أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۲۲۵۷
زمان انتشار: ۱۶:۱۷     ۰۵ تير ۱۳۹۵
عضو كميسيون انرژي و مديرعامل سابق شركت حفاري شمال، در نامه‌اي رسمي به رئيس جمهور قراردادهاي جديد نفتي را نافي استقلال كشور دانست و خواستار كنار گذاشتن آن شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس٬ هدايت‌الله خادمي مديرعامل سابق شركت حفاري شمال كه سابقه طولاني فعاليت تخصصي در حوزه نفت را در كارنامه دارد و به عنوان نماينده مردم ايذه و باغملك در دوره دهم به مجلس شوراي اسلامي راه‌ يافته است، در نامه‌اي رسمي خطاب به رئيس جمهور قراردادهاي جديد نفتي را نافي استقلال كشور دانست و خواستار كنار گذاشتن آن شد.

وي در اين نامه تسلط شركت‌هاي خارجي بر منابع نفتي و گازي و نقض حاكميت ملي٬  اصرار و هميشگي كردن خام‌فروشي٬ تضعيف كليه ظرفيت‌هاي تخصصي شركت ملي نفت ايران٬ معافيت مالياتي شركت خارجي و شريك ايراني آن كنسرسيوم٬ مشروعيت بخشيدن به دريافت كميسيون‌هاي بالا و قانوني كرن فساد مالي و امثال آن را براي كشور فاجعه بار دانسته و نوشته است با اجراي اين قراردادها جمهوري اسلامي ايران به 60 سال پيش بازخواهد گشت.

وي در بخش ديگري از اين نامه نوشته است: جناب آقاي دكتر روحاني، رياست محترم جمهوري حتماً اگر به شركت‌هاي انگليسي، فرانسوي و آمريكايي مسئوليت تهيه اين الگوي قراردادي را مي‌سپارديم مطمئن باشيد كه جسارت تهيه اين الگوي ضدايراني و ضدمنافع ايراني را نداشته و كمي رعايت مي‌كردند. بنابراين به عنوان يك ايراني متخصص و نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي ايران از حضرتعالي تمنا دارم كه دستور فرماييد اين پيشنهاد استعماري كاملاً متوقف شود و مطمئن باشيد يك پيشنهاد كاملاً استعماري و استمثاري است كه غيرقابل اصلاح مي‌باشد.

وي ادامه داده است: من حامل پيام اكثر متخصصين دلسوز نفت هستم كه در اين فضا به دلايلي حاضر نيستند به صورت علني اظهارنظر كنند. طراح اين پيشنهادها حتماً كساني هستند كه قرار است در آينده شركت‌هايشان با شركت‌هاي خارجي شراكت و مشاركت كنند.

متن نامه خادمي به رئيس‌جمهور به اين شرح است:

 

جناب آقاي دكتر روحاني،‌ رئيس‌جمهور محترم جمهوري اسلامي ايران

موضوع: الگوي جديد قراردادهاي نفتي ايران (IPC)

با سلام و عرض ادب:

به استحضار مي‌رساند همانطور كه مستحضريد مدتي است كه وزارت محترم نفت پيشنهادي را تحت عنوان فوق براي اهداف 1- جذب سرمايه‌گذاري خارجي 2- انتقال دانش فني و فناوري 3- توليد صيانتي از مخازن و افزايش ضريب بازيافت 4- حضور در بازارهاي بين‌المللي با ايجاد شركت‌هاي اكتشاف و توليد داخلي به دولت محترم ارائه نموده است. در مدل جديد مدت قراردادهاي نفتي بدون در نظر گرفتن دوره هفت ساله اكتشاف 20 سال است و بسته به توافق طرفين تا 25 سال نيز قابل افزايش خواهد بود. اين قراردادها دربرگيرنده تمامي فعاليت‌هاي بالادستي نفت و گاز اعم از اكتشاف،‌ توسعه و توليد مي‌شود. در اين الگو همه هزينه‌هاي پيمانكار به همراه بهره بانكي و همچنين دستمزد، سود و ساير هزينه هاي جانبي مطابق زمانبندي از محل حداكثر 50 درصد توليد ميدان به شركت خارجي پرداخت مي‌گردد. در اين الگو هزينه‌هاي برآوردي و با سقف باز است و شركت يا مشاركت توسط طرف خارجي با مشاركت‌هاي شركت‌هاي ايراني تأسيس مي‌گردد كه كليه عمليات توسعه و بهره‌برداري ميدان نفتي را تحت نظارت، مديريت و مسئوليت شركت خارجي انجام مي‌دهند.

مواردي از اين پيشنهاد عبارتند از:

1- عدم لحاظ كردن جريمه در صورت آسيب به مخزن و از دست رفتن توليد اوليه ميدان

2- معافيت مالياتي شركت خارجي و شريك ايراني آن كنسرسيوم

3- بازپرداخت در دوره طولاني‌تر در صورت عدم كفايت توليد به جاي در نظر گرفتن جريمه

4- تسلط شركت‌هاي خارجي بر منابع نفتي و گازي و نقص حاكميت ملي

5- تضعيف كليه ظرفيت‌هاي تخصصي شركت ملي نفت ايران و شركت‌هاي تابعه و شركت‌هاي بخش خصوصي غيروابسته

6- شركت عملياتي مشترك؛ موضوعي فسادبرانگيز و قانوني كردن رانت و موضوعي پرابهام

7- ناديده گرفتن چگونگي و روش اصولي انتقال فناوري در الگوي پيشنهادي

8- اصرار و هميشگي كردن خام‌فروشي

9- عدم وجود ساز و كار جريمه طرف خارجي در صورت عدم ايفاي تعهدات

10- نقض حاكميت ملي، حركت در خلاف جهت اقتصاد مقاومتي و لحاظ نكردن بحث اقتصاد مقاومتي، اضمحلال شركت ملي نفت ايران، توليد غيرصيانتي، تضمين منافع هنگفت و غيرمعقول براي شركت‌هاي خارجي و شركت‌هاي ايراني خاص

11- مشروعيت بخشيدن به دريافت كميسيون‌هاي بالا و قانوني كرن فساد مالي

جناب آقاي رئيس‌جمهور محترم وارد جزئيات بيش از اين به خاطر اتلاف وقت جنابعالي نمي‌شوم.

به استحضار حضرتعالي عرض مي‌كنم كه عواقب اين الگو را از نظر كارشناسان و اينجانب كه يك كارشناس نفت و حفاري با 29 سال سابقه در وزارت نفت هستم كه فقط نگاه ملي و در اين زمينه غيرسياسي و فارغ از منافع گروهي نظراتمان را اعلام مي‌داريم.

عواقب اين پيشنهاد استعماري مي‌تواند بشرح ذيل باشد:

1- برگشت به قبل از ملي شدن صنعت نفت ايران

2- زير سؤال بردن حاكميت سياسي و اقتصادي ايران

3- ايجاد رانت‌هاي سياسي و قانوني كردن فساد مالي براي طيفي خاص

4- تناقض كامل با اقتصاد مقاومتي ناديده گرفتن مفهوم اقتصاد مقاومتي

5- تضعيف و در نهايت حذف شركت‌هاي قدر نفتي ايران از جمله شركت مناطق نفت جنوب، نفت مركزي، فلات قاره، مديريت اكتشاف

6- ورشكسته شدن بعضي از شركت‌هاي حفاري ايراني و ايجاد و توسعه گروهي مرتبط و خاص

7- تحقير بهترين متخصصين ايران كه سال‌ها با كمترين امكانات تقريباً تمامي ميادين ايران را كشف،‌ توسعه و به بهره‌برداري رساندند.

8- دشمني و لجاجت با توان فني و دانش و داشته‌هاي متخصصين، رساندن پيام به متخصصين وطن‌پرست كه چرا صنعت نفت ايران را مستقل كرديد و برگرداندن اين صنعت به 60 سال پيش

9- تضعيف حسن وطن‌پرستي و سرخوردگي متخصصين ايراني

10- تناقض با اصل 44 قانون اساسي

جناب آقاي دكتر روحاني، رياست محترم جمهوري حتماً اگر به شركت‌هاي انگليسي، فرانسوي و آمريكايي مسئوليت تهيه اين الگوي قراردادي را مي‌سپارديم مطمئن باشيد كه جسارت تهيه اين الگوي ضدايراني و ضدمنافع ايراني را نداشته و كمي رعايت مي‌كردند. به كجا رفته‌ايم كه پس از 37 سال از انقلاب و دادن اين همه شهيد و جانباز براي حفظ استقلال سياسي و حاكميتي خود و با آن همه زحمات چنانكه خود حضرتعالي يكي از موثرترين فرد در اين استقلال سياسي و اقتصادي مملكت بوده‌ايد، به جايي رسيده‌ايم كه دستاورد اين همه تجربه را رها كنيم و همه را دودستي تقديم به كساني كنيم كه با جنگ هشت ساله و تحريم‌هاي ظالمانه و توطئه‌ها نتوانستند استقلال‌مان را از بين ببرند ولي با يك نوشته چند سطري تلافي آن همه شكست‌ها را مي‌توانند بكنند. جناب آقاي رئيس‌جمهور محترم حضرتعالي كه يكي از بزرگان اين نظام مي‌باشد حاضر نشويد كه در دولت جنابعالي چنين كلاه بزرگي كه كمتر از قرارداد تركمنچاي نيست بر سر اين مردم و مملكت برود و ضدانقلاب‌ها بگويند پس از چند دهه از انقلاب تازه متوجه شدند در بخش نفت بايد برگردند به 60 سال پيش.

حضرتعالي شخصيتي باتدبير هستيد. در اين جنگ نرم نگذاريد مردم مظلوم ما ببازند. مطمئن باشيد اين را از زبان فردي متخصص كه سال‌ها در نفت مديريت كرده و رئيس‌جمهور مملكتش را دوست دارد، مي‌شنويد. من حامل پيام اكثر متخصصين دلسوز نفت هستم كه در اين فضا به دلايلي حاضر نيستند به صورت علني اظهارنظر كنند.

بنابراين به عنوان يك ايراني متخصص و نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي ايران از حضرتعالي تمنا دارم كه دستور فرماييد اين پيشنهاد استعماري كاملاً متوقف شود و مطمئن باشيد يك پيشنهاد كاملاً استعماري و استمثاري است كه غيرقابل اصلاح مي‌باشد.

واقعاً مسئولان فراموش كرده‌اند كه ظرف چند دهه گذشته متخصصين نفتي همه ميادين را خودشان كشف كردند. توسعه دادند و توليد و به بهره‌برداري رساندند. مشكل ما تخصص نيست، تخصص را داريم و اين هم راه جذب سرمايه‌گذاري نيست.

جناب آقاي رئيس‌جمهور متخصصين ما توان خيلي بيشتر از اينها را دارند، مطمئن باشيد هر متخصصي كه كمترين علاقه به ايران و وطن‌پرستي را دارد اين پيشنهاد را فاجعه‌اي براي ايران و شكستي براي دولت خواهد دانست.

طراح اين پيشنهادها حتماً كساني هستند كه قرار است در آينده شركت‌هايشان با شركت‌هاي خارجي شراكت و مشاركت كنند.

تمناي آخر از حضرتعالي، انتظار است با هرگونه اصلاحات و پيشنهاد موافقت نفرماييد و دستور توقف و حذف آن را بدهيد اين نه در شأن مردم و متخصصين ماست و نه در شأن دولت حضرتعالي.

با تشكر

هدايت‌الله خادمي

نماينده مردم شريف ايذه و باغملك

 

رونوشت:

- مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي(مدظله‌العالي)

- رياست محترم قوه قضائيه جهت استحضار

- رياست محترم مجلس شوراي اسلامي جهت استحضار

- وزير محترم نفت جهت استحضار

- رئيس محترم  ديوان محاسبات كشور جهت استحضار

- رئيس محترم بازرسي كل كشور جهت استحضار

- نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي جهت استحضار

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها