امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۷۸۱۸۸
زمان انتشار: ۱۷:۴۶     ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
معاون وزارت امور خارجه گفت: در بحث برجام دستاوردهای ما فوق‌العاده بود، اما متاسفانه درگیر برخی از دعواهای سیاسی شده که تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (یکشنبه) در مراسم روز بین‌المللی شدن دانشگاه خوارزمی با تشکر از مسئولان دانشگاه خوارزمی و با اشاره به عوامل تشکیل دهنده قدرت یک کشور اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری چند روز پیش در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان بیان داشتند، آنچه باعث اقتدار ما در مذاکرات شد قدرت داخلی ما بود.
*دستاوردهای فوق‌العاده برجام درگیر برخی دعواهای سیاسی

وی افزود: در بحث برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) دستاوردهای ما فوق‌العاده بود، اما متاسفانه درگیر برخی از دعواهای سیاسی شده که تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

عراقچی مهمترین این دستاوردها را به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران عنوان کرد و گفت: در طول این سال‌ها اگر ما در دستاوردهای هسته‌ای خود پیشرفت می‌کردیم، دشمن نیز در تحریم بیشتر ما پیشرفت می‌کرد.

وی ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را به حقیقت تبدیل کرد.

معاون وزیر خارجه دستاورد دوم را شکست پروژه ایران هراسی و دور شدن سایه تهدید از ایران عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری هم در سخنان خود تاکید کردند که دیگر خطر جنگ وجود ندارد.

عراقچی دستاورد سوم برجام را رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای علیه ایران عنوان کرد و با بیان اینکه تحریم‌ها‌ی مرتبط با هسته‌ای لغو شدند، خاطرنشان کرد: آثار این رفع تحریم‌ها به تدریج خود را نشان می‌دهد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: این موفقیت ناشی از عوامل داخلی قدرت و اقتدار درونی ایران است.

وی یکی از چهار مولفه قدرتی که باعث موفقیت مذاکرات شد را توانمندی‌های نظامی کشور برشمرد و افزود: اگر دشمن تردید نداشت که می‌تواند با همه توان نظامی جلوی ما را بگیرد، پای میز مذاکره نمی‌آمد.

*توانمندی موشکی مهم‌ترین مولفه قدرت ایران

معاون وزیر خارجه افزود: توانمندی‌های دفاعی ما به ویژه توانمندی موشکی مهم‌ترین مولفه قدرت ما بود که دشمن را از حمله نظامی ناامید کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای مولفه دوم را قدرت توانمندی مردم برای مقاومت در برابر تحریم‌های اقتصادی دانست و گفت: فشارهای اقتصادی به مرحله‌ای نرسید که مردم را به زانو در بیاورد و مردم در مقابل کمبودهای اقتصادی مقاومت کردند و راه‌های دور زدن تحریم ها را پیدا کردند.

عراقچی توانمندی علمی و فناوری را مولفه سوم قدرت ایران برشمرد و افزود: وقتی دیدند غنی سازی 3.5 درصد تا 20 درصد رسید و تعداد سانتریفیوژها افزایش یافت و چرخه سوخت در ایران کامل شد، پای میز مذاکره آمدند.

به گفته وی این توانمندی‌های علمی بود که باعث شد مذاکرات به ثمر بنشیند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای مولفه چهارم را توانمندی‌های دیپلماتیک عنوان کرد و یادآور شد: اگر یک دیپلماسی قدرتمند وجود نداشته باشد، نمی‌توان منافع کشور را تامین کرد. اینکه توانمندی‌هایی داشتیم و توانستیم آنها را به دستاورد تبدیل کنیم، به وسیله قدرت دیپلماسی بود.

عراقچی ادامه داد: دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است، ابزار دیپلمات حرف است و اگر این حرف پشتش قدرت نباشد، خریدار نخواهد داشت.

*دیپلماسی بدون قدرت ناتوان و قدرت بدون دیپلماسی، کور است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در ادامه سخنانش در دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است و قدرت بدون دیپلماسی کور است و نمی‌داند کجا باید برود، مانند کارخانه‌ای که کلی جنس را تولید می‌کند، اما بازاریابی ندارد که جنس خود را بفروشد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم این چهار مولفه از مولفه‌های قدرت هر کشوری خواهد بود و اگر باور داریم که توانمندی علمی یکی از مولفه‌های قدرت ماست، باید این را هم باور داشته باشیم که توانمندی دیپلماسی و بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها نیز مکمل این موضوع است.

معاون وزیر خارجه در ادامه با بیان اینکه در خیلی از عرصه‌ها دانشگاه‌های ما پیشرفت خوبی داشته‌اند، یادآور شد: اما تا زمانی که نتوانند بین‌المللی شوند و توانمندی‌های خود را در عرضه بین‌المللی به اشتراک بگذارند، این پیشرفت‌ها کامل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: ضمیمه شماره سه برجام لیست زمینه‌هایی است که کشورها تشویق شده‌اند با ایران همکاری داشته باشند و شورای امنیتی که علیه ما قطعنامه صادر می‌کرد اکنون به کشورها توصیه می‌کند با ایران همکاری کنند.

*دعوت فرانسه از ایران برای همکاری در پروژه گداخت هسته‌ای

عراقچی گفت: در حال حاضر فرانسه از ما دعوت کرده که در پروژه گداخت‌های هسته‌ای با آنها همکاری داشته باشیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه برجام موانع را بر سر راه همکاری‌های بین‌المللی علمی برداشته است، افزود: شورای امنیت از همه دانشگاه‌های دنیا می‌خواست که در مقابل دانشجویان ما هوشیاری به خرج دهند و اجازه ورود دانشجویان ایرانی به رشته‌های مرتبط با هسته‌ای را نمی‌دادند.

معاون وزیر خارجه یکی از مواردی که تا آخرین لحظه 1+5 در مورد آن مقاومت می‌کرد را تحریم دانشجویی عنوان کرد و افزود: می‌گفتند تحریم دانشجویی باید 10 یا 15 سال آینده برداشته شود.

*برداشته شدن موانع به معنای این نیست که از فردا شکوفایی حاصل می‌شود

عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه موانع برداشته شده به این معنا نیست که از فردا شکوفایی حاصل می‌شود، بلکه این خود ما هستیم که باید به دنبال برقراری ارتباط برویم، همانطور که در زمینه اقتصادی موانع برداشته شده اما یک شبه به شکوفایی نمی‌رسیم.

وی دیپلماسی را نیازمند صبر و تلاش بسیار دانست و افزود: باید رفت و آمد با مراکز مختلف داشت تا یک ارتباط شکل بگیرد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به فضای اعتماد بخش بعد از برجام، شاهد گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی باشیم.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های علمی ما دانشگاه‌ها هستند، افزود: نباید منتظر باشند که وزرات علوم برای آنها کاری را انجام دهد.

معاون ظریف گفت: ظرفیت‌های ما بسیار فراتر از آنچه است که فکر می‌کنیم و وزارت خارجه در خدمت دانشگاه‌ها و مراکز علمی است و ما وظیفه خود می‌دانیم که زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها