يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۲۸۸۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۰۹ تير ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کلیک، آیا دوست دارید تا نسخه ای از شما بعد از مرگ به زندگی ادامه دهد؟ یک ایده افراطی جدید به نام ” ابدیت تکمیل شده ” می تواند این تخیل را به واقعیت تبدیل کند، به طوری که آن یک تصور فرا دنیایی از دانش، عقاید و حتی بخش هایی از شخصیت ما به صورت دیجیتالی ایجاد می کند.

پژوهشگران دانشگاه MIT در تورنتو اعتقاد دارند که با به کارگیری هوش مصنوعی برای تمام اطلاعاتی که هر روزه تولید می کنیم ممکن است بتوانیم افکار خود را به یک ماهیت مجازی انتقال دهیم، به طوری که آن نه تنها از مرگ فیزیکی در امان می ماند بلکه به یادگیری اطلاعات جدید ارائه شده به آن ادامه می دهد.

دکتر حسین رهنما، محقق مهمان آزمایشگاه Media Lab قصد دارد تا امسال مقاله ای را درباره ابدیت تکمیل شده منتشر کند. او می گوید هدف نهایی من پر کردن فاصله بین زندگی و مرگ از طریق ابدی کردن هویت دیجیتال ما است. دکتر رهنما همچنین موسس Flybits است، یک سرویس بر پایه بستر ابر که عملکرد نرم افزارهای موبایلی را بر اساس مکان و چگونگی استفاده مشتری از آنها بهبود می دهد.

ماهیت فیزیکی شما ممکن است بمیرد، اما ماهیت دیجیتال شما با هدف کمک به دیگران و حفظ میراث شما به عنوان یک ماهیت در حال رشد، به تکامل خود ادامه می دهد.

این ایده ممکن است همانند فیلم های علمی تخیلی به نظر برسد، اما بسیاری از ایده های اساسی قبلاً در روش های کمتر جاه طلبانه تر به کار گرفته شده اند. در چند سال گذشته پژوهشگران از یادگیری ماشینی و سیستم های تخصصی برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها، تعیین الگوها و انجام پیش بینی ها استفاده کرده اند. این همان چیزی است که به Amazon یا Netflix اجازه می دهد تا چیزهایی را پیشنهاد کنند که شما ممکن است بخرید یا احتمالاً به خرید آنها علاقه دارید.

دکتر رهنما می خواهد روش های مشابهی را برای کارهایی که ما انجام می دهیم به کار ببرد. او سپس می خواهد الگوریتم های ثبت شده دیجیتالی را ایجاد کند تا به پرسش های مطرح شده برای ما پس از مرگ پاسخ دهند، که این یک ” شکل جدید از هوش جمعی بین نسلی” ایجاد می کند.

او معتقد است در ظرف ۳۰ یا ۴۰ سال آینده ما قادر خواهیم بود تا از دانشمندان یا سیاستمداران فوت شده پرسش هایی را مطرح کنیم. تصور کنید که ما بتوانیم یک پروفایل برای رونالد ریگان تهیه کنیم و نظر او را درباره دونالد ترامپ جویا شویم.

این که افکار ما بعد از خاک شدن بدنمان به زندگی ادامه بدهد ایده جدیدی نیست. رای کروزویل — پدر ایده ” یگانگی” که طبق آن انسان و ماشین در نهایت با هم ادغام خواهند شد – پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۴۵ ما قادر خواهیم بود ” ذهنیات خود را به یک کامپیوتر آپلود کنیم "، اما طرحی از چگونگی انجام آن ارائه نکرده است. رهنما ممکن است آن طرح را ارائه کند.

او همچنین اضافه می کند که تکنولوژی بخش ساده مسئله است. اما دستیابی به جاودانگی دیجیتال ، نیازمند غلبه بر برخی از چالش های نسبتاً دلهره آور پیرامون حریم خصوصی و همچنین شک و تردیدهای بسیار است.

انتخاب وارث دیجیتال برای خود

به گفته دکتر رهنما، به واسطه ذخیره اطلاعات کم هزینه، اتصالات اینترنتی فراگیر، قدرت پردازش نسبتاً ساده و ابزارهای هوش مصنوعی احساسی فزاینده، در حال حاضر تحقق ابدیت تکمیل شده از لحاظ فنی امکان پذیر است.

بزرگترین موانع موجود در این کار: جمع آوری اطلاعات کافی، دست یافتنی کردن همه آنها و محافظت از آنها. شما هرچقدر اطلاعات بیشتری به سیستم هوش مصنوعی اضافه کنید دقیق تر عمل خواهد کرد. ماشین ابدیت تکمیل شده برای انجام پیش بینی های قابل اطمینان درباره این که اگر شما هنوز زنده بودید چه چیزی ممکن است می گفتید یا تفکر می کردید، به مقادیر زیادی از اطلاعات بسیار شخصی از جمله: اظهار نظرهای عمومی، ورودی های اینترنتی، پست های شبکه های اجتماعی، تصاویر، متن ها و ایمیل های شما نیاز خواهد داشت – حتی به موارد جزئی تری مانند چیزی که در صبحانه خورده اید ( و سپس بلافاصله درباره آن توییت کرده اید).

به همین دلیل است که دکتر رهنما عقیده دارد ابدیت تکمیل شده جایگاه محبوب خود را در بین نسل قرن بیست و یکمی که هر لحظه از زندگی خود را در اینستاگرام، Snapchat و فیس بوک با دیگران به اشتراک می گذارد پیدا خواهد کرد.

به گفته دکتر رهنما، ” ما این کار را در گذشته نمی توانستیم انجام دهیم، به دلیل این که جزئیات دیجیتالی کافی در مورد افراد برای انجام این نوع پیش بینی های پیچیده وجود نداشت. از ۵۰ تا ۶۰ سال پیش تاکنون نسل بشر جدید به سنی رسیده که حجم بسیار وسیعی از اطلاعات را جمع آوری کرده است. با این اطلاعات چه کار می توانید بکنید؟ آیا شما می توانید از این اطلاعات استفاده کنید و آیا مدل های کافی پیش بینی برای انتخاب یک وارث دیجیتالی را در اختیار دارید – چیزی که بتواند نماینده شما بعد از مرگ باشد؟

از گذشته سیستم های تخصصی وجود دارند که از خرد جمعی سازمان ها بهره برداری می کنند. وکیل فوق هوشمند The Ross از کامپیوتر شناختی IBM، یعنی Watson، استفاده می کند تا اسناد قانونی را بررسی کرده و پاسخ هایی مرتبط با جستارهای وکلا درباره قانون فراهم کند.

دکتر رهنما عقیده دارد که ۱۵ الی ۲۵ سال زمان نیاز است تا ابدیت تکمیل شده به جریان اصلی زندگی افراد تبدیل شود. مانع اصلی بر سر راه این موضوع این است که چه کسی مالک اطلاعات تولیدی افراد خواهد بود؟ او می گوید، برای عملی شدن این طرح کاربران باید کنترل کلی بر اطلاعات خود داشته باشند – چیزی که شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک، به علاوه بسیاری از آژانس های دولتی ممکن است تمایلی به واگذاری آن نداشته باشند.

برای این که این سرویس ها به جریان اصلی در زندگی تبدیل شوند نیاز است تا سازمان های حفظ حریم خصوصی از آن پشتیبانی کنند تا این موضوع به عنوان چیزی که حق مردم است معرفی شود. این اطلاعات باید جزو دارایی های شما باشد که بتوانید آن را به عنوان ارثیه انتقال دهید، به جایی که فقط شما و افراد مورد اطمینان شما به آن دسترسی داشته باشند.

دکتر رهنما می گوید که پروژه ابدیت تکمیل شده را تا اندازه ای برای پیش بردن پژوهش به سمت موضوعات مرتبط با جمع آوری اطلاعات و کنترل آن و همچنین برای سیاست گذاری در مقابل حجم انبوهی از اطلاعات آینده ایجاد کرده است.

ماشین بدون روح

ما با کارشناسان هوش مصنوعی تماس گرفتیم تا نظرات آنها را راجع به ایده ابدیت تکمیل شده جویا شویم. برخی از آنها به طور محتاطانه ای خوش بین بودند و برخی دیگر به شدت تردید داشتند.

به گفته وان بِکِر، معاون پژوهشی موسسه Gartner، از لحاظ تئوریک امکان ضبط هر چیزی که شما گفته اید، انتقال آن به یک مدل هوش مصنوعی و ایجاد الگوریتم هایی برای تخمین چگونگی پاسخ شما به پرسش ها ممکن است. او می گوید: ” این ایده از لحاظ غیر عاقلانه بودن فراتر از انتظار نیست.”

چالش در فحوای کلام خواهد بود. تفاسیر متعددی از کلمات انجام می گیرد. تصور کنید که یک ایده بسیار بد به شما ارائه شود و شما پاسخ بگویید: ’’ مطمئناً ما قطعاً می خواهیم آن را انجام دهیم .‛‛ این پاسخ می تواند کاملاً طعنه آمیز باشد، اما الگوریتم ممکن است فکر کند پاسخ شما جدی است.

بِکِر اضافه می کند که نوع پاسخ افراد اغلب به زمینه و شرایط بستگی دارد؛ ما ممکن است در حضور دوستان یک چیز بگوییم اما در حضور غریبه ها یا همکاران پاسخی کاملاً متفاوت ارائه کنیم. و افراد اغلب غیر قابل پیش بینی هستند یا افکار خود را در طول زمان تغییر می دهند. او می گوید، ” تفسیر این نوع مسائل برای ماشین ها می تواند بسیار دشوار باشد.”

آدریان مَک دِرموت، معاون ارشد شرکت Zendesk که از یادگیری ماشینی برای تعیین میزان رضایت مشتریان از بخش حمایت از مشتریان استفاده می کند، می گوید، یک نسخه ابدی تکمیل شده از شما احتمالاً در بهترین حالت یک کپی برداری سطحی از شخصیت شما خواهد بود.

او معتقد است شما احتمالاً بتوانید یک ربات آدریان قابل قبول بسازید، اما ابدیت تکمیل شده آدریان، هوشمند نخواهد بود. هیچ روحی در ماشین وجود ندارد. آن ربات ممکن است هر چیزی را که من گفته ام بهتر از من به خاطر بیاورد اما ایده ای نخواهد داشت و خلاق نخواهد بود. آن یک نسخه پوشالی از آدریان خواهد بود.

جِرِمی پیکنز، دانشمند ارشد تحقیقات کاربردی شرکت Catalyst تولید کننده ابزارهای کشف الکترونیک برای شرکت های حقوقی می گوید که نسبت به این موضوع هیجان زده نیست. او می نویسد، ” من فکر نمی کنم این طرح چندان عملی باشد. نوع درک من از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اطلاعات بزرگ این است که آنها در خلاصه کردن مقادیر بزرگی از اطلاعات به رایج ترین و تکراری ترین الگوها خوب عمل می کنند. و من تجربه انسانی را ساده شدنی نمی دانم. آیا ما در واقع فقط مجموعه ای از الگوهای تکرار شونده هستیم؟ شاید من در اشتباه باشم، اما من احساس می کنم که هر یک یا دو سال فرد متفاوتی هستم … کامپیوتر نیاز دارد تا ترکیب کند؛ او نیاز دارد تا رفتارهای جدیدی را ایجاد کند که قبلاً مشاهده نکرده است. ”

اما همه بدبین نیستند. دکتر علیرضا صادقیان، رئیس سابق بخش علوم کامپیوتر دانشگاه Ryerson می گوید، یک سیستم هوشمند همانند چیزی که توسط دکتر رهنما، دانشجوی سابق و همکار کنونی، مطرح شده کاملاً امکان پذیر است اما به شرط پیشرفت بشر در قدرت پردازش و علوم شناختی.

او می گوید اگر ما راه آلبرت انیشتن را ادامه داده باشیم و سپس سیستم را به طور مناسب تمرین داده باشیم، من فکر می کنم پاسخ هایی که دریافت می کنیم بسیار دقیق خواهد بود. اما به نظر من استفاده از چنین سیستمی برای حفظ خاطرات خودمان بهتر خواهد بود.

تصور کنید توانایی صحبت با شخص عزیزی را داشته باشید که دیگر در بین شما نیست، همان طوری که افراد هنوز به صفحات فیس بوک اعضای خانواده فوت شده خود سر می زنند. این طرح از لحظ فناوری و خدماتی که برای انسانیت فراهم می کند بسیار خارق العاده خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
امید
United States
۲۰:۲۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۵
۰
۰
عنوان موضوع رو عوض کن اصلن ربطی نداشت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها