أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۲۲۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۰۵ تير ۱۳۹۵
دولتی‌ها به این واقعیت رسیده‌اند که برجام آن چیزی که وعده‌اش را به مردم می‌دادند، نبوده است اما نحوه برخورد رئیس جمهور و هیئت دولت تدبیر و امید هم نشان می‌دهد که در این زمینه مسئله «عذرخواهی» در کار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، "در برنامه من، راههای کوتاه مدت یکماهه و 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی و... پیش بینی شده که می توانیم در فرصت کوتاه شاهد تحول باشیم.

امروز تنها بین 20تا 40 درصد ظرفیت تولید کشور فعال است ما میتوانیم این ظرفیت را به 100درصد برسانیم." [1]

جملات فوق و تیترهایی نظیر "چرخ سانترفیوژها و چرخ زندگی مردم"، وعده هایی است که دکتر روحانی را در افکار عمومی متمایز کرد و حتما یکی از عمده دلایلی بود که ایشان منتخب مردم برای ریاست جمهوری یازدهم شد. 

آفتاب تابان برجام؛ قبل از امضای توافق

این وعده ها پس از نشستن دکتر روحانی بر کرسی ریاست جمهوری پوزیشن جدیدتری بخود گرفت تا آنجا که برای توجیه توافق با غرب، رئیس دولت تدبیر و امید، حل مشکلات اقتصادی و حتی آب خوردن مردم را نیز مشروط به رفع تحریمها کرد.

آقای روحانی در مقابل منتقدانی که نگران تحقق وعده لغو تحریمها بودند گفت: توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر "همه تحریمها "برداشته شود(94/1/20). [2]

آقای روحانی در روز اجرای برجام با بیان اینکه برجام موانع را از پیش روی ما برداشت عنوان کرد: از امروز پول‌های بلوکه شده در اختیار ملت است و در همین تجربه چندساعته امروز "هزار ال سی" در بانکهای مختلف بازشد و این نشان داد انان که میگفتند باور نکنید اشتباه میکنند(94/10/27). [3]

_طبق این چارچوب همه تحریم‌ها، تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی در همان اجرای توافق لغو خواهد شد.( متن گفت و گوی تلویزیونی رییس جمهوری با مردم 14فروردین 94)

پسابرجام؛ غروب آفتاب تابان برجام

دولت که برجام را آفتاب تابان میدانست سعی کرد میوه برجام را ابتدا برای خود در مقطع انتخابات مجلس بچیند و با فتح الفتوح خواندن برجام و الزامات آن لیست منصوب به خود را در انتخابات بر کرسی های بهارستان بنشاند.

 آقای روحانی پس از انتخابات مجلس(16 اسفند 94) تمام ادعاهای خود در دو سال گذشته را به یکباره پس گرفت و گفت: برای برداشته شدن همه ی تحریم ها، دوباره باید مذاکره کرد!

پس از آن معاون اول رئیس جمهور در قبال مطالبه گری مردم و فعالان اقتصادی از دیده نشدن گشایش ها صراحتا اعلام کرد: انتظار ارزانی کالا و اجناس در سال 95 درست نیست.[4]

بعد از گذشت 4ماه آقای عراقچی در مورد تحریمهای بانکی با نقض سخنان اقای رئیس جمهور در روز اجرای برجام گفت: اتصال بانکها به  شبکه بین المللی زمانبر است(95/2/18). [5]

اعتراف به غروب آفتاب برجام نیز توسط شخص رئیس جمهور دیده شد آنجایی که ایشان گفتند: مشکلات اقتصادی بعد از برجام صددرصد حل نشد.و با بیان اینکه ساخت فرودگاه،راه آهن،مسکن و اتوبان به عهده دولت نیست از وعده سابق خود که قرار بود حتی مشکل آب خوردن مردم را حل کند عقب نشست. [6]

برجام؛تغییر مسیر

تحلیل نمودار مواضع دولتیان در موضوع برجام نشان میدهد آنها به این واقعیت رسیده اند که برجام آنچیزی که وعده اش را به مردم میدادند، نبوده است اما نحوه برخورد رئیس جمهور و هیئت دولت تدبیر و امید نشان میدهد قرار نیست این واقعیت پر واضح از زبان آنها بیان شود و برای چکهای بی محل دولت که به ملت داده شده است «عذرخواهی» درکار نخواهد بود.

حامیان برجام بجای معرفی امریکا بعنوان مقصر اصلی به ثمر نرسیدن نتایج برجام، بدنبال مقصرتراشی در داخل هستند تا مشروعیت و مقبولیت "خیزش نرم بسوی جامعه جهانی" در افکارعمومی ایران از بین نرود.

حامیان برجام بعلت اینکه قصد "تغییر مسیر" را در سر دارند، نمی توانند صادقانه عذرخواهی کنند چرا که در صورت تحقق این رخداد با یک سوال اساسی مردم روبرو می‌شوند و آن اینکه اگر برجام "مشکلات اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی و...." را حل نکرده، بر اساس کدام عقل و استدلال بایستی ادامه‌ی مسیر را طی کنیم و گامهای بعدی را برداریم؟

اینجاست که حامیان برجام بجای معرفی امریکا بعنوان مقصر اصلی به ثمر نرسیدن نتایج برجام، بدنبال مقصرتراشی در داخل هستند تا مشروعیت و مقبولیت "خیزش نرم بسوی جامعه جهانی" در افکارعمومی ایران از بین نرود.

دولت نمیخواهد اذعان نماید که تاثیر تحریمها بر اقتصاد ایران حدودا 20 الی 30 درصد(بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول) بوده است چرا که در اینصورت شأنیت مذاکرات از یین خواهد رفت و برجام های آینده نیز زیر سوال می‌رود!

عدم شفافیت دولت در بیان واقعیات و حقایق، آدرس غلط به افکار عمومی در موضوع برجام و شکستهایش، مطرح شدن برجامهای دیگر و وعده به ثمر رسیدن میوه های درخت برجام در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نشان میدهد که این توافق جامع! به معنای واقعی کلمه قرار بوده است جامع باشد و نه محدود به موضوعی خاص!

پس از سه سال نه وعده ی حل مشکلات در 100 روز محقق شده و نه از آن فتح‌الفتوح(برجام) میوه ای جز "رکود" روییده شده است. و در این میان دولت مانده با خیل کثیری از وعده ها و دستهای خالی‌اش که معلوم نیست در مواجهه با آنها چه راهی را برمی‌گزیند؟!

 

*منابع:

1_ http://www.mehrnews.com/news/2065337

2_ http://fararu.com/fa/news/229215

3_ http://www.farsnews.com/13941027001310

4_ http://jamejamonline.ir/online/2320394379914004755

5_ http://www.mehrnews.com/news/3618228

6_ http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/03/10/1088740

 


* ابوالفضل چمندی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
۰
۰
مرگ بر خائنین به ملت و رهبری
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها