کد خبر: ۳۸۲۵۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۰۷ تير ۱۳۹۵
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آیت الله خامنه ای درباره این سخن امام که فرمودند « بهشتى مظلوم زیست و مظلوم مرد» اظهار داشتند : [این سخن] به این خاطر است که در دوران زندگیش کسى به عمق وفادارى این شخصیت جلیل القدر پى نبرد.

رخدادهای 7 تیر 1362

چکیده

  • آیت الله خامنه اى رئیس جمهور: شهادت آیت الله بهشتی روند انقلاب را تند کرد و شتاب بخشید و در خط مستقیم قرار داد.

 

  • آیت الله منتظری: آن چه  زمینه را برای نفوذ دشمن آماده می کند برخوردهای ناروا و اعمال و رفتار خود ما است.

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر: ملتی که راست قامتانی چون بهشتی دارد هرگز در برابر قدرت های استکباری سر خم نخواهد کرد.

 

  • هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: ارزش خون مقدس شهیدان در جبهه ها بیش از این است که با گرفتن خسارت از صدام مسئله حل شود.

 

  • آیت الله جنتی عضو فقهای شورای نگهبان: این شهیدان باید به عنوان یک جریان برای اسلام و انقلاب اسلامی زنده بمانند.

 

  • آمریکا با اعزام فیلیپ حبیب و کیسنجر به خاورمیانه تلاش گسترده ای را برای تحمیل صلح به سوریه در پیش گرفته است.

 

  • مقامات فلسطینی در دمشق اعلام کردند که یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در آینده نزدیک اجازه خواهد یافت به دمشق بازگردد.

 

آیت الله خامنه ای: ریشه حادثه هفتم تیر به بن بست رسیدن خط نفاق و التقاط بود

آیت الله خامنه اى رئیس جمهور درباره ریشه حادثه هفتم تیر اظهار داشتند: بنده ریشه ى حادثه هفتم تیر را به بن بست رسیدن خط نفاق و التقاط مى بینم. در کشور ما بعد از انقلاب عده اى سعى کردند خط نفاق و التقاط را با یک حرکت سریع و موفق در جامعه ترسیم کنند ، ولى هر چه از آغاز پیروزى انقلاب گذشت و آگاهى و هوشیارى انقلابى مردم افزایش یافت ، حرکت نفاق و التقاط در کشور با موانع بیشترى روبرو شد و با سقوط بنى صدر این خط به بن بست رسید.

ایشان در دنباله ى سخنان خود به خط نفاق و التقاط اشاره کرده و گفتند: نفاق فقط نفاق دینى نیست ، بلکه نفاق سیاسى و نفاق انقلابى هم هست و وقتى مى گوییم التقاط ، مقصودمان از التقاط فقط تلفیق فکر مارکسیستى و اسلامى با هم نیست ، بلکه التقاطى از تفکرات غربى و لیبرالى و امثال آن هم هست  و لذا با این تعبیر ، خط نفاق و التقاط شامل تمام خطوطى مى شود که بعد از انقلاب در مقابل خط امام و انقلاب قرار مى گیرد. یعنى لیبرال ها و منافقین و ساواکى ها و وابستگان به آمریکا و... همه خطوط معارض با خط صحیح ولایت فقیه زیر چتر نفاق جمعند.

بنی صدر می گفت مجلس باید با رئیس جمهور هماهنگ باشد!

آیت الله خامنه ای ادامه دادند: اینها امیدوار بودند که بتوانند قانون اساسى را طبق میل خودشان درست کنند و در داخل مجلس خبرگان هم تلاش کردند اما نشد ، همچنان که امیدوار بودند بتوانند مجلس شوراى اسلامى را در مشت بگیرند و بنى صدر روى این مسئله کار زیادى کرد و با حزب جمهورى اسلامى آن کرد که دیدید و مقصودشان هم همین بود ، چون مى دیدند قوى ترین دستى که ممکن است ترکیب مجلس شوراى اسلامى را رقم بزند حزب است. لذا با مجلس و حزب مبارزه مى کردند و بنى صدر مى گفت مجلس با رئیس جمهور باید هماهنگ باشد ، یعنى از شرایط نماینده مجلس این است که باید با رئیس جمهور خوب باشد و در این صورت است که یک کسى مى تواند نماینده ى مجلس شود.

ایشان ادامه دادند: در داخل مجلس بنى صدر براى این که بتواند مجلس را تصرف کند چه تدابیرى که مى اندیشید و چگونه بر جناح هاى گوناگون مجلس حتى بعضى از جناح هاى روحانى تسلط خودش را با انواع ترفندها تأمین کرده بود. اما موفق نشد و مجلس مقابل بنى صدر ایستاد ، به دولت شهید رجایى رأى تمایل و سپس رأى اعتماد داد. آن ها امیدوار بودند در رأس قوه مجریه رئیس جمهورى باشد که امور را کلا در قبضه بگیرد و کشور را به همان طرفى که مى خواهند هدایت کنند. لذا بنى صدر بر سر کار آمد و تا این جا موفق شدند. لکن هر روز که مى گذشت با ناکامى جدیدى مواجه شد. یعنى چهره اش افشا شد و آن آبروى قبلى را که در طول چند ماه کسب کرده بود از دست داد ، تا آن جا که بین خود جناح هاى معارض هم تضاد به وجود آمد و نتیجه این شد که رئیس جمهور آن قدرت متوقع را از دست بدهد و انتظاراتى که از این قبیل داشتند هیچ کدام عملى نشد.

رئیس جمهور افزودند: با خلع بنى صدر از فرماندهى کل قوا به وسیله ى امام و سپس خلع او از ریاست جمهورى به وسیله ى مجلس و تنفیذ امام ، همه این آرزوها تمام شد و همه چیز از دست رفت و این خطوطى که با آن امید و با آن شور و شوق شروع کرده بودند به یک بن بست و به یک دیوار بلند و غیر قابل نفوذ که نمى توانست تند حرکت کنند رسید. در این جا طبیعى ست که هر نیرویى در صدد تحرک وحشیانه و تند و پرخاشگرانه بر مى آمد از سوى مردم تو دهنى محکم مى خورد. کما این که همین کار را منافقین و گروه هاى نفاق و التقاط مجموعا انجام دادند و اگر چه زیر نام مجاهدین خلق بود ، اما در حقیقت همه گروه هاى منافق و التقاطى بودند و مخصوص یک گروه هم نبود ، یعنى همه جمع شدند و ماجراى 30 خرداد را به وجود آوردند که وقتى در 30 خرداد به وسیله مردم آن چنان با سرکوب شدید روبرو شدند و دیدند مردم با آنها همکارى نمى کنند در صدد طرح نقشه هاى تروریستى برآمدند که البته باید بگویم ما غافلگیر شدیم زیرا انتظار این همه خباثت از این افراد را نمى بردیم که ناگهان بیایند زبده ترین انسانهاى این جامعه را به خاطر مقاصد نفسانى خودشان این چنین مورد حمله قرار دهند. بنابراین ، ریشه حادثه را من در بن بستى مى بینم که براى خطوط التقاطى به وجود آمده بود.

بهشتی چرا مظلوم زیست و مظلوم به شهادت رسید؟

آیت الله خامنه ای درباره این سخن امام که فرمودند « بهشتى مظلوم زیست و مظلوم مرد» اظهار داشتند: [این سخن] به این خاطر است که در دوران زندگیش کسى به عمق وفادارى این شخصیت جلیل القدر پى نبرد ( یعنى عامه مردم پى نبردند ) و در مظلومیت بهشتى همین بس که او عدل بنى صدر قرار گرفت ، یعنى مى گفتند بهشتى و بنى صدر ، در حالى که از لحاظ صلاحیت هاى علمى ، اخلاقى ، سیاسى ، فکرى ، عقلانى این دو نفر با یکدیگر قابل مقایسه نبودند و شهید بهشتى واقعا در همه ى ابعاد ، انسان برجسته اى بود.

ایشان افزودند: اما این که خار چشم دشمنان بود ، چون با مظلومیتى که داشت در اثر خونسردى و حلم و تسلط بر اعصاب که در این انسان عزیز به وفور مشاهده مى شد ، هرگز دچار حالت عکس العملى نمى شد و موضع گیری هایش دقیق و صحیح و عاقلانه بود که خود همین موجب شد تا دشمن بیشتر از ناحیه او ضربه ببیند.

رئیس جمهور در ادامه ى سخنان خود گفتند: از اول انقلاب دشمنان ، اعم از دشمنان التقاطى همچون منافقین و گروه هاى گوناگون دیگر که همه شان زیر این نام مى توانند جمع بشوند ، از شهید بهشتى ضربه دیده بودند و به همین دلیل جزو اولین کسانى بود که مورد تهاجم دشمنان قرار گرفت. اما دیگران بعضى دیرتر و بعضى حتى تا آخر هم مورد تهاجم قرار نگرفتند. در این رابطه من به یاد دارم که روز اول پیروزى انقلاب و شاید هم پیش از 22 بهمن بود که شخصى که الان خباثت و عناد او نسبت به جمهورى اسلامى آشکار و حرکت موذیانه اش معلوم شده در مدرسه رفاه به من رسید و گفت فلانى شما یک شخص محبوبى هستید و همه شما را قبول دارند ولى با این بهشتى که مى نشینى وجهه ات خراب مى شود ! من به او گفتم چون دوستى با آقاى بهشتى برایم موجب افتخار است ، بگذار آن کسانى که با بهشتى بد هستند با من هم خوب نباشند و لذا او با یأس و ناراحتى از من جدا شد و رفت.

رئیس جمهور ادامه دادند « اما این که او مثل یک ملت بود: این یک تعبیر قرآنى است که در قرآن درباره حضرت ابراهیم گفته شده. یک انسان گاهى مثل یک مجموعه است و این حکایت از عظمت و همه جانبه بودن و چند بعدى بودن آن انسان دارد.»

تاثیر شهادت بهشتی بر نسل های آینده

ایشان درباره تاثیر شهادت آیت الله بهشتی بر نسل های آینده نیز گفتند: من تأثیرات این حادثه را براى نسلهاى آینده مثبت مى بینم. این درست است که ما بهشتى را از دست دادیم ، اما این انقلاب با از دست دادن بهشتى ، درست مثل همه شهادت ها ، چیزى به دست آورد که ارزش آن از ارزش بهشتى بیشتر است و همه شهادت ها چنین است که وقتى شهیدى از دست مى رود ، چیزى در قبال خون شهید به دست مى آید که از خود آن شهید ارزشمندتر و بیشتر است لذا نسل آینده ما ثبات انقلاب و بارورى جمهورى اسلامى و حرکت مداوم این کاروان خستگى ناپذیر را مشاهده خواهد کرد که همه معلول عواملى از جمله خون شهیدان است و از جمله این شهیدان شهید بزرگوار بهشتى است که نسل آینده از خون شهیدان و خون شهید بهشتى خسارت نمى بیند.

رئیس جمهور ادامه دادند: وقتى که او مى گوید ما به هیچ قیمت حاضر نیستیم سازش بکنیم ، یا جمهورى اسلامى نمى تواند سازشکار را بپذیرد ، این یک کلمه حرفى است که در جمعیت گفته مى شود و مردم شعار خواهند داد ، تکبیر خواهند گفت و تصدیق خواهند کرد ،  اما آیا این حرف در طول زمان صدق و اهمیت و اصالت خودش را ثابت مى کند ؟ بله ،  فقط درگذشت زمان ثابت مى شود که این مطلب چقدر درست است.

شهادت بهشتی روند انقلاب را تند کرد و در خط مستقیم قرار داد

آیت الله خامنه ای تصریح کردند: شهادت ایشان روند انقلاب را هم تند کرد و شتاب بخشید و هم در خط مستقیم قرار داد. قبلا کوشش مى شد چرخ انقلاب از این سو به آن سو کشیده شود و از خط مستقیم منحرف گردد. اما این حادثه ى بزرگ ، که من آن را هم طراز شهادت آقاى مصطفى خمینى و تأثیر این را شبیه تأثیر آن مى دانم ، موجب شد که هیجان مردم و حرکت عظیم مردم ، به این گردونه ،  هم شتاب بدهد و هم در جهت خط صحیح ببرد. (1)

آیت الله منتظری: اعمال ناروا و برخوردهای ما زمینه نفوذ دشمن را فراهم می آورد

آیت الله منتظری در پیامی به مناسبت سالگرد شهدای هفتم تیر تاکید کرد: اگر در جبهه داخلی بر هواهای نفسانی فائق شویم خداوند پیروزی بر مشکلات و غلبه بر خصم در جبهه های جنگ تحمیلی را نصیب ما خواهد کرد.

وی با طرح این سوال که « چرا از این که برادر ما در سنگر و یا پستی قرار گرفته و کار را به خوبی انجام می دهد و قهرا او محور شده و کار به نام او تمام می شود ناراحت می شویم » افزود: آفت بزرگ انقلاب خصلت خودخواهی و تعصبات گروهی و خودمحوری ها و خودبینی ها خواهد بود بالنتیجه از تذکرات بجا و انتقادات سازنده ناراحت می شویم و خدای نکرده باعث ترویج فرهنگ تملق و چاپلوسی خواهیم شد.

آیت الله منتظری در این پیام آورده است: تجربه چهار سال بعد از پیروزی انقلاب نشان می دهد که دستاوردهای این انقلاب عظیم از ناحیه دشمنان خارجی و عوامل داخلی آن ها با همه شیطنت هایشان کمتر آسیب پذیر بوده است و با حضور یکپارچه مردم آگاه ما در صحنه و فداکاری ها و از خودگذشتگی های آنان و رهبری های قاطع و بموقع مقام معظم رهبری تمام خطرات و توطئه ها از جنگ تحمیلی آمریکا توسط رژیم کافر بعث عراق گرفته تا تحریم اقتصادی ابرقدرت ها و تحریکات مرتجعین منطقه و فتنه گروهک های منحرف در داخل همه و همه تاکنون بحمدالله تعالی تاثیر مهمی در روند انقلاب نداشته ، آن چه به نظر مهم است و زمینه را برای نفوذ دشمن آماده می کند برخوردهای ناروا و اعمال و رفتار خود ما است که بیشترین نقش را ممکن است خدای نکرده در شکست انقلاب داشته باشد.

وی افزود: آن چه امروز نیاز واقعی انقلاب است حفظ وحدت کلمه و خلوص نیت همه نیروهای مومن و لایق است.(2)

میرحسین موسوی: شهید بهشتی با روحیه سازش ناپذیر با آمریکا شیطان بزرگ در ستیز بود

میرحسین موسوی نخست وزیر در اجتماع مردم قم اظهار داشت: ملتی که راست قامتانی چون بهشتی دارد هرگز در برابر قدرت های استکباری سر خم نخواهد کرد.

وی گفت: در حالی که آن مرد بزرگ با روحیه سازش ناپذیر خود با شیطان بزرگ در ستیز بود گروهک های ضد انقلاب ، لیبرال ها و دیگر کسانی که بعدها رابطه آنان با آمریکا فاش گردید سعی بر آن داشتند با شایعه سازی از نفرت عمیق ملت ما با آمریکا سوء استفاده کرده شایع کنند که آن بزرگوار روحیه سازش ناپذیر ملت ما با آمریکا را فاقد است در حالی که شهید بهشتی تنها کسی بود که در فاصله 3-4 ساعت بعد از اشغال انقلابی لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام از آنان حمایت کرد و علیرغم مخالفت های مکرر لیبرال های عضو شورای انقلاب دائما به آنان توصیه می کرد که از این فرصت طلایی برای بروز و تقویت یک حرکت ضد آمریکایی در میان مردم استفاده کنند.(3)

هاشمی رفسنجانی: آمریکا از طریق احزاب و جریان های دست ساز استعمار در خاورمیانه نفوذ کرده است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به اصفهان سفر کرده است در جمع روحانیون این شهر گفت: امروز در این نظام همه از یک نوع و یک سطح و مثل هم و در کنار هم قرار دارند. وی ادامه داد: در این نظام نه کسی از دیگری کمتر و نه کسی از دیگری طلبکار است و این شکل کار است و مهم برای همه ما محتوی اسلام است و امیدواریم به جایی برسیم که در کنار شکل مطلوب محتوای مطلوب هم داشته باشیم.

هاشمی همچنین در جمع مردم اصفهان گفت: ارزش خون مقدس شهیدان در جبهه ها بیش از این است که با گرفتن خسارت از صدام مسئله حل شود ، امروز منطقه خاورمیانه و اسلام دچار یک بدبختی مزمن است و آن نفوذ عمیق و ریشه دار استکبار جهانی از طریق جریان ها و احزاب ساخته شده به دست استعمار می باشد که باید این گرفتاری ها با خاصیت خون شهدای ما حل شود.(4)

آیت الله جنتی: شهید بهشتی در برخورد با دشمن انصاف داشت

آیت الله جنتی عضو فقهای شورای نگهبان در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر گفت: این شهیدان باید به عنوان یک جریان برای اسلام و انقلاب اسلامی زنده بمانند.

وی افزود: اتفاق هفتم تیر برخوردی خونبار بین طرفداران شیطان و طرفداران الله ، بین حزب الشیطان و حزب الله بود و این امر از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و از زمان سقوط رژیم منحوس گذشته جریان داشت که در همان اوائل کار دو جریان به وجود آمد ، یک جریان طرفدار حق و طرفدار فقه اسلام و پیگیر هدف های انقلاب اسلامی و به معنی واقعی کلمه بود و یک جریان هم طرفدار یک حکومت و قدرتی که به نام اسلام و به نام انقلاب اسلامی حکومت کند و زیر این نام و زیر این پوشش هر مقصد شیطانی که دارد را عملی سازد و با هر شیطان و شیطان صفتی سازش کند و هر موضوعی را به نام اسلام در فکر مردم رسوخ دهد.

آیت الله جنتی درباره شهید آیت الله بهشتی گفت: یکی از مظلومیت های این شهید این بود که این مرد شناخته نشد ، یعنی حتی دوستان نزدیکش هم او را نشناختند ، چه برسد به دوردستان و دشمنان وی و این در حالی بود که این شهید بزرگوار به هیچ وجه حاضر نبود خودش را مطرح و دیگران را کوچک کند تا خودش مطرح شود و انصاف کامل داشت و حتی در مورد دشمن هم حاضر نبود ناجوانمردانه دشمن را محکوم کند. وی همیشه می گفت که ما حاضر نیستیم برای پیروزی بر باطل و دشمن به دروغ متوسل بشویم ، زیرا دشمن این قدر پرونده سیاه دارد که برای کوبیدنش احتیاجی به دروغ نیست.(5)

تلاش گسترده سیاسی آمریکا برای تحمیل صلح به سوریه

فیلیپ حبیب فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه در بازگشت خود به منطقه روز گذشته در بیت المقدس با مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل به گفت و گو پرداخت. وی همچنین با موشه آرنز وزیر دفاع و اسحاق شامیر وزیر خارجه اسرائیل جهت خروج نیروهای سوری از لبنان ملاقات و گفت و گو کرد. حبیب روز گذشته پس از این دیدارها راهی پادشاهی سعودی شد.

در این حال در ادامه حمایت آمریکا از سیاست های رژیم صهیونیستی و لبنان هنری کیسنجر وزیر خارجه اسبق آمریکا دیروز پس از ملاقات با بگین نخست وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل باید برای خروج نیروهای سوریه از لبنان صبور باشد.

گفتنی است آمریکا با اعزام فیلیپ حبیب و کیسنجر به خاورمیانه تلاش گسترده ای را برای تحمیل صلح به سوریه در پیش گرفته است.

رویترز از تلاویو گزارش داد تانک های اسرائیل دیروز به سوی اراضی بقاع که تحت کنترل سوریه است آتش گشودند ، سخنگوی نظامی اسرائیل گفت: تیراندازی پس از زخمی شدن دو سرباز اسرائیلی بر اثر آتش توپخانه نیروهای مستقر در بقاع صورت گرفت. از ماه گذشته که نیروهای اسرائیل و سوریه در لبنان بحال آماده باش در آمدند این جدی ترین حادثه ای است که بین طرفین اتفاق افتاده است. (6)

میانجیگری ها برای بازگشت عرفات به دمشق

خبر دیگر این که مقامات فلسطینی شب گذشته در دمشق اعلام کردند که یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در آینده نزدیک اجازه خواهد یافت به دمشق بازگردد.  مقامات فلسطینی مذکور گفتند که حافظ اسد طی ملاقاتی به جرج حبش رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین که سعی دارد به برخورد میان عرفات و اسد پایان دهد قول داده است تا عرفات به دمشق بازگردد. دولت سوریه هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است. (7)

پی نوشت ها:

1- کیهان ، 7 تیر 1362 ، صفحه 22

2-جمهوری اسلامی ، 7 تیر 1362 ، صفحه 11

3-کیهان ، 7 تیر 1362 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 7 تیر 1362 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 7 تیر 1362 ، صفحه 3

6- کیهان ، 7 تیر 1362 ، صفحه 24

7- کیهان ، 7 تیر 1362 ، صفحه

پژوهشگر: سید محمد امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها