أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۶۰۰۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
شرایط نامناسب فضای کسب و کار در کشور و نبود چشم انداز مناسب باعث ۲۹روزه شدن امنیت شغلی کارگران شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، امنیت شغلی این‌ روزها واژه ای است که اکثر نیروی کار صحبت از آن می‌کنند. به عبارتی برخی امنیت شغلی در کشور را کیمیا می‌دانند.

در برخی مشاغل امنیت شغلی معنایی ندارد. خبرنگاران رسانه های غیردولتی و مجازی، کارگران و کارمندان در بخش خصوصی و ... همه و همه از آن دسته افرادی هستند که با تغییرات مدیریتی یا برخورد با مسائلی چون کمبود بودجه به راحتی می توانند شغل خود را از دست بدهند و از این دسته مشاغل در ایران زیاد است.

 نبود ارتباط مناسب بین کارگر و کارفرما باعث شده تا کارگران با داشتن قراردادهای موقت اعتمادی به وضعیت کاری خود نداشته باشند و هر روز تصور کنند که دیگر در شغل خود امکان فعالیت ندارند و همین مسئله باعث شود تا با وجود سرمایه کارفرما، نیروی کار به صورت اجباری تولید محصولات بی کیفیت را دستور کار قرار دهد.

اما شرایط موقت در بازار کار باعث شده تا این‌ روزها شنیده شود که بهره‌وری نیروی کار در ایران پایین است. مسئله اینجاست که عده ای در شرایط دشوار اقتصادی و شرایط نامتعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در حال سوء استفاده هستند تا نیروی کار با هر قیمتی مجبور به ادامه فعالیت باشد.

طبق قانون کار، قرارداد در مشاغلی که دارای جنبه مستمر و دائم است باید به صورت تمام وقت و دائم منعقد شود و قانون کار می گوید این دسته از بنگاه ها نمی توانند نیروی موقت داشته باشند مگر برای آزمایش و آن هم حداکثر در مدت 3 ماه.

در حال حاضر، نامناسب شدن فضای کسب و کار کشور و نبود چشم انداز مناسبی از فعالیت های اقتصادی در آینده و هراس سرمایه گذاران از ریسک در فعالیت های مختلف اقتصادی، باعث شده تا تمایل کارفرمایان به امضای قراردادهای دائم کاری تقریبا به صفر برسد.

*حمایت از کارگران ریشه اقتصاد مقاومتی است

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه قراردادهای کوتاه مدت و موقت بیش از20 سال گذشته باب شده است گفت:مجموعه اقدامات دولت‌ها در بازار کار و همچنین کارفرمایان باید به جایی برسد که باعث افزایش انگیزه کار و بهره‌وری در شاغلان شود.

 وی با بیان اینکه این روزها کارفرمایان به دلیل شرایط دشوار به دنبال اخراج نیروی کار هستند افزود: در حال حاضر کارفرمایان به بهانه حق اولاد یا فرزندآوری نیروها را اخراج می‌کنند و کارفرمایانی را سراغ داریم که از بانک ها تسهیلات می گیرند و با استفاده از تبصره و ماده در بانک دیگری سرمایه گذاری کرده و سود دریافت می کنند و اینها دلالی های جدیدی است که توسط برخی شرکت ها به راه افتاده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر قراردادهای کاری درست شود، بخشی از بیکاری کاذب هم حل خواهد شد، گفت: برخی از افراد زمانی که به مجموعه ای برای فعالیت مراجعه می‌کنند و متوجه می‌شوند که  قرارداد کاری آنها یک ماهه یا سه ماهه است ترجیح می دهند در صف بیکاران باقی بمانند.

 دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران بیان کرد: در حالی که برخی کارگران بیان می‌کنند 15سال است که قرار داد آنها 29 روزه منعقد می‌شود که کشور به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی است. اما عزم جدی برای دستیابی به این سطح از اقتصاد وجود ندارد.

ابوی با بیان اینکه حمایت از نیروی کار بخشی از اقتصاد مقاومتی است گفت:  اگر کالای خوب در واحدهای داخلی تولید نشود، خریدار داخلی و خارجی محصولات ایرانی از دست خواهند رفت؛ بنابراین اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می شود که نیروی کار بنگاه را از خودش بداند؛ اما وقتی قرارداد 29 روزه و چند ماهه باشد چرخ های بازار کار و اقتصاد ایران نمی چرخد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها