کد خبر: ۳۷۸۳۷۸
زمان انتشار: ۱۵:۵۱     ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
در واقع علت واقعی توقیف این هفته نامه، همانند دفعات قبل، نقد دولت به ویژه نقد توافق پرابهام، ضعیف و خسارت بار هسته ای بوده است؛ اما هیئت نظارت، «نقد» را «توهین» و «تشویش اذهان عمومی» تلقی و دستور توقیف صادر کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری بسیج، درست یکی دو ساعت پس از آنکه روحانی در ارومیه گفت با تک صدایی نمی شود جامعه را اداره کرد، هفته نامه 9دی، به دلیل انتقاد از دولت، برای چهارمین بار در دولت مدعی آزادی بیان، توقیف شد.

طبق آنچه هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرده است در جلسه مورخ 10/3/95 روند محتوایی هفته نامه ٩دی، بررسی و به دلیل انتشار مطالب مغایر با بند ٨ و ١١ ماده ٦ قانون مطبوعات و بی توجهی به مصوبات شورای عالی امنیت ملی، نشریه مذکور توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شده است.

گفتنی است برخی اخبار از جلسه هیئت نظارت، حاکی از آن است که این اقدام به دلیل انتشار یادداشتها و تحلیلهایی در نقد دولت یازدهم صورت گرفته است و مطالب و تیترهایی مانند: «سیاستی که عین دیاثت است» که به دیدگاههای آیت الله جوادی آملی پیرامون سیاست خارجی و ارتباط با بیگانگان اشاره داشت، «دیپلماسی التماس و قهر» و «طراحان برجام 2 و 3 به دنبال خانه نشین کردن امام مسلمین هستند» که به نطق پیش ازدستور حجت الاسلام رسایی پرداخته بود، از جمله مواردی است که از نظر هیئت نظارت بر مطبوعات مغایر با برخی بندهای قانون مطبوعات تشخیص داده شده است.

در واقع علت واقعی توقیف این هفته نامه، همانند دفعات قبل، نقد دولت به ویژه نقد توافق پرابهام، ضعیف و خسارت بار هسته ای بوده است؛ اما هیئت نظارت، «نقد» را «توهین» و «تشویش اذهان عمومی» تلقی و دستور توقیف صادر کرده است.

علت  توقیف 9دی چه بود؟

نکته اینکه در هر سه مورد قبلی توقیف 9دی در این دولت، دادگاه، این نشریه را از کلیه موارد اتهامی (توهین و تشویش اذهان عمومی) تبرئه کرده بود. این مساله نشان می دهد، اتهامات دولتیها به این هفته نامه صحت نداشته و آنها با توجیه «توهین»، جلو انتقادات را گرفته و دهان یک نشریه منتقد را بسته اند.

رئیس دولت یازدهم در طول سه سال گذشته همواره از لزوم نقد سخن گفته تا جایی در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته از لزوم نقد امام مسلمین هم سخن گفت! وی ادعا کرد: دولت، قوه قضائیه، مجلس و حتی "امام مسلمین" هم باید نقد شود. حسن روحانی همواره از تحمل منتقدان نیز سخن می گوید اما تاکنون به دلیل 50 بار استفاده از الفاظ نامناسب نسبت به منتقدان، کارنامه خوبی از خود به  یادگار نگذاشته است. 

علت توقیف 9 دی چه بود؟

لازم به ذکر است اکثریت اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات، دولتی یا همسو با دولت هستند. وزیر ارشاد، نماینده وزارت علوم، نماینده مدیران مسئول مطبوعات (که فرد فعلی همزمان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم هست)، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی (که در هر دوره همسو با رئیس شورا انتخاب می شود)، نماینده حوزه علمیه، نماینده قوه قضائیه و نماینده مجلس شورای اسلامی اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات را تشکیل می دهند.

صاحب امتیاز هفته نامه 9 دی، دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر است که در دوره دولت اصلاحات بیش از بیست عنوان کتاب در چاپ های متعدد در خصوص موضوعات سیاسی فرهنگی روز منتشر کرده است و در روزهای اخیر نیز، مستند سیاسی کوتاهی به نام «طعم آدامس» را در فضای مجازی منتشر کرده بود. 

علت توقیف 9 دی چه بود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها