أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۵۵۹۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۳۰ تير ۱۳۹۵
رئیس جمهور گفت: فساد با موعظه، شعار، دادگاه و شلاق حل نمی‌شود چراکه این موضوع را باید از راه علمی حل و ریشه‌یابی کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز چهارشنبه (30 تیرماه) در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016  که در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، گفت: بی‌تردید ارتباط شهرهای جهان با یکدیگر عواملی خواهد بود تا پیوندهای عاطفی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علمی و مدیریتی بین کشورهای مختلف جهان بیشتر شود و این عاملی است برای نزدیکتر شدن پیوند اجتماعات، ملت‌ها، مناطق و در نهایت کشورهای جهان نسبت به یکدیگر.

روحانی با بیان اینکه همواره در طول تاریخ شهرها، شهرهای بزرگ آینه تمدن یک ملت را به نمایش می‌گذاشتند اظهار داشت: نحوه چیدمان مناطق مسکونی، تجاری، اقتصادی، عبادتگاه‌ها و مناطق علمی نشانگر شیوه نگرش عالمان، اندیشمندان و متفکران آن جامعه بوده است.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه یادآور شد: همواره در سایه شیوه اداره شهرها به نحوه بنای شهرها به زوایای تمدنی آن کشور آشنا می‌شویم البته در طول سالهای اخیر به دو دلیل ارتباط شهرها به یکدیگر نزدیک‌تر شده است از یکسو وسایل ارتباطی شرایط گردشگری را برای جهان آسان‌تر کرده و از طرف دیگر شبکه‌های فضای مجازی ارتباط نظرات و افکار را نزدیکتر کردند و البته این تقارب انسان‌ها و افکار پایه‌ای برای تعامل فرهنگ‌ها در جوامع انسانی شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در جهان به ثبات و آرامش قابل قبولی دست پیدا کنیم باید صبر و بردباری را افزایش دهیم متذکر شد: قبول تمایز فرهنگ‌های مختلف را بپذیریم، قابل تفاهم بودن افکار و فرهنگ‌های گوناگون را قبول کنیم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: اگر می‌خواهیم از خشونت، افراطی‌گری، تروریسم دور باشیم و به صلح جهانی برسیم باید بردباری و احترام به فرهنگ یکدیگر را بالا ببریم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز در شرایطی بعد از برجام و توافق هسته‌ای قرار داریم گفت: ارتباط ایران و کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی نزدیکتر شده و باید از این فضا استفاده کرد و از تجربه یکدیگر نیز به خوبی بهره‌مند شد.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه شوراها در همه جوامع به عنوان نهاد برآمده از نهاد مردم و انتخابات جایگاه مردمی دارند متذکر شد: در جامعه‌ای مثل ایران این مسئله حکمفرماست و شوراها ریشه این تفکر را از اعتقادات بومی، اسلامی، قرآنی و سیره پیامبر و معصومین دارد.

وی بیان داشت: با نگاهی به تاریخ اسلامی و زندگی پیامبر قبل از آغاز حکومت می‌توان دریافت که آغاز حکومت به ایشان از پیمان عقبه شروع شد. پیامبر با مردم مدینه پیمان بست و حکومت اسلامی پیامبر از پیمان با طوایف آغاز شد و با بیعت، این حکومت استحکام یافت.

رئیس قوه مجریه در ادامه افزود: اساس حکومت اسلامی برپایه آرای مردم به یک معنا و بالاتر براساس بیعت مردم با فرد صالحی که در چارچوب احکام اسلامی با آنچه خداوند تبیین کرده مسئولیت جامعه را بر دوش می‌کشد.

روحانی با بیان اینکه قانون اساسی برگرفته از تفکر بومی و اسلامی است خاطر نشان کرد: ما در کشوری که دارای اقوام و سلایق مختلف و ویژگی‌های اقلیمی مختلف و همسایگان با شرایط مختلف هستیم در چنین کشوری برای اداره بخشی از جامعه، شهر یا یک محله خود هر مقدار بتوانیم از نظر و افکار مردم بیشتر استفاده کنیم مسلما بهتر می‌توانیم نظرات مردم و سلایق آنها را بر کرسی بنشانیم.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: بحث شوراها به لحاظ ویژگی‌های کشوری هم از لحاظ تمدن دنیای امروز که نظام مردم سالاری پذیرفته شده و مایه توسعه است و هم از لحاظ ویژگی‌های اقلیمی همواره می‌تواند مسیر بهتری را برای اداره و توسعه کشور باشد.

وی تصریح کرد: امروز 117 هزار نفر مسئولیت در شورای مختلف در 1240 شهر و 35 هزار روستا در طول 17 سال گذشته برعهده گرفتند، قدم‌های بسیاری برای عمران کشور برداشتند و مردم را نسبت به اجرای برنامه‌ها طبق آرایی که به نمایندگان خود می‌دهند با نظرات آنها نزدیک کرده یک قدم مهم و بزرگ در مردم سالاری دینی و اسلامی ما است.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه برای اداره شهرها و حرکت شوراها اقدامات خوبی تا امروز صورت گرفته متذکر شد: در این زمینه باید اقدامات دیگری به کمک این مسیر بیاید. ما امروز نیازمند مدیریت یکپارچه هستیم که بتواند هم‌افزا باشد در این زمینه اگر نیاز به مقررات و قوانینی داریم باید در این زمینه کمبودها را برطرف کنیم.

روحانی بیان داشت: لایحه نظام مدیریت شهری و درآمد پایدار برای شهرداری‌های سراسر کشور به عنوان دو لایحه مهمی است که مراحل آن در دولت طی خواهد شد و این لوایح تقدیم مجلس خواهد شد و با قوانین جدید راه برای حرکت دقیق‌تر و سریعتر برای شوراها و شهرداران آماده خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: احساس می‌کنم نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها در مجموع مشکلات فراوانی را برای شهرها و کلان شهرها همچنین روستاها به وجود خواهد آورد. 

روحانی با اشاره به تغییر کاربری اراضی گفت: وقتی می‌خواهیم بزرگراه، تونل و مترو درست کنیم گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم و گاهی تغییر کاربری اراضی مطرح می‌شود که به صورت عمودی و افقی مشکلاتی را برای شهرها به وجود می‌آورد، باید بدانیم بزرگراهی که درست می‌شود پولش از کجا می‌آید در طراحی و توسعه بوستان و تفرجگاه در تهران کار بسیار خوبی انجام شده است.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: اتکای کشور برای اداره‌اش به درآمدهای نفتی مضر است و از آن مضرتر تکیه درآمدهای شهرداری به تراکم است باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمدهای نفتی جدا کنیم، نفت برای سرمایه گذاری در بخش دیگر کشور قرار دهیم و برای اداره کشور باید درآمد پایدار ثابت ایجاد کنیم.

وی با انتقاد به شورا و شهرداری گفت: چرا باید شهرداران پول تراکم بگیرند؛ باید همگی دست به دست دهیم تا کشور را به خوبی اداره کنیم شهرداران باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنند تا معضلات شهری کاهش پیدا کند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شهرهای کشورمان همواره با بحران‌های مختلف از جمله سیل، زلزله و اخیرا با ریزگردها مواجه‌اند این بحران‌ها در کشورهای دیگر نیز به وقوع می‌پیوندند اما در این کشورهای پیشرفته اقدامات بازدارنده انجام می‌شود تا خسارت‌ها کم شود و این هم به علت پیش بینی و پیشگیری آنها است براین اساس باید در نحوه ساخت و ساز ساختمان‌ها به گونه‌ای عمل کنیم تا کمتر در مقابله با سوانح طبیعی با مشکل مواجه شویم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با مهم ارزیابی کردن محیط زیست تصریح کرد: محیط زیست اگر تا دیروز به عنوان امر تجملاتی در ذهن بعضی‌ها می‌آمد امروز به عنوان ضرورت زندگی ما است و اگر توسعه پایدار نباشد نمی‌توان سلامت مردم را به خوبی تنظیم کرد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در زمینه بنزین، نفت و گاز دولت یازدهم اقدامات اساسی در راستای مسائل زیست محیطی انجام داده اظهار کرد: آنچه که برای ما مهم بود تبدیل نشدن دریاچه زیبای ارومیه به غبار نمک بود که می‌توانست زندگی 14 میلیون انسان را تخریب کند براین اساس اولین تصمیم هیئت وزیران درباره دریاچه ارومیه بود، خوشحالیم که این دریاچه را امروز توسعه دادیم و غرب کشور را مصون کردیم.

وی ادامه داد: خوشحالم که بنزین یورو 4 که در روز 2.1 میلیون لیتر تولید می‌شد امروز به بیش از 25 میلیون لیتر رسیده است دولت برای خودروهای فرسوده نیز تصمیماتی را اتخاذ کرده است و توانسته‌ایم تولید گاز را در طول این سه سال 140 میلیون متر مکعب اضافه کنیم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: بسیاری از سوخت نیروگاههایی که آلودگی ایجاد می‌کرد به حداقل کاهش یافته، امسال 9 درصد سوخت ما مایع است در زمینه فاضلاب‌ها نیز قدم‌های مهمی را برداشته‌ایم و با سرمایه گذاری خود و مشارکت دیگران باید سرمایه خارجی را دراین راستا به خوبی مدیریت کنیم، تجربه خودمان را به دیگران منتقل کنیم و در حوزه انرژی بتوانیم تحولات مثبتی را ایجاد کنیم.

روحانی با بیان اینکه موضوع حمل ونقل در کشور بسیار مهم است تصریح کرد: متأسفانه در کشور به اندازه کافی باری بر روی ریل نگذاشته‌ایم این موضوع در داخل شهرها از طریق مترو باید تحقق یابد شهرهای اقماری در بسیاری از کشورهای دنیا راه آهن حومه دارند به راحتی می‌تواند به مرکز شهرها و شهرک‌ها متصل شوند و نیازی نیست که در داخل شهرها سکونت داشته باشند.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: بهترین مسیر تردد برای مسافرت شهری مترو است و تردد را برای آنان آسان می‌کند و همچنین تضمین کننده سلامت محیط زیست است.

وی با مهم شمردن موضوع شهر هوشمند در کشور یادآور شد: استفاده از ابزار فضای مجازی باید توسعه پیدا کند و بسیاری از سفرها، رفت و آمدها، ایستادن در صف‌های طولانی جایش را به ارتباط با شبکه‌های مجازی بدهد در این راستا دولت تلاش زیادی کرده و برای توسعه پهنه باند اقداماتی انجام داده است.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: در این راستا روستاها نیز باید به اینترنت متصل شوند و از آخرین تحولات علمی و ارتباطات استفاده کنند از این طریق می‌توان سفرها را به حداقل کاهش داد و سلامت اداری را نیز تضمین کرد و به جای آنکه به سراغ بروکراسی اداری برویم بهتر است از طریق فضای مجازی کارمان را انجام دهیم چرا که این موضوع فساد را کاهش می‌دهد.

روحانی افزود: فساد با موعظه، حرف، شعار، دادگاه و شلاق حل نمی‌شود بلکه باید از راه علمی با ریشه این موضوع برخورد کرد بر این اساس یکی از راه‌های مقابله با این موضوع استفاده از شهر الکترونیک است.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به مهم بودن معماری شهری گفت: در بسیاری از شهرها معماری مردم را هدایت می‌کند چرا که این موضوع می‌تواند هدایتگر جامعه در مسیربرنامه های روزمره باشد که نمونه یکی از معماری‌های خوبمان استان اصفهان است که همواره مورد تشویق خاص و عام قرار گرفته است.

وی افزود: معماری شهر در برخی از خیابان‌ها به گونه‌ای است که انسان احساس بهم ریختگی می‌کند و این موضوع آلودگی بصری و مشکل روحی ایجاد می‌کند بر این اساس هویت ایرانی- اسلامی و تمدنی ما مهم است و باید پاسداری شود.

رئیس قوه مجریه در پایان با تأکید براینکه فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی مشخصه معماری خوب در ایران است خاطر نشان کرد: برای مشارکت برای طرح‌های مهم شهری با کشورهای خارجی باید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم تا شاهد ایرانی آباد، زیبا و تعاملی مثبت با کشورهای دوست و منطقه داشته باشیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
۰
۰
جناب روحانی از زمانی که شما تشریف اورده اید بر فساد افزوده شده . اگر با اینهایی که گفتید حل نمیشود پس با چی حل میشود . این چند سال حضور جنابعالی در راس قوه مجریه که فساد بیشتر شده پس شما چه کار کرده اید.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها