کد خبر: ۳۸۵۰۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۲۷ تير ۱۳۹۵
طي چند سال اخير رژيم صهيونيستي با همراهي آمريكا و كشورهاي اروپايي در پي حذف مسئله «بازگشت آوارگان فلسطيني» در هرگونه مذاكرات بين المللي در مورد فلسطين بوده است كه در صورت عملي شدن خطري بزرگ فلسطين را تهديد خواهد كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، كميته چهارجانبه بين الملل كه مأموريتش برقراري صلح در فلسطين است و از چهار عضو روسيه، آمريكا، سازمان ملل و اتحاديه اروپا تشكيل شده است اين روزها گزارش و بيانيه‌اي را در راستاي حل مسئله فلسطين ارائه كرده كه  سر و صداي حاميان جناح سازش برآورده است چه رسد به حاميان مقاومت كه از بنيان اين كميته را آلت دست استكبار و نظام سلطه جهاني مي‌داند.

اين كميته در گزارش، خود به صهيونيست‌ها توصيه مي‌كند كه از شهرك سازي دست بردارند بدون آنكه آنها را از ساخت شهرك‌هاي صهيونيست نشين در زمين‌هاي فلسطينيان منع كند. در واقع لحن گزارش توصيه اي است نه دستوري. از سوي ديگر فلسطينيان را از حركت به سوي خشونت نهي مي‌كند.

گزارش اين كميته به گونه‌اي توصيف شده كه حاميان جناح سازش يعني تشكيلات خودگردان را نيز به شدت برافروخته است. كميته چهار جانبه در حالي اقدام به انتشار گزارشي اين چنين كرده كه طي 4 سال گذشته تقريبا در سكوت كامل به سر برده است. چگونه به يك باره فعال شده و گزارشي عليه فلسطينيان منتشر كرده است؟

كنفرانس پاريس، آن روي سكه فعال شدن كميته چهار جانبه

كميته چهارجانبه از زمان برگزاري كنفرانس پاريس در دو ماه قبل فعال شد. زماني كه فرانسه كنفرانسي را در پاريس برگزار كرد و اعلام كرد هدفش از اين نشست، مقدمه چيني براي كنفرانسي بين المللي است كه در آن كنفرانس با حضور تمام طرف‌هاي بين المللي و دو طرف نزاع مسئله فلسطين حل شود. در بيانيه پاياني اين نشست مقدماتي كه در پاريس برگزار شد، آنچه بيش از همه مورد تأكيد قرار گرفت فعال شدن كميته چهارجانبه بين المللي بود. در بيانيه اين نشست بر حل مسئله فلسطين براساس قطعنامه‌هاي بين المللي تأكيد شده بود اما دو نكته در آن نشست قابل توجه بود. اول آنكه در بيانيه پاياني، به تمامي مسائل موجود در مذاكرات گذشته اشاره شده بود جز مسئله آوارگان فلسطيني. دوم اينكه بيانيه آنقدر ضعيف و بي اثر نوشته شده بود كه موجب نارضايتي تشكيلات خودگردان و حاميان سازش و مذاكره شد.

حذف مسئله آوارگان فلسطيني، نقطه ثقل دو جريان

هم در نشست پاريس و هم در گزارش كميته چهارجانبه مسئله آوارگان فلسطيني به هيچ عنوان بيان نشده بود. پس از نشست پاريس، گروه‌هاي مقاومت به اين موضوع اشاره كردند و اين نشست را دسيسه‌اي براي كنار گذاشتن مسئله آوارگان فلسطيني بيان كردند. اين در حالي بود كه مسئله قدس نيز در نشست پاريس شفاف سازي نشده بود و اين امر موجب اعتراض تشكيلات خودگردان نيز شد.

حذف آوارگان هدف نهايي

اگر نگاهي به 4 سال گذشته درعرصه فلسطين داشته باشيم در مي يابيم كه جناح غربي در اين دوره تلاش كرده است با سردمداري آمريكا و دايره گرداني رژيم صهيونيستي مسئله آوارگان را حذف كند.

مسئله آوارگان فلسطيني همواره خط قرمز مسئولان رژيم صهيونيستي بوده است. هيچ يك از مقامات اين رژيم در هيچ دوره‌اي حاضر نشده‌اند مسئله آوارگان را بپذيرند و راه حلي براي آنها وجود ندارد؛ زيرا با مسئله آوارگان ، كشور رژيم مجعول اسرائيل ديگر وجود نخواهد داشت.

راهكارهاي صهيونيست‌ها براي حذف مسئله آوارگان فلسطيني

جعل مسئله اي به نام «آوارگان يهودي»

از سال 2012 صهيونيست‌ها تلاش كردند راهكار جديدي را براي حذف مسئله آوارگان فلسطيني مطرح كنند. آنها جعل جديدي به نام «آوارگان يهودي» را به وجود آورند و با به وجود آوردن مركزي در سرزمين هاي اشغالي از تمامي يهودياني كه از كشورهاي عربي مهاجرت كرده بودند خواستند بيايند و خاطرات و داشته‌هاي خود در كشورهاي عربي را ثبت كنند. اين تلاش صهيونيست ها براي اين بود كه با موازي كردن اين آوارگان با آوارگان فلسطيني، مسئله آوارگان را حذف كنند. از آن زمان براساس مصوبه كنست رژيم صهيونيستي دولت اين رژيم مأمور شد در تمامي مذاكراتي كه پس از آن انجام خواهد شد مسئله آوارگان يهودي را مطرح كند.

حذف مسئله آوراگان فلسطيني از پرونده‌هاي مذاكرات

اقدام بعدي آنها در سال 2014 بود هنگامي كه براي مذاكره با تشكيلات خودگردان آماده شدند آمريكايي‌ها اعلام كردند به دليل آنكه دو پرونده آوارگان فلسطيني و مسئله مرزها بسيار بحث برانگيز اند براي آنكه ساير پرونده ها به نتيجه برسند اين دو پرونده از دستور كار مذاكرات خارج شوند. بدين ترتيب با مديريت آمريكايي ها پرونده آوارگان كه همان خط قرمز صهيونيست ها و از ابتدا جزء پرونده هاي مذاكرات دو جانبه بود از مذاكرات خارج شد.

وضعيت اسف بار اردوگاه‌هاي فلسطيني

اردوگاه‌هاي فلسطيني امروز علاوه بر كرانه باختري و نوار غزه در سوريه، اردن و لبنان قرار دارند. بيشترين جمعيت آوارگان فلسطين در اين كشورها ساكن‌ هستند اما وضع اردوگاه‌ها چنان اسف بار و نامناسب است كه توصيف آن در كلام نمي‌گنجد.

اردن

اردوگاه هاي اردن تحت فشار شديد دستگاه امنيتي اين كشور قرار دارد دستگاه امنيتي اين كشور تحت اشراف دستگاه هاي امنيتي غربي و رژيم صهيونيستي قرار دارد لذا آوارگان فلسطيني اردن به شدت تحت فشار قرار دارند.

سوريه

بهترين شرايط زندگي در ميان اردوگاه هاي فلسطيني مربوط به سوريه بود. اما با آغاز بحران سوريه تقريبا تمامي اين اردوگاه ها محلي تجمع گروه هاي تكفيري و ميدان درگيري هاي نظامي اين گروه ها با نظام سوريه شده است لذا امروز اين اردوگاه ها تقريبا خالي از سكنه بوده و ساكنان آن يا كشته شده اند يا به گروه هاي تكفيري پيوسته اند يا به كشورهاي ديگر و غالبا به لبنان مهاجرت كرده اند.

لبنان

اردوگاه هاي لبنان به جهت شرايط زندگي فاقد امكانات اوليه هستند و فضاي آنها سرشار از فقر و فساد است. ضمن اينكه براساس قانون لبنان آوارگان اجازه ورود به مشاغل دولتي را ندارند. اين امر موجب بيكاري و تشديد فقر موجود در اردوگاه هاي اين كشور شده است. به اينها بايد رقابت گروه هاي مختلف فلسطيني در اردوگاه هاي لبنان را افزود كه اين اردگاه را به ميدان نبرد نظامي تبديل كرده است.

اردوگاه‌هاي داخل فلسطين

اردوگاه هاي كرانه باختري شاهد فقر مردم اين اردوگاه‌ها هستند علاوه بر اينكه مردم اين اردوگاه‌ها از جانب تشكيلات خودگردان و گروه‌هاي مسلح نيز تحت فشار قرار دارند و مسئله بيكاري نيز موجب ايجاد فساد و فقر شديد اين اردوگاه‌ها شده است.

اردوگاه‌هاي نوار غزه به دليل چند جنگ مستمر به شدت مخروبه و شاهد فقر شديد هستند و از اوليه ترين امكانات زندگي محروم اند به گونه اي كه تنها مخروبه اي و تلي از خاك و خانه هاي آسيب ديده اند و بيشتر ساكنان آنها فقرا و افراد مستضعف هستند.

تير خلاص اروپايي‌ها

وضعيتي كه در بالا از اردوگاه ها مشاهده كرديم نشان مي دهد آوراگان فلسطيني در مناطقي كه به نام اردوگاه ساكن شده اند در بدترين وضعيت زندگي قرار دارند و اين وضعيت براي آنها دهه ها ادامه پيدا كرده است. طي چند سال اخير كشورهاي اروپايي اقدام به ارائه تابعيت به فلسطيني ها كرده اند. كشورهاي مختلف اروپايي به آوارگاني كه دهه ها است از كم ترين امكانات زندگي محروم بوده اند وعده تابعيت كشورهاي اروپايي را مي دهند و با نشان دادن در باغ سبز سعي در جذب آنها دارند. نكته مهم در ارائه اين پيشنهاد كشورهاي اروپايي اين است كه آنها با دادن تابعيت كشورهاي خود فلسطيني ها را شهروند خود تلقي مي كنند و گذرنامه و شناسنامه فلسطيني شان را از آنها خواهند گرفت.

فلسطينيان آزاده و هوشيار

بسياري از فلسطينيان در مقابل پيشنهاد ناجوانمردانه كشورهاي اروپايي طي سالهاي اخير مقاومت كرده، دست رد بر سينه آنها زده‌اند و در بيشتر موارد تنها با حفظ هويت فلسطيني خود حاضر شده‌اند تابعيت اين كشورهاي را بپذيرند و به آن كشورها بروند.

بزرگ ترين خطر

امام بزرگ ترين خطري كه فلسطيني‌ها را تهديد مي‌كند ادامه اين روند و فرسايشي كردن آن است. اروپايي ها نشان داده اند كه حاضراند براي رسيدن به اهداف خود دهه ها بر روي يك روش پافشاري كنند. حال اگر اين روند پيشنهاد تابعيت كشورهاي اروپايي در مقابل وضعيت اسف بار اردوگاه ها ادامه پيدا كند مرور زمان ممكن است موجب خالي شدن تدريجي فلسطينيان در مقابل شهروندي هاي جديد شود بدون آنكه آنها هويت فلسطيني خود را حفظ كنند و اين تغيير ماهيت نسل هاي جديد فلسطينيان بزرگ ترين خطري است كه فلسطين و فلسطينيان را تهديد مي كند.

نكته پاياني

تجربه مقاومت نشان داده است غربي‌ها تنها زماني از فرسايشي شدن يك روش دست بر مي دارند كه كسي حق خود را از آنها بستاند نه اينكه منتظر بماند آنها حق را به او بدهند و اين جز با مقاومت طي سالهاي مقاومت محقق نشده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها