کد خبر: ۳۸۰۵۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
آغاز ثبت نام در مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
به گزارش پایگاه 598، «مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا» گامی است برای پرورش نخبگان و متخصصانی در رشته های مختلف علوم انسانی اسلامی، که ضمن مسلح شدن به مبانی اندیشه اسلامی، نقد و بررسی بنیادهای علوم انسانی متعارف، به نوبه خود در راه بلند و طولانی علوم انسانی اسلامی و تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کنند و جنبشی عالمانه و فراگیر در حوزه علوم انسانی اسلامی پدید آورند.

مدرسه علوم انسانی به مثابه یک دانشگاه موازی سعی در برطرف سازی بخش مهمی از نقایص آموزش عالی کشور در رشته های علوم انسانی را دارد و دانش پژوهان در آن خلاهای آموزشی و پژوهشی خود را برطرف می کنند. خروجی مدرسه صدرا، باید افرادی باشند که با جهت گیری صحیح و به صورت کارآمد وارد عرصه تحقیق، پژوهش و اندیشه ورزی علوم انسانی می شوند و بنابراین در آینده نزدیک، نخبگان علوم انسانی کشور و عامل مستقیم تولید ابعاد نرم افزاری تمدن اسلامی خواهند بود.

نسبت مدرسه علوم انسانی صدرا با دیگر دوره معرفتی سازمان بسیج دانشجویی، یعنی «طرح ولایت» این است که طرح ولایت به تدریس مبانی بنیادین اندیشه دینی و معرفت بخشی عمومی دانشجویان بسیجی می پردازد، و دوره حاضر به عنوان یک مکمل، در سطحی تخصصی مبانی و فرایند تحقق علوم انسانی اسلامی را محور قرار داده و پرورش نخبگانی در تراز این امر را در دستور کار خود قرار می دهد.

نظام محتوایی مدرسه صدرا:
نظام محتوایی مدرسه صدرا شامل سه بخش است: ۱. مباحث فرارشته ای ۲. مباحث رشته ای و ۳. نظام پژوهش


۱. محتوای آموزشی فرارشته ای به طرح «کلیاتی درباره تفکر اسلامی»، «کلیاتی درباره تفکر و تمدن غرب» و «مبانی فلسفی علوم انسانی اسلامی» می پردازد. این حوزه محتوایی برای عموم دانش پژوهان بصورت مشترک برگزار شده و کار علمی در رشته های تخصصی نیاز به گذر از این مباحث بنیادی دارد. رویکرد طرح مباحث در این حوزه رویکردی آموزشی خواهد بود.

۲. دانش پژوه پس از گذراندن مباحث فرارشته ای، وارد محتوای آموزشی رشته ای می شود. این حوزه محتوایی به رشته های تخصصی بصورت مجزا می پردازد و دانش پژوه با انتخاب یکی از این رشته ها (که مرتبط با رشته شخصی و دغدغه اوست) به مباحث تخصصی در آن رشته می پردازد. در سیر منطقی مباحث رشته ای، ابتدا به مکتب شناسی، پس از آن به نظام شناسی، و سپس به نظریه های کلان در رشته مورد نظر پرداخته می شود.

۳. بخش دیگر مدرسه صدرا رویکردی پژوهشی دارد و دانش پژوهان با استفاده از مباحث آموزشی فرارشته ای و رشته ای که به ایشان آموزش داده شده، با استفاده از راهنمایی های یک استاد توانمند به انجام طرحی پژوهشی در حوزه تخصصی خود می پردازند. تلاش مدرسه صدرا در این بخش بر این است که نقش حلقه ای مفقوده میان استاد، محتوا و دانش پژوهان ارزشی در نظام علمی کشور را بازی کند و با اتصال این سه رکن مهم به یکدیگر، فرایند پژوهشی به هم پیوسته و کارایی ایجاد کند.



پیوست تشکیلاتی مدرسه صدرا:
علاوه بر دو بعد آموزش و پژوهش در مدرسه صدرا، به بعد تشکیلات و گفتمان سازی برای علوم انسانی اسلامی نیز توجه شده است. بنابراین مدرسه صدرا یک سامانه آموزشی- پژوهشی- تشکیلاتی است. به این معنا که در فرایند ۲ساله مدرسه، صرفا به گذراندن مجموعه ای از سرفصل های آموزشی اکتفا نمی شود. بلکه به دانش پژوه تکالیفی پژوهشی در حوزه مسایل بنیادی علوم انسانی و مسایل جاری تمدن اسلامی سپرده می شود و دانش پژوه طبق یک جدول پژوهشی به انجام تکالیف پژوهشی خود مبادرت می کند. به علاوه در مجموعه ای از فعالیت های تشکیلاتی که با هدف گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی و جنبش نرم افزاری است شرکت می کند.
این فعالیت ها در دو سطح دانشگاهی و سراسری طراحی شده اند و هر دانش پژوه مدرسه صدرا با حضور در این فعالیت های تشکیلاتی به گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی و جنبش نرم افزاری و تبدیل این دغدغه ها به فرهنگ حاکم بر جامعۀ علمی کمک می کنند.

ثبت نام در مدرسه صدرا:
۱. سپری کردن دوره ۲ساله مدرسه صدرا در کنار درس دانشگاهی خود دانشجویان، مستلزم حضور دانشجویانی علاقمند، پرتلاش و کاملا دغدغه مند به این موضوع است. بر همین اساس، دو شرط برای حضور در مدرسه صدرا وجود دارد. اولا متقاضی گرامی دارای رزومه و سابقه علمی و تشکیلاتی مناسب باشد. و ثانیا دغدغه و زمان کافی برای انجام تعهدات آموزشی، پژوهشی و تشکیلاتی مورد نظر را داشته باشد.

۲. پذیرش مدرسه صدرا در سال ۱۳۹۵ (به عنوان نخستین سال)، صرفا در رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و اقتصاد (برای برادران) و روانشناسی و علوم تربیتی (برای خواهران) صورت می پذیرد.

۳. فرایند پذیرش مدرسه صدرا به این صورت است که علاقمندان پس از پرکردن فرم پذیرش، نهایتا تا پایان روز یکشنبه ۳۰ خردادماه آن را ارسال می کنند. سپس جهت مصاحبه تلفنی با متقاضی محترم تماس گرفته خواهد شد و چند روز پس از آن پذیرش یا عدم پذیرش، به ایشان اطلاع رسانی خواهد شد. دوره تابستانه جاری مدرسه صدرا به مدت ۳ هفته از تاریخ ۲۸ تیرماه الی ۱۸ مردادماه برگزار خواهد شد.


پل های ارتباطی برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مدرسه صدرا:
سامانه پیامک: ۳۰۰۰۱۴۱۴۱۵
تلفن: ۰۲۵۳۲۹۳۰۹۹۱ _
تارنما: sadra.bso.ir
ایمیل: moees@chmail.ir
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها