدارهای لازم را بدهند. به طور طبیعی اکنون دوستداران و وفاداران به انقلاب اسلامی به خوبی شرایط امروز کشور را رصد کرده و درک می کنند و طبعا روی سخن رهبری با این طیف از افراد نیست بلکه ایشان می خواهند تا مسئولان نظام اسلامی این واقعیت را به خوبی درک کرده و لمس کنند و در برخی از برهه ها و بزنگاه های حساس تن به اطاعت از دشمنان و کافران ندهند.

امروز اگر برخلاف رویکرد جهاد کبیر حرکت کنیم، دچار چه خسارت هایی می شویم و چه هزینه هایی به نظام تحمیل می شود؟

مهم­ترین خسارتی که از این رهگذر ممکن است به نظام اسلامی وارد شود همین موضوع استحاله و تغییر هویت و ایدئولوژی نظام اسلامی است، این مسئله آنقدر آرام و بی سر و صدا اتفاق می افتد که کمتر کسی می تواند آن را حس کند. پس این ها خسارت های جدی است که در صورت غفلت از رویکرد جهاد کبیر روی می دهد و کشور را به یک کشور وابسته و به دور از استقلال و عزت تبدیل می کند و این ها واقعا خسران است. پس تحت هیچ شرایطی نباید از جهاد کبیر غافل شد. اینکه رهبری می فرمایند؛ «امروز روشنگری لازم است، سعی کنید ذهن‌ها را به اعماق حقایق و مسائل برسانید»، یعنی اینکه باید جهاد کبیر و اهمیت آن را به خوبی درک کرده و به آن واقف باشیم.

با کدام نوع از جهادها می توان به مقابله با نفوذ دشمنان و جنگ نرم پرداخت؟

با جهاد کبیر باید به مقابله با نفوذ دشمن و جنگ نرم پرداخت اما این نکته را هم باید مدنظر قرار دارد که وقتی ما با جهاد کبیر همراهیم دیگر به ارزش های خودمان پشت نمی کنیم و از فرمان ها و دستورالعمل های ولی فقیه سر باز نمی زنیم. وقتی به جهاد کبیر اعتقاد راسخ و قلبی داشته باشیم، دیگر فضا را برای نفوذ و دخالت دشمن باز نمی گذاریم و از اصول و آرمان های انقلابی مان دست برنمی داریم لذا این مقابله با نفوذ دشمن و جنگ نرم تنها در صورت حرکت در مسیر جهاد کبیر امکان پذیر است. دشمن با همه قدرت و رسانه ها و ابزارها و ظرفیت هایی که در اختیار دارد، به شکل همه جانبهبه دنبال نفوذ در حوزه های فرهنگی وسبک زندگی ماست و تلاش می کند تا سبک زندگی خود را به جامعهوملت ما تحمیل کند بنابراین تنها راه مبارزه با این هجمه، پیروی از جهاد کبیر است.

امروز ما در شرایطی قرار داریم که باید معتقدان به جهاد کبیر و مجاهدان کبیر را تقویت کنیم زیرا کسی که در این عرصه جهاد می کند،نه تنها در افکار و اندیشه خود بلکه در میدان عمل و واقعیت نیز هرگز از بیگانه تبعیت نکرده و دست دوستی و تعامل به سمت دشمنان دراز نمی کند.

بی شک امروز بیش از هر زمان دیگری دشمن تمایل ندارد تا در میدان نظامی با ما هماوردی کند بلکه تجربه نشان داده که مستکبران و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی از راه های فرهنگی بر ما هجوم وارد آورده اند پس باید با جهاد کبیر توطئه ها و فتنه های آنها را خنثی کنیم.

در جهاد کبیر نباید در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه سیاست و فرهنگ از دشمن تبعیت کرد، آیا این مسئله امروز در نظام اسلامی نمود دارد و ما به معنای واقعی کلمه شاهد عدم تبعیت از دشمن هستیم و در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد انقلابی می اندیشیم؟

ببینید آنچه امروز مشاهده می شود با آنچه که باید به شکل واقعی در عرصه جهاد کبیر اتفاق بیفتد همخوانی ندارد. بخشی از مسئولان ما براساس فرهنگ لیبرالی حرکت می کنند و اعتقادی به جهاد اکبر و اصغر و جهاد کبیر ندارند. شاید در ظاهر حرف از این نوع جهادها بزنند اما در عمل چنین رویکردی ندارند. در واقع فرهنگ لیبرال به حدی در وجود آنها رخنه کرده که نمی توانند در مسیر جهاد کبیر حرکت کنند به تعبیر دیگر این فرهنگ به آنها اجازه اقدامات جهادی را در عرصه های مختلف نمی دهد.

تا زمانی که به جهاد کبیر اعتقاد نداشته باشیم، همچنان به حالت بی تفاوتی و سهل انگاری دچار خواهیم بود، اگر می خواهیم به راستی در مقابل مسئله نفوذ دشمن بی‌تفاوت و سهل‌انگار نباشیمباید به نصایح و هشدارهای رهبری گوش دهیم، بی شک مقاومت و استقامت در مقابل خطر نفوذ دشمن و روی خوش نشان ندادن به ایادی استکبار در این زمینه نقش محوری و کلیدی دارد. در شعار ما بر استقلال و عزتو آزادی تاکید شده پس نباید تحت هیچ شرایطی از این آرمان ها واصولی که داریم دست کشیده و خدایی ناکرده با دشمن سازش کرده وپای بیگانه را به عرصه سیاست و فرهنگ و اقتصاد کشورمان باز کنیم.

اکنون برای حرکت هوشمندانه و دقیق در مسیر جهاد کبیر باید چه کرد؟

امروز همان طور که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند باید برای مقابله با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده جبهه استکبار به منظور نفوذ در ساختار جمهوری اسلامی، مراکز دانشگاهی و حوزوی و جوانان مؤمن و انقلابی پای کار بیایند و به شکل شفاف و دقیق به روشنگریِ شعارهای انقلاب و کادرسازی بپردازند و این آگاهی را در جامعه ترویج کنند.

همه ما به خوبی می دانیم، این جنگی که امروز در دنیا علیه ما وجود دارد فراتر از یک جنگ نظامی است و در حقیقت یک «جهاد» محسوب می شود، آن طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اکنون و در شرایطفعلی کشورمان احتمالاینکه یک جنگ نظامیِ سنتیعلیه ما شکل بگیرد بسیار ضعیف است ولی به طور مسلم گزینه جهاد ، همچنان بر سر جای خود باقی است و باید بر مقوله جهاد کبیر و روحیه ایستادگی ومقاومت تکیه کنیم.


*مصاحبه از علی شعبانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها