أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۱۹۱۲
زمان انتشار: ۱۶:۰۱     ۰۲ تير ۱۳۹۵
اقدام رژيم بحرين در سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم و سركوب مخالفان با تنش آفريني‌هاي منطقه‌اي عربستان در يك راستا است و دامن زدن به چنين مسائلي در پايان رژيم‌هاي آل سعود و آل خليفه را زمين‌گير خواهد كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «النشره» لبنان، شيخ «علي سلمان» دبير كل جمعيت ملي «الوفاق» بحرين، پيش از بازداشت در بيست و هشتم ماه مه سال 2014 در يكي از سخنراني‌ها خود گفت: آسيب رساندن به آيت الله شيخ «عيسي قاسم» رهبر شيعيان بحرين، چهره و آينده اين كشور را تغيير خواهد داد و مردم مي توانند معادله ها را تغيير دهند.

شيخ علي سلمان بازداشت خود را پيش بيني كرده و در شماري از سخنراني هاي خود هم به آن اشاره كرده بود. اما او فكر نمي كرد كه شيخ عيسي قاسم هدف قرار گيرد. زيرا او مرجع ديني مشهوري در بحرين است. نظام بحرين با حمايت عربستان در رويارويي با مخالفان خود خطوط قرمز را ناديده گرفته است. در اين زمينه نه تنها رژيم بحرين از آيت الله شيخ عيسي قاسم سلب تابعيت كرده است بلكه از او خواسته به زودي بحرين را ترك كند.اين تنش آفريني داراي ابعاد گوناگوني است.

در درجه نخست نطام عربستان حاكم واقعي بحرين است. رياض از سال 2011 ميلادي با نيروهاي سپر جزيره بحرين را اشغال كرده است و مي خواهد پس از بازداشت شيخ سلمان و منحل كردن جمعيت ملي الوفاق ضربه اي نابود كننده بر انقلاب مسالمت آميز مردم بحرين وارد كند. نمي توان آنچه را كه در منامه رخ داد از رفتارهاي حاكمان عربستان در داخل اين كشور جدا دانست. آنان مخالفان خود را سركوب مي‌كنند. همانگونه كه در آغاز سال جاري ميلادي شيخ «نمر باقر النمر» روحاني برجسته شيعي را اعدام و شيخ «حسن الراضي» را بازداشت كردند.

در بعد خارجي نظام آل سعودي پپام‌هايي را به نزديكان و بيگانگان مي‌فرستند كه نخستين آنها ايران است. اين پيام نشان مي دهد نظام عربستان براي حل بحران‌هاي منطقه هيچ دري را نمي‌گشايد. بر عكس اين كشور خواهان دامن زدن به تنش است هر چند كه اين تنش به طور كلي داراي رنگ و بوي مذهبي باشد. اين كشور تجربه‌هاي پس از حادثه مني و فروافتادن بالابر در مكه را تكرار مي‌كند.

عربستان پس از اينكه مردم يمن در برابر آن تسليم نشدند تلاش كرد اين كشور را ويران كند. پيش از يمن هم نظام عربستان با هرگونه حل معقولانه بحران سوريه مخالفت كرد. عربستان حضور داعش در غرب عراق را بر نابودي اين گروه ترجيح مي‌دهد.

مشهورترين موضع گيري براي همدردي با شيخ عيسي قاسم را سردار «قاسم سلماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران گرفت. او اقدام نظام بحرين را محكوم و بر اين مساله تاكيد كرد كه اهانت به شيخ عيسي قاسم سر آغاز يك انتفاضه خونين است و مسووليت آن بر عهده كسان خواهد بود كه زورگويي‌ و گستاخي‌هاي حاكمان بحرين را قانوني و مشروع مي‌دانند. او افزود: اهانت به شيخ عيسي قاسم در سراسر منطقه آتشي را شعله ور خواهد ساخت. او گفت اقدام هاي آل خليفه گزينه جز مقاومت مسلحانه در برابر مردم بحرين باقي نگذاشته است و اهانت به او خط قرمز مردم است.

حزب الله لبنان هم اين اقدام بي‌سابقه را محكوم كرد و از مردم بحرين خواست خشم خود را به دليل اهانت به رهبر بزرگ خود به طور جدي ابراز كنند. اين حزب افزود: حكومت بحرين با حماقت خود مردم بحرين را ناچار مي كند به گزينه هاي سختي دست زنند كه نتيجه آن براي اين نظام ديكتاتوري فاسد وخيم خواهد بود.
در عراق هم «قيس الخزعلي» دبير كل عصايب اهل الحق اعلام كرد اين گروه آماده است كه از مردم بحرين در برابر نظامي كه خط قرمز را ناديده گرفته است پشتيباني كند. او افزود: ابزارهاي سياسي به تنهايي كفايت نمي‌كند.

نظام بحرين طرحي در چارچوب رويارويي با همه نيروهاي مخالف و مراجع سياسي ديني وضع كرد. وزارت كشور بحرين شيخ عيسي قاسم را به استفاده از تريبون ديني براي خدمت به منافع بيگانگان و تبليغ طايفه اي گري و خشونت متهم كرد. اين اقدام نظام بحرين در چارچوب تبليغات و حمله‌هاي وحشيانه‌اي است كه در دادگاه‌ها و رسانه‌هاي خود عليه علما و در راس آنان شيخ عيسي قاسم به كار مي‌گيرد.

پيش بيني مي‌شد كه مقام‌هاي بحرين عليه او وارد عمل شوند اما پيش بيني نمي‌شد كه آنان تا اين حد پا پيش روند. مقام هاي بحرين روزهاي پيش از شيخ عيسي قاسم براي برپايي نماز جمعه در مسجد امام صادق در  منطقه «الدراز» جلوگيري كرده بودند. حاكمان منامه محاسبه‌هاي ويژه خود را دارند. مسائل بسياري در تصميم گيري آنان نقش دارد. به ويژه اين در شرايطي است شيخ عيسي قاسم با تصميم دولت براي دخالت در اموال خمس مخالفت و آمادگي خود را براي رويارويي با حكومت اعلام كرده بود.

مقام‌هاي بحرين چاره‌اي جز مصادره اموال خمس كه مقدار 50 ميليون دلار بود نداشتند و پس از اين مساله آنان شماري از علما را مورد بازجويي قرار دادند. هنگامي كه حكم عليه شيخ عيسي قاسم صادر شد در منطقه الدراز صدها تن كفن پوش در برابر منزل او جمع شدند و اعلام كردند كه براي دفاع از رهبر خود آماده‌اند جان خود را فدا كنند. در اين زمينه سيد «مجيد المشعل» رئيس شوراي علماي بحرين گفت اين عبايم را براي خانواده‌ام كفن مي‌كنم ما نمي‌خواهيم در كشوري بدون آيت الله شيخ عيسي قاسم زندگي كنيم.

«علي الاسود» نماينده پيشين فراكسيون «الوفاق» گفت دولت بحرين اشتباه بزرگي مرتكب شد و اكنون فرصت عقب نشيني از تصميم هاي ظالمانه خود را دارد. دولت بحرين گمان كرده است مردم خسته و ضعيف شده‌اند و اكنون زمان تصميم گيري فرا رسيده است اما عكس اين مساله ثابت خواهد شد. هيچ كس نمي داند كه شهروندان بحرين در برابر اين تصميم چه واكنشي نشان خواهند داد. او گفت ما راهبرد ويژه خود را داريم. حركت مردم بحرين جنبشي منظم است؛ زيرا از مردم سرچشمه گرفته كه در ميدان هاي مسالمت آميز حضور دارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها