کد خبر: ۳۸۲۸۴۷
زمان انتشار: ۱۵:۳۴     ۰۹ تير ۱۳۹۵
بافندگان كلاه كركي نيم نگاهي هم به صادرات اين محصول دارند. آن ها معتقدند كشور روسيه مي تواند بازار مناسبي براي صادرات كلاه كركي دست باف ايران باشد، به خصوص كه به تجربه برايشان ثابت شده شهروندان روس و اتباع اين كشور به محض آشنايي با ويژگي هاي كلاه كركي از آن استقبال كرده اند.
به گزارش پایگاه 598، كلاه كركي يكي از مفيدترين كلاه هاي دست بافت است كه از گذشته هاي دور در رنگهاي مختلف توليد مي شده است. اين هنر از هنرهاي دستي خاص و كهن شهرستانهاي گرمه و جاجرم در استان خراسان شمالي است. ماده اوليه آن كرك بز بوده و به صورت كاملا خام و خودرنگ استفاده مي شود. 
 
اما مهمترين خاصيت اين كلاه، غيرقابل نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است. كلاه كركي ويژگي ضد حساسيت نيز دارد. حتي مردان قديمي هم بر اين باورند كه كلاه كركي خاصيت ضددرد دارد و آرامش بخش است. كلاه كركي در فهرست ملي ميراث ناملموس ثبت شده است، اين كلاه به دليل داشتن حفاظ روي گوش در اصطلاح محلي به كلاه گوشي نيز معروف است. كلاه هاي دوره اي و گوشي بيشترين نوع كلاه هاي كركي هستند كه از سوي خريداران مورد استقبال قرار مي گيرند. 
 
مراحل تهیه کلاه کرکی به روایت تصویر
 
در شهرستان گرمه مردان و زنان زيادي در خانه هاي خود اين كلاه را مي بافند و از اين راه امرار معاش مي كنند. آن ها در عين حال براي بهبود بازار محصولات دست باف كركي، به توليد محصولات متنوعي نظير ژاكت، دستكش، ساق دست و ... روي آورده اند. بافندگان كلاه كركي نيم نگاهي هم به صادرات اين محصول دارند. آن ها معتقدند كشور روسيه مي تواند بازار مناسبي براي صادرات كلاه كركي دست باف ايران باشد، به خصوص كه به تجربه برايشان ثابت شده شهروندان روس و اتباع اين كشور به محض آشنايي با ويژگي هاي كلاه كركي از آن استقبال كرده اند.
 
خانم مريم اصلاني يكي از توليد كنندگان موفق كلاه كركي در شهرستان گرمه از توابع استان خراسان شمالي است؛ استاني كه بدون ترديد گنجينه صنايع كهن بافندگي و رسيندگي در ايران است. خانم اصلاني با تهيه سرمايه در گردش و خريد پوست بز درآمد مناسبي از توليد محصولات دست باف كركي به دست مي آورد.
 
مراحل تهیه کلاه کرکی به روایت تصویر
 
او درباره نحوه توليد كلاه كركي، مي گويد: «كلاه كركي از كرك بز تهيه مي شود. پوست هاي خريداري شده را با آب و پودر صابون مي شوييم و پوست شسته شده را براي خشك شدن يك شبانه روز زير خاكستر مدفون مي كنيم. كرك پشم را براي توليد نخ با دست جدا و با كمك چرخ ريسندگي، نخ مورد نياز براي بافت كلاه كركي را مهيا مي كنيم. مراحل بافت كلاه كركي بسيار ساده است و بدون دخالت ماشين يا ابزار خاص و تنها توسط پنج عدد ميل چوبي انجام مي شود.»
 
مراحل تهیه کلاه کرکی به روایت تصویر
 
مريم اصلاني خاطرنشان مي كند: «بافتن كلاه كركي را از پدر و مادرم آموختم. آن ها با اين وجود اينكه بيش از 70 سال سن دارند همچنان با علاقه مشغول بافتن كلاه كركي هستند و از اين راه امرار معاش مي كنند. بافتن كلاه كركي در شهرستان گرمه رواج زيادي دارد و خيلي ها شغلشان همين است. من به همراه 3 دخترم 8 سال است كه كلاه كركي مي بافيم و از اين راه درآمد كسب مي كنيم. بافتن هر كلاه 2 روز زمان مي برد.»
 
او درباره بازار محصولات كركي دست باف، اظهار مي كند: «قيمت يك كلاه كركي بين 100 تا 500 هزار تومان است. اما ما به توليداتمان تنوع بخشيده ايم و جليقه، دستكش و ساق دست هم توليد مي كنيم. از درآمدمان راضي هستيم اما اگر رسانه ها كمك كنند تا مردم ساير نقاط كشور نيز با محصولات كركي و خواص آن ها آشنا شوند خيلي ها مشغول به كار خواهند شد. ضمن اينكه كلاه كركي قابليت صادرات به كشورهاي سردسير به خصوص روسيه را نيز دارد. بافندگان ما نيز سابقه فروش اين محصولات به روس ها را دارند، فقط نيازمند تبليغات و معرفي محصول هستيم.»
 
مراحل تهیه کلاه کرکی به روایت تصویر
 
او تاكيد مي كند: «برگزاري نمايشگاه هاي ميراث فرهنگي و صنايع دستي كمك بزرگي به امثال ماست. بخش مهمي از فروش سالانه ما در همين نمايشگاه ها محقق مي شود كه متاسفانه تعداد آن ها با وجود استقبال مردم خيلي كم است و لازم است سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي به اين مساله توجه كند.»
 
خانم اصلاني با دريافت 15 ميليون تومان وام اقتصاد مقاومتي از بسيج سازندگي توانسته است سرمايه درگردش لازم براي تهيه پوست بز را فراهم كند. او درباره مشكل توليدكنندگان محصولات كركي، مي گويد: «تهيه مواد اوليه كار مشكلي است. در حال حاضر فقط از كرمان مي توان پوست بز كرك دار تهيه كرد. بزهاي بيشتر نقاط كشور فقط مو دارند و كرك ندارند. اما بزهاي كرمان بين موهايشان كرك مرغوبي دارند. در حال حاضر مهمترين مشكل ما تهيه پوست مرغوب است.»
 
مراحل تهیه کلاه کرکی به روایت تصویر
 
اين فعال اقتصاد مقاومتي با اشاره به اهميت حمايت از صنايع دستي و مشاغل خانگي، خاطرنشان مي كند: «مشاغل خانگي يكي از بكرترين عرصه ها براي اشتغالزايي است كه با كمترين سرمايه گذاري بالاترين بازده را در پي دارد. من شخصا به خانم ها هميشه توصيه مي كنم كه صنايع دستي و كار در منزل را جدي بگيرند زيرا هم به امور خانه شان مي رسند، هم سرگرم مي شوند و هم به اقتصاد خانواده شان كمك مي كنند. من به عنوان مربي بافتن كلاه پشمي در حال حاضر با همكاري مسئولان شهرستان در حال آموزش به تعداد زيادي از خانم هاي خانه دار هستم.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها