کد خبر: ۳۸۵۵۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۳۰ تير ۱۳۹۵
گفتگوی تفصیلی ۵۹۸ با حامل پیام شیعیان کشمیر به ایران:
فردوس احمدمیر از فعالین فرهنگی کشمیر می گوید: مردم مظلوم كشمیر كه تا آن زمان با مشکلات و مصائب فراوانی دست به گریبان بودند، که با وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی روح تازه ای به پیكرشان دمیده شد؛ بیراه نیست اگر بگویم انقلاب اسلامی و قیام تاریخی امام خمینی برای مردم کشمیر نقطه عطف است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، چند روزی است که کم و بیش نام کشمیر و اتفاقات آن از طریق رسانه های مختلف به گوش می رسد. سرزمینی که به دلیل ارتباط  و شباهت عمیق فرهنگی اش به کشورمان «ایران کوچک» نیز لقب گرفته است و به دلیل چشم انداز بسیار زیبا و آب و هوای خوشش به «بهشت گمشده» شهرت دارد.

در منابع انگلیسی در وصف آن از واژه «بهشت روی زمین» استفاده شده؛ بهشتی که اکنون به بهشت زخم خورده مبدل شده است و هر روز تعداد زیادی از مردم در معرض تیر و گلوله ارتش هند کشته و مجروح می شوند. فردوس احمد میر از اهالی و فعالین فرهنگی کشمیر است که خبرنگار پایگاه 598 درباره اوضاع کنونی کشمیر با وی گفتگو پرداخته است.

بعد از کشته شدن  برهان وانی جوان 21ساله کشمیری اوضاع این کشور بهم ریخته ودرگیری های زیادی بین مردم و ارتش هند ایجاد شده عکس العمل کشورهای اسلامی درخصوص اتفاقات کشمیر چه بوده است؟

بله همان طور که گفتید ده روز است اوضاع در کشمیر بسیار وخیم و ناجور است ما همچنان خواهان آرامش و پایان این وضعیت هستیم. حدود 60 کشور اسلامی داریم ولی در این مدت هیچ خبری از آنها نشد تا بخواهند در رفع و حل و فصل اوضاع کشمیر اقدامی انجام بدهند به غیر از پاکستان که از همان روز اول تا به امروز اخبار و اتفاقات را پوشش داده و ایران که اخیرا بعد از چند روز به اخبار کشمیر پرداخته است.

فعالان سیاسی حقوق بشر دراین خصوص اظهارنظری هم داشته اند؟

در همین حد که باید مسئله کشمیر و هند از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و نیاز به قوه قهریه و خشونت ارتش دولت هند نیست، اما این حرفها تاثیری نداشته چون همچنان با شدت کشتار مردم ادامه دارد.

موضع رهبران شیعه در این اتفاقات چه بوده است؟

شیعیان کشمیر هم همیشه مخالف ظلم و جنایت دولت و ارتش هند بوده است و در میدان عمل هم بویژه جوانان شانه به شانه همراه برادران اهل تسنن بوده اند و در حد امکان و توان همکاری و فداکاری انجام داده اند ...

شیعیان کشمیر در هند و پاکستان نمی توانند با هم متحد و یکی شوند؟

شیعیان تعداد شان زیاد نیست ولی شاید در آینده قضیه اتحاد و یکی شدن مطرح شود و  اوضاعشان بهبود پیدا کند ولی امروز امکانش وجود ندارد البته این را هم بگویم ارتباط این دو گروه با هم عمیق نیست و گسسته و پراکنده هستند.

فرق شیعیان کشمیری در پاکستان و هند چیست؟

در پاکستان شیعیان کشمیری شرایط خوبی دارند امنیت و آرامش نسبی است؛ درحالی که در هند اصلا امنیت وجود ندارد در طول 60 سال گذشته به خصوص از سال 1988 به بعد  که حرکت  مسلحانه علیه مسلمانان کشمیر شروع شده اوضاع بسیار وخیم بوده است. طبق آمار دولتی و رسمی که ارائه شده  تاکنون در هند نزدیک به 65 هزار نفر کشته داده ایم و دهها نفر مجروح  و اسیر شده اند خیلی ها بدون هیچ دادگاه و اثبات جرمی اسیر شده اند و در زندانها بسر می برند حتی خیلی از بانوان هم هستند که بدون هیچ دادگاهی زندانی شده و مورد تجاوز قرار گرفته اند، البته آمارهای غیررسمی تعداد کشته شده ها را بیش از صدهزار تن اعلام کرده  که نشان از اوضاع وخیم و ناجور کشمیر می دهد. باید گفت به نوعی کشمیر، هند فلسطین دوم است. به طور نمونه در سالهای 2008 و 2010 حرکت موجی مردم شروع شده زیرا قرار بود تا در منطقه کشمیر هند معبدی برای هندوها ساخته شود برای همین مردم مسلمان با بیداری اعتراض کردند تا  ماجرای اسراییل و اشغال اراضی فلسطین تکرار نشود.



به نظر شما اسراییل در اتفاقات کشمیر هم دست دارد؟

بله صددرصد؛ سالها پیش چند نفر از مقامات اسراییل در کشمیر آمدند و با مسئولان هند ملاقات داشتند از آن به بعد شیوه هایی که برای مبارزه با فلسطینی ها استفاده می کنند را هم در کشمیر پیاده شد ماشین، اسلحه ها و ابزارهای جنگی ارتش هند همه اسراییلی است. اینها از اسراییل و امریکا خط می گیرند و به نحوه احسن در منطقه اجرا می کنند تا ریشه اسلام را بخشکانند و البته به دلیل سانسور خبری شدید به نسبت فلسطین و غزه اینجا راحت تر هستند.

سازمان کنفرانس اسلامی و تقریب مذاهب چه عکس العملی داشته است؟

سازمان کنفرانس اسلامی هر سال یک بیانیه ارایه می دهند و ابراز نگرانی می کنند، ولی بیشتر از این ورود نداشته اند خود من همیشه بیانیه های آنها را دیده ام  در همین حد بوده حمایت عملی نکرده اند.
 
سازمان تقریب ایران البته در راستای وحدت شیعه و سنی فعال تر بوده و برنامه هایی هم داشته که به دلیل کم کاری و عدم پی گیریها نتوانسته ادامه کار بدهند.

سال گذشته در کشمیر سیل عظیمی به راه افتاد که آسیب های جانی و مالی و زیادی به دنبال داشت الان بعد از گذشت یکسال اوضاع چگونه است؟

شرایط تغییر زیادی نکرده است؛ شاید حدود 5تا6درصد اوضاع بهبود یافته ولی خیلی جای کار دارد از نظر اقتصادی و اجتماعی بعضی مناطق کاملا آسیب دیده اند و اوضاع مناسبی ندارند از نظرغذایی و بهداشتی هم شرایط ناجوراست به خصوص در این هوای گرم و آلوده افراد مسن و کودکان بیشتر آسیب پذیرهستند که همه اینها به علاوه کشتار اخیری که ارتش به راه انداخته شرایط بسیار بدی درست کرده است.



چرا کشمیری ها به انقلاب اسلامی ارادت دارند؟

کشمیری ها به ایرانی ها علاقه زیادی دارند و بسیار متاثر از انقلاب اسلامی هستند. انقلاب اسلامی علاوه بر شیعیان، مسلمانان سنی كشمیر را دلگرم ساخت. مردم مظلوم كشمیر كه تا آن زمان با مشکلات و مصائب فراوانی دست به گریبان بودند، که با وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی روح تازه ای به پیكرشان دمیده و سبب شد تا در میدان سیاست، حضور فعال تری داشته باشند؛ بنابراین بیراه نیست اگر بگویم انقلاب اسلامی و قیام تاریخی امام خمینی  برای مردم کشمیر نقطه عطف است؛ چرا که از همان زمان ایران حامی و پشتیبان مظلومان و مستضعفان دنیا بود همین به ما قوت قلب می دهد. امام خمینی درزمان حیاتشان و بعد از آن امام خامنه ای بیاناتی مستقیما و صراحتا درباره کشمیر داشته اند و همین ها روی ملت کشمیر تاثیر زیادی داشته و امیدوار شده اند. نقش و جایگاه ایران بعد از انقلاب اسلامی در وحدت بخشی مسلمانان بسیار سازنده و مثبت بوده است. ما خودمان را وامدار انقلاب اسلامی می دانیم و به آن ارادت می ورزیم.

همه کشمیری ها این گونه می اندیشند؟

البته منتقدانی هم هستند که معترض اند چرا ایران از کشمیر مانند فلسطین حمایت نمی کند و انتظار دارند حمایت و پشنیبانی ایران بیشتر شود یا رهبران مسلمانان از جمله اقای گیلانی رهبر اهل سنت برای روسای جمهور کشورهای اسلامی نامه نوشت همچنین نامه ای برای دولت ایران حالا اگر آقای روحانی وقعی ننهند و جوابی به نامه ندهند آنها از من گلایه دارند و به نوعی برای من دردسر می شود.

چه ارتباطی به شما دارد؟

چون من شیعه هستم تفکراتم نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران است و در حال حاضر در ایرانم. آقای سید علی گیلانی از رهبران کشمیر نامه ای را به رهبران دولت های جهان اسلام ارسال نموده اند از جمله رئیس جمهور ایران. یادم است سال 2010 وقتی موج انقلابات کشمیر به راه افتاد اولین اشکال از طرف رهبران اهل سنت این بود که شما این همه از ایران و انقلاب اسلامی حرف زدید پس چرا ایران درباره کشمیر نظری و یا حرفی نزده است؟! هرچه توجیه کردیم که دولت ایران شرایط سختی دارد تحت تحریم و فشارهای بین المللی است قانع نشدند؛ البته انتقادشان هم منطقی بود انتظار می رفت ایران حداقل اشاره کوتاهی بکند چون چشم امید کشمیری ها به همین توجهات است و نگاه مثبت به ایران دارند. چند وقت پیش نخست وزیر هند ایران آمده بود همه کشمیریها اخبار را دنبال می کردند و منتظر این بودند که اشاره ای به کشمیر هم بشود ولی متاسفانه حرفی زده نشد.

مگر چقدر تاثیر دارد؟

خیلی اثر دارد چون ایران کشور حامی مظلومان دنیاست و وقتی از کشمیر حرفی بزند؛ هرچند کوتاه و اشاره ای ما قوت می گیریم و احساس پشتیبانی می کنیم ایران برای ما نقطه عطف است وقتی ایرانی حرفی بزند یعنی حرف از جهان تشیع است زیرا در کشمیر شیعیان در اقلیت هستند.



از دولت کنونی ایران انتقاد دارند؟

آنجا انقلاب اسلامی را مطرح می کنیم دولت های ایران هرکدام سیاست خودشان را دنبال می کنند؛ هرچند دولت کنونی ایران رویکردش کمی عوض شده ولی ما در کشمیر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را برای انها معرفی کرده ایم  و آن را درنظر می گیرند.

چرا اینقدر منطقه کشمیر حساس و در معرض خطر است؟

کشمیر در قلب قاره آسیا و شمال شبه قاره هند قرار دارد. از شمال و شرق با چین، از شمال غربی با افغانستان، از غرب با پاکستان و از جنوب با هند دارای مرز مشترک است. یک باریکه به نام واخان آن را از جمهوری تاجیکستان و ازبکستان جدا می سازد. از شمال به جنوب640 كیلومتر و از شرق به غرب 480 كیلومتر طول دارد. کشمیر تحت حاکمیت سه کشور مختلف اداره می شود: منطقه شمال شرقی در اختیار چین، شمال غربی در اختیار پاکستان و مناطق دیگر نیز در اختیار هند قرار دارد.

این منطقه سرچشمه بسیاری از مهمترین رودخانه های شبه قاره هند است. کشمیر یک منطقه استراتژیک و سوق الجیشی مهم است. شما اگر به نقشه هند نگاهی بیندازید، می بینید  که در سر نقشه است که هم برای پاکستان و هم برای هند اهمیت دارد. یک منطقه بسیار خوش و آب و هوای کوهستانی با زمینها و مراتع عالی از نظر توریستی هم بسیار برای گردشگری مناسب است. به دلیل چشم انداز بسیار زیبا و آب و هوای خوشش به «بهشت گمشده» شهرت دارد. در واقع یک منبع درآمدی  بالا برای هند است که چشم طمع بسیاری را به خود کشانده است و چون در اختیار مسلمانان است می خواهند ریشه اسلام و فرهنگ اسلامی را دراین منطقه بخشکانند و از هیچ کاری هم فروگذار نیستند.



در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

از دوستان ایرانی به خصوص اهالی رسانه درخواست می کنم ما را تنها نگذارند و اخبار وقایع را اطلاع رسانی کنند ما در بایکوت شدید رسانه ای هستیم حداقل از طریق شما می توان اخبار منطقه را انعکاس داد و صدای مردم مظلوم کشمیر را به جهانیان رساند، زیرا همه مانند اعضای بدن انسان بهم وابسته و مرتبطیم بهم نیازداریم. همان طور که ما اخبار ایران را در کشمیر پوشش می دهیم و مردم را از ایران آگاه می سازیم؛ چه خوب است در ایران هم رسانه های داخلی در این خصوص همکاری داشته باشند تا ملت شریف ایران صدای کشمیر را بشنوند و به دنیا برسانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Sweden
۱۸:۱۹ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
۱
۱
آن وقت یکهویی یا مین پور می گوید اینها تکفیریند و ولشان کنید! چون نظامنمی خواهد خود را با هند در گیر کند!
پاسخ
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
۱
۰
الان دولت روحانی سر گرم نظم بخشیدن به حقوق های نجومی، بازکردن قفل های بازنشده، قفل کردن صنعت هسته ای، و تعطیلی کارخانه ها به دلیل تولید ملی هست. وقت سرخاراندن ندارد چه برسد به فکرکردن به مسئله مردم کشمیر. اگه قرار بود که پارسال در سفر نخست وزیر هند در باره مسئله کشمیر باهاش صحبت کنند که توی فرودگاه نیومده بدون پرداخت پول نفت مان بر می گشت .
پاسخ
سروناز
-
۱۰:۲۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
سلام از کسانی که در شبکه مجازی عضوند می خواهیم در صفحه ی رییس جمهور پیام بگذارند تا به وضع کشمیر هم اشاره ای بکنند
هرکجا شیعه هست دشمن هم هست
باید جبهه ی ضد ایرانی را ولو با زبان کوبید
منتظر اخبارهای بعدی هستیم
به امید فرج و نجات مسلمانان
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
داداش جان ما اگر قرار بود از نهضتهای اسلامی در جهان که یکی از ارمانهای حضرت امام خمینی ره بود دفاع نمائیم که حال و روزمان امرزو اینگونه نبود بی لیاقتی مسئولین .دزدی آنها .رانت خواری آنها یکصد هزار فامیل آنها و...... داداش کجای کاری که ایران هم به انقلاب اسلامی دیگری نیاز دارد.
پاسخ
نعمت
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
مرگ بر اسراييل غده سرطاني
پاسخ
syed
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
در این که دولت . ارتش هند در ایالت کشمیر هند مرتکب جنایت هولناک شده است شکی نیست و شدیدا محکوم می کنیم اما برادر اوضاع شیعیان به مراتب در پاکستان بدتر از کشمیر است . مشکل کشمیر مذهبی نیست بلکه یک مناقشه تاریخی است. خیانت رهبران کشمیری به مردم خود و همچنین سیاست های اشتباه دولت هند در قبال مردم کشمیر و شیطنت چین و مخصوصا پاکستان که با راه انداختن گروه های تروریستی حزب المجاهدین و لشکر طیبه و غیره این بهشت را به جهنم تبدیل کرده است. ایران نیز زخم خورده شیطنت پاکستان هست تروریست هایی که در سیستان و بلوچستان جولان می دهند از پاکستان تغذیه می شوند. تا باشند از این همسایه ها اوضاع همین است
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
۰
۰
منم کشمیری هستم ما میدونیم هیچ مملکت اسلامی همایت ما نخواهد کرد اول ما چه داریم ؟ اسلام و این برای دولت درد نمی خوره هند چه داره تجارت وووووو برای هم کشورها اسلامی و عربی در میهوره ما منتظر امام زمان هستیم ایشون برای ما کافی هستند
پاسخ
سیفی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
پاکستان هیچ شیطنتی در حق ایران ودیگر کشورها نکرده. دردوران دفاع مقدس هیچ کشوری نبود که ایران را به رسمیت بشناسد بنابراین اولین کشوری که ایران رابه رسمیت شناخت پاکستان بود. ودورانی که ایران دوچار کمبود سلاح وتجهیزات نظامی شده بود.این پاکستان بود که به ایران سلاح می داد یعنی از آمریکا به پاکستان سلاح می آمد تابه عراق بده ولی پاکستان به جایه اینکه به عراق بده مخفیانه به ایران داد تا ایران به راحتی به دست عراق نابود نشه. اگه پاکستان این کار رانمی کرد تاحالا کارایران تمام بود.
پاسخ
احمد
Germany
۲۰:۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
از امام و رهبری و همانطوری از نظر افراد منصف و مردم کشمیر ،مسئله کشمیر مسئله انسانی و اسلامی هست نه داخلی و منطقه ای بین دو یا سه کشور. ...

تکفیر یاوتروریست در کشمیر نداشته و نداره و اینها اینو اصرار میکنند که نه هست،بازی در سیاست هند و استعمار دنیا میکنند که با برجسته نمودن اختلاف مذهبی و ارتباط دهی احزاب مسلح با تکفیریان،افکار عمومی و حمایت مردمی بویژه در ایران کمرنگ و بی اثر خواهد شد،،،،

بعضر از افراد شیعه عضوی حزب المجاهدین بوده هست و کارنامه درخشان در کشمیر داره و همچنین شیعیان حزب خود بنام حزب المومنین دارند ووو

ما شیعیان ھم حزب داشتیم و داریم... بنام حزب المؤمنین... آیا اون ھم تکفیری اند...؟؟!!..

نزد هند و دولت کشمیر هر آزادی خواه و مخالف تروریست و افراطی و تکفیری هست ... و همه احزاب انقلابی را در یک سطح و عنوان قرار میدهند... همانطور شهید برهان وانی هم تروریست و تکفیری نزد آنها بوده و هست..!!...

در تحریک مسلحانه ممکنه گاهی جهت اشتباه پیش آماده باشه...ولی بوقت خودش اقدام درست بوده و هست.. وقتی از طریق مذاکره و صلح طرف اشغال و جنایات خودش پایان نمی دهد.. راه دیگر باقی نمی مونه....
از کی رزمندگان کشمیر تکفیری شدند...!!
از کلمه تکفیر تبادرا چه چیزی در ذهن میاید ...؟؟!!
هیچ که حاضر به حمایت از مظلومین کشمیر نخواهد بود...

بنظرم این جفای ناقابل بخشش هست...

آنوقت حزب الله و حماس و سپاه پاسداران ایران وو هم تکفیری میشند کما که دنیای استعمار همین را می قبولاند...

کشمیر هم فلسطین گمنام دوم هست و هند هم یار دیرینه اسرائیل هست که همیشه دیده شده بویژه در2008 و 2010 بوضوح دیده شد...

شیعیان کشمیر هم همیشه در کنار اهلسنت بوده اند و هستند ...

بهرحال اظهار نظر نباید تاریخ را برعکس نشون بدهد و فردا حتما هر که پاسخگوی حرف خودش هست....!!
نباید از این طریق به جنایات دولت و ارتش هند حمایت کرد و از 1931 و بطور خاص از 1989 و 1988 این همه کشته ها،مجروحین، تجاوزها ،اسارتها و ویرانی ها وغیره هند در کشمیر چشم پوشید و سکوت کرد...!!

یاحق...
پاسخ
احمد
Germany
۲۰:۱۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
۱
۰
طبق این گذارش تازه و همچنین از روابط نردیک سالهای سال دولت هند با رژیم غاصب و اشغالگر اسرائیل که دومین متحد بعد از آمریکا با این رژیم هست، معلوم میشود دیگه بطور مشهود اسرائیل و نقش‌های اش دارند در کشمیر جا باز میکنند کما که در 2008 و 2010 نمونه‌های بارز را دیدیم... الان با دعوت گردشگری در کشمیر از اتباع اسرائیل دیگه عملا موساد معلون وارد کار میشود.کما که اسلحه و ماشین های نظامی و روشهایی سرکوبگری اسرائیل از خیلی وقت بطور مستمر پیاده میشود ... این مسئله خودش تلنگری هست و نمونه‌ای واضح برای جهان اسلام بخصوص‌ کشورهای موثر نسبت به این قضیه طبق منافع شون عمل کرده و سکوت کامل را در پیش گرفتند و یا در حد بیانیه ملائم اکتفا کردند.....!!... آیا الان وقت نیست در این مورد گام جدی موثر و مطلوب و مستمر بردارند تا استعمار میدان را نبرد.والا جز وا حسرتاه وا حسرتاه چیزی برای ما باقی نخواهد موند...!!

لذا بیجا نیست دوباره عرض کنم که کشمیر فلسطین دوم گمنام هست و همچنین کربلای فراموش شده...!! یاحق ..!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها