أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۸۵۰۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۲۷ تير ۱۳۹۵
پس از مدت‌ها جواد رضویان بازیگر قمی در سریال طنز «در حاشیه» از گویش قمی در رسانه ملی استفاده کرد ، اما در این میان عکس العمل مردم قم نسبت به این موضوع نیز بسیار جالب بود ، قمی‌ها نه تنها ابراز ناراحتی نکردند بلکه مشعوف شدند که بعد از سال‌ها گویش آن‌ها مورد توجه مردم قرار گرفته است ، اما با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی این گویش مبنای توهین به مردم قم شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حدود ۱۰سال پیش موجی از کلیپ‌های صوتی در فضای مجازی پخش شد که گویش و فرهنگ قمی را نشانه رفته بود. در این کلیپ‌ها دو گوینده با گویش قمی داستانی طنزآمیز را در بستر اماکن و آداب و رسوم این شهر روایت می کردند. اولین کلیپ درباره راننده تاکسی قمی بود که با یک جوان تهرانی برخورد می‌کند و با شنیع‌ترین و مبتذل‌ترین کلمات با او سخن می‌گوید. این کلیپ زود‌تر از زمانی که قابل پیش بینی باشدبه وسیله بلوتوث توانست در سراسر کشور منتشر شود؛ در شرایطی که مثل امروز شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت.

پخش این کلیپ های صوتی خنده دار و غیر اخلاقی کم کم نوع نگاه مردم شهرهای دیگر را به قمی‌ها که اتفاقا مذهبی‌ترین شهر کشور است و هرساله میزبان خیل زیادی از زائران، طلاب و دانشجویان است، تغییر داد. بعد ازآن نیز کلیپ‌هایی دیگری منتشر شد و با استفاده از جو رسانه‌ای که در کشور ایجاد کرد توانست تا مدت‌ها قمی‌ها را افرادی غیراخلاقی معرفی کند.

تمسخر گویش قمی در رسانه ملی

پس از مدت‌ها که تب تمسخر گویش قمی فروکش کرده بود، جواد رضویان بازیگر قمی در سریال طنز «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری از این گویش استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که تمام بار طنز و جذابیت این سریال را رضویان با بهره گیری از گویش قمی – آن هم با لودگی- به دوش داشت و اگر حرکات و تکه کلام‌های این بازیگر نبود، سریال«در حاشیه» در حاشیه می‌رفت.


اما در این میان عکس العمل مردم قم نسبت به این موضوع نیز بسیار جالب بود. در حالیکه خیلی از اقوام کشور اگر احساس کنند فیلم یا سریالی قصد تمسخر لهجه و گویش و به طور کلی فرهنگ آن‌ها را دارد، واکنشی سخت نشان می‌دهند، قمی‌ها نه تنها نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی نکردند بلکه مشعوف شدند که بعد از سال‌ها گویش آن‌ها مورد توجه مردم قرار گرفته است. چنانکه این واکنش از سوی آذری‌ها و لرها دیده شد و حتی باعث تعطیلی تولید سریال مورد شکایت و عذرخواهی مسئولان صدا وسیما گردید. در واقع سایر اقوام ایران سعی می‌کنند گویش و لهجه خود را حفظ کنند و آن را ارج نهند و از اینکه ببینند فقط دستمایه هجو شده ناراحت می‌شوند. برخی از استان‌ها حتی اخبار استانی را هم به زبان و گویش‌‌ همان استان اجرا می‌کنند در صورتی که در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی قم از گویش مردم این شهر تنها برای خنداندن مردم استفاده می‌شود.

اگر مردم قم می‌دانستند با این تقلید گویش توسط این بازیگر قمی، چه آسیبی به جایگاه آن‌ها در میان مردم سایر شهرهای کشور وارد می‌شود، مانند اقوام دیگر دست به اعتراض و شکایت می‌زدند. نکته‌ای که متاسفانه از نظر بسیاری از دلسوزان و فرهیختگان قم دور ماند.

«امپراطور کوزکو»

از اواخر فروردین ماه امسال کانالی در تلگرام با عنوان «امپراطور کوزکو» با نزدیک به ۳۰ هزار عضو برای بار دیگر با تولید و انتشار کلیپ‌های تصویری، گویش و فرهنگ اصیل مذهبی‌ترین شهر کشور را مورد هدف قرار داد. مدیریت این کانال برعهده خانم جوانی است که با حجاب چادر -به طوری که تنها بینی وی معلوم است- رو به دوربین و از زاویه‌ای نه چندان مطلوب، با گویش قمی حرف می‌زند و در هر قسمت به موضوعی اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی اشاره می‌کند. تا کنون نیز نزدیک به ۷۰ قسمت تولید کرده است. «اهمیت تحصیل در زندگی دختران، دختر خانم‌ها لطفا چاق نباشند، جوانان در خیابان درست لباس بپوشند، حضور زنان در ورزشگاه، چه هاتونو خودتون بزرگ کنید تورو به حرضیت عباس و چه معنی می‌ده دختر درس بخونه؟» از جمله عناوین موضوعاتی بود که برای کلیپ‌های این کانال در نظر گرفته شده است.

بعد از انتشار ویدئوی چهلم و با گذشت یک ماه، اعضای این کانال۱۰ هزار نفر شدند. اگر با فضای تلگرام آشنا باشید خوب می‌دانید که این تعداد عضو برای کانال‌،آن هم پس از گذشت یک ماه نشان دهنده میزان استقبال فراوان مردم است. رفته رفته به دلیل این حجم استقبال، بعضی کلیپ‌های کانال «امپراطور کوزکو» رنگ و بوی تبلیغاتی گرفته است و شنیده شده که مدیر کانال برای هر تبلیغ ۳۰۰هزار تومان دریافت می‌کند.

معرفی قمی‌ها به عنوان مردمی بی ادب

در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است؛ اول اینکه تقریبا در همه این ویدئو‌ها می‌توان فحش‌هایی که در گویش قمی رایج است را شنید و به دلیل کثرت استفاده از این فحش‌ها ممکن است مردم قم به عنوان مردمی بد زبان و بی‌ادب معرفی شوند.

از سوی دیگر نوع حجاب بازیگر این کلیپ‌ها که گویا برای شناسایی نشدن است، ضدحجاب و ضدارزش است. چرا که مخاطب با کنار هم گذاشتن این ادبیات بی‌ادبانه و نوع حجاب بازیگر که از سوی قشر مذهبی و مقید قم رعایت می‌شود و اتفاقا پوشش طبیعی‌ای در این شهر است، تمام با حجاب‌ها را متهم به بی‌ادبی کند.

هم چنین لازم به ذکر است این بازیگر تنها از گویش قمی آن هم به شیوه‌ای ناشیانه استفاده می‌کند در حالیکه بسیاری از لغات و واژگان این زبان در حال نابودی و انقراض است و خانم بازیگر به آن‌ها هیچ اشرافی ندارد.

بنابراین ظهور پدیده‌های این چنین در خوشبینانه‌ترین شرایط، تنها ضرری که به فرهنگ قم و مردم مذهبی آن می‌زند، از دست دادن جایگاه و ارزش آن‌ها نزد سایر استان ها است. در حالیکه علم تشیع از این شهر به تمام جهان صادر می‌شود و بسیاری از طلاب در این شهر درس می‌خوانند و از این شهر برای تبلیغ دین اعزام می‌شوند. پس آنچنان که شایسته مردم و فرهنگ قم است باید با گویش آن که نماینده فرهنگ اصیل آن است، رفتار کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۷
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
۱۷
۱۷
لطفا ماله نکشید و با شیعه و تشیع ارتباطش ندهید.
بهترین کلام را یکی از بزرگان به هم لباسی های خود فرمودند که ما که نمی توانیم قم را آباد کنیم چگونه ادعای آبادانی دنیا را داریم
پاسخ
ناشناس
Sweden
۰۱:۰۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۱۰
۱۴
متن فوق نشانه کم ظرفیتی اهل قم است. چه اشکالی دارد؟ لهجه ها مختلفند اما هر بار از لجه ای تستفاده می شود یک عده آن را توهین می دانند! چرا؟ این ها لهجه های معمولی مردم مناطق مختلف هستند و شوخی با این لهجه ها ابدا معنای توهین ندارد. مردم باید ظرفیتشان را بالا ببرند.
پاسخ
ناشناس
Sweden
۰۵:۲۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
حرفهایم را پس می گیرم. اگر از لهجه قمی برای تمسخر حجاب و دیانت در قالب کاراکتر لوده یک زن چادری استفاده شده باشد دیگر مساله لهجه مطرح نیست. مساله توهین به ارزشهای اسلامی مطرح است که بشدت باید با آن برخورد شود.
بی شناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۷
۱
بابا ربطی به مردم قم نداره
این خودش جوگیر شده
این جماعت هر جا حرفی زده بشه سریع میان یه مقاله میدن که به چشم بیان
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۶
۳
ما اگه خودمون هم با هم مشکل نداشته بایم ، شما 598 ایها و بعضی از آدمای مغرض با این نوشته هاتون همه رو به جون هم میندازین که هزار بار ضررش بیشتر از حتی توهین به لهجه های مختلفه . یکم با ظرفیت باشید .
پاسخ
الهام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۵
۱
اینکه گفته شده اهالی قم از مسخره شدن لهجه شان مشعوف شدند,بهیچ وجه درست نیست,بلکه نشان دهنده ظرفیت وبزرگی قمی هاست,اگرقمی ها هم مثل بسیاری ازاقوام دیگرشروع ب اعتراض میکردندنتیجه ای جزمتوقف شدن سریال وبهدر رفتن بودجه ی ساخت عاید هیچ کس نمیشد,غرور وخودبزرگ بینی ک نشان دهنده بزرگی وتمدن نیست ,بلکه برعکس فروتنی میوه ی عظمت است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۱
۳
حضرتعالی مشخصه متن نخوندی ، اون موقع که همه با تقلید لهجشون می ریختن بیرون و فریاد هیهات سر میدادن ، شما سرت زیر برف بود ، نویسنده داره میگه این لهجه شده مبنای تمسخر به مردم قم ، آیا تو قم اعتراضی شده نه
شما اول عینک بدبینی بردار بعد هدف این نقد رو درک کن ...... معرفی قمی‌ها به عنوان مردمی بی ادب
پاسخ
سپهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۳
۰
سلام ،
بنظرم می رسد وقتی که مردم یک شهر نسبت به بیان گویششان در رسانه ملی واکنش منفی نشان نمی دهند ، یعنی اینکه در آن شهر اجماعی وجود دارد که بیان گویش خارج از دایره تمسخر و ریشخند هست و نباید با عینک بدبینی به آن نگاه کرد .
همه مردم ایران و بطور عام همه مردم دنیا شریف هستند و قومیت ، لهجه ، ملیت ، تبار ، و .... نه قابل تمسخر است و نه قابل سرزنش و بدگوئی ، ولی این کاملاً مشخص است که در هر جامعه ای می توان شاهد افراد بد و بی ادب و یا حتی جانی و ... بود و این درصد های مختلف از انسان های نادرست نمی تواند به همه مردم آن شهر و یا قوم و لهجه و ملت ، تعمیم داده شود .
آن امپراطور کوزکو و هرکس دیگری که به مسخره کردن دیگران بپردازد ، صرفاً نشان از بیماری و بی شخصیتی آن فرد دارد و معنائی به جز این ندارد .
نگارنده این متن هم بهتر است نظر خود را بالاتر و دقیق تر و درست تر از نظر دیگر قمی ها تلقی ننماید و به نظر جمع احترام بگذارد .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۴
۰
ادعای بی ربطی بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۱
۲
از قرطی ها بیش از این انتظار نیست
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۴
۳
من عضو کانال امپراطور کورکو هستم و با اطمینان میگم اصلا تاثیر منفی روی بنده و دوستانم نذاشته و فقط اسباب خنده ما رو فراهم کرده. خواهش میکنم عینک بدبینی رو از روی چشمانتون بردارید و نگاه قشنگ تری داشته باشید.
این درحالیه که ابدا لودگی در کلام این خانوم مشاهده نمیشه و اصلا از کلمات غیراخلاقی استفاده نمیشه.
(دانشجوی دانشگاه قم و کسی که صمیمی ترین رفیقاش قمیه)
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵
بخش اول صحبتتون درسته ، ولی بخش دوم نه .. کلامشون گاهی غیراخلاقی و رکیک هست ولی در کل بامزه و خنده داره .
سروناز
-
۰۹:۴۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
۲
۰
سلام
بچه ها قران ایه داره
والله لا یحب المستهزئین
خدا مسخره کنندگان رو دوست نداره
گویش شیرین قم رو استفاده کردن برای خنداندن درست مردم خوبه ولی از حدود شرع فاصله نگیره بهتره
اگر واقعا تو کانال کارو از حد گذروندن دوستانه تذکر بدید مطمئن باشید تاثیر داره
برای عکسشم بگید بهترش کنه یا برش داره
تشکر
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
۳
۰
جالبه خود شما شدین آتیش بیار معرکه، جواد رضویان گویش قمی رو مسخره نمی کرد، اتفاقا جاهایی که گویشش طنز داشت اصلا قمی صحبت نمی کرد من درآوردی بود یه ترکیبی از قمی و یزدی و اصفهانی که شبیه هیچ کدوم نبود
من هم قبول دارم اگه به لهجه ای توهین بشه باید مردم دفاع کنن ولی در مورد "در حاشیه" اصلا این طور نبود ولی درباره این خانم حرف شما رو قبول دارم چون مستقیما داره تمسخر می کنه و این موضوع رو هم شما رسانه ای ها باید با سازمان هایی که می تونن رسیدگی کنن پیگیری کنید، چون متاسفانه شبیه به همین خانم دارن لهجه های دیگه رو هم تمسخر می کنن من خودم اصفهانیش رو هم دیدم که به همین شکل و شمایل کاملا داره با الفاظ سخیف، لهجه و فرهنگ مردم رو تمسخر می کنه، ولی متاسفانه مردم فقط برای صدا و سیما رگ غیرتشون باد می کنه اون هم با تحریک افرادی خاص که قصد و منظور دیگه ای دارن
البته مشکل اصلی از خود ماست که با تماشای اونها کورکورانه از این افراد حمایت می کنیم، اون شخصی هم که گفته من خودم عضو این کانال هستم و دانشجوی قم، مطمئن باشه به خاطر خندیدن به لهجه داره این فیلم رو میبینه نه چیز دیگه ای، تاثیر منفی از این بیشتر که یک نفر داره با لهجه صحبت می کنه بعد شما به لهجه ش بخندی
ولی اینکه هر کسی با لهجه کار طنز انجام بده بگید داره مسخره می کنه هم درست نیست، مثلا رشید یا آقای اکلیلی که با لهجه اصفهانی کار طنز می کنن یا سوسن پرور با لهجه اراکی و اشخاص با لهجه های دیگه نمیشه گفت دارن لهجه رو مسخره می کنن
پاسخ
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
۲
۱
حالا که مردم قم با فرهنگ بلاشون طنزو پذیرفتند و باش برخورد معقول کردنو و نشون دادن که از مردم همه شهرها با فرهنگ تر هستند چه مرضی داری و چرا چرت و پرت میگی 598! شما یا اختلاف افکنی اغتشاشو دوست داری یا بدت از خنده مردم میاد یا یه متعصب خشک مذهبی و یا هر سه! چه ربطی داره! تو طنز همینه!
پاسخ
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
۴
۱
مردم قم مردمی پرافتخار
پاسخ
ناشناس
-
۰۸:۲۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
چه تمسخری ای تندروها خیلی عالی بود
پاسخ
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
نمیدونستم همچین کانالی هستش، دمش گرم برم ببینم ...
پاسخ
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
۱
۱
نویسنده تو یه بند، خودش جواب خودش رو داد.
« تقریبا در همه این ویدئو‌ها می‌توان فحش‌هایی که در گویش قمی رایج است را شنید و به دلیل کثرت استفاده از این فحش‌ها ممکن است مردم قم به عنوان مردمی بد زبان و بی‌ادب معرفی شوند.»
خودش گفته فحش هایی که در قم رایجه! خوب وقتی رایجه، دیگه از چی می ترسی؟ وقتی رایجه، دیگه چرا میگی داره مردم قم رو بی ادب معرفی می کنه؟!
تناقض داری رفیق!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
۰
۰
از سربازان گمنام امام زمان عج و ماموران محترم پلیس فتا خواهش میکنم هرچه زودتر جلوی هتاکی های این خانم قمی نما رو بگیرند. مردم قم مردمی فوق العاده مذهبی و پایبند به ارزش ها هستند.
پاسخ
ناشناس
-
۱۰:۲۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
۰
۰
در عوض احادیثی که برای قم هست حتی دفن شدن در خاک قم را باید گفت
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
۱
۱
ای باباااااا
شما همش دلتون می خواد مردم قم رو عبوس و خشک معرفی کنید؟!؟!
حالا یکی پیدا شده داره قمی ها رو با لهجه ی خودشون می خندونه نارحتید و هی اراجیف منفی بافانه می نویسید.
اینقدر از این آدمای غر غرو بدم میاد که تا ی اتفاقی میفته که عده ای شاد میشن، شروع می کنن حرف مفت زدن!!!!
تو کار بانمک تری بلدی بسم الله بفرما مردمو شاد کن به سبک خودت، اگرم بلد نیستی به قول قمیا اینقدر وات واته نکن!!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵
خیییلی باحال بود :))
مجید
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
۰
۱
من که از طرفدارای پر و پا قرص امپراطور کوزکو هستم. به کوری چشم هر ادم نفهمی، امپراطور واقعاً حرفاش بجاست...
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۵
به کوری چشم آدم نفهمی مثل تواین حرفاش به شدت رکیک وزشت هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۵
اصلاح می کنم البته نه همه ی حرفاش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
۱
۱
سلام.من امروز این صفحه رو دیدم .من خودم قمی هستم .پسرم به دنبال تعریف فرهنگ قم برای مدرسه است .به نظر من قمیها با همه جا فرق میکنن در کنار اهمیتی که به دین میدهند بسیار به مد وتجملات هم اهمیت میدن.همیشه به روز هستن.این لهجه فقط برای یک قسمت خاص قم هست دیگه کسی با این لهجه غلیظ صحبت نمیکنه ولی واقعا واقعا لهجه بامزه ای هست ومن عاااااااشق صحبت کردن این ادمها هستم هر کاری هم کنیم نمیتونیم مثل اونها صحبت کنیم .هیچ ربطی هم بی فرهنگی یا بی ادبی اونها نداره .اکثرا با استفاده از این الفاظ بیشتر باعث خنده میشن .از هم نشینی با اونها لذت میبری.وقتی عصبانی هستن از این کلمات که استفاده میکنن بیشتر باعث خنده میشن تا عصبانیت.هیچ کس تا قمی نباشه نمیتونه درک کنه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها