يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۳۷۸۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۷     ۱۵ تير ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598 به نقل از سراج24، اكران فيلم «ايستاده درغبار» و توفيقات اين فيلم ارزشي از هنگام جشنواره فجر سي و چهارم تا اكران موفق امروز و اظهارات همراه با تحسين هنرمندان و منتقدان از بهترين فيلم جشنواره فجر، فرصتي مناسب شد براي اين پرسش از مسئولان امر كه چرا سال ها است خبري موثق و مطمئن درباره 4 ايراني ربوده شده در نقطه صفر مرزي جنوب لبنان به خانواده و مردم منتظر اعلام نمي شود؟ همان فرزندان مكتب «روح‌ الله» و دليران تنگستان عاشقي به پيشگامي سرداري چون حاج احمد متوسليان كه فلك الافلاك رسيدن را از ميان عمليات هايي چون «محمد رسول ‌الله» تا «الي بيت‌المقدس» با رمز «الله» پيمود و شور عاشقي هاي خود را به سمت لبنان برد كه صهيونيسم هاي غاصب راهش را سد كردند، اما حاج احمد و ياران آسماني اش هنوز و پس از گذر از 34 سال از دوران بازداشت با وجود هر سرنوشتي در يادها زنده هستند، چرا كه قهرمانان وطن نخواهند مرد...حالا در سالروز ربايش احمد متوسليان، كاظم اخوان، سيد محسن موسوي و تقي رستگارمقدم فرصتي مناسب است تا به بيان رشادت هاي اين مردان الهي بپردازيم و به پيگيري سرنوشت نامشخصي بپردازيم كه با باد سياست به سمتي متمايز مي چرخد!

در روز 14 تيرماه عوامل فيلم «ايستاده در غبار» به يادبود چنين روزي همراه با مردم در برخي سالن هاي سينمايي فيلم را ديدند. چندي پيش هم با اعلام خبري از سوي وزير دفاع مبني بر زنده بودن حاج احمد و ياران، ، موجي در فضاي مجازي با هشتگ freemotevaselian# شكل گرفت كه خواستار آزادي سردار متوسليان از زندان‌هاي رژيم صهيونيستي بود و از سوي عوامل فيلم «ايستاده در غبار»، كمپين ديگري براي پيگيري سرنوشت حاج احمد متوسليان و همراهانش با عنوان (#free4diplomats)، براي امضاي الكترونيكي عموم مردم روي سايت فيلم قرار گرفت. حالا اين تصور تا چه حد رنگ حقيقت دارد و اين حادثه به كجا ختم خواهد شد، بهانه اي شد تا پاي صحبت‌هاي حسن اخوان، برادر حاج كاظم اخوان از ديپلمات‌هاي همراه شهيد احمد متوسليان بنشينيم.

توليد و اكران فيلم ارزنده «ايستاده در غبار» به زنده شدن حادثه مهم ربايش حاج احمد و همراهان كمك كرد و اين روزها فضايي مردمي درباره حاج احمد در شبكه هاي اجتماعي مي‌بينيم.

قطعا همين طور است كه شما مي فرماييد. تاثيرگذاري فيلم «ايستاده در غبار» و موفقيت هاي اين فيلم باعث ايجاد فضاي مساعدي براي ربوده شدگان داشت و همين مساله باعث ايجاد اخبار جديد و بحث هايي مبني بر زنده بودن حاج احمد و ياران شد. اين ها نشانه اي از تاثيرگذاري فيلم بوده است و گرنه سال ها است كه هيچ حركت خاصي براي برادرم و ديگر افراد ربوده شده در اين مساله صورت نمي گيرد!

فيلم «ايستاده در غبار» را به لحاظ مطابقت تاريخي و وفاداري به شخصيت سلحشوري چون حاج احمد متوسليان چگونه مي بينيد؟

فيلم به لحاظ ساختار و محتوا فوق العاده و تاثيرگذار بود و همين كه سرنوشت اين 4 نفر را مورد توجه قرار دادند خيلي براي ما ارزشمند است و من وظيفه خود مي دانم كه از كارگردان اين فيلم و ديگر عوامل تشكر كنم. اين فيلم باعث ايجاد موج مناسبي براي افراد ربوده شده و سرنوشت حاج احمد و همراهانش شد. نريشن هاي فيلم خسته كننده نبود و خلاقيت كارگردان باعث بهتر ديده شدن فيلم شد و از اين نظر مخاطب اصلا از تماشاي فيلم خسته نمي شود. تماشاگر وقتي فيلم را مي بيند شيفته قهرمانش مي شود و اين نشان دهنده تاثير فيلمي ارزشمند است.

حمايت هاي مردمي و ايجاد كمپين توسط عوامل فيلم «ايستاده در غبار» هم در اين روزها با اعلام خبر يكي از مقامات دولتي مبني بر زنده بودن حاج احمد راه افتاده است. شما چه تصوري از اين جريان داريد؟

انتظار مي رفت كه بعد از اكران فيلم «ايستاده در غبار» اين موضوع بيشتر مورد توجه عموم و رسانه ها قرار بگيرد، چرا كه براي اولين بار در 34 سال گذشته بوده كه گروهي تصميم گرفتند زندگي حاج احمد متوسليان را به شكل سينمايي درآورند كه واقعا جاي تقدير دارد. اين فيلم نشان از تاثير مثبت فيلم هاي ارزشي است كه مي تواند باعث ايجاد جريان مفيدي شود. ما هم دوست داريم كه حاج احمد و برادرم و افراد ديگر به كشور خود برگردانده شوند، اما بايد واقع بين بود.

آخرين ديدارتان با كاظم اخوان چگونه شكل گرفت و وي درباره سفر دشواري كه داشت، چه گفت؟

ما ساكن مشهد بوديم و برادرم در تهران زندگي مي كرد و از سال 1360 عكاس خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران بود و خبر داشتيم كه مي خواهد به اين سفر برود اما چيز خاصي نگفت. مي دانستيم كه كاظم، مشتاق چنين سفري بود چرا كه وقتي متوجه شد قرار است خبرنگاري در لبنان حضور داشته باشد، به طور داوطلبانه خود را معرفي كرد و عليرغم اين كه مي دانست چه خطراتي در پيش است، با هيات اعزامي همراه شد.

كاظم، دست پرورده مكتب شهيد چمران و جزو مدرسه معرفتي ايشان بود و از خطرات راه نمي ترسيد و عليرغم اين كه خيلي از دوستانش به او گفتند كه سفر خطرناكي را انتخاب كرده و مي خواستند او را از رفتن پشيمان كنند، كاظم قبول كرد كه با حاج احمد و ياران ديگر همراه شود. در آن زمان شرايط سختي در لبنان بود و بيروت در محاصره اسرائيلي هاي غاصب قرار داشت و راه هاي مختلف بسته شده بود اما كاظم، هدفي مقدس را دنبال مي كرد و داوطلبانه به اين سفر رفت.

كاظم اخوان از چه طريقي با شهيد مصطفي چمران آشنا شد؟

كاظم در حدود يك سال و نيم در جبهه زندگي كرد و همه عشقش آن جا بود و در 3 جنگ نامنظم در كنار شهيد چمران داشت. من هم مدتي در همان ستاد جنگ هاي نامنظم و در زمان حصر سوسنگرد بودم. كاظم در جنگ معاون اطلاعات عمليات در ستاد جنگ هاي نامنظم بود و كار عكاسي هم مي كرد و اصلا با تشويق هاي دكتر چمران به عرصه عكاسي ورود پيدا كرد.

برادرتان از چه زماني با حاج احمد متوسليان آشنا شد؟

كاظم در عمليات الي بيت‌المقدس و آزادسازي خرمشهر با حاج احمد بود و به نظرم آغاز آشنايي آن ها از آن دوران بود.

چرا 34 سال است زندگي سرداري گرانقدر چون حاج احمد متوسليان و همراهانش مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است و اطلاع روشني از آن ها به دست مردم و خانواده هايشان نمي رسد؟

دلايل مختلفي مي توان براي اين مساله عنوان كرد. به نظرم يكي از دلايل اين است كه وزارت خارجه اعتقاد دارد كه وضعيت اين افراد روشن است اما هنوز زمان اعلامش نرسيده است! من براساس روند اين 34 سال گذشته و پيگيري هاي انجام شده اين را مي گويم. از اين نظر بايد عملكرد وزارت امور خارجه دقيقا مورد بررسي قرار بگيرد و وضعيت كساني كه در اين پرونده نقش داشتند، مشخص شود.

بالاخره بعضي ها بايد يك جايي و يك روزي در اين باره حساب پس بدهند كه در قبال اين 4 شهروند و در برابر اسطوره اي مانند حاج احمد متوسليان چه كاري كرده اند! بايد نقد شود كه چرا 34 سال اين مساله طول كشيده است. متاسفانه اين روند نابسامان هنوز هم ادامه دارد و اظهارنظرهاي متناقضي از سوي برخي وجود دارد. ما پيگيري هاي زيادي در اين باره كرده ايم و براي مسئولان فعلي دولت هم نامه نوشتيم اما آقاي روحاني و آقاي ظريف به مكاتبه ما جواب نمي دهند! به نظرتان اين چه پيامي مي تواند داشته باشد؟

چندي پيش از سوي وزير دفاع اعلام شد كه شواهدي مبني بر زنده بودن حاج احمد و يارانش وجود دارد. شما اين گونه ادعاها را بر مبناي فضاسازي هاي جناحي و دولتي مي دانيد؟!

قطعا بخشي از اين گفته ها براساس فضاسازي خاصي بوده است. خدمت تان عرض شود كه چه در بحث شهادت و چه در وضعيت دربند بودن اين عزيزان هيچ مدرك مستندي به خانواده هايشان ارائه نشده است و همه چيز در حد حرف مانده است! وزارت خارجه هر سال بيانيه اي مي دهد اما بايد ديد در عمل چه كرده اند. در همين گزارش سفر و ديدار با مقامات لبناني كه آقاي جابري انصاري، معاون عربي آفريقايي وزارت خارجه به رسانه ها داده است هيچ نامي از حاج احمد و بقيه افراد ربوده شده نمي بينيد! دليلش اين است كه وضعيت اين افراد از سوي مسئولان امورخارجه روشن است.

يعني از نظر شما دلايل فوق نشان دهنده شهادت اين عزيزان است؟

بله، شواهد اين را نشان مي دهد. از طرفي با توجه به روحيات برادرم فكر مي كنم وي به آن چه مي خواسته اند يعني شهادت رسيده است، چرا كه كاظم، روحيه شهادت طلبي داشت. به هر حال خانواده ما در حال آرامش به سر مي برد، چون مي داند كه كاظم در حال خوبي است و به آن چه مي خواسته رسيده است. وي در هر حال براي ما شهيد است چرا كه چنين عشقي داشت.

درخواست شما از مقامات مسئول در اين زمينه چيست؟

ما درخواست داريم كه بالاخره بعد از 34 سال به طور دقيق و واضح در اين باره پاسخگو باشند و بايد وضعيت اين 4 نفر كاملا مشخص و اعلام شود. ادامه چنين روندي حتي به لحاظ اخلاقي هم درست نيست كه اين گونه خانواده ها را در برزخ و بلاتكليف نگاه دارند!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها