أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۷۸۳۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
رئیس قوه قضائیه در خصوص گلایه های مطرح شده نسبت به دولت گفت: اینکه ما از دولت گلایه می‌کنیم به این دلیل است که کمبودها را نمی‌بیند. در حال حاضر قوه قضائیه با کمبود نیروی انسانی مواجه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، آیت الله آملی لاریجانی در نخستین روز از سفر سه روزه خود به استان تهران با حضور در جلسه مشترک اداری و قضایی استان، با اشاره به اهمیت کار قاضی گفت: دستگاه قضا به موجب نص قانون عهده دار وظایف و مسئولیت های خطیری است که تایید شرع و دین نیز آن را همراهی می کند.

وی به سیستم صدور رأی در دستگاه قضا اشاره و تصریح کرد: تسلیم رأی قاضی بودن، از نکات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر قاضی دارای شرایط باشد، همه علما در تسلیم بودن نسبت به رأی صادره وی، تاکید می کنند.

رئیس دفتر قضا افزود: رای قاضی و سمت آن در شرع سمت بسیار مهمی است که بر خطیر بودن آن بارها اشاره شده است. علاوه بر این، در قانون اساسی، دستگاه قضایی برخی شئون فراتر از قاضی را در اختیار دارد که به عنوان مثال وظایف بازرسی کل نسبت به دستگاه های اجرایی از جمله این موارد است.

آیت الله آملی لاریجانی به وظایف دیوان عدالت اداری اشاره کرد و توضیح داد: دیوان عدالت اداری طبق قانون بر کار دستگاه های اداری نظارت ویژه دارد، به طوری که حتی مصوبات دولتی خلاف قانون را مورد بررسی و رد قرار می دهد.

وی به وظایف قانونی این دستگاه اشاره کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم، عدالت عمومی و آزادی مشروع بر اساس قانون، به قوه قضائیه محول شده است که این موارد حاکی از بزرگی دایره اختیارات دستگاه قضا است. این اختیارات و مسئولیت های بزرگ بدون همکاری همه قوا قابل اجرا نیست.

رئیس دستگاه قضا به جایگاه شاخص عدالت در قوه قضائیه اشاره کرد و ادامه داد: قوه قضائیه علاوه بر اینکه شاخص عدالت را به عنوان وظیفه اصلی خود دنبال می کند، باید استقلال، کارآمدی و اقتدار را نیز داشته باشد، به‌طوری که اگر اقتدار نداشته باشد، آراء دستگاه قضایی اجرا نمی شود و اگر استقلال نباشد، تحت تاثیر افراد مختلف قرار می گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: اگر قوه قضائیه کارآمدی نداشته باشد، نمی تواند آراء صادره را درست اجرا کند به همین منظور قوه قضائیه فراتر از شاخصه عدالت باید اوصاف دیگری داشته باشد که هر کدام از آنها متوقف بر مقدماتی است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در تحقق شاخصه عدالت، قوه قضائیه باید شرایطی را به همراه داشته باشد که از جمله آن می توان به شرایط صدور رأی قاضی و عادلانه بودن آن اشاره کرد، در این راستا قاضی باید دانش کافی را داشته باشد. علاوه بر این، برخی معتقدند که باید مجتهد نیز باشد که نظر بنده بر این نیست.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بر اساس وضع فعلی، ما در نصب قضات از باب ضرورت عمل می کنیم، اظهار کرد: قاضی علاوه بر داشتن دانش به‌روز، باید به قوانین واقف باشد و این یک بحث علمی و آگاهی است. از طرف دیگر، قاضی باید شرایط دیگری از جمله عادل بودن را داشته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه عدالت شرط بسیار مهمی برای جلوگیری از لغزش قاضی است، خاطرنشان کرد: اگر یک قاضی شرط عادل بودن را داشته باشد، می تواند در موارد لغزش جلوی خود را بگیرد و مرتکب اشتباه نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به ضرورت تعامل دستگاه های مختلف اشاره و تصریح کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند تعاملات هرچه بهتر است و اگر بناست وظیفه اصلی ما خدمت رسانی به مردم و کار برای خدا باشد، باید این هدف محقق شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: در جلسه امروز اختلافی بین مسئولان مختلف از دستگاه های اداری و قضایی مطرح نیست اما باید در نظر گرفت که برای ارزیابی صحیح، نگاه مناسبی داشت و اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم باید بدانیم که در کجای این جغرافیا قرار داریم که این یکی از دو منظری است که باید از قالب آنها به مسائل نگاه کرد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: منظر دیگر ملاحظه فعالیت ها و تلاش های نیروها و کارکنان دستگاه قضایی است که این مسئله در ارزیابی ها بسیار تاثیرگذار است و به همین منظور باید تلاش یک مسئول را در کنار محدوده های کاری اش لحاظ کنیم.

کمبود نیروی انسانی در کنار کمبود فضای فیزیکی دو مشکل اصلی است

وی با تبیین مشکلات قضایی در دو دسته اصلی گفت: کمبود نیروی انسانی در کنار کمبود فضای فیزیکی به عنوان دو مشکل اصلی است به همین منظور بحث نیروی انسانی، بحث بسیار مهمی است که باید لحاظ شود؛ چراکه دستگاه قضایی به شدت دچار کمبود نیرو است.

رئیس قوه قضائیه به اعتقادات مطرح شده نسبت به دولت اشاره کرد و توضیح داد: اینکه ما از دولت گلایه می کنیم، تعمدی نیست بلکه صحبت ما این است که آنها کمبودها را نمی بینند؛ چراکه ما در بسیاری از شعبات قضایی خود با تراکم پرونده ها مواجه هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی به ضرورت جذب قاضی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که در این برنامه نیز حداقل جذب ۴ هزار قاضی در نظر گرفته شود؛ چراکه ما در کمیسیون تلفیق مشکلاتی را برای جذب قاضی داشتیم به طوری که آنها جذب ۸۰۰ قاضی پیشنهادی را به ۵۰۰ نفر کاهش دادند.

حتی برای تامین نیازهای اولیه نیز بودجه کافی لحاظ نمی شود

وی با انتقاد از نادیده گرفتن بودجه مناسب برای تامین نیازهای اولیه دستگاه قضا خاطرنشان کرد: حتی برای تامین نیازهای اولیه نیز بودجه کافی لحاظ نمی شود به طوری که پاداش پایان خدمت قضات باسابقه لحاظ نشده است و این بر خلاف دستورات دینی و شرعی ما است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نگاه مغفولانه ای نسبت به دستگاه قضا حاکم است، اظهار کرد: نگاه های این چنینی باعث می شود تا در ارزیابی ها مشخص شود که دستگاه قضا تا ایده آل شرعی و قانونی خود فاصله دارد.

۴۰ میلیون خدمات ثبتی به مردم ارائه شد

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آمار ۱۵ میلیونی پرونده ها در محاکم قضایی گفت: در سال گذشته ۴۰ میلیون خدمات ثبتی به مردم ارائه شده که این آمار بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به اهداف سفر استانی سه روزه به استان تهران اظهار داشت: در این بازدید معاونین قوه قضائیه با سطح شیب نقاط قضایی شهرستان‌های استان تهران از نزدیک مشکلات و کمبودها را بررسی خواهند کرد.

رئیس دستگاه قضا در خصوص احداث مجتمع های جدید قضایی توضیح داد: امروز کار احداث ۱۶ مجتمع قضایی در سطح استان تهران شروع شده است و امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده این نقاط قضایی به بهره برداری برسد.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان با تشکر از همکاری مسئولان استانی و رفع مشکلات قضایی گفت: امیدواریم با عنایت شهرداری و استانداری تعاملات ادامه داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها