امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۸۵۴۸۳
زمان انتشار: ۰۲:۰۷     ۳۰ تير ۱۳۹۵
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در کنکور سراسری امسال در رشته‌های ریاضی و انسانی نصف ظرفیت دانشگاه‌ها داوطلب ثبت‌نام کردند و بر این اساس همه داوطلبان این ۲ رشته قبول می‌شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، علی زرافشان بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: در بحث هدایت تحصیلی 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مؤثر است.

وی افزود: با توجه به تغییر ترکیب جمعیتی دوره متوسطه در ظرف 3 سال آینده باید یک میلیون و 200 هزار نفر در شاخه فنی و حرفه‌ای و یک میلیون و 800 هزار نفر در شاخه نظری مشغول به تحصیل شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر 2 میلیون و 800 هزار نفر در رشته‌های نظری در کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: سال آینده در دروس تخصصی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش باید هنرآموز تربیت کنیم.

وی بیان کرد: براساس قوانین و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش نیاز داریم که 48.26 درصد دانش‌آموزان کشور در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل کنند و از این میزان 28.26 درصد از دانش‌آموزان شامل رشته‌های کار و دانش و 20 درصد رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود.

زرافشان افزود: با توجه به هزینه‌بر بودن توسعه شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، این نیازسنجی باید در طول 2 برنامه محقق شود.

به ازای هر 3 نفر داوطلب رشته تجربی، یک نفر در کنکور قبول می‌شود

وی تصریح کرد: همچنین براساس نیازسنجی شورای عالی آموزش و پرورش 51.74 درصد از دانش‌آموزان نیز در رشته‌های نظری تحصیل کنند تا توزیع دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی و نظری به تناسب نیاز جامعه برسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم توازن در فارغ‌التحصیلان رشته‌های شاخه نظری در سال‌های اخیر عنوان کرد: در کنکور سراسری امسال در رشته‌های ریاضی و انسانی نصف ظرفیت دانشگاه‌ها داوطلب ثبت‌نام کرد بر این اساس همه داوطلبان این 2 رشته قبول می‌شوند اما در رشته تجربی به ازای هر 3 نفر داوطلب، یک نفر در کنکور قبول می‌شود.

وی افزود: بر این اساس هدایت تحصیلی یک موضوع ملی است و میزان دانش‌آموزان شاخه‌های فنی و نظری بر خروجی و ورودی دانشگاه‌ها تأثیر مستقیم دارد و از طرفی دانش‌آموزان رشته‌های فنی و کار و دانش ارتباط مستقیم با اشتغال و تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های نظری بر میزان تحصیل در دانشگاه‌ها اثر می‌گذارد.

بیکاری در بین دارندگان مدرک دیپلم فنی ناچیز است

زرافشان اظهار داشت: میزان بیکاری در بین افراد دارای مدرک دیپلم فنی ناچیز است و سریع جذب بازار کار می‌شوند که این امر نشان از مهارت‌آموزی دانش‌آموزی در دوران تحصیل است.

وی با بیان اینکه 50 میلیارد تومان بودجه به هنرستان‌ها اختصاص یافته است، تصریح کرد: 34 میلیارد تومان بودجه خاصریال 14 میلیارد تومان از محل 2 درصد عوارض فروش گاز و 4 میلیارد تومان نیز از تبصره فروش تجهیزات اقساطی به آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص می‎یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته سرجمع اعتبارات تجهیزات و مسائل کارگاهی به هنرستان‌ها و شاخه فنی و حرفه‌ای 140 میلیارد تومان بود که امسال نیز به همین میزان اختصاص می‎یابد.

راه‌اندازی 115 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در مهر امسال

وی با اشاره به توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی گفت: در سالتحصیلی 95-94 در 500 منطقه آموزش و پرورش پژوهش‌سرا داشتیم و امسال تعداد این مراکز به 615 پژوهش‌سرا می‌رسد.

زرافشان افزود: براساس هدف‌گذاری انجام شده تا پایان دولت یازدهم، تمام 720 منطقه آموزش و پرورش در کشور حداقل از یک پژوهش‌سرا بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به فراگیر شدن نظام آموزشی در شرایط کنونی عنوان کرد: امروز 100 درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند و 97 درصد افراد در سنین 14-12 سال در مدرسه حضور دارند و این امر سبب شده تا منحنی نرمالی در آموزش و پرورش به وجود آید.

22 هزار دانشجو دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس می‌شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نخستین دوره دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مهر امسال وارد چرخه آموزشی می‌شوند، گفت: 13 هزار معلم در رشته ابتدایی مشغول به تدریس می‌شوند و 5 هزار معلم نیز در آزمون استخدامی جذب شدند و در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند و در بخش‌های مختلف توزیع می‌شوند.

وی افزود: از این تعداد یک‌هزار و 800 نفر استادکار هستند که در رشته‌های تربیت‌بدنی، آموزش استثنایی و مشاوره جذب می‌شوند و تلاش داریم از حدود 9 هزار نفر دانشجو که در رشته دوره متوسطه دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل هستند اول مهر امسال وارد مدارس شوند.

زرافشان بیان کرد: در مجموع در سال تحصیلی آینده 27 هزار معلم جدید وارد چرخه آموزشی می‌شوند که 22 هزار نفر دانشجو معلم و 5 هزار نفر نیروی استخدامی جدید هستند.

تجاری‎سازی تولیدات هنرستان‌ها

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در زمینه اقتصاد مقاومتی، تربیت و تعمیم فرهنگ کارآفرینی در جامعه دانست و افزود: این برنامه از دوره ابتدایی شروع شده و برای یک میلیون و 800 هزار نفر از دانش‌آموزان دوره اول متوسطه و 250 هزار نفر از مربیان دوره تربیت مربی کارآفرین برای حمایت از دانش‌آموزان برگزار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: همه هنرستان‌ها باید آموزش، تولید و فروش را در اولویت قرار دهند و تولیدات را اقتصادی و تجاری‌سازی کنند و در مدارس شبانه‌روزی نیز درس خوداتکایی تدریس می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها