يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۴۰۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۲۰ تير ۱۳۹۵
آماری که صدای سازمان ملل را درآورد؛
کشته شدن مجدد سیاه پوستان بدست پلیس آمریکا و اعتراضات گسترده به این جنایت، بار دیگر موجب توجه به نقض حقوق بشر در این کشور شده به طوری که حتی سازمان ملل را نیز وادار به واکنش کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، افرادی که اخبار آمریکا را رصد می کنند هنوز اعتراضات گسترده مردم این کشور در سال های گذشته را که در پی کشته شدن مرتب سیاه پوستان بدست پلیس ایالات متحده آغاز شده بود، فراموش نکرده اند اعتراضاتی که منجر به برقراری وضعیت فوق العاده در برخی از ایالت ها و کمک گرفتن مقامات از گاردهای ویژه برای فرونشاندن خشم مردم شد.

در این میان اما خشونت پلیس علیه اقلیت های حاضر در امریکا بویژه سیاه پوستان تمامی نداشت و هر روز اخبار و تصاویر متعددی درباره نقض حقوق بشر در آمریکا منتشر می شد اما حوادث هفته گذشته که منجر به تیراندازی به سمت نیروهای پلیس شد موجب گردید تا بار دیگر جهانیان متوجه این وضعیت نابهنجار در آمریکا شوند.

در هفته گذشته در جریان تیراندازی پلیس آمریکا در باتون‌روژ در لوئیزیانا یک شهروند سیاه‌پوست کشته شد. اندکی بعد ۱۷۰۰ کیلومتر دورتر از باتون‌روژ، در مینه‌سوتا، تیرانداز مشابهی رخ داد و یک شهروند سیاه‌پوست دیگر در تیراندازی پلیسی، که خودوری او را به دلیل خرابی چراغ عقب آن متوقف کرده بود، کشته شد.

در این مورد اخیر دوست‌ فرد کشته‌شده که در خودرو همراه او بود، تصاویر واقعه را به صورت زنده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک پخش کرد. این فیلم سپس به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در لوئیزیانا نیز تصاویر فرد کشته‌شده توسط تلفن همراه ثبت شده‌است.

در هر دو مورد از وزارت دادگستری خواسته شده است که تحقیقاتی انجام دهد. این حوادث منجر به راه افتادن دوباره اعتراضات علیه خشونت پلیس شد تا اینکه روز پنجشنبه در جریان تظاهرات اعتراضی علیه کشته شدن دو مرد سیاهپوست در ایالت‌های مینه‌سوتا و لوئیزیانا که در شهر دالاس برگزار شده بود، دست کم دو تک‌تیرانداز به به سوی مامورانی که جهت حفظ نظم در محل حضور داشتند، شلیک کردند که در نتیجه آن پنج افسر پلیس کشته شدند.

تنش ها در جامعه آمریکا بر سر رفتار خشونت آمیز و بی رحمی نیروهای پلیس، از تابستان سال ۲۰۱۴ و در جریان حادثه فرگوسن هرچه بیشتر شدت یافته است.

در حادثه شهر فرگوسن در ماه اوت ۲۰۱۴ میلادی «دارن ویلسون» افسر سفید پوست «مایکل براون» نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست را با شلیک شش گلوله از پای در آورد.

آماری حیرت آور از خشونت پلیس آمریکا

در این میان یک پژوهش جدید نشان می‌دهد در طول شش ماه اول سال جاری میلادی ۴۹۱ نفر از سوی پلیس آمریکا کشته شده‌اند که ۲۶ مورد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

بنا بر بررسی‌هایی که نتایج آن، روز پنجشنبه در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، در سال جاری میلادی همچنین افسران بیشتری حین انجام وظیفه به ضرب گلوله کشته شده‌اند و افسران بیشتری نیز به دلیل شلیک‌های مشکوک به مظنونان، دادگاهی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سیاهپوستان همچنان ۲.۵ برابر سفیدپوستان هدف گلوله (پلیس) قرار گرفته‌اند.

این گزارش همچنین حاکی است: «کمتر از ۱۰ درصد از تمام کسانی که کشته شده‌اند، مسلح بوده‌اند و یک چهارم آنها نیز از بیماری روانی رنج می‌برده‌اند.»

نتایج حاصل از این مطالعه زمانی منتشر شده که امریکا در شوک دو حمله اخیر پلیس به شهروندان در ایالت‌های لوییزیانا و مینه‌سوتا به سر می‌برد.

تاسف اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، در تبلیغات انتخاباتی خود در دور اول ریاست جمهوری‌اش مدعی شده بود که در صورت انتخاب او و نشستن بر کرسی ریاست جمهوری، رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه اقلیت‌ها و رنگین پوستان خاتمه می‌یابد اما با وجود سیاه پوست بودن رئیس جمهور، نه تنها رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان کمتر نشد، بلکه آمارها نشان می‌دهد که برخوردهای خشن و تبعیض‌آمیز نیروهای پلیس فدرال آمریکا علیه سیاه پوستان، مسلمانان، لاتین تبارها ا و شرقی تبارها در برخی از ایالت‌های آمریکا ۸ الی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

در همین رابطه اوباما دیروز جمعه اعلام کرد که تمامی مردم آمریکا باید از کشتار مکرر سیاهپوستان توسط افسران پلیس آمریکا نگران باشند.

اظهارات اوباما بعد از ورود وی به لهستان برای شرکت در نشست ناتو بعد از آن مطرح شد که دو سیاهپوست دیگر در خشونت افسران سفیدپوست کشته شدند. اوباما در واکنش به این رخدادها اعلام کرد: «این فقط موضوع سیاه و سفید نیست. این موضوع تنها به لاتین‌تبارها مربوط نمی‌شود. این موضوعی است که به آمریکا مربوط می‌شود و همه ما باید به آن توجه کنیم. همه انسانهای منصف باید نگران این قضیه باشند».

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به آمار و ارقام که نشان می‌دهد شهروندان سیاهپوست آمریکا بیش از  سفیدپوستان در معرض حملات خشونت‌بار پلیس قرار دارند، از مأموران پلیس خواست تا تبعیض داخلی را ریشه‌کن کنند.

وی ادامه داد: «وقتی حوادث اینچنینی رخ می‌دهد، جمع کثیری از شهروندان ما احساس می‌کنند که به دلیل رنگ پوستشان رفتار مشابه دیگر شهروندان آمریکایی با آنها نمی‌شود».

واکنش سازمان ملل

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل طی اظهاراتی با توجه به قتل دو سیاهپوست توسط پلیس آمریکا در ایالت‌های لوییزیانا و مینه‌سوتا خواست که به مسائل تبعیض نژادی در آمریکا رسیدگی شود و برخوردی قانونی با نابرابری‌های نژادی انجام شود.

وی همچنین اظهار کرد که توجیهی برای این خشونت‌ها وجود ندارد و آن‌ها مسئول رنج و عذابی هستند که بسیاری از مردم پس از کشته شدن دو سیاهپوست آمریکایی ـ‌آفریقایی و یک سلسله قتل‌های سیاهپوستان توسط پلیس در شهرهای فرگوسن، میسوری، نیویورک، بالتیمور و شیکاگو با آن مواجه شده‌اند و باعث برپایی جنبش‌هایی علیه خشونت‌ بیش از اندازه پلیس در برابر سیاهپوستان شده است.

بان کی مون همچنین خواستار انجام یک تحقیقات کامل و بی‌طرفانه درخصوص مرگ دو سیاهپوست مذکور شد.

وی همچنین بیان کرد که این اتفاق بار دیگر اهمیت موضوع رسیدگی به تبعیض‌ها از جمله برخورد قانونی با نژادپرستی را یادآور می‌شود.

علاوه بر بان کی مون «ریکاردو سونگا» رئیس هیات کارشناسان سازمان ملل درخصوص مردم با نژاد آفریقایی در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی سازمان ملل منتشر شد، گفت: کارگروه کارشناسان درخصوص مردم نژاد آفریقایی به شدت از پلیس آمریکا به خاطر کشتار دو مرد آفریقایی-آمریکایی عصبانی شده و  این اقدام آن‌ها را شدیدا محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کشته شدن «فیلاندو کاستیل» در مینه سوتا و «آلتون استرلینگ» در ایالت لوییزیانا به دست افسران پلیس مساله‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. ما خواستار انجام تحقیقات مستقل فوری هستیم تا مطمئن شویم که مجرمان تحت پیگرد و مجازات قرار می‌گیرند.

این کارگروه سازمان ملل تاکید کرد:  استفاده بیش از حد از زور توسط پلیس علیه آمریکایی ـ آفریقایی‌ها به یک اتفاق معمول و عادی در آمریکا تبدیل شده که در آن احتمال هدف قرار گرفتن سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است. این کشتارها همچنین بیانگر سطح بالای نژاد پرستی‌ اساسی و بنیادی است. آمریکا حقوق یکسان و مشابه را برای تمامی شهروندانش به رسمیت نمی‌شناسد.

براساس این بیانیه، این کارگروه سازمان ملل بارها نگرانی‌ خود را درباره کشتارهای متعدد آمریکایی-آفریقایی‌ها توسط پلیس به مقامات آمریکایی ابراز کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: معتقدیم که ریشه این مشکل در عدم بازخواست مجرمان چنین کشتارهایی علی رغم اسناد و شواهد شفاف علیه آن‌ها از جمله فیلم‌های موجود از زمان وقوع جرائم نهفته است. اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت آمریکا با جدیت تاکید کند که زندگی سیاه پوستان برایش حائز اهمیت است و از هرگونه کشتارهای آتی به عنوان یکی از اولویت‌های ملی جلوگیری می‌کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها