أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۸۲۲۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
رئیس سازمان محیط زیست گفت: در کنار تالاب جازموریان هندوانه کشت می‌کنند بعد می‌گویند چرا تالاب خشک شد، آب تالاب که در جیب من نیست!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، معصومه ابتکار در نشستی که به مناسبت هفته محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد به اقدامات انجام شده توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: پس از آغاز به کار از سال 92 بحران‌هایی را پیش‌رو داشتیم یکی از این بحران‌ها محیط‌بانانی بودند که در آستانه اعدام قرار داشتند که در اواخر سال 94 و در آستانه سال 95 دو نفر از این محیط‌بانان آزاد شدند و در مجموع 7 نفر از آنها از طریق قضایی با تغییر رأی و یا گذشت خانواده‌ها آزاد شدند.

* رسانه ملی حق ندارد فعالیت‌های یک دستگاه را حذف کند

وی با انتقاد از رسانه ملی و عدم پوشش خبری این برنامه‌ها، گفت: رسانه ملی حق ندارد بخش‌هایی از فعالیت یک دستگاه را حذف کند چرا که اقداماتی که در محیط زیست انجام می‌شود کارهای متعلق به من نیست بلکه متعلق به کشور است و مردم حق دارند در جریان این اقدامات قرار گیرند امیدواریم با تغییر در مدیریت صدا و سیما، پوشش خبری منطقی از اقدامات انجام شده صورت گیرد ما انتظار تمجید نداریم اما این سؤال است که آیا ملاقات بنده با رئیس جمهور کره ارزش خبری نداشت؟ و چرا باید از اخبار رسانه ملی حذف شود. بعد از 30 ماه استمرار این جریان این سؤالی است که باید پاسخ داده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جشنواره فیلم سبز گفت: جشنواره فیلم سبز را توانستیم بعد از 10 سال خاموشی دوباره پرچم آن را افراشته کنیم و این کار حاصل تلاش گروهی از فیلمسازان و کارشناسان محیط زیست بود. در این جشنواره یک هزار و 200 فیلم ارائه شد و 41 کشور در این جشنواره شرکت داشتند و صد کارگاه آموزشی در کل کشور برگزار شد و تلاش می‌کنیم این جشنواره ادامه داشته باشد و سال آینده نیز برگزار شود.

ابتکار در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تونل سبزه‌کوه،‌ گفت: این طرح هم اکنون متوقف است و هر فعالیتی که هم اکنون صورت گیرد غیرقانونی است نظر ما در این زمینه هیچ تغییری نکرده است و معتقد هستیم که این طرح انتقال آب خلاف است و تمام عوارض آن بر عهده پیمانکار است. گزارشی که تاکنون به بنده رسیده این است که اقدامات این طرح متوقف شده است که اگر هم اکنون در حال فعالیت باشند بازرسی سازمان محیط زیست ورود پیدا می‌کند.

*سازمان محیط زیست مجوزی برای کشت محصولات تراریخته نداده است

وی در مورد ورود محصولات تراریخته به کشور گفت: بنده ترجیح می‌دهم به جای استفاده از کلمه تراریخته از کلمه دستکاری شده ژنتیکی استفاده کنم و موضع ما در این زمینه موضع قانون ملی است که هر گونه دستکاری در ژن‌های طبیعت باید مشمول قوانین ارزیابی زیست محیطی باشد. ظرف دو، سه روز آینده شیوه‌نامه آزمون‌های ایمنی زیستی را ارائه خواهیم کرد و این موضوع به شدت پیگیری می‌شود و در جاهایی که گزارش‌هایی داشتیم مانند واردات محصولات دانه‌های تراریخته در حال پیگیری این موضوعات هستیم اما مهمترین بحث این است که مردم بدانند کالایی که می‌خرند دستکاری شده‌اند و در بحث تولید نیز در سطح تحقیقاتی و آزمایشگاهی مشمول مقررات خاص خودش است و در سطح فیلد قوانین خود را دارد اما ما اعلام می‌کنیم که تاکنون برای تولید و کشت این محصولات در ایران مجوزی از سوی سازمان محیط زیست داده نشده است. یکی، دو مورد به تازگی استعلام شده بود که به دلیل نقص پرونده بازگشت داده شد و باید تمام این پرونده‌ها برای کشت، تولید و رهاسازی در طبیعت از محیط زیست مجوز دریافت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت خلیج گرگان، گفت: این موضوع مطرح شده است و جلساتی را از سال گذشته برای لایروبی خلیج گرگان تدوین کرده‌ایم که اگر اعتبارات آن تأمین شود حتماً اقداماتی را انجام خواهیم داد اما پیشنهاد ما همکاری مشترک با سازمان بنادر و شیلات است تا بتوانیم نسبت به لایروبی خلیج گرگان اقدام کنیم.

* طرح‌های انتقال آب در کشور باید ارزیابی زیست محیطی دریافت کنند

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص طرح‌های انتقال آب در کشور، گفت: در کشور ما در گذشته برخی از طرح‌های انتقال آب اجرا شده است چرا که موضوع آب یک موضوع مهم است و بر اساس قانون فعلی وظیفه تأمین آب بر عهده وزارت نیروست اما تمام این طرح‌ها مشمول ارزیابی‌های زیست محیطی باید باشند. امروز هر بانکی که بخواهد به این گونه طرح‌ها تسهیلات بدهد باید ارزیابی زیست محیطی آن طرح وجود داشته باشد بنابراین آنچه که قانون می‌گوید این است که تمام این کارها منوط به انجام ارزیابی زیست محیطی است چرا که تبعات این طرح‌ها نیز متوجه محیط زیست کشور است. بنابراین همواره حقابه طبیعت باید مدنظر گرفته شود.

وی با اشاره به کشت‌های نامناسب در مناطق خشک و کم‌آب کشور، گفت: شاهد هستیم در کنار تالاب جازموریان همچنان کشت هندوانه صورت می‌گیرد و بعد می‌گویند چرا آب نیست، چرا گردوخاک زیاد است و چرا جازموریان خشک شده است، آب جازموریان در جیب من نیست و باید تمام راه‌ها را برویم و اگر راهی نبود به طرح‌های انتقال آب می‌رسیم. هر موردی اگر بدون در نظر گرفتن ارزیابی زیست محیطی انجام شود خلاف قانون است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها