يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۲۹۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۰ تير ۱۳۹۵
۱۰ تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران است و حال ۳۰ سال از آن روز می گذرد ولی هنوز این شهرستان با وجود امن ترین مرز زمینی کشور برای عتبات عالیات با مشکل و محرومیت زیادی مواجه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، آزادسازی مهران چنان غافلگیرکننده و مهم بود که رسانه‌های غربی آن روز بلافاصله آن را به منزله شکست و پایان راهبرد دفاع متحرک عراق توصیف کردند، در این عملیات ۱۰ روزه بیش از ۹ هزار نفر از قوای بعثی کشته و زخمی شدند و بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر نیز به اسارت رزمندگان در آمدند.

استان ایلام طی هشت سال جنگ تحمیلی در خط مقدم جبهه های قرار داشت و مردم این استان با رشادت های فراوان از کیان کشور دفاع کردند ولی بعد از جنگ تحمیلی متاسفانه کمتر از دیار ایلام و مهران یاد شده و می شود.

حال ۳۰ سال از آزادسازی مهران قهرمان می گذرد ولی نه تنها این شهرستان مرزی دارای محرومیت بسیاری است بلکه حتی نامی از روز بزرگ آزادسازی مهران در رسانه ها و سطح ملی برده نمی شود و همیشه حق مطلب در مورد استان ایلام و مهران طی هشت سال جنگ تحمیلی به خوبی ادا نمی شود.

انتقاد از بی توجهی به سالروز آزادسازی مهران

طبق گفته سلیمان رستمیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگرن استان ایلام، امسال هیچ برنامه شاخص و ملی در سالروز آزادسازی مهران برگزار نمی شود و گرامیداشت این روز تنها به برگزاری یک آیین در شهرستان مهران با مشارکت بنیاد شهید و برخی دستگاه های اجرایی محدود شده است.

مهران ۳۰ سال بعد از آزادسازی +تصاویر

وی با گلایه از رسانه ها به ویژه رسانه ملی برای انعکاس رویدادهای ۱۰ تیر و سالروز آزادسازی مهران گفت: رسانه ملی در این زمینه کوتاهی کرده و اطلاع رسانی مطلوبی از رویدادهای این روز تاریخی نداشته است.

خود مهران هم فراموش شده است

امروز مهران به عنوان امن ترین مرز زمینی کشور شناخته می شود و مرز مهران در ایام مختلف سال به واسطه امنیت مطلوب و نزدیکی به عتبات عالیات کانون تردد زوار کربلا به خصوص در ایام اربعین شده است.

ظرفیت های مرز مهران در بخش تردد زوار و صادرات کالا به دلیل امنیت بالای مرز باعث شده این منطقه یکی از مهمترین مناطق مرزی بین ایران و عراق باشد ولی متاسفانه از حداقل امکانات برخوردار است.

بیکاری مردم شهرستان در کنار امن ترین مرز زمینی کشور جای بسی تاسف است و هم اکنون با وجود فعالیتهای مرز مهران در زمینه تردد زائر و صادرات کالا، رونقی به مردم نرسیده و بیشتر طرحهای اشتغالزایی شهرستان که به منظور توسعه و اشتغالزایی تصویب شده بود، متاسفانه اجرا نشده است.

مهران ۳۰ سال بعد از آزادسازی +تصاویر

شهرستان مهران دارای ظرفیتهای مهم نفتی است که میادین نفت و گاز مشترک آذر و چنگوله با وجود تلاشهای کشور عراق هنوز در خاک کشور ما تکمیل نشده و در این پروژه ها هم بیشتر از نیروهای غیر بومی استفاده می شود.

کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی و همچنین نبود جاده های استاندارد و محورهای نامناسب ارتباطی ورودی به منطقه مرزی مهران از دیگر مشکلات و کاستی هایی است که این شهرستان با آن مواجه است، امکانات شهرستان در حد امکانات یک شهر معمولی و محلی است و این منطقه مرزی پرتردد در حال حاضر فاقد هتل استاندارد و مناسب، زائرسرا و مکان های مناسب اسکان برای زائران به اندازه کافی و همین طور رستوران های بین راهی است.

 هنوز راهکارهایی برای توسعه و نقش مهم مرز مهران برای توسعه و اشتغال استان در نظر گرفته نشده و باید گفت مرز مهران فقط برای ایلام یک اسم بیشتر نیست، مرز مهران فرصتی بزرگ برای انجام هرگونه فعالیتهای اقتصادی در امر صادرات و واردات است ولی هم اکنون درصد بسیار ناچیزی از کالاهای تولید شده استان از مرز مهران صادر می شود.

منطقه آزاد مهران هم به سرانجام نرسید

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم استان تبدیل مرز مهران به‌عنوان منطقه آزاد تجاری بوده که این مهم در سفر رئیس‌جمهور به استان مورد تصویب قرار گرفت و حالا بعد از دو سال این مصوبه در مجلس شورای اسلامی گیر کرده است.

در سال ۹۴ طرح منطقه آزاد تجاری مهران به همراه چند منطقه دیگر در مجلس موردبررسی قرار گرفت که متأسفانه این طرح در مجلس دو بار رد شد و حالا نوبت به مجلس دهم رسیده است.

مهران ۳۰ سال بعد از آزادسازی +تصاویر

حشمت‌الله عسگری معاون امور اقتصادی استانداری ایلام دراین‌ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: مرز مهران یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام به شمار می‌رود که باید از حداکثر ظرفیت این مرز برای توسعه استان استفاده شود.

وی عنوان می‌کند: طی سال‌های اخیر طرح منطقه ویژه اقتصادی مهران تصویب‌شده و هم‌اکنون طرح‌های بزرگی در این منطقه در حال اجرایی شدن است که اشتغال‌زایی هزاران نفر را به همراه دارد.

چهار خطه کردن جاده ایلام-مهران در انتظار اعتبار ملی

به دلیل موقعیت شهر مهران و نزدیکی این شهر به شهرهای نجف و کربلا، بیشتر مردم تمایل دارند از این مرز تردد کنند، جاده مهران-ایلام به‌عنوان اصلی‌ترین محور تردد مسافران و به‌خصوص زائران عتبات عالیات دو کشور ایران و عراق باوجود اهمیت راهبردی از شرایط نامناسبی برخوردار است به‌نحوی‌که در سال‌های اخیر و در جریان سفر زائران اربعین حسینی تراکم جاده‌ای این مسیر یکی از مشکلات جدی زائران محسوب می‌شد.

مراد ناصری فرماندار مهران در این ارتباط به خبرنگار مهر می گوید: چهار خطه کردن محور ایلام به مهران به‌عنوان مهم‌ترین نیاز اصلی مرز مهران شناخته می‌شود که هم‌اکنون نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، این طرح هم‌اکنون در بخش‌هایی از مسیر ۸۵ کیلومتری ایلام به مهران اجرایی شده ولی برای کامل کردن این طرح نیازمند اعتبارات ملی هستیم.

مهران ۳۰ سال بعد از آزادسازی +تصاویر

محمدرضا مروارید استاندار ایلام هم در این ارتباط می گوید: وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، دستور فراخوان مناقصه ساخت قطعه اول آزادراه کرمانشاه- ایلام- مهران- دهلران را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه این طرح می تواند نقش بسیار مهمی در زمینه توسعه همه جانبه استان داشته باشد، تاکید کرد: استان ایلام مهمترین و امن ترین مسیر ترانزیتی صادرات کالا و نزدیکترین مسیر تردد زائرین به کشور عراق است که انجام این پروژه مهم و زیر ساختی در توسعه کشور نیز اثرگذار خواهد بود.

چهار بانده شدن مسیر ایلام - مهران، اتصال راه‌آهن غرب به ایلام و مهران، احداث فرودگاه، تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری، توسعه زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران، احداث هتل‌های چند ستاره و امکانات رفاهی، افزایش راه‌های ارتباطی به مرز مهران، ایجاد گذرگاه‌های جدید مرزی در شهرستان، ایجاد پارکینگ بزرگ، افزایش فضای فیزیکی پایانه مرزی، ایجاد امکانات بیشتر برای صادرات کالا و...بخشی از وعده‌های محقق نشده در مرز مهران برای استفاده از ظرفیت‌های زیارتی و تجاری این مرز است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها