أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۳۸۳۰۸۴
زمان انتشار: ۱۸:۴۲     ۱۰ تير ۱۳۹۵
پنتاگون در گزارش جدید خود از مسائل مربوط به دستگیری 10 تفنگدار دریایی آمریکایی در خلیج‌فارس می‌گوید که فرمانده برکنار شده این 2 شناور، نتوانسته واکنش لازم را به گشتی‌های ایرانی نشان بدهد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، ساعتی پیش از انتشار گزارش جدید نیروی دریایی آمریکا در خصوص علل و حواشی دستگیری 10 تفنگدار دریایی این کشور در خلیج‌فارس، روزنامه واشنگتن‌پست نسخه‌ای از این گزارش را منتشر کرد.

بر اساس اطلاعات موجود در این نسخه، 9 نفر در این خصوص توبیخ شده‌اند که 2 فرمانده ارشد که پیش از این از کار برکنار شده بودند، در این جمع دیده می‌شوند.

منبع وال‌استریت ژورنال هم البته یک مقام آمریکایی آشنا با موضوع بوده که گفته سرنشینان این دو شناور آمریکایی که از کویت راهی بحرین بوده‌اند، به محض ترک اسکله در کویت از مسیر صحیح منحرف شده‌اند و در اجرای مأموریت محوله خود کوتاهی کرده‌اند.

سرنشینان این دو شناور همچنین به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به مرکز فرماندهی از پدیدار شدن سواحل جزیره ایرانی مقصر شناخته شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده که ایران حق بازرسی از کشتی «گیرافتاده» در آب‌های سرزمینی خود را داشته ولی با نشانه رفتن سلاح به سمت سرنشینان شناورهای آمریکایی، فیلم گرفتن از آنها و بازجویی از آنها، پا را فراتر از حدود خود گذاشته و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

9 نظامی مرتبط با این پرونده مورد «تنبیه غیرقضایی» قرار می‌گیرند که می‌تواند برکناری همیشگی از کار را نیز شامل شود.

همه این 9 نظامی البته سرنشینان قایق نیستند و فرماندهان مرتبط با موضوع که بر عملکرد نیروهایشان نظارت صحیحی نداشته‌اند هم در میان تنبیه‌شدگان قرار گرفته‌اند.

فرماندهان ارشد خارج از صحنه به دلیل موظف کردن نیروهای خود به پیمودن مسیر طولانی 259 مایل دریایی در یک بازه زمانی 24 ساعته مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

فرماندهان ارشد حاضر بر روی 2 شناور هم به دلیل اتخاذ تصمیمات ضعیف و ارائه نمایشی ضعیف به هنگام مواجهه با گشتی‌های ایرانی، توبیخ شده‌اند.

10 تفنگدار آمریکایی روز 22 دی ماه سال گذشته آنطور که خود در برابر مرزبانان ایرانی اعتراف کردند، سهواً وارد آب‌های ایرانی شدند.

پس از گفت‌وگوهای تلفنی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی‌اش و موافقت مقامات در تهران، آمریکایی‌ها پس از 14 ساعت بازداشت موقت، در آب‌های آزاد «رهاسازی» شدند.

این افراد بلافاصله برای بازجویی به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در قطر منتقل شدند.

آنجا بود که پنتاگون برای نوبت اول اعلام کرد که این افراد در طی بازداشت موقت «تحت فشار» بوده‌اند و بر اثر همین فشار بوده که «دیوید نارکر» فرمانده دو ناو توقیف شده، در برابر دوربین از ایرانیان عذرخواهی کرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها