امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۸۲۱۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۰۵ تير ۱۳۹۵
با وجود توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ و عملی شدن تعهدهای ایران، هنوز هم برخی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا برای اجرای تعهدهای خود در برابر ایران جدی نیستند و تحریم ها علیه ایران باقی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، یک سال از زمان توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 سپری می شود. همه این توافق را تاریخی قلمداد کرده اند. ایران تلاش کرد تا از راهبرد این توافق، تحریم ها از این کشور برداشته شود و ادعاهای غرب و در راس آن آمریکا مبنی بر اینکه ایران برای دستیابی به بمب اتمی تلاش می کند از بین برود. مذاکره به کاهش غنی سازی اورانیوم از 20 درصد به 3.5 درصد و توقف نیروگاه نظنز محدود بود تا برای غرب این اطمینان به وجود آید که ایران به دنبال بمب هسته ای نیست و تحریم ها از ایران برداشته شود.

آمریکا به خوبی می داند که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، اما این مساله را بهانه ای قرار داد تا مانع از پشتیبانی از گروه های مقاومت لبنان و فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی شود. اما اکنون این سوال مطرح است که آیا کشورهای قدرتمند پس از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به همه تعهدهای خود عمل کرده است به تعهدهای خود عمل کرده اند؟ آیا آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی را از ایران برداشته اند؟ آیا اموال بلوکه شده ایران به ارزش 54 میلیارد دلار آزاد شده و تحریم های هواپیمایی، بانک مرکزی، شرکت های ویژه و شماری دیگر از موسسات از ایران برداشته شد و در زمینه انرژی و فناوری با ایران همکاری شده است؟

 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این زمینه گفت با وجود توافق هسته ای، برخی از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا برای اجرای تعهدهای خود در برابر ایران جدی نیستند. به طوری که هنور هم آثار تحریم های مالی اروپا علیه ایران باقی است. او افزود: جریمه سنگین آمریکا علیه بانک های اروپایی که در گذشته به خاطر همکاری با ایران اعمال شده است سبب ترس بانک ها و دستگاه های اقتصادی اروپا از آمریکا در همکاری با ایران شده است.

 از این رو آمریکا و غرب به همه بندهای توافق هسته ای عمل نکرده اند. اگرچه تحریم های نفتی برداشته شده و برخی شرکت ها و اشخاص از فهرست سیاه خارج شده اند، اما این هم محدود بود و با ارزیابی آمریکا از منافع خود در افزایش یا کاهش تحریم ارتباط دارد. آمریکا، کشورهای اروپایی را زیر فشار قرار می دهد تا با ایران روابط اقتصادی برقرار نکنند. در این زمینه «آدم زوبین» معاون وزیر امور خارجه آمریکا به پاریس و برلین سفر می کند تا تحریم های بین الملل علیه ایران را بررسی کند و در برابر توافق ایران با فرانسه برای خرید 118 فروند ایرباص سنگ اندازی کند.

 همچنین آمریکا به خاطر آزمایش های موشک بالستیک تحریم های تازه ای را علیه برخی شرکت ها و اشخاص در ایران اعمال کرد. بهانه آمریکا در این زمینه آن بود که این موشک ها می توانند کلاهک های هسته ای را با خود حمل کنند. همچنین واشنگتن از برخی شرکت های جهانی مانند شرکت«هودای» چین خواست تا فعالیت اقتصادی خود با ایران را ابلاغ کند.

 منافع کشورهای اروپایی در این است که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند و در زمینه نفتی در ایران سرمایه گذاری کنند. اما اتحادیه اورپا در تعامل بانکی با ایران با چالش روبرو است. زیرا آمریکا با درخواست وزیران اقتصادی کشورهای اروپا برای ارائه ضمانت درباره جریمه نشدن بانک به دلیل همکاری با ایران مخالفت کرده است. زیرا آمریکا درباره همکاری مالی با ایران تحریم ها را بر نمی دارد و این مانعی برای ورود ایران به بازارهای جهانی است.

 اکنون این سوال مطرح است که آیا آمریکا برای برداشته نشدن تحریم ها علیه ایران در همه زمینه ها و به ویژه همکاری بانکی پافشاری خواهد کرد؟ آیا بهانه ِ این تحریم ها را تغییر داده است؟ آیا ایران از سیاست ظلم ناپذیری خود و حمایت از مساله فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی چشم پوشی خواهد کرد؟

شرط بندی آمریکا برای به زانو در آوردن ایران به وسیله تحریم ها پیش از توافق هسته ای به موفقیت نرسید و اکنون ها اشاره به عقب نشیتی از توافق موفقت آمیز نخواهد بود و حضرت امام خامنه ای این مساله را مشخص و آمریکا را تهدید کرد که در صورتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا توافق هسته ای را نادیده بگیرند، ایران این توافق را به آتش خواهد زد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها