يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۸۳۶۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مسجد مرکز روشنگری و بصیرت‌آفرینی است گفت: آبادی مسجد فقط به داشتن گلدسته نیست، مهمترین زینت مسجد به حضور نیروهای ارزشمند و «عباد الرحمن» است.
به گزارش پایگاه 598، مراسم غبارروبی مسجد جعفری (واقع در کوی نصر) شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی برگزار شد.

وی پس از این مراسم در سخنانی بیان داشت: بهترین و برترین جایی که عبد سجده می‌ساید، در مسجد است. این اهمیت حضور در مسجد در روایات هم قید شده است. به عنوان نمونه در حدیث داریم که همسایه مسجد، در مسجد نمازش کامل می‌شود. منظور این نیست که نیست که نماز او قبول نیست، اما کاملترینش در مسجد است. مراد از همسایه هم مجاورت دیوار به دیوار نیست، بلکه همسایه نسبی منظور است.

رئیسی با بیان اینکه اقامه نماز فقط یکی از جلوه‌های مسجد است، ادامه داد: مسجد فقط مرکز نشر معارف دینی نیست،  بلکه مرکز وحدت و یکپارچگی مردم محل و کوی و برزن است، مرکز انسجام امت اسلامی است. حضرت امام(ره) مساجد را سنگر معرفی کردند، در هشت سال جنگ تحمیلی نیز دیدیم که یکی از مراکز مهم برای بسیج مردم علیه دشمن غاصب، مساجد بودند.

تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه نام بسیاری از خیریه‌ها با مسجد گره خورده است، ادامه داد: مؤمنین هم در مسجد اقامه صلاه می‌کنند و هم خیرات و مبرات دارند. اگر دگرخواهی و گره‌گشایی از یک انسان مسلمان در مسجد انجام شود، بسیار ارزشمند است.

وی مسجد را مرکز روشنگری و بصیرت‌آفرینی معرفی کرد و افزود: اینکه دشمن از تجمع مؤمنان در مسجد هراس دارد، به دلیل ماهیت روشنگری آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بر شمردن برخی وظایف امام جماعت مسجد اظهار داشت: وظیفه امام مسجد فقط اقامه نماز نیست، بلکه علم‌افزایی است. کمک به حل مشکلات مردم و محل نیز از دیگر وظایف اوست.

«راهی‌کردن کاروان‌های راهیان نور» و «رفتن به سفرهای زیارتی» از دیگر کارکردهای مسجد است که حجت‌الاسلام رئیسی بدان اشاره کرد.

وی ادامه داد: مسجد باید «من المهد الی اللحد» باشد، یعنی انسان از کودکی به واسطه پدر و مادر با آن خو بگیرد و تا کهنسالی این ارتباط را حفظ کند. مسجد برای همه سنین می‌تواند پاسخگو باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: بسیاری از گروه‌های ضدانقلاب مبانی و دیدگاه‌های یکسان ندارند اما برای ضربه‌زدن به دین، کنار هم قرار می‌گیرند. همچنان که راهبرد دشمن ایجاد تفرقه است، وحدت ما نیز یک استراتژی است، چرا مسجدی‌ها با هم منسجم نباشند؟!

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به دهه تکریم و غبارروبی مساجد اظهار داشت: در این دهه امید آن داریم هم غبار از مسجد برود، هم غبار از دل‌ها بزداییم تا هم تألیف قلوب شود، هم مساجد ما آباد و پررونق و پرجاذیه برای جوانان شود.

وی ضمن توصیه به متولیان و کهولان مساجد گفت: اگر جوانی پیدا شد که خوب نماز نمی‌خواند، به او خرده نگیرید بلکه مانند حسنین(ع) با امر به معروف عملی خود به او یاد دهید، مبادا حرفی بزنید که غرور آن‌ها جریحه‌دار شود! آغوش باز برای جوان می‌تواند تشویق‌کننده باشد. بگذارید خاطره خوشی از مسجد در ذهن نوجوان‌ها و جوانان‌ها رسوب کند.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان تأکید کرد: آبادی مسجد فقط به داشتن گلدسته نیست، مهمترین زینت مسجد به حضور نیروهای ارزشمند و «عباد الرحمن» است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها