يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۱۶۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۰۱ تير ۱۳۹۵
سلب تابعیت شیخ «عیسی قاسم» روحانی برجسته انقلابی و رهبر شیعیان عراق از سوی سران رژیم آل خلیفه بحرین، با واکنش های بسیاری از سوی جریان های مختلف روبرو شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، آیت الله شیخ «عيسی احمد قاسم الدرازی البحرانی» برجسته ترین شخصیت دینی و سیاسی و رهبر شیعیان بحرین است. وی در روستایی به نام «دراز» از روستاهای حومه منامه پایتخت بحرین دیده به جهان گشود. مراحل تحصیل ابتدایی را در همین روستا گذراند و سپس تحصیلات علوم دینی را در سال های ابتدایی ۱۹۶۰ میلادی در محضر شیخ «علوی الغریفی» آغاز کرد.

تحصیلات در نجف

نجف مقصد بعدی این عالم برجسته برای یادگیری علوم دینی بود. شیخ عیسی قاسم در سال ۱۹۶۲ میلادی برای ادامه تحصیل به نجف مسافرت کرد و در آنجا ضمن تحصیل در دانشکده فقه و اخذ مدرک کارشناسی رشته فقه الشریعه از آن دانشکده، در دروس آیت الله سید محمد باقر صدر شرکت کرد. شیخ عیسی قاسم از جمله شاگردان شهید «محمد باقر صدر» است. این روحانی فرهیخته از یاوران آیت الله صدر(ره) و از مبلغین اندیشه ایشان بود. او در سال ۱۹۶۸ میلادی به بحرین بازگشت و به تدریس در مدارس بحرین مشغول شد، اما مجددا در سال ۱۹۷۰ به نجف بازگشت و دروس حوزوی را ادامه داد.

بازگشت به بحرین

در دوران اقامت شیخ قاسم در نجف و پس از جدایی بحرین از ایران در سال ۱۹۷۱ میلادی، تدوین قانون اساسی در دستور کار دولت بحرین قرار گرفت. مردم بحرین از شیخ قاسم خواستند با بازگشت به این کشور خود را برای حضور در این پارلمان کاندیدا نماید. شیخ نیز به درخواست مردم پاسخ مثبت داد و به بحرین بازگشت و موفق شد با بالاترین رأی به پارلمان بحرین راه یابد و در کنار جریان اسلام‌گرای پارلمان، نقش مهمی در تدوین مواد و بندهای اسلامی در قانون اساسی بحرین ایفا کند. وی در همان سال، نامزد نمایندگی در مجلس ملی نیز شد و با به دست آوردن آرای لازم به این مجلس راه یافت.

سفر به قم

آیت الله عیسی قاسم پس از مدتی در سال ۱۹۹۲ میلادی برای تکمیل تحصیلات حوزوی خود به شهر قم سفر کرد و مدت ۱۰ سال در آن سکنی گزید. وی در طول مدت اقامتش  در این شهر نزد مراجع عالی قدر آیت الله سید کاظم حائری و آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی تلمذ نموده تا اینکه به شهادت بزرگان حوزه به درجه فقاهت و اجتهاد نائل شد ، و به تدریس بحث خارج فقه و اصول مشغول گشت.

در سال ۱۹۹۴ آن هنگام که در بحرین مردم برای دفاع از مطالبات مشروع تحرکات خود را آغاز کرد، وی از دور رهنمودهای لازم را به مردم می داد به طوری که سخنان و بیاناتش در سخت ترین و شدیدترین لحظات اثر چشم گیری در دادن روحیه به مبارزان داشت.

پس از بهبود جو سیاسی در سال ۲۰۰۱ به بحرین بازگشت و به اشاره مرجعیت رشید و استقبال بی نظیر مردم زمام رهبری را به عهده گرفت  و تاکنون توانایی خود را در هدایت قشرهای مختلف مردم به اثبات رسانده است.

تاسیس حزب التوعیه الاسلامیه

شیخ عیسی قاسم با اعتقاد به ضرورت ایجاد تشکیلاتی برای دستیابی به اهداف خود، با کمک جمعی دیگر از عالمان و دلسوزان بحرینی، اقدام به تأسیس احزاب و تشکل‌هایی در بحرین کرد که از آن جمله می توان جمعیت التوعیه الاسلامیه را نام برد (که طی هفته های گذشته توسط رژیم آل خلیفه منحل شد). هدف از ایجاد این جمعیت، جلوگیری از نشر و اشاعه افکار مارکسیستی در میان جوانان در آن برهه از زمان بود تا زمانی که حکام بحرین فعالیت این جمعیت را ممنوع اعلام کردند (۱۹۸۴)، وی ریاست آن را به عهده داشت.

تاسیس حزب الوفاق

حزب الوفاق از دیگر احزابی است که شیخ عیسی در تاسیس آن نقش داشت؛ شیخ عیسی قاسم در جمعیة الوفاق نیز نقشی فراتر از یک مؤسس دارد و بیشتر رهبر معنوی این جنبش به شمار می‌رود؛ چرا که دبیرکل الوفاق، شیخ علی سلمان شاگرد شیخ عیسی قاسم است و حتی زمانی که شیخ عیسی قاسم برای تحصیل به ایران مهاجرت کرد، شیخ علی سلمان را به عنوان جانشین خود برای اقامه نماز جمعه منصوب کرد.

تاسیس مجلس علمای اسلامی بحرین

اما تاسیس این ۲ حزب تنها اقدامات وی نبود. علاوه بر آنها حضرت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم در سال ۲۰۰۴ به تاسیس مجلس علمای اسلامی در بحرین پرداختند. این مجلس مسائل زیادی را دنبال می کند؛ مانند هدایت صحیح شیعیان از لحاظ فکری، عقیدتی، دینی و تربیتی و در به وجود آمدن نسلی نو، قوی از نقطه نظر دفاع از عقاید صحیح شیعه و برخودار از اخلاق و تربیت عالی دینی در شرایطی که فساد و انحراف از هر طرف جوانان را هدف قرار داده است. ایشان در دور اول، ریاست این مجلس را بعهده داشتند و ریاست دوم مجلس زیر سایه ی راهنمایی های ایشان فعالیت می کند.

مجمع جهانی اهل بیت

شیخ عیسی قاسم علاوه بر تشکل‌های بحرینی مذکور، در برخی مؤسسات بین المللی از جمله مجمع جهانی اهل بیت نیز حضور و فعالیت داشته است. ایشان در سال 1394 شمسی جایزه جهانی المصطفی(ص) را دریافت کرد. این جایزه به شخصیت‌های علمی و فرهنگی در سطح جهان اسلام تعلق می‌گیرد و به دلیل تأثیرگذاری بین‌المللی و علمی «شیخ عیسی قاسم» که دارای آثار علمی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی هست و حرکت ایشان در بحرین باعث بیداری اسلامی در این منطقه شده است، این جایزه به ایشان تحویل داده شد.
رهبری انقلاب ۱۴ فوریه

شیخ عیسی قاسم با توجه به سوابق علمی و مبارزاتی در میان شیعیان بحرین جایگاه ویژه‌ای دارد. وی استاد بسیاری از فعالان سیاسی بحرینی است و به همین جهت همگان او را رهبر شیعیان بحرین در جریان بیداری اسلامی می‌دانند.

وی هر چند در آغاز انقلاب ۱۴ فوریه که در اعتراض به سیاست‌های آل خلیفه در بحرین شکل گرفت، مواضع خود را به صراحت بیان کرد و رهبر قیام گردید و با حضور در جمع معترضان و هم‌چنین عیادت از مجروحان و زندانیان به بیان اعتراض خود علیه حکومت ادامه داد.
اقدامات آل خلیفه علیه وی

علاوه بر تهدیدات وزیر دادگستری حکومت آل خلیفه، در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ده‌ها نظامی مسلح رژیم آل خلیفه به منزل وی حمله کردند و با شکستن قفل درها و به هم ریختن و تخریب لوازم منزل، به تفتیش آن پرداختند.

نظامیان آل‌خلیفه در طول این عملیات، زنان و کودکان حاضر در منزل را در اتاقی حبس کردند. این اقدام اعتراضات گسترده‌ای را هم در داخل بحرین و هم در خارج بحرین به دنبال داشت.

 

تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با شیخ عیسی قاسم

حضرت آيت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آيت الله شيخ عيسي قاسم را «ستاره‌اي در آسمان تشيع» توصيف نموده و فرمودند: «اينجانب به وجود شيخ افتخار مي‌کنم.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها