يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۲۶۷۷
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۰۸ تير ۱۳۹۵
وزیر نفت در توجیه «نفت مفت» گفت: نفت 7 دلاری هم برای ایران توجیه اقتصادی دارد، چراکه نفت یک ثروت خدادادی است که کسی در گذشته و حال برای آن تلاش نکرده است!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، بیژن نامدار زنگنه برای نخستین‌بار در 3 سال گذشته به دفتر یک رسانه رفت البته او یک رسانه دولتی را انتخاب کرد تا با هیچ سوال چالش‌برانگیز و انتقادی مواجه نشود و بتواند از مواضع 3 سال گذشته خود براحتی دفاع کند!

وزیر نفت با حضور در خبرگزاری ایسنا، از این فرصت مناسب برای اظهارنظر در جاده‌ای یکطرفه استفاده کرد و با سوالات مهمی که این روزها در افکار عمومی جریان دارد مواجه نشد تا موضوع رانت و سوءاستفاده در واردات میلیون‌ها لیتر بنزین آلوده و سرطانزا به کشور در اسفند 1392 و بهار 1393 همچنان بی‌پاسخ بماند! زنگنه همچنین با هیچ سوالی درباره نقش برخی شرکت‌های ایرانی به ظاهر خارجی در واردات بنزین بی‌کیفیت به کشور مواجه نشد. وزیر نفت در این مصاحبه تلاش کرد به اظهارات منتقدان درباره ناکارآمدی شخص وزیر در حفظ ارزش نفت پاسخ دهد. بنابراین وی برای توجیه عملکرد انتقادبرانگیز خود به کلی قدرت تمام وزیران اوپک را زیر سوال برد!  زنگنه با اشاره به اینکه قدرت هر کشور به لحاظ نظری در اوپک معین بوده و تابع قدرت استدلال وزیران نیست، گفت: قدرت هر کشور در اوپک را قدرت تولید و مهم‌تر از آن ظرفیت مازاد تولید هر کشور نشان می‌دهد و این دو است که  این کشور را در اوپک قادر می‌کند تعیین‌کننده و تاثیرگذار باشد.

نفت ۷ دلاری هم توجیه اقتصادی دارد!
وزیر نفت در این مصاحبه یکطرفه، هرچه می‌خواست گفت!  او که به خاطر کاهش عجیب و غریب ارزش نفت بارها با انتقادات کارشناسان و رسانه‌ها مواجه شده است، حضور در دفتر یک رسانه دولتی را فرصت مناسبی برای فرار از حقیقت‌های تلخ دانست و در اظهارنظری قابل تامل مدعی شد نفت 7 دلاری هم برای ایران توجیه اقتصادی دارد، چراکه نفت یک ثروت خدادادی است که کسی برای آن تلاش نکرده است!

وی با اشاره به اینکه در طرح‌های کلان کشور افزایش تولید نفت برای حفظ قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: نفت فقط یک امر اقتصادی در کشور نیست بلکه یک امر سیاسی و اقتصادی برای ما به شمار می‌رود، بنابراین ما باید به مساله افزایش ظرفیت تولید فکر کنیم، چرا که ما ذخایر داریم و می‌توانیم ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم اما این به این معنا نیست که حتما می‌خواهیم ظرفیت نهایی تولید خود را افزایش دهیم و به علاوه معنایش این نیست که اگر تولید خود را افزایش دادیم همه آن را در داخل کشور مصرف می‌کنیم و همچنین به این معنا نیست که ما هر آنچه را تولید می‌کنیم خام‌فروشی می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: ما اگر تولید بیشتری داشته باشیم می‌توانیم خوراک نفتی و گازی بیشتر برای پتروشیمی‌ها و صنایع پایین دست نفت تهیه کنیم، بنابراین افزایش ظرفیت تولید، پایه و اساس افزایش قدرت یک کشور است.

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه وزارت نفت برای فروش نفت تولیدی خود مشکلی ندارد، تاکید کرد: مساله قیمت برای ما تعیین‌کننده نیست و برای ما نفت ۷ دلاری نیز مناسب است، چرا که ما از فروش نفت رانت می‌خوریم. وی با بیان اینکه نفت‌های گران‌قیمت در دنیا تعیین‌کننده قیمت نفت در بازار‌های جهانی هستند، افزود: نفت‌های گران‌قیمت و جایگزین‌ها قیمت نفت در دنیا را تعیین می‌کند، وگرنه ما نفت را ارزان قیمت تولید می‌کنیم و با هر قیمتی که بفروشیم مابه‌التفاوت آن رانتی است که به اقتصاد می‌رسد البته برای آن، نه این نسل و نه نسل‌های گذشته و آینده تلاشی نکرده‌اند بلکه این یک ثروت خدادادی به شمار می‌رود.

اظهارات عجیب زنگنه می‌تواند از 2 جنبه بررسی شود؛ اول اینکه وی به دنبال توجیه دیپلماسی ناموفق خود در حفظ ارزش نفت است و دوم اینکه، او آگاهانه حرف‌هایی بر زبان جاری می‌کند که به زیان منافع ملی است! وزیر نفت با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی خلاف تمام قوانین اقتصادی در بازار نفت عمل می‌شود، تصریح کرد: قوانین بازار می‌گوید ارزان‌ترین تولیدکننده می‌تواند سهم بیشتری از بازار را به دست آورد اما اینجا تولیدکنندگان نفت ارزان به نفع تولیدکنندگان گران‌ترین نفت‌ها عقب‌نشینی می‌کنند و این امر موضوع دعوای بزرگ بین استراتژی کوتاه‌مدت و بلندمدت اوپک است. وی با بیان اینکه سیاستمداران کشور‌های جهان سوم علاقه دارند قیمت نفت همواره بالا باشد، اظهار کرد: قیمت نفت بالا به تولید بیشتر نفت‌های گران‌قیمت علامت داده و دوباره بازار به هم می‌ریزد و این سیکلی است که مدام ادامه می‌یابد.

 پیشنهاد دولت برای تک‌نرخی شدن بنزین
وزیر نفت احتمال لغو طرحی را که مجلس نهم در آخرین هفته‌های فعالیت خود درباره ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دونرخی کردن بنزین به تصویب رسانده بود قوی دانست و در این باره اظهار کرد: ما احتمالا در بحث اصلاح بودجه تقاضای حذف این طرح را به مجلس می‌دهیم.

زنگنه با تاکید بر  لازم نبودن استفاده از کارت سوخت درباره بنزین گفت: نکته جالب این است که سال گذشته در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الان هیچ‌کدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود یک‌میلیون خودرو به سامانه حمل‌ونقل کشور اضافه شده است و این در حالی است که تنها 7/1 درصد مصرف بنزین رشد پیدا کرده است. این آمار به این معناست که مردم به صورت معقول بنزین مصرف می‌کنند و کارت سوخت هیچگونه تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد. وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در صورت عدم تغییر لایحه دونرخی شدن سوخت سقف مصرف با نرخ اول را روی ۱۵۰ لیتر در ماه قرار خواهند داد، گفت: در این صورت دیگر نیازی به استفاده از بنزین با نرخ دوم نیست. به نظر من اجبار به استفاده از کارت سوخت باعث می‌شود این کارت به ابزاری برای معامله تبدیل شود.  وی تصریح کرد: دو قیمتی شدن سوخت معادل فساد است و من معتقدم از این راه چیزی نصیب دولت نمی‌شود.

تکمیل خط لوله صلح تا پایان 2017
گفتنی است در حالی که پروژه خط لوله صلح قرار بود تا دسامبر سال 2014 تکمیل شود، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان از امضای قرارداد با شرکت چینی برای تکمیل آخرین بخش لوله‌گذاری این پروژه خبر داده که قرار است تا پایان سال 2017 تکمیل شود. به گزارش پاکستان تودی این مسیر از بندر گاودار به طول 80 کیلومتر به سمت نواب شاه خواهد بود. با تکمیل لوله‌گذاری این بخش کل لوله‌گذاری پروژه خط لوله صلح به طول 700 کیلومتر در خاک پاکستان نهایی می‌شود. وی درباره احتمال دریافت جریمه از سوی ایران به خاطر تأخیر در اجرای قرارداد گفت: هنوز طرف ایرانی درباره پرداخت جریمه از ما چیزی نخواسته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها