کد خبر: ۳۸۴۵۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۲۳ تير ۱۳۹۵
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه ۵۹۸ مطرح نمود:
کوشکی با بیان اینکه "برجام پشتوانه حقوقی ندارد" اظهار داشت: این توافق یک برنامه مشترک داوطلبانه از دو طرف است که 90 درصد به نفع 5+1 و ده درصد به نفع ایران طراحی شده است که همان ده درصدی هم که نفع ایران طراحی شده بود در عمل محقق نشد و تا به الان غربی ها به آن چیزی که می خواستند رسیده اند و آن نابودی صنایع هسته ای ایران بود و بدون اینکه هزینه ای بدهند به تمام خواسته های خود رسیده اند.
دکتر محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه 598 در رابطه با میزان عملکرد آمریکاییها به تعهدات خود در سالگرد یک سالگی برجام اظهار داشت: همچنان هم که در مقدمه برجام هم آمده است اجرای تعهدات توسط دو طرف به صورت داوطلبانه است و پشتوانه حقوقی ندارد و در شرایط فعلی آمریکاییها لزومی نمی بینند تا به تعهدات داوطلبانه  خود در قبال ایران جامه عمل بپوشانند و به همین دلیل به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده اند تا کاملا برجام به نفع خودشان تمام شود و به همین خاطر آقای ظریف اعلام کردند که برجام از جانب آمریکاییها فقط در روی کاغذ اجرایی شده است.

ایشان ادامه دادند: بر اساس متن برجام قراری بر برداشته شدن تحریم ها نیست بلکه طرف مقابل می توانست در صورتی که بخواهد و اگر دوست داشته یاشد بخشی از تحریم ها را تعلیق کند و می توانست این کار را هم انجام ندهد که در نهایت انجام ندادند.

کوشکی در خصوص فواید برجام برای ایران بیان داشت: امیدواریم سود برجام این باشد که آنهایی که چشم امید به آمریکا و اروپا بسته بودند متوجه شوند که هر چقدر با دلبستگی و شیفتگی به سمت غرب بروند طرف مقابل نه تنها لبخند نمی زند بلکه با اخم بیشتری برخورد می کند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: طرف مقابل مطمئن شده است که راه خوبی را برای فشار به ایران  انتخاب کرده است و به همین خاطر بر تحریم ها پافشاری بیشتری میکند.

وی افزود: آمریکاییها و غربی ها جز با نابودی یا تضعیف قدرت ایران ساکت نمی شیند بنابراین وقتی می بینند که دولت روحانی برابر تحریم ها به لرزه افتاده و آب خوردن مردم را هم وابسته به مذاکرات و برجام کرده است نتیجه می گیرند که در برخورد با چنین دولتی باید بیشتر سخت گیری کنند.

کوشکی با بیان اینکه "برجام پشتوانه حقوقی ندارد" اظهار داشت: این توافق یک برنامه مشترک داوطلبانه از دو طرف است که 90 درصد به نفع 5+1 و ده درصد به نفع ایران طراحی شده است که همان ده درصدی هم که نفع ایران طراحی شده بود در عمل محقق نشد و تا به الان غربی ها به آن چیزی که می خواستند رسیده اند و آن نابودی صنایع هسته ای ایران بود و بدون اینکه هزینه ای بدهند به تمام خواسته های خود رسیده اند.

وی در خصوص آینده برجام با جابجایی دولت ها عنوان داشت:  آمریکاییها می خواستند صنعت هسته ای ایران را نابود کنند که به آن رسیدند و برجام آینده ای ندارد.

استاد دانشگاه تهران در خصوص اظهارات عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو اظهار داشت: بنده از آقای عراقچی خواهش می کنم که بیش از این آبروی خود را به باد ندهد و از یک رویداد مفتضح دفاع نکند. ایشان به همان مقدار که رئیسش یعنی آقای ظریف از برجام دفاع می کند به همان اندازه دفاع کند و کاسه داغ تر از آش نشود. به هر حال ایشان سابقه و اعتباری داشته است و این اندازه آن ها را به باد ندهد. ایشان در واقع در قبال برجام عذاب وجدان پیدا کرده است و تمام اعتبارش را در این موضوع می داند که از برجام دفاع کند.

کوشکی ادامه داد: عراقچی صادقانه اقرار کند که اشتباه کرده و در موضع عناد با منتقدین برجام قرار گرفته است . زمانی که منتقدین برجام چنین روزهایی را پیش بینی می کردند ایشان مغرورانه از برجام صحبت می کردند. آقای عراقچی باید بپذیرند که اشتباه کرده اند و از مردم ، شهدای هسته ای و خانواده های آنها عذرخواهی کند و بیش از این خود را در این گرداب بی حاصل غرق نکند.

ایشان تصریح کردند: ما به حق هسته ای رسیدیم اما دستاوردهای هسته ای ما نابود شده است و به لطف خدا و همت دانشمندانمان، بعد از رفتن آقای عراقچی و هم فکران ایشان ما بهتر از قبل صنعت هسته ای خود را خواهیم ساخت و نسل های جدید سانتریفیوژهای ما در نطنز و فردو شروع به کار خواهند کرد و بیشتر از قبل به غنی سازی های خود ادامه خواهیم داد و سوخت نیروگاه هایمان را خودمان تولید خواهیم کرد.

وی افزود: دانش هسته ای در ذهن دانشمندان ما وجود دارد ولی صنعت هسته ای به واسطه رفتارهای آقایان روحانی و ظریف و عراقچی و به دست خودمان نابود شده است. امیدواریم که مردم متوجه شوند که چرخش سانتریفیوژها موجب مشکلات معیشتی نمی شود بلکه مدیریت غلط مسئولان موجب بروز مشکلات اقتصادی شده است و قطعا مردم متوجه خواهند شد که هر چقدر سانتریفیوژها بیشتر بچرخند رونق اقتصاد و صنعت بیشتر خواهد بود.

کوشکی در خصوص ادعای عراقچی مبنی بر پیوستن همه کشورها به FATF اظهار داشت: کسانی که ادعا می کنند همه کشورها به FATF پیوسته اند باید مشخص کنند که کدام کشورها به آن ملحق شده اند. این موضوع مانند قضیه پروتکل الحاقی است که می گویند بسیاری از کشورها به آن پیوسته اند و وقتی این کشورها را می شماریم میبینیم که کشورهای ضعیف و کوچک آن را پذیرفته اند.

وی ادامه داد: حنای افرادی که میخواهند با این تعهدات بین المللی اعتبار و استقلال ما را زیر سوال ببرند رنگی ندارد. به فرض هم همه کشورها همه این تعهدات پذیرفته اند آیا این مجوزی برای پیوستن ما به این تعهدات می باشد! برای مثال همه دنیا رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته اند آیا ما هم باید آن را به رسمیت بشناسیم؟! البته پاسخ این دوستان به چنین مسائلی "بله" می باشد. این دوستان در چند سال آینده اگر در راس قدرت باشند خواهند گفت که چون همه دنیا اسرائیل را به رسمیت شناخته اند ما هم باید آن را به رسمیت بشناسیم.

کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: آقایان می خواهند ما را به این تعهدات دهشتناک بین المللی دچار کنند و دوست دارند ارتباط ما با گروههای مقاومت و حزب الله قطع شود و ایران به ایران سالهای 55 و 56 برگردد و کشوری کاملا مطیع نظام استکبار به وجود آید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها